Apple iPhone 12 128GB Blauw

Apple iPhone 12 128GB Blauw Review

J.oris 26 oktober 2020, laatste update op 21 april 2021, 5.811 views Product gekocht

Apple iPhone 12 128GB Blauw

Komend vanaf een Samsung Galaxy S9+ is dit een totaal ander toestel, deze review zal dan ook voornamelijk de verschillen die mij positief en negatief opvallen uitlichten.

Pluspunten

• OLED scherm
  • Prima batterij
  • Samenwerking tussen Apple apparaten
  • Miljoenmiljard accessoires

Minpunten

• USB-C laadkabel
  • Face ID werkt niet met mondkapje
  • 128GB nog steeds tegen meerprijs

Zoals vermeld kom ik van een Samsung Galaxy S9+ en is dit mijn eerste ervaring met iPhones.

Waarom de overstap?

Rond mei heb ik een iPad gekocht, dit heb ik gedaan aangezien ik voor mijn opleiding veel aantekeningen maak en de 15 verschillende schriften onhandig vond, het leek mij ideaal om hiervoor een iPad te gebruiken. Ook was ik stiekem erg benieuwd hoe een Apple device mij zou bevallen en een iPad leek me een goed plan om dit eens te testen. Dit beviel mij erg goed, waarna ik van plan was om als volgende telefoon een iPhone te nemen. Aangezien mijn Samsung steeds verder achteruit ging (erg slechte accu, oorspeaker opgeblazen, oplaadpoort erg slecht) was ik er helemaal klaar mee en heb gewacht op het Apple event. Ik wilde namelijk wel een telefoon met OLED scherm, vind ik gewoon super fantastisch mega mooi. De iPhone 12 kreeg dat en de knop was om. Dit wordt hem. 16 oktober de preorder gedaan en 23 oktober het toestel mogen ontvangen.

De eerste indruk

Wat moooooooi. Leuke kleur, mijn Galaxy was ook blauw maar deze is net wat knallender. Ik hou er wel van. Tijdens het opstarten werd hij direct door de iPad gezien en kon ik instellingen zo over zetten, super makkelijk. Via de Switch to iOS app voor Android nog wat gegevens overgezet en klaar is Kees. Tijd voor het echte gebruik.
Toen stootte ik meteen al op een probleem, het is dus vrij lastig om Whatsapp geschiedenis van Android over op iOS te zetten. Na een hoop gegoogle en dingetjes proberen toch maar geaccepteerd dat ik mijn chatgeschiedenis kwijt ben (in sommige gevallen maar goed ook ;)). Overige apps was het een kwestie van aanmelden en je kunt verder waar je gebleven bent.

Ook heb ik even de camera uitgetest. Tja, veel beter? Geen idee, ik zie het verschil niet zo. Wat me wel opvalt, als je van 1x zoom naar 0,9 of lager gaat schakelt hij over naar de groothoeklens, de beeldkwaliteit wordt dan echt minder. Zeker in kamers met minder goed licht zie je veel meer ruis verschijnen. Ik heb verder nog geen uitgebreid gebruik gemaakt van de camera, maar zal hem binnenkort in het bos eens uittesten (foto’s volgen nog). Ondertussen vergelijkende foto's gemaakt. Er is zeker weten wel een verschil!
Verder vind ik het prettig dat de iPad en de iPhone samenwerken, zoals kopiëren op de iPad en plakken dit plakken op iPhone, of bellen vanaf je iPad via het mobiele abonnement van je telefoon. Simpel maar erg handig.

Verschillen met Android (apps)

De telefoons werken helemaal anders, dit wist ik ook wel van tevoren maar nu je hem iedere dag gebruikt, vallen de piepkleine verschillen op. Mijn startscherm op Samsung vond ik bijvoorbeeld veel makkelijker te wijzigen, je sleept heen en weer, of voegt simpel even een app toe of verwijderd het. Bij Apple heb ik het idee dat ik er langer mee bezig ben om alles op de juiste plek te krijgen. Zoek je bijvoorbeeld via zoeken de NS app op omdat je deze aan het startscherm wilt maken maar hij ergens in de appdrawer staat, vindt hij hem uiteraard wel maar kun je hem niet direct meeslepen of lokaliseren in de appdrawer. Dit kon wel bij mijn Samsung.

