Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G 256GB Zwart

€ 1.123,-
Specificaties 6,9" • 3088x1440 • 256GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G 256GB Zwart Review

Dutchdude99Testpanel 27 oktober 2020, laatste update op 28 oktober 2020, 778 views Testpanel

Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G 256GB Zwart

De Galaxy Note20 Ultra heeft alles in huis wat je van een toptoestel in 2020 mag verwachten: een topscherm, een goede camera en een strak ontwerp.

Pluspunten

• Scherm
  • Camera
  • Snelheid
  • Accuduur
  • Design

Minpunten

• Grootte van camera-uitsparing
  • S pen

Galaxy Note20 Ultra

Ik zie vaak acties voorbijkomen op Tweakers: reviews, giveaways, kortingen, noem maar op. Als ik iets zie wat ik leuk vind doe ik graag mee, om vervolgens meestal teleurgesteld te worden. Deze keer was raak: ik mocht de Galaxy Note20 Ultra reviewen!

De reacties onder de post van Tweakers waren gemixt: sommigen wilden het toestel graag reviewen, anderen vonden het de inspanning niet waard, omdat je het toestel niet mag houden. Ik behoor tot de eerste groep en kon niet wachten tot hij bezorgd zou worden.

Mijn historie van telefoons bestaat uit:
  • Galaxy Gio
  • Galaxy S Plus
  • Nexus 5
  • Galaxy S7 Edge
  • iPhone Xs Max (huidig toestel)
Juist omdat ik relatief veel Samsung toestellen heb gehad en nu een iPhone gebruik, leek het me extra leuk om de Note20 te reviewen, om te kijken wat ik eigenlijk allemaal mis.

Kleine disclaimer: ik zal het toestel een aantal keer vergelijken met mijn iPhone, omdat dat nu eenmaal mijn huidige toestel is. Soms is dit in het voordeel van de Galaxy, soms van de iPhone :)
Featureset
In contrast met de dozen van Apple zijn Samsung's verpakkingen helemaal zwart. Erg strak, zonder al te veel poespas. In de doos vind je:
  • De Note20 Ultra

• 108 MP wide-angle camera
  • 12 MP ultra wide-angle camera
  • 12 MP telephoto camera
  • 4500 mAh accu
De USB-C adapter heeft een vermogen van 25W en laadt daarmee de telefoon snel genoeg op.

De oordopjes van AKG zou ik zelf lekker in de doos laten zitten, daar wil je geen muziek mee luisteren.
Design
Het design is een groot pluspunt van de telefoon. De afwerking is top, je voelt geen gekraak of speling in de behuizing wanneer je hier lichte druk op uitoefent. Het metaal en glas geven de telefoon een luxe uitstraling en feeling, zonder dat het toestel te zwaar wordt. De glazen achterkant is echter wel een echte vingerafdrukmagneet, dus ik zou zelf een hoesje aanschaffen als ik dit toestel zou aanschaffen. Op de achterkant vinden we ook de module voor de camera en deze is wel heel groot, de telefoon wiebelt erg als je hem op een vlak oppervlak neerlegt. De camera module is zelfs zo groot dat de telefoon op mijn draadloze oplader niet plat kan opladen, dus dat is misschien iets om rekening mee te houden.

Verder zit de speaker op een nogal onhandige plek, zodat hij meteen geblokkeerd wordt door je hand als je het toestel in landschapsmodus houdt. Je kunt hem ook omdraaien maar dan maak je heel de cameramodule vet met je handen. Ik gebruik de speakers zelf niet zo vaak, maar mocht je dat wel doen dan is dit misschien iets om op te letten.

Standaard zit er een screenprotector op, ik ben daar niet zo van dus ik zou hem er zelf afhalen als dit geen testtoestel was. Er blijft wat stof aan plakken en aan de randen voel je hem zitten (bijvoorbeeld wanneer je terugswipet vanaf de rechterzijde van het scherm).

Voor mij wegen de voordelen van het design echter ruimschoots op tegen deze kleine nadelen. Het toestel houdt lekker vast, voelt premium aan en ziet er gewoon super mooi uit (al is dat natuurlijk persoonlijk).
Gebruiksgemak
Gebruiksgemak begint voor mij al bij de hardware en hier vallen een aantal puntjes op. Een positief puntje is bijvoorbeeld de USB-C poort. Ik heb zelf genoeg apparaten met deze poort, behalve mijn iPhone. Hierdoor moet ik soms van oplaadkabel wisselen, omdat deze nog over een lightning poort beschikt. Met de Note is hier geen sprake van en kan ik vrijwel al mijn apparaten/accessoires opladen met dezelfde kabel, erg handig!

