Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 Review

Admiral Freebee 26 februari 2008, 10.436 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05

Pluspunten

• Goedkoop
  • Goede koelingsmogelijkheden
  • Mooi en speciaal uiterlijk
  • Handig kliksysteem voor standaard afmetingen
  • Netjes afgewerkt

Minpunten

• Baycovers zijn niet al te stevig
  • Kliksysteem is niet handig voor toepassingen met speciale schroefgaten
  • Frontpaneel laat zich slecht verwijderen
  • Krasgevoeligheid
  • Bovenpaneel resoneert gemakkelijk

Ik zoek regelmatig hardware bij elkaar en steek het ineen tegen een kleine vergoeding voor kennissen. Meestal gaat het om budgetsystemen en gebruik ik de Aopen QF50A of een andere variant daarvan. Dit zijn eenvoudige kasten die goed in het profiel passen en met een goede voeding komen voor iets lichtere systemen.

Deze keer werd mij echter gevraagd een mid-end gamesysteem te bouwen. Natuurlijk zat er ook een budgetbeperking op maar deze lag iets hoger. Ook tijd voor een andere kast uit te zoeken dus. Extra koeling was immers wenselijk en de 300W voeding van de QF50A zou het niet trekken.

Mijn eisen waren een mooi uiterlijk en voldoende (maar geen extreme) koelingsmogelijkheden. Dit liefst aan een zacht prijsje. Mijn oog viel dan ook op de Cooler Master Centurion 5 (CAC T-05).

Ondertussen heb ik er ook eentje gekocht voor mezelf, ter vervanging van een zeer brakke kast met totaal ontbrekende airflow.

Kenmerken

Dimensies: 480mm x 202mm x 435mm (diepte x breedte x hoogte)
Materiaal: SECC met aluminium frontje
2 x Front USB
1 x Front Firewire
1 x Front Audio

Bouwkwaliteit en afwerking

De kast was simpel maar effectief verpakt in een plastieken zak met twee piepschuimen blokken. Mijn eerste indruk was matig positief, het staal is nogal dun en de zijpanelen voelen nogal wiebelachtig aan als je ze verwijdert. Als ze gemonteerd zijn voelt de kast echter solide genoeg aan. De rest zag er wel in orde uit, alle randen waren netjes omgeplooid zodat je jezelf er niet aan kan verwonden en er leek voldoende ruimte te zijn voor een full-size ATX moederbord. Bij sommige kasten is het echt krap afgemeten maar hier is er nog wat speling. Verder zijn de drivebays voorzien van een handig kliksysteem en ook uitbreidingskaarten kunnen met een kliksysteem of met een schroefje worden vastgezet. Het toolless systeem voor de 5,25" bays werkt jammer genoeg alleen maar met standaard optische drives maar niet met speciale dingen zoals veel fancontrollers. De Cooler Master CoolDrive 4 is een mooi voorbeeld.

Het zou dan ook veel praktischer zijn mocht Cooler Master een systeem voorzien om ook gewoon schroefjes te gebruiken zoals in een standaard kast.

Het voorpaneel is gemaakt uit geperforeerd staal. Ik vind dit wel mooi maar een nadeel is dat de covers van de drivebays niet zo stevig zijn. Als je er een beetje te hard tegen duwt plooien ze al snel door. Voor dat ik de kast nog maar had aangeraakt zag ik al dat er eentje lichtjes geplooid was. Gelukkig waren ze ook eenvoudig terug te plooien.

Eerst had ik deze kast voor dit puntje een goede beoordeling gegeven dankzij het, op het eerste zicht, handige kliksysteem en de mooi afgewerkte randen maar ik heb deze toch naar beneden aangepast tot "voldoende". Er zijn namelijk twee lelijke krassen op het rechter zijpaneel en aangezien ik helemaal geen gekke dingen heb gedaan met de behuizing vind ik dat heel sterk.

Met het exemplaar dat ik voor mezelf heb gekocht ben ik nog voorzichtiger geweest en die heb ik gelukkig krasvrij kunnen houden.

Wat mij ook is opgevallen is dat het bovenpaneel nogal vrij snel resoneert. Met één schijf is er geen probleem maar met twee schijven zoemt het bovenpaneel mee. Ik heb over een vibratiedempend systeem nagedacht maar oplossingen voor in een 5,25" bay passen vaak niet door het schroefloos systeem.