Daarnaast kon ik in de Flitsmeister app op Android instellen dat hij automatisch werd gestart bij een Bluetooth verbinding, dit vond ik super handig. In de iOS app kan dit niet. Je zou wel een opdracht kunnen aanmaken in de opdrachten app, maar dan moet je nog altijd op “voer uit” klikken als de verbinding wordt gemaakt. Onhandig, want m’n telefoon zit in de broekzak tijdens het rijden. Mocht iemand weten hoe dit wel kan zoals op Android, let me know!

Wat ik wel weer enorm fijn vind, is de swipe om aan wachtrij toe te voegen functie in Spotify. Wat een gemis dat dit niet in de Android versie van de app zit. Ook is de camera in Snapchat vele malen beter, optimalisaties gok ik?
Heel soms mis ik nog wel eens de terugknop. Af en toe vind ik het niet duidelijk of je terug kunt door te swipen of dat je ergens op een kruisje oid moet tikken. De terugknop haalde je altijd weg, wat er ook voor je stond.

Accu

Ik was een beetje sceptisch, aangezien de accu kleiner is geworden ten opzichte van de iPhone 11 serie. Nu ik hem heb moet ik zeggen dat de accu naar mijn idee lang genoeg mee gaat, veel langer dan de accu van de S9+ ooit mee ging. Om 23.45 was hij tot 100% geladen, waarna hij nu, om 22:20 op 15% zit met een scherm aan tijd van 6 uur en 33 minuten.
Update 20-12-2020
Ondertussen bijna 2 maand verder, en deze 6 uur en 33 minuten is toch wel het minimum wat hij op 1 acculading mee gaat, op het moment van schrijven zit ik op net geen 6 uur met nog 48% resterend. Meestal gaat hij zo'n 9-10 uur mee op één batterij. Hangt natuurlijk ook volledig af wat je er mee doet op een dag, met de hele dag FlitsMeister op de achtergrond kom ik rond de 6 uur uit die ik eerder al noemde.

Camera

Om de camera te testen ben ik met de hond het bos in geweest. Ook heb ik mijn S9+ meegenomen om de foto's te kunnen vergelijken. De hond is gebruikt om de portretmodus van de camera te testen, en hier zie je gelijk een verschil. Op mijn S9+ zoomt hij hiervoor in, dus haalt het alles dichterbij. De iPhone doet dit niet, wat ik persoonlijk wel prettig vind. In sommige gevallen was ik met de Samsung liever wat verder naar achter gelopen, maar aangezien onze hond nog vrij jong is en moeilijk stil zit, was dit niet mogelijk aangezien hij iedere seconde wel op een andere manier zat.
Alle foto's op de iPhone zijn gemaakt met de instelling 'natuurlijk licht', en op de Galaxy S9+ is scene optimalisatie uitgezet, zodat het een eerlijk vergelijk is.
Iphone 12
Galaxy S9+

Daarnaast natuurlijk nog een aantal gewone foto's gemaakt, in deze foto's zie je ook wel een duidelijk verschil. Het was buiten een beetje druilerig en het is wat meer bruin en geel aangezien het herfst is. De iPhone laat de kleuren veel natuurlijker zien waar de Samsung het groen juist wat groener maakt. Ik vind het wel mooi, het wordt wat levendiger, maar natuurlijk is dit zeker niet.
Galaxy S9+

Ook heb ik nog even het verschil tussen de groothoekcamera en de normale camera getest, de normale foto is gemaakt op mijn S9+, helaas net een halve tel te laat op het knopje gedrukt, de hond had zich alweer iets gedraaid :+

En verder

Wel een geklooi met die meegeleverde kabel. Ik snap hun prietpraat over het milieu wel, iedereen heeft inderdaad 60 opladers thuis liggen. MAAR, bijna niemand heeft een USB-C lader thuis liggen, aangezien dat pas sinds kort bij (vooral duurdere) telefoons wordt meegeleverd. Kom je dus van een wat ouder toestel, zoals ik (alhoewel ik een S9+ ook weer niet zo enorm oud vind), heb je niets aan die kabel. Ik vind het door de achterliggende milieureden van Apple dan ook raar dat er geen USB-A naar lightning in de doos is gedaan. Gelukkig heb ik nog de oplader van de iPad en een draadloze oplader ter beschikking, dus het opladen komt wel goed. Desalniettemin vind ik het wel een beetje krom.

