Tweakers zegt: 7,5

Bowers & Wilkins PX7 (Grijs, Zwart)

Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PX7 (Grijs, Zwart) Review

Eddy 6 pack 29 oktober 2020, laatste update op 29 oktober 2020, 276 views Product gekocht

Bowers & Wilkins PX7 (Grijs, Zwart)

TIJD + INSPELEN = ZEER GOED GELUID!!

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • Stevige constructie
  • Sluit goed af
  • Pasvorm

Minpunten

• Plaatsing knoppen
  • Geluid 'koud' uit de doos

Na 5 jaar een Marshall Monitor en daarna de Monitor BT te hebben gebruikt, overigens naar zeer volle tevredenheid!, wilde ik een hoofdtelefoon die wat grotere oorschelpen heeft en daardoor wat comfortabeler zit. Budget was max €400 en ik had niet persé een voorkeur voor Bluetooth. Mocht ook bedraad zijn, als het geluid maar goed is. Noice cancelling hoefde voor mij ook niet, maar is bijna standaard nu op BT hoofdtelefoons. Ik had een voorkeur, zonder enige audio gerelateerde reden, voor Denon, B&W of AKG. Vroeger ben ik ook veel met audio apparatuur in de weer geweest dit waren o.a. de merken die dan al snel bij mij te binnen schoten.

Ik heb lang gezocht en gegoogled. Vele reviewvideo's bekeken op YT en gelezen op diverse testsites en fora. Veel in twijfel gebracht door óf hele positieve reviews, of juist tegenovergestelde, negatieve reviews.
Wat te doen.

Om het voor mezelf makkelijker te maken heb ik me gefocust op 2 merken, B&W en Denon. Sony viel af omdat ik daar te vaak las dat de bas te veel aanwezig was. Ik heb deze dan ook niet geluisterd en niet verder meegenomen in mijn zoektocht. Als ik eerste heb ik de Denon AH-MM400 besteld. Puur op reviews en de looks spraken mij ook zeer aan. Deze was bedraad, maar vond ik zoals gezegd niet erg. Het is een al wat ouder model, wat voor een superprijs te koop was bij Bol. Na uitpakken vasthouden aangesloten en... NIETS. Er kwam slechts uit 1 kant heel vaag wat muziek!? Hoe ik ook draaide aan de 3,5mm stekker en herhaaldelijk in en uit plugde, geen geluid. Direct weer in de doos en terug. Geen vertrouwen meer in!

Daarna de Denon AH-GC30 besteld. Draadloos model met NC. Geluid viel erg tegen. Ik weet dat je moet in laten spelen, maar deze had al een zodanig klankbeeld dat ik geen vertrouwen had dat dit beter zou worden. Ook weer retour gedaan.

Omdat dit kopen en terugsturen eigenlijk gekkenwerk en tegen mijn principes is besloten om maar gewoon live te gaan luisteren. Optie 3 was aan de beurt. De B&W PX7. Probleem is alleen dat er bijna geen winkels meer zijn waar je kan zien, voelen en testen!

De eerste winkel waar ik was had een PX7. Deze klonk vrij vlak en minder uitbundig dan mijn Marshall Monitor BT. Ik vroeg de persoon die in de winkel werkte of de PX7 al veel speeluren had of wellicht was ingespeeld. Dat was niet nodig zei hij. Door naar een volgende winkel zoeken. Dat is nog best lastig.
Uiteindelijk een hifiwinkel in Arnhem gevonden waar je uitgebreid en rustig kan luisteren met heerlijke koffie erbij. Daar hing een PX7 die duidelijk al wél meer was ingespeeld. Wat een verschil! Ook het verschil met de Marshall was ineens niet een stuk minder uitbundig, maar heel anders.
De Marshall was jaren mijn referentie en die klinkt/klonk heel goed, zonder gekleurd te zijn in een bepaald gebied, vond ik altijd.....
De PX7 klinkt heel anders en dat is wennen. Ik vind hem vooral prettiger klinken. De Marshall klinkt heel fanatiek en 'in your face' en dat is in eerste instantie gelijk een WAUW beleving, maar op de den duur vermoeiend. De PX7 klinkt in direct vergelijk met de Marshall minder uitbundig, maar veel verfijnder. Je hoort meer detail en het klinkt rustiger. Bij de Marshall heb ik op een gegeven moment een 'pfffff ben er ff klaar mee' gevoel, terwijl de PX7 eigenlijk ongemerkt doorspeelt en lekker blijft klinken. Beetje als zoete witte wijn, die smaakt direct lekker want zoet en vol, maar na een half glas heb je er al eigenlijk teveel en genoeg van. Drink je daarna een droge is die niet lekker van smaak. Maar begin je met een goede droge dan proef je juist meer omdat de smaak van de suiker niet alles overheerst. Zo is het ook een beetje met geluid van de Marshall vs. de PX7. Hopelijk maak ik een beetje duidelijk wat ik bedoel....

Geluid is net als smaak zeer subjectief en daarom ook deze review. Ik denk dat degenen die de PX7 niet goed vonden klinken echt eens naar een goed ingespeelde moeten luisteren. Ik heb mijn nu een week lang dag en nacht spelen met van allerlei muziek, van akoestisch, rock tot techno en hij klinkt nu echt super. Koud uit de doos klonk hij echt stukken minder, dat klopt, maar dat is nu echt anders. Niks geen mat hoog, vlak midden of brommerig laat. Echt heel mooi in balans. Ik claim geen audiofiel te zijn maar weet er inmiddels wel wat van en heb in de huiskamer een meer dan gemiddelde audioset met Totem speakers als referentie en durf wel eerlijk te zeggen dat de PX7 nu naar al dat inspelen erg ongeknutseld klinkt. Ik ben dan ook benieuwd of alle reviewers die niet zo positief waren wel een goed ingespeeld exemplaar hebben gebruikt?
Verder sluit de koptelefoon zelf al heel goed af en heb je eigenlijk geen NC nodig. Ik gebruik die dan ook niet en kan er ook geen waarde oordeel over geven. Als ik het aanzet tijdens muziek luisteren merk ik dat achtergrond geluiden minder worden en merk ik geen vermindering van het geluid. Maar dit heb ik even kort uitgeprobeerd en niet lang genoeg om goed te beoordelen.

Is alles dan hosanna? Neen. Persoonlijk vind ik de knopjes voor play/hard en zacht op een verkeerde plek zitten. Bij het op en af zetten van de koptelefoon druk je die in het begin continue in. Even aanleren om de koptelefoon bij verstelpunten van de beugel te pakken is mijn oplossing. Verder is hij vrij groot en kan dat als niet mooi worden gezien wellicht? Persoonlijk draag ik hem alleen binnen en geef ik daar niet veel om.

Conclusie: een erg prettig en relaxd klinkende koptelefoon die je niet snel afzet omdat het geluid je teveel wordt, MITS die goed ingespeeld is. Ik zou hem zeker een 80-100 uur inspeeltijd geven! En denk er ook om dat als de bron een slechte opname kwaliteit heeft, dit 1 op 1 wordt weergegeven en ook heel slecht klinkt. Behoorlijk bron kritisch dus.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PX7 (Grijs, Zwart)?