Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart Review

chrishz 29 april 2006, 4.220 views

Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart

Pluspunten

• Prachtig helder en kleurrijk beeld, zeer weinig ghosting. Ik zie zelfs helemaal geen ghosting, maar ik ben ook maar ik. Prima garantievoorwaarden.

Minpunten

• Laten we eerlijk wezen, het is een prijzig ding. Jammer dat de voet niet in hoogte verstelbaar is, dat had ik eigenlijk wel verwacht.

Nou, ik heb 'm vanmiddag opgehaald, mijn Samsung Syncmaster 930BF. Hiervoor heb ik altijd op CRT-monitoren gewerkt, maar nadat mijn 17" Iiyama zolangzamerhand de pijp aan Maarten begon te geven heb ik besloten om nu eens voor een LCD-monitor te gaan. Van dat besluit heb ik tot nog toe geen spijt. Even een rapportje over wat mij zo deze eerste dag beviel en niet beviel (niet veel) aan deze monitor.

Featureset
Qua features is deze monitor geen positieve noch negatieve uitschieter. Met andere woorden, er zitten best wat features op en aan, maar of men ze gebruikt is een persoonlijke kwestie. Er zit zowel een DVI als een VGA-ingang op, deze zijn tezamen met de stroom netjes weggewerkt achter een klep met drukmechanisme (dus geen schroeven of lipjes enzo). Ik heb er persoonlijk geen last gehad van dat dit klepje eraf schoot, maar ik kan me voorstellen dat in bepaalde situaties en/of bij strakstaande kabels dit wel voor komt. Er zitten aardige futseltjes op (MagicBright, MagicTune, e.d.) waar de één wel wat aan heeft en de ander links laat liggen. Ik ben van het laatste type. De monitor heeft een nette ronde voet, welke makkelijk en stevig onder de monitor bevestigd kan worden. Hij staat lekker stabiel.

Kleurweergave
Prima, wat mij betreft. Ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die er meer oog voor hebben dan ik, maar ik vind de kleuren prachtig en kan hier eigenlijk niks op aanmerken. Ook zie ik niet veel van die backlight leakage moet ik eerlijk zeggen, en ik heb er wel degelijk op gelet. Zwart is zwart genoeg, en wit is... nou ja, ik denk dat menig wasmiddel moeite heeft om de helderheid van dit scherm te evenaren, wat mij meteen leidt naar de volgende alinea:

Contrast en helderheid
Zo helder als glas. Eigenlijk té helder, ik heb het contrast dan ook (zoals zovelen :)) meteen teruggezet en staat nu bij mij op 25. De waarde 25 is bij mij te vergelijken met de maximumwaarde van mijn oude CRT, en die was al vrij helder, dus you do the math. Ik vind het helder zat. Het contrast is uitmuntend, en de monitor geeft echt haarscherp beeld. Zelfs bij spellen die de native resolutie (1280x1024) ondersteunen is het beeld letterlijk en figuurlijk een plaatje.

Ghosting
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen vergelijkingsmateriaal heb wat betreft ghosting. Heb wel een laptop, maar daarop speel ik geen games en kijk ik geen films. Maar ik heb zowel met UT1 en Far Cry zo achterlijk mogelijk gedaan met mijn muis, maar het beeld werd er m.i. niet minder om. Mag ook wel, dunkt me. Films kan je prima kijken op deze monitor, en ook hier kan ik geen ghosting ontdekken. Misschien is dit omdat ik nooit serieuze echte ghosting heb gezien, maar het lijkt mij meer een kwestie van wennen. Ik merk er absoluut niets van, en ik heb toch best een kritisch oog wat betreft de kwaliteit van het beeld.

Pixeldefecten
Niks, noppes en nada. Heb allerlei tests gedaan op allerlei kleuren, en ik kan geen enkele dode (sub)pixel ontdekken. Mij werd verteld dat Samsung 36 maanden on-site garantie levert bij 2 dode pixels of 5 dode subpixels, iets dat ook niet geheel onbelangrijk is.

Bouwkwaliteit en afwerking
Vind het een prima en solide apparaat. Hij voelt degelijk aan, staat niet als een bezopene op zijn voet maar lekker stevig. Het 'klepjesfenomeen' heb ik zoals gezegd ook geen last van gehad. Toegegeven, het klepje zit er niet supervast op, maar het is bij mij voldoende om 3 redelijk dikke kabels (VGA, DVI en stroom) te herbergen. De monitor werd geleverd in handige 'kofferdoos' met piepschuim en een antistatische hoes eroverheen. Wat ik wel verwacht had was een stukje plastic over de LCD zelf heengeplakt, maar dat was niet het geval.

Vormgeving
Strak. Zilver en donkergrijze randen. Niet op een futuristische manier ofzo, maar gewoon lekker zakelijk strak. Dat vind ik mooi.

Tsja, heikel punt. Ik heb er 349 euro voor betaald, en ik vind het een smak geld. Om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik met een Samsung Syncmaster 920N een betere koop had begaan. Deze monitor is ook 19", alleen heeft geen DVI ingang én heeft een response time van 12ms. Maar wel 100 euro goedkoper. Ik denk dat het ook op 12ms met die ghosting wel meevalt, en het is maar net hoeveel waarde je hecht aan die DVI-ingang. Ik heb de kans niet gehad, maar tegen mensen die 'm wel hebben zou ik zeggen: test én de 920N, én de 930BF in de winkel op ghosting, en bepaal helemaal zelf (dus eigenlijk verstand op 0 en gewoon kijken, niets van specs aantrekken) hoe jij het beeld vind. Het kan je zomaar 100 euro schelen. ;)

Desondanks ben ik toch van mening dat deze monitor zijn geld waard is, hoewel het toch een vrij dure bedoening blijft. De volgende keer laat ik me sowieso wat minder leiden door specificaties.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart?

Sorry, ik zie net een foutje:
Zelfs bij spellen die de native resolutie (1280x1024) niet ondersteunen is het beeld letterlijk en figuurlijk een plaatje.
Ik kon zo gauw niet vinden waar ik dit aan kon passen, dus nogmaals excuus!
Zo heel duur is hij niet meer toch? 315,- in een normale winkel als NoRRoD Computers, maar een paar tientjes duurder dan een 19" met standaard specs. het fijne is dat je hem bij dat soort retailers gewoon terug mag brengen als er een pixel defect is, maar samsung heeft weinig problemen met defecte pixels gelukkig maar
Dan had je de 940B moeten kopen voor hoogte verstelling.
Alleen die is 8ms en nog duurder.
"Wat ik wel verwacht had was een stukje plastic over de LCD zelf heengeplakt, maar dat was niet het geval."

Ik vind het juist beter dat er geen plastic over het scherm
zelf zit. Door de druk van het eraf trekken kan je de lcd
beschadigen.

Je kunt de resolutie aanpassen met het bijgeleverde
programma MagicBright wat aan te raden is om te
installeren omdat de kleuren dan nog mooier en
intenser zijn.

Ik heb dezelfde monitor al een maand of 5 en ben er
zwaar tevreden mee. De prijs is hij dubbel en dwars
waard.