Ohja, Face ID werkt niet met mondkapje op. Dit is wel vervelend als je via Apple Pay wilt afrekenen in de winkel of simpelweg even je telefoon wilt ontgrendelen, in deze gevallen moet je dan de code ingeven. Wellicht dat er nog een software update komt om dit op te lossen, maar voor nu werkt Face ID dan niet.

Zo nu en dan zal ik de review aanvullen met foto’s of dingen die mij opvallen in het dagelijks gebruik.

Update 21/04/2021

Onderhand heb ik de telefoon alweer een half jaar, het bevalt me nog steeds enorm goed, en ook de accu houdt het voor mij lang genoeg vol. Ik red de dag makkelijk en dit vind ik toch wel het meest belangrijk. De batterijconditie is volgens de instellingen ook nog steeds 100%.
Ondertussen heb ik mijn mooie blauwe telefoon voorzien van een dbrand skin aan de achterkant, deze vond ik online en leek me wel gaaf, vandaar dat die er nu op is geplakt, nu zie je alleen nog het mooie blauw aan de zijkanten van het toestel en de cirkels om de camera :P

Galaxy Watch Active

Een ander onderdeel die ik compleet vergeten was toe te lichten, is dat ik smartwatch van Samsung gebruik in combinatie met de iPhone. Hiervoor heb ik de Galaxy Watch gebruikt in combinatie met mijn Samsung Galaxy S9+, waardoor er wel wat verschillen zijn die opvallen.
Ik vind de samenwerking tussen de iPhone en Watch niet fijn, de verbinding moet vaak handmatig gemaakt worden, ook al staat van beide toestellen bluetooth altijd aan. Het horloge loopt dan ook nog eens sneller leeg, aangezien het blijft zoeken en ook via WiFi verbinding probeert te maken. Als ze wel verbonden zijn aan mekaar, merk je dat notificaties minder mooi overgebracht worden. In combinatie met mijn Samsung telefoon gaf hij soms afbeeldingen weer die ik via WhatsApp kreeg, en kon ik via het horloge reageren. Ook werden meerdere notificaties beter weergegeven, en kon je van verschillende contacten alle WhatsApp berichtjes lezen. Met de iPhone kan dit allemaal niet, en dat is zeker wel jammer. Ik draag het horloge nu dan ook nog maar weinig, en gebruik hem vooral voor sporten om dan mijn activiteit bij te houden. Zelf ben ik nu sterk aan het twijfelen om een Apple Watch aan te schaffen, maar vind ze nog vrij duur en weet niet of ik deze wel weer veel ga dragen. Daarnaast heb je op je iPhone een app nodig om de verbinding te maken, namelijk Samsung Galaxy Watch. In deze app kun je horlogeapps downloaden en instellingen veranderen. De app hiervoor is echt waanzinnig slecht, laatst was er een software update voor het horloge, maar via de app was het uitvoeren van de update onmogelijk. Gelukkig kon het horloge via WiFi zelf ook updaten, maar erg handig vond ik het niet.

Heb jij ook een Apple iPhone 12 128GB Blauw?

Meer advertenties

Bedankt voor de review.

