Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

Wouter987 15 juli 2010, 1.583 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• stil, snel, veel opslag ruimte, lage warmte productie

Minpunten

• prijs

Deze schijf heb ik gekocht als upgrade voor mijn Hitachi Travelstar 7K100, die in mijn m1710 van Dell zat. Redenen voor de upgrade was voornamelijk de extra ruimte en de hybride technologie waar deze schijf gebruik van maakt.

Temperatuur en energie

Mijn m1710 is inmiddels al ruim 3 jaar oud. En de batterij is slecht. Zo slecht dat de laptop niet aan gaat als je hem zonder voeding aanzet. Mijn vermoeden was dat de oude Hitachi veel stroom trekt om aan te gaan en dat de batterij dit niet trekt. Nadat ik de Seagate had ingebouwd heb ik geprobeerd hem op te starten zonder voeding, tot mijn verbazing lukte dit nu! Wat ik ook merk is dat het toetsenbord een stuk minder warm wordt op de plek van de schijf. Met HWMonitor wordt deze schijf max ongeveer 40 graden, waar de Hitachi de 50 soms aantikte.

Prestaties

De upgrade heeft ervoor gezorgd dat mijn windows hdd prestatie score van een 5.0 naar een 5.9 is gestegen. Zelf merk ik ook dat applicaties wat sneller opstarten en dat het browsen door mij bestande ook wat sneller gaat. Wat vooral merkbaar is is de opstart tijd van windows.

Een uitgebreidere review met benchmarks is hier te vinden.

Er zijn veel schijven te vinden met de zelfde capaciteit voor een stuk lagere prijs. Dus als je puur voor opslag gaat dan zijn er goedkopere alternatieven. Echter heb je in een laptop meestal maar plek voor een schijf en daar staat je systeem op en er moet ook genoeg ruimte zijn voor je persoonlijke bestanden. De snelheid, capaciteit en het lage energie verbruik zorgen ervoor dat dit een prima high-end schijf is voor in een laptop.

Cijfer: 9

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Ik heb de momentus xt en ben helemaal niet tevreden van deze hdd acces tijd is 16 ms terwijl mijn samsung schijven maar een acces tijd hebben van 11 ms . Het is zijn geld niet waard, kan je beter een ssd kopen
Als je inderdaad aan enkele tientallen gigabytes opslagcapaciteit genoeg hebt, en een veelvoud van de prijs van een Momentus XT wilt uitgaven, dan moet je zeker een SSD kopen.

Als je daarentegen niet wilt inleveren op opslagcapaciteit, is de Momentus XT het enige antwoord als je voor een redelijke prijs toch de beste prestaties uit je laptop wil halen...