Lian Li PC-B25F Review

albatross 18 juli 2010, laatste update op 18 juli 2010, 1.620 views

Lian Li PC-B25F

Pluspunten

• Mooi, chique design; zeer makkelijk inbouw.

Minpunten

• Zijdeurtjes sluiten niet naadloos aan op de bovenkant. Ontbrekende fan-regelaartjes.

"Eens kies je voor Lian Li" zijn gevleugelde woorden. En ook ik ben gezwicht. Voor de Lian Li PC B25F, wel te verstaan.

Extern
Wie een Lian Li kast koopt weet dat ie, zeker qua vormgeving, eigenlijk altijd goed zit. Geen uitzondering hier. De Lian Li B25F heeft een strak zwart, "brushed" aluminium uiterlijk. Zeer stijlvol. Zeer kwetsbaar ook voor krassen; dus voorzichtigheid is geboden. Daarom alleen al niet echt een kast voor een LAN-party. Daar koop je een Lian Li natuurlijk ook niet voor.

De deur-loze voorkant wordt gekenmerkt door een chique blauw oplichtende cirkel wanneer de computer aanstaat, met daarboven plaats voor 3x 5.25" drives (of 2x + 1x floppy).

Bovenop zit een paneeltjes voor de mooi verlichte en goede bedienbare reset- en powerknop; alsmede ook de USB aansluitingen.

Minpuntje: beide zijdeurtjes van de kast sluiten niet naadloos aan op het bovendeksel. Daar zit 1 a 2 mm ruimte tussen. Dat lijkt niet veel op papier, maar ziet er voor het oog slordig uit. Een 'vormfout' die Lian Li zich eigenlijk niet kan permitteren. Ook op de stock-foto is dat goed te zien (is dus niet toevallig alleen zo bij mijn exemplaar). Ook tussen de bovendeksel en het plaatje waar de knopjes en USB aansluitingen zich bevinden zit behoorlijk wat ruimte (ca 2 a 3 mm). Ook dat oogt onverzorgd.

Intern
Wanneer je deze kast openmaakt slaak je een zucht van verheerlijking. Want Lian Li doet zijn naam eer aan met een interieur dat zowel stijlvol als zeer doordacht is. Iedere kastenbouwer heeft tegenwoordig wel een 'tool-less' model, maar over de handigheid van zulke concepten zijn al menige wenkbrauwen gefronst. Bij de Lian Li PC B25F hoeven we ons daar echter geen zorgen over te maken.

Wat vooral opvalt is het handige 'inklik' systeem voor de insteek-kaarten, die individueel vergrendeld kunnen worden (zonder dus met een schroef vastgezet te hoeven worden).

De uitneembare hardddisk bay maakt, om te beginnen, de installatie van het moederbord zeer eenvoudig. Je kunt echt overal suppermakkelijk bij. Hou er overigens rekening mee dat er maar 29cm ruimte is voor een video (of andere) kaart met de 3.5" drive bay erin. Die laat zich welliswaar zeer gemakkelijk verwijderen, maar hij bestaat uit 1 stuk; dus als je 'em verwijdert, dan kun je geen 3.5" harddisks meer plaatsen! (behalve dan, wellicht door een 3.5" beugeltje te kopen voor een van de 5.25" trays).

'Cable-management' is echt fenomenaal te noemen. Met meegeleverde kabel-houders, die je eenvoudig in kleine gaatjes in de bodem en moederplaat prikt, worden je kabels netjes op hun plaats gehouden. Ook is er voldoende ruimte tussen de moederbordplaat en de achterwand, zodat de wat dikkere voedingskabels (sleeved 8-pin power cable en dikke 24-pin connector cable) prima achter het moederbord doorgevoerd kunnen worden zonder dat je kast bol komt te staan. Mijn kast heeft er nog nooit zo ordentelijk uitgezien.