Bij iOS zijn er Shortcuts en Automation mogelijkheden:

Zelf gebruik ik deze niet, maar het kan misschien handig zijn.
Ik heb dit inderdaad geprobeerd, en heb zojuist je link ook bekeken. Echter is het hier het geval dat de “Ask before running” toggle niet naar voren komt. Waarom dat zo is weet ik niet, maar hierdoor kan een app alleen automatisch starten als ik op “Voer uit” klik. :/
Mooie beknopte eerste review op tweakers +1
Ik bevind mij min of meer in dezelfde positie: toe aan een telefoon update.
Van Android naar iPhone is (echter/inderdaad) een hele grote stap.
Benieuwd hoe de Normal/Wide camera bevalt op de iPhone vergeleken met de Samsung S9+.
Onder normale daglicht omstandigheden met voldoende buitenlicht.
Kleur, scherpte, algehele definitie, scherptediepte, dynamisch bereik,
Bokeh, kwaliteit van onscherpte op de achtergrond.
Dankjewel voor je reactie :).
Inderdaad, m’n eerste ‘uitgebreide’ review, niet zo professioneel zoals sommige andere kunnen, maar de punten benoemd die ik belangrijk of opmerkelijk vind.
Het is inderdaad een hele stap! Tot nu toe bevalt het gelukkig nog goed, je raakt wel redelijk snel gewend en het werkt in de meeste gevallen ook vrij logisch 😁.
Als het donderdagmiddag een beetje weer is ga ik met de hond het bos in, ik zal de S9+ wel even meenemen om wat vergelijkende foto’s te maken. Ik ben zelf ook benieuwd naar de verschillen!
ik twijfel ook over overstap naar ios op privetoestel. Heb voor werk nu een 6s en prive een s10e. Wat ik vooral handig vind bij mijn Samsung is bijv de functie Smart Unlock. Zo enorm handig dat je telefoon niet vergrendelt als deze verbonden is met een vertrouw bluetooth apparaat, op vertrouwde locatie is etc.

Of het scrollen naar onderste nummers in een lange Spotify playlist gaat met android bijna in 2 sec mbv de scrollbar. In ios kan je niet in een keer naar beneden scrollen, werkt veel minder goed.

[Reactie gewijzigd door scherpp op 27 oktober 2020 23:08]

Ik heb het even voor je geprobeerd, ook in Spotify op iOS kun je dat scroll ding pakken en in 2 tel helemaal naar beneden.
Zo’n feature als smart lock is er inderdaad niet, maar ik moet zeggen dat Face ID behoorlijk goed werkt waardoor ik het amper mis. Ligt je telefoon plat op het bureau pakt ie je gezicht al en is die ontgrendelt.
Leuke review waarvoor dank!
Jammer dat FaceID moeite heeft met dragen van een mondmasker. Apple had misschien beter toch een fingerprint reader ingebouwd. Los daarvan vraag ik me af hoe FaceID werkt in het donker. Bijv. wanneer je 's avonds in de auto zit. Lukt het unlocken via FaceID dan vlot?
Dank voor je reactie :)
Face ID werkt hartstikke fijn, het zou alleen wel mooi geweest zijn als er daarnaast ook nog een fingerprint reader in bv. de aan/uit knop was verwerkt, zoals in de nieuwe iPad Air.
Face ID werkt zeker in het donker, het heeft geen omgevingslicht nodig om te functioneren en naar mijn idee gaat het unlocken ‘s avonds ook even snel als overdag.
In de auto werkt dit ook goed, mits je een houder hebt die ervoor zorgt dat de telefoon jouw kant op “kijkt”, en moet de telefoon in portretstand geplaatst worden. Heb je de telefoon in landscape, dan zal Face ID niet werken (of je moet je hoofd erg schuin houden :P).
Goede review, waarvoor dank!

Ik heb zelf ook een S9+ en ben aan het overwegen voor welke iPhone ik moet gaan. Waarbij ik een sterke voorkeur neig te hebben voor de iPhone 12 Mini. Vanwege het formaat, want de S9+ is eigenlijk net te groot voor mij om met 1 hand te bedienen. Hoe ervaar jij dat met die van jou?

In het verleden heb ik al meerdere iPhones gehad (4s, 6 en daarna de 8 ). Nadat de laatste was gestolen op vakantie even de overstap gemaakt naar Oneplus en daarna naar Samsung S9+. Reden voor mij om terug te gaan naar Apple zou zijn, de software updates die je langer krijgt vergeleken met Samsung. Wat was de belangrijkste reden voor jou om een iPhone te kopen?