Dan hebben we nog de vingerafdrukscanner. Waar Apple overgestapt is op FaceID heeft Samsung nu een ultrasone vingerafdrukscanner. Dit is vooral erg handig als je een mondkapje op hebt, niet geheel ongebruikelijk in deze tijd. De scanner is niet altijd even snel, maar werkt verder goed. Je kunt er ook voor kiezen om gezichtsherkenning in te schakelen, al is dit minder veilig dan bijvoorbeeld FaceID.

Onderaan het toestel zit de S pen, zo'n beetje het selling point van de Note-lijn. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het fijn vinden om een pennetje te hebben bij hun telefoon: het is een net iets preciezere vorm van input en je kunt er makkelijker mee schrijven dan met je vinger. Ook zitten er gebaren ingebouwd in de software waarmee je makkelijk acties kunt uitvoeren door je S Pen door de lucht te zwaaien. Zelf vind ik de S Pen echter niet zo nuttig, omdat hij eigenlijk net te klein is om comfortabel te zijn. Voor een snel boodschappenlijstje is het prima, maar dan vind ik typen net zo makkelijk.

Als laatste onderdeel van de hardware: de volumeknoppen. Ze zijn stevig en geven een fijne klik, maar waarom zitten ze aan dezelfde kant als de powerknop? Het is een kwestie van wennen, maar zelfs daarna vind ik het nog niet handig. Ze zitten eigenlijk net hoog om comfortabel te gebruiken met 1 hand. Ook het maken van een screenshot is een beetje priegelwerk (als je niet het ingebouwde veeg-gebaar gebruikt).

En dan de software: het toestel voelt zeer snel aan, mede door het scherm (daar kom ik zo nog op terug). Animaties verlopen soepel en apps starten binnen no-time op. Ik ben een tijdje weggeweest van Android maar na een dagje rondkijken snapte ik weer hoe het werkte. In de instellingen heb ik gestures aangezet in plaats van de drie navigatieknoppen en dit werkt erg goed.

Het gebruiksgemak wordt vergroot door de kleine details in de software. Het always-on display is handig voor het lezen van meldingen en het aflezen van de tijd. Ook zie je hierop hoelang het nog duurt voor de telefoon volledig opgeladen is, iets wat ik nu mis op mijn iPhone. Verder kun je nu vanaf de zijkant van het scherm vegen om terug te gaan, iets wat iOS al langer deed, maar op Android kan dit vanaf beide kanten van het scherm, wat echt geweldig werkt.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Een groot onderdeel van het gebruiksgemak vloeit voort uit de stabilteit van het toestel en dat zit bij de Note wel goed. In de twee weken die ik heb gehad om het toestel te mogen testen heb ik geen last gehad van vastlopers of reboots. Apps startten snel op en werden ook aardig lang in het werkgeheugen bewaard, waardoor ze niet heel de tijd opnieuw moesten worden gestart.

Verder zijn me niet echt dingen opgevallen en dat zie ik eigenlijk als een positief punt. Het toestel werkt naar behoren en doet wat je ervan verwacht.
Scherm
Naar mijn idee het beste onderdeel van deze telefoon: het scherm. Ik ben geen expert, maar ik kan een mooi scherm altijd waarderen en dat zit bij deze Note20 helemaal goed. De verversingssnelheid van 120Hz maakt het scrollen door apps enorm soepel en de kleuren spatten ervan af. Ook kan het scherm erg helder, wat vooral buiten erg fijn is. Het betreft een 1440p paneel, maar deze modus is enkel te gebruiken op 60Hz. Je kan dat zien als een minpuntje, maar persoonlijk verkies ik een hogere framerate boven een ietsjes scherper scherm. In de 1080p modus is het scherm al scherp zat dus het stoort verder niet, maar ik vind het wel het vermelden waard.