Inbouwmogelijkheden

Het is heerlijk om een kast te zien dat de hele hoogte benut voor drivebays. Er zijn van zowel de 5,25” als de 3,5” drivebays vijf stuks. Deze zijn allemaal voorzien van hetzelfde kliksysteem. Minpuntje is dat er geen 3,5” bays zijn die een kwartslag gedraaid zijn. Dit zou zeer handig zijn voor het vervangen van harde schijven aangezien er dan geen onderdelen op het moederbord of uitbreidingskaarten in de weg kunnen zitten.

Koelingsmogelijkheden

Cooler Master levert 2 ventilators mee met deze behuizing. Eentje zit als intake voor de 3,5” bays wat zeer handig is aangezien deze zorgt voor een adequate koeling van de harde schijven. Ook zit er een 120mm fan als outtake vanachter. Verder zit er nog een soort van airguide ter hoogte van de processor in het zijpaneel.

Het rooster voor de ventilator vanachter is gemaakt zoals ik ze graag zie: met een honingraatprofiel. Deze hinderen de luchtstroming niet zo hard in tegenstelling tot een simpele perforatie van het staal. Ook het zijpaneel heeft een honingraatprofiel. De intake fan hangt natuurlijk achter het geperforeerd staal maar heeft hier niet zoveel last van aangezien hij lucht aanzuigt langs de rooster in plaats van naar buiten blaast. Ik zou liever hebben dat je van voor ook een 120mm kon plaatsen maar dit is helaas niet mogelijk.

De 120mm ventilator is lekker stil. De intake daarentegen maakt wel vrij veel lawaai op volle snelheid. Ik vind het wel jammer dat je ze alleen met een molex kan aansluiten en niet via een 3 pins connector op het moederbord. Tegenwoordig levert Cooler Master echter wel ventilators met een driepolige connector en RPM uitlezing mee. De intake ventilator is nog altijd wel luidruchtig op volle snelheid.

Uiterlijk

Ik vind dat Cooler Master hier een mooie kast heeft gemaakt. Hij ziet er simpel genoeg uit en het zilver aan de zijkanten doorbreekt mooi het veld van zwart. Het frontpaneel van geperforeerd staal geeft de kast iets speciaals.

Nadeel is wel dat er zeer snel vetplekken op de lak van de behuizing komen. Dit is echter zo met de meeste zwarte kasten.

Installatiegemak

Tijd voor het inbouwen van het moederbord dus. De schroefgaten voor de studs waren netjes aangegeven in het staal dus je kon ze eigenlijk niet verkeerd schroeven. Het standaard I/O shield (waarom leveren ze die dingen eigenlijk nog mee?) was eenvoudig te verwijderen. Het inbouwen van de voeding was ook een fluitje van een cent.

Het installeren van een optisch station was helaas een ander paar mouwen. Het frontje moest verwijderd worden en hiervoor moet je heel het voorpaneel verwijderen. In de handleiding stond nergens vermeld hoe je dit moest aanpakken maar na wat wrikken was het toch gelukt. Het systeem was echter niet echt handig maar na een paar keer oefenen lukt het wel. Voor de rest was het eenvoudig: het kliksysteem werkt zeer goed voor optische drives.

Ook de harde schijf was gemakkelijk te installeren. Schuiven, een slotje verzetten en klaar. Ik heb al wel eens kasten met een soortgelijk systeem in handen gehad maar dit systeem vind ik toch veruit het makkelijkste.

De uitbreidingskaarten kunnen ook makkelijk vastgezet worden met een kliksysteem. Echter blijkt dit niet stevig genoeg te zijn voor bijvoorbeeld USB backplates. Deze heb ik dan ook met een schroefje vastgezet.

Overige opmerkingen

Het voorpaneel is voorzien van een power –en resetknop en ook van een aantal aansluitingen (USB, Firewire en audio). Firewire zie je toch niet op elke kast en hoewel het niet essentieel is kan het toch handig zijn.

De knoppen voelen zeer stevig aan en je kunt ze ook niet makkelijk per ongeluk induwen of je moet al op de juiste manier met je voet tegen de kast tikken.

