Nokia 220 4G Zwart Zwart (-prepaid) Review

F-r-e-d 25 oktober 2020, laatste update op 30 oktober 2020, 1.633 views Product gekocht

Nokia 220 4G Zwart Zwart (-prepaid)

Prima maar met beperkingen.

Pluspunten

• Geen "smartphone"
  • Scherm
  • Handzaam

Minpunten

• Beperkingen
  • Accu capaciteit
  • Vermogen lader
  • Zie tekst

Ik zocht een mobiele 4G telefoon (noodzakelijk omdat de 2G ondersteuning afloopt) maar ik waardeer mijn "privacy" dus ik wil beslist geen "smartphone".

De telefoon voldoet aan de meeste verwachtingen die ik van een GSM telefoon heb. Echter bleek:

De agenda blijkt een maximale (en niet uitbreidbare) capaciteit van 25 "afspraken" te hebben. Het apparaat meldt "geheugen vol" nádat je de 26e afspraak ingevoerd hebt.

De contactlijst biedt uitsluitend de mogelijkheid tot het invoeren van vóór en achternaam en twee telefoonnummers.

Ik beschik over vele verschillende mini-USB naar USB kabels maar geen van die past in de aansluiting van de telefoon.

Het toetsenbord registreert niet altijd de gewenste invoer. Met name als ik de toets "6 mno" indruk blijft het afwachten of het toestel een "m", een "n" of een "o" registreert.

Het vermogen van de lader is relatief gering. (Gelijk aan het vermogen van de lader van een telefoon met een accucapaciteit van twee derde van de accucapaciteit van deze telefoon). Het laden duurt dan ook relatief lang.

De beloofde "stand-by" en bel tijden worden niet bereikt.

De functie voor het opnemen van geluid werkt helemaal niet zonder een extra SD kaart.

De functie voor het opnemen van bewegende beelden werkt helemaal niet zonder een extra SD kaart. (Foto's nemen wél).

Wanneer je de telefoon op het "stand-by" scherm zet door op de knop "uit" te drukken blijkt de toetsenblokkering geactiveerd te zijn.

Dit toestel is kennelijk voor de Oost Europese markt geproduceerd en kan niet op Nederlands ingesteld worden. Dus geen T9 invoer in de Nederlandse taal.

Wanneer je, tijdens het invoeren van tekst, een cijfer in wilt voeren kan dat door de toets even ingedrukt te houden. Dat staat in de handleiding en kan heel handig zijn.

Het is géén "Nokia" maar een "HMD". Dat wist ik al maar het blijkt ook tijdens het gebruik.

Uiteindelijk ben ik, ondanks de beperkingen, toch tevreden met dit toestel.

Heb jij ook een Nokia 220 4G Zwart Zwart (-prepaid)?

Je bent gesteld op je privacy, maar er zit wel een Facebook-app op die telefoon. Ironisch.
Inderdaad. Maar ik heb de dataverbinding uitgeschakeld en de FB-APP buiten het zicht geschoven dus ik heb er weinig last van. Als het mogelijk was zou ik die APP (en ook andere) meteen verwijderen.

Ik schreef het al; de aankoop van een 4G telefoon was noodzakelijk omdat de provider stopt met de ondersteuning van 2G. Daarom kocht ik de telefoon; anders was ik de oude blijven gebruiken.

Gelukkig kon ik met deze telefoon de dataverbinding uitschakelen vóórdat ik er een SIM in plaatste dus ging er (hopelijk toch) géén bericht naar FB (en anderen). Er gingen, zoals in de handleiding vermeld staat, wél één keer data naar HMD. Ondanks de uitgeschakelde dataverbinding! De telefoon meldde die data ook op de teller pagina.
Kun je Whatsapp op deze telefoon gebruiken?
Er zijn "apps" voor FB en Twitter geïnstalleerd. Ik weet niet of er een "app" voor WA geïnstalleerd kan worden.

Er is wel een "browser" geïnstalleerd. Ik meen begrepen te hebben dat je daarmee ook WA kunt gebruiken maar ik ben daar niet helemaal zeker van.