In de bodem van de op kleine rubberen voetjes staande kast zit een lucht rooster voor de in te bouwen voeding. Daarmee wordt het hele hitte-circuit van de voeding aan de rest van de kast ontrokken. Je voeding zet je gewoon vast met 4 schroeven, maar zou ook alleen vastgeklemd kunnen worden door een handige beugel die over de hele PSU gaat en 'em als geheel (extra) fixeert.

Er zitten behoorlijk wat grote fans in deze kast: 2 bovenop, 2 aan de voorkant, en 1 achter. De airflow is daarmee uitstekend te noemen.

Minpuntje: het geluidsniveau is niet storend te noemen, maar toch schitteren 'fan-mode' regelaartjes (zoals bij de Antec P182 bijv.) door afwezigheid. Er schijnt bij de Duitse leverancier een (niet-officiele) versie van deze kast verkocht te worden, voor E30 euro meerwaarde, waarbij de binnenwanden met geluidsdempend materiaal voorzien zijn. Of dat de thermische kwaliteiten van de kast ten goede komt is nog maar de vraag; in ieder geval, zonder dat spul zou een fan-regelaartje voor 'silent', 'medium', 'full', etc. wel zo welkom zijn geweest.

Ik had deze kast graag een "zeer goed" beoordeling gegeven. De ietwat slordige afwerking hier en daar maakt dat helaas niet mogelijk. Want zeker bij Lian Li kies je, voor een groot deel, voor het mooie uiterlijk. Ook de afwezigheid van een silent-mode voor de fans doet afbreuk aan een verder perfecte kast. Deze kast is zonder meer een aanrader, en was van alle kasten die ik ooit in bezit gehad heb verreweg het makkelijkst qua inbouw.

Heb jij ook een Lian Li PC-B25F?

Reviews door de redactie

Als eerst een mooie review,

dan vraag ik me af, ik wil deze case ook kopen maar dan met een HD5970 kaart er in.
Deze kaart is 34 cm geloof ik en past dus niet in de standaard case, zou hij dus wel passen als het HDD rekje er uit is of zit er dan denk je nog wat in de weg?

gr luuk
Gaat zeker passen zonder HD-rekje; maar denk eraan dat dan het hele rekje eruit moet (het bestaat niet uit twee delen of zo).

Ik zal deze info ook even in de review zelf zetten.
als je een goede een goede kast wilt voor een ATI 5970 dan kan je de Antec P180 mini white gebruiken of een van zijn broers

gr frank
Leuke review :) is dit je eerste Lian li?
Wat mij opvalt is dat het aluminium steeds dunner wordt.
In vergelijking met oudere type kasten.
Ja, mijn eerste Lian Li. :) Vond het vroeger altijd net wat te chique om voor Lian Li te gaan; maar ik vond dat het nu wel eens mocht.

Kast is inderdaad erg licht; deurtjes zijn flinterdun, maar zeker niet onstevig. Misschien dat het wel wat meer geluid doorlaat zo, maar aluminium blijft nou eenmaal gevoeliger voor geluid dan plastic.
ik heb de kast ook gekocht.
de kast is inderdaad erg mooi
er is weinig ruimte voor de kabels achter het moederbord maar als je netjes werkt dan lukt het wel zonder uitstulpingen dus daar ben ik het volgens de review niet mee eens.
ik heb er een: Scythe Mugen 2 Rev. B
en een MSI R6950: Twin Frozr III Power Edition/OC
in zitten. Daardoor heb ik het handige 'inklik' systeem voor de insteek-kaarten er uit moeten halen anders paste mn kaart niet terwijl ik me afvroeg wie er nu iets aan dat handige mooie syteem zou hebben, het zijn immers geen flopies die kaarten achterin je pc. Het zit er mooi uit zo'n systeem voordat het stof gaat happen 8)7 dat wel.
Maar laat dat je niet weerhouden deze kast aan te schaffen
de afwerking is perfect en de fans zorgen voor een goed windje rond je cooler.
mn MSI R6950: Twin Frozr III Power Edition/OC zit in pci4 daarmee word hij naar verluid 2% trager maar dat gaan we dan nog ondervinden.

letterlijk en figuurlijk coole bak