Een klein nadeel is wel te vinden bij de power –en HDD LED. Deze geven een heel fel blauw licht wat gemakkelijk je kamer ongevraagd sfeerlicht geeft als het donker is. Een minder felle soort had veel beter geweest.

Ik wou het ook nog even over de meegeleverde items hebben. Schroeven zijn er (natuurlijk) à volonté te vinden. Verder werd er nog een ferrietring (waarom?), één tie-rip, een casesticker en een handleiding meegeleverd.

De handleiding was echter veel te beperkt. Er stond nergens vermeld hoe je het frontpaneel of de baycovers moest verwijderen. Ook werd er nergens vermeld welke schroeven je moest gebruiken voor het vastschroeven van het moederbord. De schroeven die in de studs van Aopen kasten passen, pasten niet in de studs die bij deze kast zaten dus moest ik zoeken welke schroeven wel pasten.

Al bij al vind ik dat Cooler Master hier toch een mooie kast op de markt heeft geplaatst. De prijs is redelijk te noemen voor wat je krijgt. Het zou echter toch handig zijn als er wat meer aandacht aan het voorpaneel wordt besteed. Vooral het verwijderen moet echt makkelijker kunnen. Ook het toolless systeem kan beter. Ik zie liever een systeem waarbij je ook gewoon nog schroefjes kan gebruiken voor toepassingen die een iets andere layout van schroefgaten hebben.

Aanpassingen van mijn review

- 30/04/06: stukje toegevoegd over de krasgevoeligheid. Het puntje "bouwkwaliteit" scoort hierdoor lager maar mijn algemene beoordeling is niet aangepast aangezien het nog altijd een mooie kast blijft. Je moet enkel (zeer) voorzichtig omspringen met het demonteren.
-29/07/06: ik heb ondertussen dezelfde kast gekocht voor mijn eigen systeem.
-07/02/07: stukje toegevoegd over de ventilators en een foutje verbeterd
-25/02/08: beoordeling aangepast in verband met de nadelen van het toolless systeem

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05?

Ik heb dezelfde kast, en ben er zeer tevreden mee. Ik vraag me alleen 1 ding af: heb jij op dat zijpaneel, waar eerst die air-guide voor de CPU zat, een intake of outtake fan geplaatst?
Ik heb er een intake fan geplaatst, ik vraag me alleen af of het wel de moeite is aangezien zonder die van de outtake groter is dan de intake en de extra lucht wel automatisch door het geperforeerd voorpaneel en door het zijpaneel stroomt.

Die intake fan voor de HDD laat ik wel zitten maar dat is ter koeling van dat ding :)
ik had die airduct er ook uitgehaald en een 80mm intake op gezet. verder niks van gemerkt qua temps van de CPU dus heb hem er maar weer uitgehaald.. alleen maar extra dB :Y)
Inderdaad, bij mij is hij er ook alweer uit ;)
Ik heb inmiddels ook een aantal van deze kasten in mijn handen gehad, en inmiddels heeft Cooler Master de molexen vervangen door normale fan connectors.

IN de kast kan je op zich wel kabels verwijderen, dit kun je achter de CD-drives doen. Hier is een 'loze' ruimte, waar je van alles kwijt kunt. Waar ik me wel heel erg aan stoor, is het feit dat CD-drives er eerst uit moeten, voordat je het front kunt verwijderen!
Inderdaad, ik heb deze kast ook voor mezelf gekocht en de fans hadden een driepolige connector.

Ik stoor me er ook aan dat je de drives moet verwijderen voor je het front er kan afhalen. Hier hadden ze bij Cooler Master wel beter over mogen nadenken.
Uitstekende survey, ik heb de kast zelf ook en ben met je eens dat het Frontpaneel lastig loskomt. De handleiding heb ik zelf nog niet echt gebruikt dus kan daar niks over zeggen, voor de rest ben ik het helemaal met je eens.
Ik heb de kast zelf ook en als ik me goed herinner staat er in de handleiding wel hoe je het frontpanel loshaalt. Met een schroevendraaier ertussn en dan een kwart slag draaien. Nadeel hiervan is dat de lak dan snel beschadigt dus voorzichtigheid geboden.
Verder ben ik het met je punten wel eens. het is een mooie, handige kast voor relatief weinig geld. Mogelijkheden genoeg.
Reactie op Theimon

Ik heb de handleiding nog eens extra doorgenomen en er staat bij mij niet in hoe je het voorpaneel moet verwijderen. Uiteindelijk ben ik er wel achtergekomen dat het op die manier moet.

