Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB Review

TheMe 16 juli 2010, laatste update op 16 juli 2010, 2.294 views

Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB

Pluspunten

• Licht, geluidsarm, snel, koel

Minpunten

• (Nog) niets

Samsung Spintpoint F4 (HD322GJ) 320GB

Link met specs fabrikant:
Link naar shopreview ivm bestelling

Afbeeldingen van test, info en temperaturen onderaan deze review.

Mijn harde schijf was volgelopen door een Dual Boot van Windows 7 (voor games) en Ubuntu (voor alle andere taken). Ik zag er niet veel heil in om partities te gaan resizen en zo meer ruimte te creeeren voor mijn games onder Windows 7.
Na enig zoeken kwam ik uit bij webwinkel Azerty, die deze schijf goedkoop en snel te leveren aanbood.
Vooraf heb ik wel enig speurwerk gedaan en daardoor mijn standaardkeuze voor Hitachi Deskstars modellen eens aangepast.

Samsung schijft dat de schijf licht is en snel, maar wat zeggen de uitspraken van de fabrikant? Het eerste wat mij opviel, toen ik de hardeschijf in mijn handen hield, was dat hij inderdaad licht is. Ik vind het maar moeilijk om 200 gram te wegen in mijn handen, maar ik merkte wel een verschil met mijn Hitachi Deskstar. Die had ik vrij recent nog in mijn handen gehad om te backuppen.
Verder is er weinig op de schijf aan te melden. In het doosje werden 4 schroefen in een klein rood zakje meegeleverd. Ook een kleine papieren voor de installatie van de schijf mocht je dat nodig hebben.

De schijf werd probleemloos gedetecteerd door de BIOS op mijn Gigabyte GA-P35-DS3R. Daar heb ik de schijf ingesteld op Native IDE mode en niet op AHCI mode, ivm met het reeds geinstalleerde Linux.

Grootte
320GB is mijn keus. Ik kan voor hetzelfde geld een 500GB schijf kopen, maar dat vind ik niet nodig, de schijf is voor Windows 7 en games. Dan heb ik aan max 150GB genoeg. Mijn keus is gevallen op deze Samsung, omdat hij dit jaar gelanceerd is en ik wilde niet weer een schijf kopen die al jaren op de markt is.

Snelheid
Na de installatie van een verse Windows 7 Ultimate met HDTune 2.55 een paar testen gedaan. De resultaten liepen nogal uiteen, maar zagen er veel beter uit dan de prestaties die mijn Hitachi liet zien.

Meting1234Gemiddeld
Min:12.43.910.280.526.7
Max:156.9156.9157.0156.9156.9
Avg:116.1114.6117.8125.9118.6
Access Time:14.314.414.111314.0
Burst:162.1150.8155.2161.2157.33

Deze testen zijn uitgevoerd met een verse installatie van Windows 7, zonder enige andere software dan HDTune 2.55

Geluid:
De schijf maakt plezierig weinig geluid. Het is interessant om te horen hoe verschillende schijven klinken. In mijn server zitten er 4 en mijn 'Game PC' zitten er nu twee. Elke schijf klinkt anders.
De Spinpoint F4 maakt nauwelijks geluid bij 'Spin On' als ik mijn PC op start. Een 1GB schijf in mijn servertje hoor je duidelijk opspinnen. En bij het gebruik valt de Spinpoint ook op door de lage geluidsproductie. Er is weliswaar geratel te horen, maar dat klinkt er gedempt en op de achtergrond. Het zijn ook geen zware tonen die je hoort, maar hoge tonen en die vallen al snel weg als je ook een ventilator of twee in je PC hebt draaien. Helemaal stil is deze schijf niet, maar zeker niet goed hoorbaar. Zeker niet als je een actieve fan aan de voorzijde van je kast hebt.

Dan de tempratuur: die is koel te noemen. Natuurlijk heeft het deels te maken met plaatsing van ventilatoren in je case. In mijn gevaal zit er een 12cm fan met controller aan de voorkant, die blaast licht de kast in, over mijn Hitachi heen en onder de nieuwe Spinpoint door. Hoewel het in huis 23 graden is, geeft HDTune aan dat de schijf slechts 25 graden is. Lijkt onlogisch, maar als ik de harde schijf aanraak is deze niet anders dan koel te noemen, dit na langdurig spelen van Battlefield BC2.

Over betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen, ik heb de schijf nog maar drie dagen in mijn bezit. Mochten er daarover ontwikkelingen zijn, dan zal ik ze bij deze review zetten.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB?

Zomaar eens een vraagje.

Degene die ik heb gekocht maakt een ongelooflijke herrie als ik random tests doe.

Gekraak en geratel uit een SpinPoint F4 (HD322GJ)

En dus vroeg ik me in dat topic af of dat wel normaal is. Ik denk het niet, maar toch vraag ik voor de zekerheid of je een random read-/writetest van HD Tune wilt doen op de jouwe. Dan weet ik waar ik van uit kan gaan zogezegd.

Dus als je even tijd hebt? ;)
Heb inmiddels een file opgenomen, met mijn sansa clip +. hier
Ik heb zojuist ook deze HDD getest (3 van deze, nog niet in RAID0) ik haal gemiddeld 119,7MB Read en 92MB Write.

@ Orwell
Ik heb de random read-write test van HD Tune gedaan, echter blijven mijn 3 disken ook
redelijk stil. Geen geknars o.i.d.