Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB Review

Albantar 15 juli 2010, 10.695 views

Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB

Pluspunten

• SSD-performance voor het laden van de meest gebruikte applicaties met behoud van HDD-opslagcapaciteit.

Minpunten

• SATA-snelheid wordt niet automatisch gedetecteerd bij sommige oudere controllers, waardoor een ongedocumenteerde jumper gezet moet worden om hem aan de praat te krijgen.

De 200GB 7200rpm schijf die standaard in mijn Lenovo ThinkPad T61p zat begon kuren te vertonen en mijn laptop was sowieso toe aan een remaster, dus heb ik de knoop doorgehakt en bij DataByte een Seagate Momentus XT 500GB gekocht. Dit is een 500GB 7200rpm schijf (zelfde hardware als de Momentus 7200 500GB) met een 4GB SSD persistent cache ge´ntegreerd. Ook is de 16MB non-persistent cache van de gewone Momentus in de XT naar 32MB geŘpgrade.

Na de installatie van Windows werd ik meteen omvergeblazen door de performance. Ik had wel verwacht dat het sneller zou zijn dan de originele schijf, maar de XT overtrof mijn verwachtingen. Windows laadt in een seconde of 10. Applicaties zoals Word en Excel verschijnen binnen een seconde, ook na een reboot. Lotus Notes 6.5.5 opent binnen 5 seconden, een operatie die op de oude schijf altijd een eeuwigheid leek te duren.

Ik had mijn twijfels of 4GB SSD cache wel voldoende zou zijn om goede performance te krijgen, maar het blijkt dus echt voldoende te zijn.

De Momentus XT kan 3G SATA aan, maar in combinatie met sommige oudere 1.5G SATA controllers kan dit voor problemen zorgen. Er moet dan een ongedocumenteerde jumper gezet worden om de schijf in 1.5G-modus te forceren. Ik heb dit voor mijn T61p ook moeten doen. Ik haal dus nog niet eens de volledige performance uit deze schijf, omdat de laptop gewoon te oud is, maar zelfs dat is al meer dan genoeg performance.

Kortom: een geweldige prijs-kwaliteit-verhouding, en een absolute aanrader voor elke laptopgebruiker die met scheve ogen naar de performance van SSD's kijkt maar geen concessies wil doen op de opslagcapaciteit. SSD-snelheden haalt de schijf natuurlijk alleen bij de meest gebruikte functies (Windows booten, Office-apps starten, je favoriete spel starten, etc.), niet bij het schrijven of bij het lezen van andere data, maar gecombineerd met het zeer zachte prijsje in vergelijking met "klassieke" SSD's en het behoud van opslagcapaciteit is dit vooral voor zakelijke gebruikers een echte aanrader.

Heb jij ook een Seagate Momentus ST95005620AS, 500GB?

Ik had er al een 7200rpm schijf in zitten. Qua accuduur kan ik zo geen verschil zien tussen de originele harde schijf en de nieuwe. Maar allicht dat je i.vgl.m. een 5400rpm schijf wel een verschil merkt.

Qua geluid heb ik ook geen op- en aanmerkingen. De fan van mijn Thinkpad overstemt de harde schijf :D
Hij is inderdaad wel stil, maar de mijne vibreert wel veel meer. Ik heb de hd uit mijn M11x vervangen door een XT, nu voel ik op het punt waar mijn pols op de laptop ligt duidelijk meer trillingen dan met de oude hd.
Gebaseerd op verschillende reallife reviews lijkt de Seagate Momentus XT vergelijkbare snelheden te leveren als een Velociraptor.

Voor ruim 0,25 euro per GB is het bijna de helft goedkoper dan een Velociraptor.

Vraag me af of WD nog met een Velociraptor hybrid komt met 8GB SDD + 600 GB HDD!

Mijn huidige pricewatch: Hitachi Travelstar 5K500.B HTS545032B9A300, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm is de traagste element in mijn notebook. Van de 320gb gebruik ik maar 90gb.

Twijfel nu heel erg tussen een Seagate Momentus XT of 100 euro meer uitgeven en een 128GB SSD kopen
Als je echt niet meer opslagruimte nodig hebt, zou ik zeggen, koop een SSD.
Hoe vaak start je nou meerder keren hetzelfde programma op. Misschien dat jij Windows 3x achter elkaar opstart en al je andere software, maar ik doe dat 1 keer.

Of onthoudt hij over de hele dag/week wat je opgestart hebt, want dat kan ik mij niet voorstellen aangezien de relatief kleine 4GB aan ssd/cache. Als dat zo is vind ik het knap en haal ik er ook een.

Btw: 10 minuten voordat Windows opgestart is, is wel erg traag. Misschien dat je oude schijf/OS niet helemaal goed is en dat daardoor, deze nieuwe XT zo snel lijkt.
Bij mij start vista in 50s op met een 5400rpm schijf en met een Intel X25M duurt het 20s, dit alles vanaf het moment dat windows gaat starten.