Net als mijn S7 Edge heeft dit scherm gebogen randen, al begint de kromming nu een stuk dichter bij de rand, waardoor je meer "recht" scherm overhoudt. Ik vond het bij de S7 al niet storend en juist wel gaaf, en dat is bij de Note nog steeds zo. Het is vooral erg fijn dat de camera-inkeping en de randen niet zo groot zijn, zodat het net is alsof je alleen een scherm vasthoudt. Ik vind de notch van de iPhone niet storend, maar bij de Note ziet er toch net een stukje fijner uit.
Camera
Het toestel beschikt over 3 camera's aan de achterzijde en 1 aan de voorzijde. De wide-angle camera heeft een resolutie van 108MP, maar standaard worden foto's opgeslagen in 12 MP, tenzij je de 108MP modus aanzet. Het is geinig om te zien hoe ver je kunt inzoomen op een dergelijk hoge resolutie, maar niet iets waar ik het toestel voor zou kopen. De camera produceert goede plaatjes, met voldoende scherpte en verzadiging. Hetzelfde geldt voor video: de video's die je met deze telefoon kunt maken zien er erg goed uit. Opnemen kan in maximaal 8K op 24fps. Bij het opnemen van video's viel mij op dat de stabilisatie erg goed is, zeker als je "superstabiel" aanzet.
Een voorbeeldfoto gemaakt met de primaire camera:

Naast de 108MP camera zit ook nog een 12MP ultrawide en dat is voor mij een leuke toevoeging. Het geeft een heel ander perspectief aan je foto's en er past veel meer op. Jammer is wel dat de ultrawide geen autofocus heeft en je dus niet heel dicht op een object kunt gaan zitten omdat de voorgrond dan niet in focus is.
Een foto gemaakt met de ultrawide:

Dan zit er nog een 12MP telelens op, die zorgt voor maximaal 50X inzoomen. In de praktijk is dit iets wat je een keer zult proberen om het vervolgens niet meer te gebruiken, omdat de kwaliteit van deze afbeeldingen vrijwel onbruikbaar is.
Zoals je kunt zien is het geinig, maar niet echt nuttig:

De frontcamera is goed genoeg voor een selfie hier en daar en heeft autofocus, iets wat ik zeker mis op mijn Xs Max.

Samsung zou Samsung niet zijn als de camera-app volgepropt (in goede zin) zou zitten met allerlei functies. Zo kun je gewoon een foto of een video maken zoals je gewend bent, maar is er ook een optie "enkele opname" die naast een video ook wat foto's maakt en hier een effect overheen legt.
Naast de opties voor enkele opname, foto en video zit een "meer" knop, waar je opties vindt als "pro", "panorama", "voedsel" etc. Met deze functies kun je handmatig de instellingen van de camera wijzigen, zoals ISO-waarden. Je kunt ook portretfoto's maken, of slowmo video's opnemen tot wel 960fps.

De functie die voor mij het meest opviel was "Nacht" waarmee je foto's bij weinig licht een stuk bruikbaarder maakt, hiervoor heb ik een kleine collage gemaakt. Links is de foto zonder nachtmodus, rechts is met. De foto linksonder geeft de beste representatie van hoe het omgevingslicht er ongeveer uit zag.

Bereik
Het bereik van deze telefoon is goed genoeg voor mij. Thuis heb ik 4 van de 4 streepjes en haal ik in huis 77 Mbps (Tele2). Met mijn iPhone haal ik rond de 90 Mbps. Vanwege de huidige corona situatie heb ik de snelheden niet in een stad of iets dergelijks kunnen testen, maar ik ga ervan uit dat deze gewoon goed zullen zijn.

Bellen klinkt duidelijk, mensen aan de andere kant van de lijn zijn goed te verstaan en gaven aan dat ik ook verstaanbaar was.
Accuduur
De accu gaat voor mij lang genoeg mee: na een dag gebruik zit ik nog op 40 procent. Mijn gebruik bestaat dan voornamelijk uit sociale media en wat YouTube filmpjes. Als je veel games speelt zal de batterij wellicht leeg zijn aan het einde van de dag. Als de batterij leeg is ben je met de bijgeleverde oplader na iets meer dan een uurtje weer op 100 procent. Ook kun je het toestel draadloos opladen, maar zoals eerder genoemd moet je hier wel een oplader voor hebben waar het toestel op past.

Er is ook nog een functie genaamd Wireless Powershare, waarmee je andere apparaten draadloos kunt opladen door ze op de Note20 te leggen. Als je echt geen andere oplaadmogelijkheid tot je beschikking hebt kan dat wel handig zijn. Ik heb mijn iPhone voor 5 minuten op de achterkant gelegd en binnen deze 5 minuten kreeg ik er 2 procent bij. Deze optie is dan ook beter geschikt voor accessoires, zoals een setje Galaxy Buds.
Game Pass
Bij dit toestel kreeg ik de gelegenheid om Xbox Game Pass Ultimate te testen. Ik kreeg hiervoor een controller opgestuurd met een Game Pass code. Xbox Game Pass is de game streamingservice van Microsoft. Je kunt games spelen vanuit de cloud, zonder ze te hoeven downloaden. Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn een abonnement, controller en een apparaat waarop de Game Pass app geïnstalleerd staat.