Ben je ondanks de korte periode dat je het toestel in bezit hebt, tevreden met je aankoop?

[Reactie gewijzigd door turbosniffy op 5 november 2020 08:52]

Jij ook bedankt voor de reactie! :)

De iPhone is ietsje kleiner dan de S9+. Ik heb ze naast elkaar gelegd, denk de bovenste schermrand van de S9+ weg en je hebt het formaat van de iPhone. Persoonlijk vond ik het formaat van de Samsung niet te groot, waardoor de grootte van de iPhone me ook erg goed bevalt.
De iPhone met één hand bedienen is soms wel lastig inderdaad. Af en toe wil je handmatig je schermhelderheid veranderen en dan moet je in de rechterbovenhoek zijn, probeer dat maar eens met één hand ;).

Mijn reden van overstap is dat ik mijn Samsung enorm ver achteruit vond gegaan, zowel qua snelheid als onderdelen die slecht functioneerden. Daarnaast vond ik mijn iPad ook enorm prettig werken waardoor ik een iPhone ook graag wilde proberen. Verder vind ik de directe software-updates ook erg prettig, zoals bijvoorbeeld telkens de nieuwste emojis in je toetsenbord (ik weet het, ben echt een miemel O-)). En aangezien hij waarschijnlijk zo’n 5 jaar lang ondersteuning zou krijgen, heb ik me voorgenomen om er ook lang mee te doen.

Tot dusver ben ik er erg tevreden met het toestel, maar wie is dat niet in het begin ;)
Je kan bij apple de assistvetouch aanzetten daarmee kan je de homeknop ook bedienen

Erg handig , ik gebruik het graag

Soms is er een review waar ik echt op zit te wachten: voila... dank daarvoor.

"of bellen vanaf je iPad via het mobiele abonnement van je telefoon. Simpel maar erg handig."

Joris ik overweeg ook een overstap ivm de ipad. (Tablet is mijn belangrijkste gereedschap)
Hoe krijg je dat voor elkaar om te bellen met een ipad?
Ik twijfel namelijk om een 4g model of wifi only model te nemen.
Dat scheelt behoorlijk zoals je weet.
Ik weet ook niet of de "thetering" kosten nog net zo hoog zijn als vroeger.
Input van mede tweakers wordt zeer op prijs gesteld. Ook voor wat betreft het type Ipad.
Ik doe niets grafisch of zwaar op het apparaat. Foto's en tekeningen laten zien.
Maar ik heb wel een online agenda die om het half uur bijgewerkt moet worden, vandaar het 4g verhaal.

Alvast bedankt voor de reply's.
Pieter
Mijn iPad is een WiFi model zonder 4G, als ik thuis ben en beide apparaten zijn verbonden met het wifinetwerk, is het mogelijk een telefoongesprek te starten via de FaceTime app op de iPad. Als je via je iPhone belt kun je via de knop luidspreker kiezen voor iPad, zodat je het gesprek voort kan zetten via de iPad.
Ik heb even geprobeerd of het mogelijk is om te bellen vanaf je iPad als je bent verbonden met de hotspot van de iPhone, bij mij is dit niet gelukt. Zoals het ernaar uitziet kan het alleen via WiFi.
Of je zelf voor het cellular model moet gaan, weet ik niet zo goed. Via de hotspot van je telefoon kom je natuurlijk ook al een heel eind, en zover ik het weet zorgt dit niet voor extra kosten zolang je binnen je bundel blijft 😇.
Als ik het goed heb heeft de cellular versie van de iPad wel een gps, misschien dat dit belangrijk voor je is?
Een pro model lijkt me een beetje overdreven voor de dingen die je er mee gaat doen, ik denk zelfs dat de instap versie al meer dan voldoende is. Alleen even opletten of je aan 32gb genoeg opslag hebt, da’s niet al te veel meer tegenwoordig.
Bedankt voor je antwoord.
Hier kan ik wel iets mee.

