Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 Review

Menn-O 29 april 2006, 931 views

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

Pluspunten

• Koeleigenschappen
  • Geluidsreductie

Minpunten

• Vrij prijzig
  • Installatie kan soms een beetje lastig zijn

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik heb een Samsung 250 GB Spinpoint schijf, deze had ik gekocht, in de veronderstelling dat deze schijf heel stil was, maar dat viel best tegen. Daarom moest er een SilentMaxx HD-silencer komen om dit euvel op te lossen.

Geluidsproductie
De HD-silencer heeft het geluid wat de Samsung HDD veroorzaakt, aanzienlijk verminderd. Het geluid van de hardeschijf is niet zo prominent meer aanwezig, echter komt het nog steeds boven de rest van de koelers uit (Papsten en SilenX van 11 dBA). Het geluid van de motor van de hardeschijf hoor je nog best duidelijk, maar het 'ratelen' is wel vrijwel onhoorbaar geworden. Soms moet ik naar de HDD-led kijken of m'n harde schijf wel aan het werk is :P

Koelvermogen

Toen ik de HD-silencer aanschafte hield ik in mijn achterhoofd dat de temperatuur wellicht zou stijgen van de HDD (mede door het lezen van sommige reviews). Maar bij mij is de harde schijf er alleen maar koeler op geworden. Ik lees de temperatuur uit met SpeedFan, en deze vertelt mij dat de HDD maximaal 30 graden Celsius wordt, zonder de silencer was dat 32 a 34 graden Celsius. En dan heb ik de HD-Silencer ook nog helemaal boven in mijn systeem hangen, slechts één vrij 5,25"-slot er boven, boven de dvd-brander en geen fans in de buurt.

Installatiegemak en Compatibiliteit

Voordat je de hardeschijf in de Silencer kunt plaatsen moeten er eerst wat thermische stickers worden geplakt, dit kan best een tricky werkje zijn. De stickers plakken zeer goed, dus het is moeilijk ze weer los te halen. Het neemt even wat tijd in beslag, maar ach, stickers plakken blijft een leuk werkje :P. Met de Compatibiliteit mbt. de harde schijf zat het wel goed. Ook al wordt er gewerkt met betrekkelijk kleine tolerantie's (HDD moet goed aansluiten op het koelblok), de Samsung schoof er in iedergeval makkelijk in. Maar ik had wat meer problemen om hem in de case te krijgen. Ik heb een Chieftec behuizing, en bij deze Case moet je 5,25"-bay producten er in klikken door er speciale slede's op te monteren. De gaten van deze slede's kwamen niet over een met die van de SilentMaxx, dus moest ik met een dremel de gaten in de plastic slede wat bewerken. Daarna paste het wel.

Ik blijf het duur vinden, 38 euro voor een blok aluminium.
Maar ja, je moet toch iets in de strijd tegen het geluid.

Heb jij ook een Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2?