Na de installatie van de app is het eigenlijk een kwestie van de telefoon met de controller verbinden en een game uitkiezen om te spelen. Ik besloot als eerste Mortal Kombat XL te testen, omdat ik sowieso benieuwd was naar die game. Het opstarten is een fluitje van een cent en binnen een minuutje start het spel op.

Eenmaal opgestart kun je het spel bedienen zoals je dat gewend bent met een controller. Ik moest even wennen, aangezien ik een PlayStation heb, maar binnen no-time was ik gewend aan de controls. Het viel op dat het er allemaal scherp uitzag, alsof je echt op een console aan het spelen was. Ik had wel last van een aantal framedrops, maar dat zal ongetwijfeld aan mijn Wi-Fi liggen aangezien die niet het allersnelste internet biedt. Ik was verder in staat om het spel soepel te spelen, zonder me te ergeren aan input lag.

Naast Mortal Kombat heb ik ook nog Dishonored 2 gespeeld en ook dit verliep vrij soepel. Ik zag geen merkbare framedrops en de graphics zijn ook meer dan prima.

Al met al ben ik tevreden met Game Pass, zeker omdat het nog in beta is. Ik zou het zelf niet aanschaffen, omdat ik PlayStation fijner vind en ik er daar al 1 van heb, maar als je bijvoorbeeld geen console wil aanschaffen en je wilt af en toe gamen dan lijkt Game Pass me wel het proberen waard.
DeX

Samsung heeft tegenwoordig een desktopomgeving ontwikkeld, genaamd DeX. Deze start automatisch op als je de Note20 aansluit op een monitor. Ik heb de Note20 aangesloten op mijn 27" 4K monitor, met een logitech MX setje.

Wat me gelijk opviel is dat DeX geen 4K modus heeft, ik kon als maximale resolutie 1080p kiezen. Dit maakt het werken in de DeX omgeving niet ondraaglijk, maar het is wel een minpuntje. Voor de rest werkt DeX prima, het doet naar mijn idee niet onder voor een simpele chromebook of Android tablet. Het geheel werkt soepel en is makkelijk in gebruik.

Zelf zou ik het niet volledig kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld mijn studie, omdat je niet gemakkelijk kunt programmeren op een telefoon (en zeker niet in alle talen). Voor de standaard taken zoals email of webbrowsen leent DeX zich prima en ook een stukje tekst typen is geen probleem. Als je liever geen geld wil uitgeven aan een laptop omdat je bijvoorbeeld al je gegevens op 1 apparaat wilt hebben kan DeX zeker een uitkomst bieden. Ook voor bijvoorbeeld presentaties op locatie zou het handig kunnen zijn, je hoeft dan enkel te verbinden met een monitor en je kunt meteen presenteren (ook daarvoor kun je de S Pen gebruiken, om bijvoorbeeld een slide vooruit te gaan).
Op het moment van schrijven kost de Galaxy Note20 Ultra 1299 bij Samsung zelf. Ik heb destijds voor mijn iPhone Xs Max zo'n 1259 betaald, dus een te gek bedrag vind ik dit niet. Je krijgt het beste toestel wat je nu kunt krijgen.

Kan deze Galaxy Note20 Ultra mij doen switchen? Eerlijk gezegd niet. Het is echt een heel fijn toestel en er mist eigenlijk niets aan, maar ik ben inmiddels zo gewend aan Apple producten die fijn met elkaar samenwerken dat ik nog niet anders wil.

Ben je op zoek naar een toptoestel en maakt het je niet uit welk OS erop draait, dan is deze Galaxy Note20 Ultra zeker het overwegen waard.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note20 Ultra 5G 256GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Is er iemand die dit leest?
Ja :P
Moet de lezer toch een beetje scherp houden ;)
Waarom ben je geswitcht van android naar apple?
Ik wilde al een tijdje een iPhone proberen, maar de hoge prijs was het voor mij net niet waard, tot de Xs Max uitkwam. Mijn S7 Edge was destijds ook wel een beetje aan vervanging toe, dus dat kwam mooi uit :)
Werkt 45 watt laden?
Ik beschik zelf helaas niet over een USB-C adapter met meer dan 25W vermogen (de bijgeleverde adapter), dus ik kan dit niet voor je testen. Deze website zegt echter dat het niet mogelijk is.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.