Fijn weekend.
Als S9 gebruiker kan ik deze review zeer waarderen. Ben altijd pro-Android geweest vanwege de mogelijkheden om te customizen, maar zie de laatste jaren het gat tussen de besturingssystemen snel kleiner worden. En met custom roms klooien doe ik ook al jaren niet meer, hedendaagse telefoons gaan standaard al veel langer mee. Zeker de 12 is mooi en compact, vind maar eens een Android toestel met IP68 en draadloos laden die beneden de 150 mm in lengte blijft, zelfs de S20 zit daar nu al boven.
Ik zit enigszins in dezelfde situatie. Momenteel heb ik een Huawei P30 Pro en ik kan mijn abonnement verlengen. De p30 is qua accu zalig, maar de camera is zeer onrealistisch en de software bevalt me niet.

Persoonlijk vind ik de hoge prijs van een iphone niet een probleem: ik wil graag een goed toestel. Echter zijn er een aantal (misschien kleine) zaken die mij erg doen twijfelen. (1) de terugknop. Bij Android gebaren kun je overal op het scherm terug. Bij Apple moet je vaak linksboven in het scherm zijn. Voor iemand die zijn telefoon voornamelijk met z'n rechterhand bedient, lijkt me dat erg onpraktisch. (2) dual app screen. Momenteel is de invulling van Huawei erg matig, en soms mis ik de implementatie van mijn oude Samsung (S7). Ik snap niet waarom Apple dit niet toevoegt. (3) notificaties. Alles staat door elkaar bij Apple en na een keer bekijken zijn ze soms weg heb ik het idee. (4) Batterij percentage. Waarom zit dit er in godsnaam niet meer in.

Heb jij ervaring met deze punten?
Ja! Die heb ik, ik heb ze hieronder even voor je opgeschreven ;) .
(1) Persoonlijk ben ik nu wel gewend aan de terugknop, in het begin was dit even wennen. Zelf gebruik ik mijn telefoon wel met m’n linkerhand, ook al ben ik rechts. Het hangt er denk ik vooral vanaf hoe groot je hand is of je de linkerkant van je scherm dan kunt aanraken, erg prettig lijkt me het niet nee. Het is niet zo dat je bovenin het scherm op het kleine tekentje hoeft te drukken, van de linkerkant naar rechts swipen brengt je terug op het vorige scherm.
(2) Op m’n Samsung gebruikte ik dit af en toe om Spotify en Maps tegelijk open te hebben in de auto, op de iPhone kan dit inderdaad niet (of ik weet niet hoe), maar persoonlijk mis ik het niet enorm. Heeft er denk ik ook mee te maken omdat dit slechts een paar keer per jaar voorkwam.
(3) Nieuwe notificaties komen terecht in je berichtencentrum, als je ze hebt gezien maar er niks op uit hebt gedaan, worden ze op een gegeven moment verplaatst naar onder voor “oudere berichten”. Berichten uit dezelfde app worden onder geschoven, als je er een keer op klikt laat hij alle meldingen van die app zien. Persoonlijk vind ik het berichtencentrum overzichtelijker dan je notificatiebalk zoals op Android, als ik een hoop meldingen had raakte ik het complete overzicht kwijt, bijvoorbeeld 7 snaps werden als 7 aparte meldingen getoond, in 1 klap je notificatiescherm vol.
(4) goeie :+ waarschijnlijk is dit gedaan omdat de notch er zit, in die bovenhoek moet hij namelijk ook nog je bereik en wifi aangeven. Als je even vanuit de bovenhoek swiped, komt het batterij percentage tevoorschijn.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik twijfel nog even verder tussen deze telefoon en de Pixel 5. Je hebt in ieder geval zorgen om een aantal details weggenomen :P
Ik ken beide systemen goed en notificaties zijn bij android vele malen hete geïmplementeerd dan bij ios. Bijvoorbeeld de meldingen zijn bij Android voor de meeste apps per subcategorie aan of uit te zetten. Ook de groepering is beter en logischer.