Overigens heb ik wel gemerkt dat er al twee lelijke krassen op het zijpaneel zitten. Ik ga zeker nog een stukje toevoegen over de krasgevoeligheid van deze kast want ik vind het wel sterk dat de lak krast bij het simpelweg neerleggen op de grond (nee, geen betonvloer ;))
Hier is een leuke video te vinden van de kast:

Verder ben ik het met je eens met de meeste punten:

-Klik systeem pci cards werkt niet.
-Leds zijn erg fel (geen last van).
-Klik systeem HD's.... werkt, maar heb al een paar keer een HD vastgezet die nog niet goed op zn plek zat.
-Molex op de ventilatoren.... echt heel erg raar
-Om de voorkant los te halen moet je ook de cd & floppy drives uitbouwen... Weird.
-Er is zeer weinig speling met mn moederbord (ASUS a7V880), 3,5"drives en de SATA connectors.

Toch: zeer tevreden voor het geld dat deze kast kost!
Nette review! Ik heb deze kast ook en ben er zeer tevreden mee. Verder vind ik het ook jammer dat de ventilators met molex connectors zijn, had mooi geweest als je ze d.m.v. moederbord had kunnen regelen.
Wat ik ook wel jammer vind, is dat er geen stoffilter zit aan de zijkant bij de intake voor de processor en de videokaart. Het is niet echt nodig maar als het ook aan de voorkant zit, dan lijkt het me een kleine moeite om het ook daar te plakken.
Verder geen problemen hier.
Zeer nette survey!

Ook ik heb deze kast en vind hem prima functioneren. Ziet er ook nog eens goed uit.

Mijn grootste nadeel is echter de ruimte die ik overhou na het installeren van alles. En dan heb ik het over de bekabeling (is ook deels schuld van voeding trouwens). Het is mij te klein bijna. Voor de rest ben ik het met iedereen eens. Het frontpanneel mag inderdaad nog wel eens een keertje op de tekentafel wat montage betreft.

Ik heb in de zijkant een intake fan geplaatst puur om de processor koeler wat extra frisse lucht te gunnen, alles draait op 5 volt hier. De standaard coolermaster fans zijn vervangen hier door LED exemplaren (had ze toch nog liggen).

Voor de rest gewoon een uitstekende kast inderdaad voor een zeer nette prijs. Ik overweeg echter wel om eventueel over te stappen naar de Stacker (STC) vanwege de ruimte.

Hmmm nog best een lapje tekst geworden :P
Zeer nette survey! Laat anderen een voorbeeld hieraan nemen!

Daarnaast: de Centurion 5 is een goede keus als budget kast :)
Heb de Centurion 5 ook.In de bovenste bay m,n DVD brander en daaronder met tie-wraps en wat gepriegel een 80mm fan icm een Zalman Fanmate gemonteerd voor extra flow. Hangt als het ware vrij in de lucht en trekt lucht naar binnen via de geperforeerde frontbayplates. De fan staat in een lijn met de 120mm outtakefan.
De fan voor de harddisks hoor ik amper.
De mijne heeft ook driepolige connectors.
Verreweg de beste case die ik gekocht heb, en heb er al 4 versleten.
Bij het woord budgetcase krijg ik een nare bijsmaak, en doet dit juweeltje weinig eer aan. Kei van een kast...voor weinig ;) en wat mij betreft een aanbeveling waardig.
Ik was ook eerst vrij enthousiast. Maar toen ik ontdekte dat een aantal van de dingen die ik wou installeren gewoon niet gaan passen zonder te boren werd ik al wat minder enthousiast :P Een schroefloos systeem is heel fijn zolang je maar de kans blijft hebben om ook gewoon schroeven te gebruiken.

Je hoort de ventilator voor de harde schijven waarschijnlijk maar amper omdat je moederbord hem automatisch regelt. Voor die van mij heb ik dat ook kunnen regelen en het geluid valt inderdaad wel mee dan.

Al bij al ben ik nog wel tevreden over deze kast maar mijn volgende wordt waarschijnlijk toch een ander model.

Overigens moet ik nog een stukje toevoegen over resonantie :)