Sony KD-55XH9077 Zilver Review

ataristadept 28 oktober 2020, 389 views Product gekocht

Sony KD-55XH9077 Zilver

Prachtig beeld, gebruiksgemak laat te wensen over. Issues met software en HDMI/geluid. Sony maakt eigenlijk te veel varianten binnen series die van elkaar in details verschillen (binnen één serie wel en niet Ziggo-gecertificeerd, of wel en geen verstelbare poten. Irritant voor consument.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Kleuren (maar is persoonlijk)
  • Smartfuncties razendsnel

Minpunten

• Software niet altijd werkend ("te nieuw")
  • Geluid niet synchroon te krijgen met Sony soundbar
  • Niet ziggo-gecertificeerd

Twee weken in bezit. Altijd Sony tv's gehad en nu weer een nieuw model. Mijn oude Bravia nog niet klaar mee, maar mijn ouders hadden ivm leeftijd grotere tv nodig. Dus kregen ze de mijne en dacht ik: ik ga eens flink voor de smart-tv plus.

Omdat ik ook een HT-XT100 2.1 speaker heb, waarop de oude Bravia mooi paste en (dan wel met optische kabel) goed werkte, moest ik op zoek naar een model waarbij de voetjes (geen enkelvoudige standaard meer, waarsch door grootte scherm) ook dicht bij elkaar konden ipv alleen ver uit elkaar - anders kon de tv niet staan, hangen wil ik niet. Dat was al een heel gedoe omdat Sony in ZELFDE range tv's het voor mekaar krijgt om sommige modellen hier wel en dan weer niet mee uit te rusten. Daar zit overigens geen enkele logica in. Ene keer heeft de 65 inch met zilveren kleur wel de verstelbare poot, dan weer niet, maar de 55 inch wel etc etc. Ontzettende zoektocht in de specs van Sony. Heb uiteindelijk gekozen voor de KD-55XH9077 - goede aanbieding via Media-markt. Had liever de zwarte versie gehad, maar ja: geen verstelbare pootjes en niet in de aanbieding. (denk dat ze bij mediamarkt ook de draad kwijt waren qua versies).
Vervolgens dan na al het uitzoekwerk weer niet opgelet bij de Ziggo-gecertificeerd status (die ook dan weer niet te vinden is op de Sony site, moet je andere info op andere sites erbij zoeken) van dit specifieke model: is niet gecertificeerd (maar: in de serie kan er wel een goed toestel tussen zitten). Gevolg: oude CI+ module en/of smartcard werkte niet. Gedoe met paar keer opnieuw instellen en met Ziggo aan de telefoon hangen. Nou kan ik ook TV kijken via Ziggo Go App, maar als je geen Ziggo plus pakket hebt: opletten: je tv werkt dan waarschijnlijk niet (meteen). Ik kreeg van Ziggo een nieuwere versie van CI+ module en smartcard opgestuurd om te proberen en die werkten uiteindelijk (na ook weer paar keer opnieuw opstarten/instellen). Maar ik ga ze maar terugsturen, want weer extra kosten en zoals gezegd met de Ziggo Go app werkt tv kijken ook (hoewel ik nog niet gekeken heb hoe het zit met kijken in HD).

Overigens bleken de poten, ondanks opmeten en specs lezen, te diep en paste de tv nog steeds niet staand op de Sony 2.1 speaker. Mooi dat ze een standaard (letterlijk en figuurlijk) hanteren die niet backward compatible is met hun eigen producten. Dat is iets waar Sony sowieso zwaar onder de maat in is (zie ook hieronder over het geluid). Nu opgelost met tussenplank (maar niet mooi/ideaal).

Het beeld stond voor mij veel te fel/hoge witwaarden/te heftig contrast vanuit de standaard instellingen. Ook de voorgeprogrammeerde Netflix-compatible instellingen veel té. (de ondertiteling deed zelfs in geel dan pijn aan je ogen). Zelf veel tweaken dan maar. Altijd erg tevreden geweest over de warme / diepe "sony" kleurstellingen en die zijn er gelukkig -met een beetje instellen - ook nog steeds. Maar het was wel veel afstellen en pielen. Redelijk intuitieve instellingen gelukkig.

Maar dan het geluid...Aangesloten op mijn HT-XT100 - In verschillende apps/tv loopt het geluid amper of niet synchroon met het beeld. Alleen Netflix gaat redelijk goed. Of ik nou optische kabel of HDMI of tegelijk gebruik: niks werkt. En als het in de ene app werkt, dan vervolgens in de ander niet. Ook nog diverse soorten HDMI kabels gebruikt. Geen resultaat. Eindeloos met de audio-instellingen lopen pielen (PCM/non-PCM etc.) maar niets werkt perfect. Iets dat je wel wilt van een tv in deze prijsklasse. Kortom: frustratie.

Al met al vind ik het tot nog toe een beetje een tegenvaller: veel gedoe om alles in te stellen en bijna niks werkt lekker "out of the box". Wel echt bloedsnelle smart functies (als je zoals ik snel internet hebt, zal ook helpen), de chip in de tv is echt top. Kijkt ook fijn, met helemaal niet veel weerkaatsing. Afstandsbediening is prettig en veel simpeler/intuïtiever dan de oudere varianten.

Aanbeveling: Beter even wachten op firmware updates of ander serie kiezen. En bereid je voor op dat je andere Sony apparatuur niet goed werkt. Twijfel nog of ik m terug ga sturen.

Heb jij ook een Sony KD-55XH9077 Zilver?

Probeer ivm geluidsync problemen de
Tunein app te de nstalleren. Veel problemen vloeien daaruit voort. Zie Sony forum.
Dank voor de tip! Ik ga t bekijken
Wat is nou precies het verschil tussen de 9005 en de 9077?
9005 is zwart itt zilver/metaal, plus de poten zijn niet verstelbaar