Specificaties GF GTX 480 (700MHz), 1,5GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Point of View GeForce GTX480 1536MB DDR5 Review

Mediah 16 juli 2010, laatste update op 17 november 2015, 1.608 views

Point of View GeForce GTX480 1536MB DDR5

Pluspunten

• snel

Minpunten

• Energieverbruik
  • Warmte

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Per e-mail kreeg ik een mooie aanbieding om de POV GTX480 aan te schaffen.
Op dat moment was ik in het bezit van een XFX GTX280. Eerlijk is eerlijk ik had ook een ATI kaart kunnen aanschaffen voor de 466 euro die ik heb neergelegd voor deze kaart maar ik ben zoals jullie zouden zeggen een Nvidia fanboy.

Installatie
Als student ICT had ik geen problemen met het inbouwen van de kaart. De kaart vereist een 6 pins aansluiting en een 8 pins aansluiting als stroomvoorziening
Qua ruimte in mijn kast was het geen probleem, ik heb de afstand niet gemeten maar ik had ruimte genoeg over.

Drivers
Zoals ik van Nvidia gewend ben zijn de drivers uitstekend waarschijnlijk op het moment van schrijven nog niet op het hoogtepunt maar in de benchmarks wordt duidelijk dat het naar mijn idee wederom prima voor elkaar is. Ik had van te voren al de laatste drivers voor deze kaart gedownload.

Benchmarks
Ik heb de XFX GTX280 tegenover de Point Of View GTX480 gezet.

Farcry 2
1680 x 1050, 8x AA, Settings, Max
Ranch Long

Bij Farcry 2 zie een vooruitgang waardoor ik in de benchmark op alle momenten zonder hapering kan spelen. Bij de GTX280 had ik bij het vuur toch een hapering waardoor de FPS daalde tot 15 op z'n laagst. Een gemiddelde snelheidswinst ongeveer 36%.

Batman Arkhum Asylum
1680 x 1050 8x AA, Settings: Max

Bij Batman Arkhum Asylum zie ik op het laagste niveau nauwelijk vooruitgang. Met een gemiddelde snelheidswinst van 29% is het toch acceptabel te noemen.

3D Mark Vantage GPU Score

Een winst van ruim 43% een goed resultaat ten opzichte van de GTX280

Warmte & Geluidsproductie
Ik heb niet de beschikking over meetapparatuur maar wat ik wel kan doen is de geluidsproductie vergelijken met mijn vorige kaart. Beide kaarten heb ik de fan speed op 40% gezet in Nvidia Control Panel. Het verschil is nauwelijks merkbaar. Ik vind het geluid niet storend. Wat de warmte betreft zit de kaart op een max van 80 graden onder load.

Hoewel de ATI 5970 duurder is en sneller denk ik dat Nvidia met deze kaart toch een aardige kaart op de markt heeft gebracht. Hoewel ik heb geen problemen met het energieverbruik wat bekend is bij Nvidia vind ik dit toch een prima kaart voor een goede prijs.

• MSI P7N SLI Platinum
  • Core 2 Quad Q9550 @ 2,83 Ghz
  • G.E.I.L. 8 GB DDR-2 800 MHz
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Point of View GeForce GTX480 1536MB DDR5?

volgens mij klotp je conclusie niet helemaal, de 480 moet toch vergeleken worden met een 5870? Verder redelijke review
Hij vergelijkt de GTX480 met de GTX280 omdat dat zn vorige kaart was. Hij laat dus zijn prestatiewinst zien.
Nee, je moet de conclusie lezen, daar zegtie dat "Hoewel de ATI 5970 duurder is en sneller, denk ik dat nVidia.."
De GTX 480 is een single gpu en zou dus eigenlijk meer met de 5870 vergeleken moeten worden. De 5970 is namelijk een dual gpu (2x 5870). Wat overigens ook (helaas) het geval is dat de GTX series erg warm worden :S (in sommige gevallen wel rond de 100c :S ouch)

Als je puur performance kijkt: ATI 5870 > GTX480 (5870 + 10%) > ATI 5970 (480 + 30%).
Als je puur prijs kijkt: ATI 5870 > GTX480 (5870 + € 35%) > ATI 5970 (480 + € 25%)

Voor performance verschillende reviews gebruikt van oa tomshardware
Voor prijzen +/- gemiddelde van tweakers prijzen gebruikt
de gtx series worden wel warm maar geen 100c+, kom anders mijn review ook nog even bekeijken, dan weet je meer wat er speeld, ik denk dat je dat soort conclusies alleen bij eigen ervaring mag trekken. Ik lees van veel mensen dat de gtx met het juiste fanprofiel prima over te klokken is zonder boven de 90c uit te komen, zo ook mijn eigen ervaring inmiddels.
Er zijn toch genoeg reviews die hierover spreken:

Hardocp laat zien 93 graden: Linkje
Benchmarkreview laat zien 93 graden: Linkje
Legitreviews zegt 96 graden: Linkje
Tomshardware zegt 97 graden: Linkje

Ik moet er wel bij zeggen dat de kaart gemaakt is om op hoge temperaturen te kunnen werken, hierboven zijn de temps bij een omgevings temperatuur van 20 graden gemeten. Daarnaast zit je met de 90+ temperaturen die je kast in geblazen worden door een fan die wel rond de 65dB produceert. Tuurlijk, ATI kan er ook wat van en de GTX werkt uiteindelijk prima, maar wat doet 't met de rest van je hardware? Sommige gebruikers kunnen niet anders dan de kast open gooien en en een fan erop zetten om 'm te koelen. Of men moet ineens waterkoeling aanschaffen voor een verzekerde koeling.
@ anathema: Ik ben niet zo'n overclocker, ik durf het niet goed aan eigenlijk... :)

@ Smitmartijn: De reden dat ik de kaart in mijn conclusie vergelijk met de 5970 is omdat deze 2 kaarten beiden de beste van hun fabrikant zijn op het moment en bij aanschaf heb ik getwijfeld om een 5970 te nemen
Er is van ATI inmiddels een betere kaart dan de 5970, namelijk de 5870x2 gebasseerd op 2 5870´s met 4096 MB Gddr5 geheugen en een prijskaartje van 1300 euro :9
EDIT: hij is inmiddels nog "MAAR" €1199 :+

[Reactie gewijzigd door Smitmartijn op 20 juli 2010 08:55]

Ik heb deze kaart ook, ben je nog aan het overklokken geweest?
Ik heb hem nu op 800 mhz met 1.10 volt. Met die 40% fanspeed bedoel je idle zeker? Onder load kun je een nieuwe kaart bestellen met die fanspeed...

Ik kan hem 70% fanspeed net onder de 90C houden meestal, ook tijdens overklokken, en dat is wel acceptabel tijdens gamen.