Specificaties PC met C2Q Q9400 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

MSI Wind Top AE2400-068EU Review

Lampo 28 oktober 2010, 1.230 views

MSI Wind Top AE2400-068EU

Pluspunten

• Schitterend beeld
  • Prettig werkend aanraakscherm
  • Software voor het aanraakscherm is goed; alles is met de vingers te bedienen
  • Microsoft Media Center werkt goed met de bijgeleverde afstandsbediening
  • Goed geluid voor een plat scherm bij TV kijken

Minpunten

• Geluid is bij het afspelen van muziek via de digitale uitgang op mijn stereo vervormd
  • Bijgeleverd toetsenbord is geen kwaliteitsproduct: tordeert makkelijk en is plastic fantastic
  • aparte bluetooth receiver die een USB poort bezet
  • TV tuner wordt niet standaard bijgeleverd

Features Score: 4
Ik heb deze AIO nu een paar dagen in mijn bezit en na een beetje gewenning doet alles het prima. Ik gebruik deze PC als mediacenter in mijn huiskamer, dat houdt in dat ik hem gebruik als TV, DVD-speler, harddiskrecorder, geluidspeler (Spotify en iTunes) en om foto's en video's te bekijken. Overigens is de TV-tuner niet standaard, het is een insteekkaartje dat via internet voor ongeveer ¤50,- te koop is.

Met name over het TV-kijken en het afspelen van DVD's was ik wat huiverig, eerdere ervaringen hiermee zorgde ervoor dat ik bang was dat ik niet alles vanaf de bank kon bedienen met de bijgeleverde afstandsbediening, maar niets is minder waar. Windows Media Center werkt perfect en is volledig te besturen met de afstandsbediening, ik zie qua bedieningsgemak geen verschil tussen deze PC en mijn oude TV/DVD-speler.

Het scherm is erg mooi, mooie kleuren en scherp contrast. Ook de touchbediening werkt zeer fijn, bij elk veld waarbij je iets moet invullen (bijvoorbeeld een gebruikersnaam of wachtwoord bij een website) verschijnt automatisch een toetsenbord op het scherm dat zeer goed reageert op mijn vingers. Ook het inzoomen, uitzoemen en draaien werkt fantastisch en is met het bewerken van foto's bijvoorbeeld zeer welkom. Voor mij is het aanraakscherm ook met name handig omdat ik programma's als iTunes en Spotify zonder toetsenbord of muis wilde kunnen bedienen. Op die manier kun je makkelijke een nummer skippen of een nummer opzoeken zonder dat je daarvoor het toetsenbord nodig hebt. Het werkt heerlijk in ieder geval!

De PC is normaal gesproken stil, alleen als je de processor zwaar belast gaat een fan vrij hard draaien. Tijdens het gebruik door mij tot dusver heb ik de fan nog niet echt aan het draaien gehad, dus er is goed mee te leven.

De speakers in de computer zijn ok, er zit een passieve subwoofer in die het geluid leuk aanvult, maar verwacht geen lage bas. Het enige wat mij nog stoort is het feit dat het geluid continue (dus onafhankelijk van het geluidsniveau) vervormt is. Het lijkt alsof de geluidskaart een te hoog ingangssignaal aan de versterker levert. Of ik nu een CD draai of muziek luister via Spotify of iTunes, steeds heb ik dit vervormde geluid. Bij het kijken naar een DVD is het al een stuk minder, maar ik blijf het gek vinden. Ook omdat de vervorming helemaal verdwenen is wanneer ik de PC aansluit op mijn stereo via de hoofdtelefoonuitgang...

Daarnaast had ik graag een slot DVD drive gezien in plaats van de tray die er nu in zit, maar dat is puur vanwege esthetische overwegingen. Overigens moet je je ook niet teveel voorstellen van het bijgeleverde toetsenbord, het voldoet, maar het is geen kwaliteitsproduct. De muis is ok. Wel jammer dat je een aparte bluetooth receiver in één van de USB poorten moet stoppen, dit had ook makkelijk ingebouwd kunnen worden. Vanwege het toetsenbord en de muis heb ik de ergonomie wat lager gewaardeerd.

UPDATE: Inmiddels heb ik deze PC al bijna een half jaar in bezit en kan ik wat meer vertellen over mijn ervaringen. De PC bevalt nog steeds heel goed en het werken ermee blijft een genot. Alleen Windows laat me soms versteld staan, maar dat ligt niet aan de PC ;-). Het opnemen van films blijft heel gemakkelijk en ook radio luisteren gaat goed, het enige wat ik echt jammer vind is dat het geluid via de digitale uitgang waardeloos is en ik dus niet echt lekker muziek kan luisteren vanaf de computer.

Heb jij ook een MSI Wind Top AE2400-068EU?

duidelijke review wat mij betreft. hoeveel usb poorten heeft dit ding eignelijk? dat is wel van belang bij het minpunt dat de muis een usb poort bezet houd. als er 4 op zitten is dat niet zo'n ramp, maar als er maar 1 of 2 zijn is het wel een groot minpunt.
De computer heeft 6 USB poorten, dus je hebt er nog 5 over. Het touch screen vind ik erg prettig werken en het komt sterk overeen met een iPhone. Je kunt dezelfde bewegingen gebruiken om in- en uit te zoomen, of om een webpagina terug te gaan.

Het vervormde geluid is inderdaad verdwenen met het uitzetten van SRS, maar als ik eerlijk ben is het geluid nog steeds niet geweldig, wel als ik TV kijk of muziek luister via de PC, maar niet als ik gebruik maak van de digitale uitgang om over mijn stereo naar muziek te luisteren. Er zit veel compressie in en is daarom niet echt een genot om naar te luisteren. Een iPod aan mijn versterker geeft in ieder geval een veel prettiger geluid.
Probeer het analoge signaal eens ;)
- Ik begrijp -- van de topic op GOT -- dat het vervormde geluid is opgelost door SRS uit te zetten?

- wat vind je van het touchscreen in vergelijking tot de Apple multitouch interface van bijvoorbeeld iPhone en iPad? Ik lees op internet dat de implementatie van MSI nogal spartaans is. Graag je menig daarover.

- zelf twijfel ik om de interne HD te laten vervangen door een SSD. Is het mogelijk wanneer je een HD test voor me draait en ff screenshotje post?