[Reactie gewijzigd door Garret1410 op 26 juli 2010 17:57]

Het duurde niet 10 minuten voor Windows was opgestart, maar 10 minuten voordat ik aan het werk kon, dus Windows opgestart, ingelogd, en dingen zoals Lotus Notes opgestart, ingelogd en mailbox open, Avant Browser opgestart, ingelogd op het ticketsysteem, Google Chrome, FreeCommander en andere spullen opgestart.

Als je maar ÚÚn keer per week opstart, zal het opstarten misschien minder geoptimaliseerd zijn, maar daarentegen zullen de applicaties die je het vaakst gebruikt wel meer geoptimaliseerd zijn. De bestanden die je het meest gebruikt worden permanent gecached zodat je er maximaal profijt uit haalt, wat je ook met je computer doet.
Oke maar hoe zit het met die 4GB SSD, zoals we weten gaat een ssd niet zo langmee als een hhd.

Stel dat die 4GB SSD nou aan zijn einde komt en dan? gaat schijf dan alleen door in hdd?
Bij een normale SSD wordt de SSD natuurlijk gebruikt voor alle lees- en schrijfacties, en het zijn de schrijfacties die "slecht" zijn voor een SSD.

Bij de Momentus XT wordt de SSD alleen gebruikt voor leesacties. Natuurlijk wordt er zo nu en dan in de cache geschreven om dingen die je na verloop van tijd niet meer gebruikt te vervangen door andere dingen die je tegenwoordig vaker gebruikt, maar dat zijn dus lang niet zoveel schrijfacties als bij een normale SSD.

Hij gaat dus sowieso vele malen langer mee dan een gewone SSD. En mocht het stukje SSD toch "op" raken, dan is het zoals bij elke andere SSD, het blijft nog wel beschikbaar voor leesacties. De cache zou dan theoretisch alleen nog gelezen kunnen worden maar niet meer aangepast aan veranderende gebruikspatronen.

Seagate geeft op de schijf trouwens een garantie van 5 jaar. Hoe veel langer wil je dat een harde schijf meegaat? :)
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Als dit daadwerkelijk zo goed presteert kan dit nog wel eens een gat in de markt zijn.
Zowel voor deskstops als laptops is dit een win-win situatie. Als ze deze techniek ook gewoon in 2TB-schijven gaan toepassen krijgen we bijzonder leuke harde schijven zonder een vermogen aan een SSD uit te geven.

Ik vraag me af wat daarmee gaat gebeuren, als je ziet hoeveel merken en hoeveel product series er in de SSD-markt zitten moet dit toch wel een keer een prijzen oorlog worden.
Het is geniaal wegens het feit dat je slechts 1 harde schijf of SSD in een laptop kan steken. In het grijs verleden bestonden wel hele dikke laptops waar je 2 harde schijven op elkaar kon stapelen.q

Je moet de keuze maken tussen veel werkdata bij je hebben met een harde schijf of performance met een SSD (en externe schijf voor data?). Nu komt deze hybride schijf langs met 500 GB voor je data en nog altijd performance voor je meest gebruikte software.

Lijkt mij ideaal om mijn Dell Studio 1555 uit de "lagfestijnen" te halen. Als ik bij het zien van een screensaver, eventjes inlogt, dan hangt de laptop een aantal seconden (harde schijf kan niet mee) voordat ik iets in Firefox kan doen. Zo zijn er meer situaties dat de laptop eventjes stilstaat voordat het verder kan werken.
Wow. Dit gaat hem ook voor mij worden.

Kan niet wachten tot hij in huis is!
ik weet dat deze rev bijna een jaar oud is, maar wellicht helpt dit een lezer ;)

Je kan de dvdrw eruit halen en daar middels een bracket een tweede hdd inzetten. dan mis je de dvdrw, maar dit kan opgelost worden met een externe dvdrw van 40e (slimline).
Voor desktops bestaat er een zogenaamde "HDD boost", die het zelfde systeem implementeert door een standaard SSD aan een standaard HDD te koppelen. Dit systeem gebruikt echter twee 3.5" slots en is dus alleen geschikt voor desktops. Het voordeel is dat je zelf merk en maat van je HDD en SSD kan bepalen.

[Reactie gewijzigd door Albantar op 15 juli 2010 11:33]

Zou je ook nog de bekende benchmarks willen posten? Zoals HDtune, CrystalDiskMark?
Er staan genoeg benchmarks online. Google maar eens Momentus XT review. Low level HDD benchmarks laten een performance zien analoog aan een gewone 7200rpm schijf, omdat die geen gebruik (kunnen) maken van de slimme SDD-caching omdat ze gebaseerd zijn op random reads. Benchmarks gebaseerd op een echt gebruikscenario laten zien dat deze 7200rpm laptopschijf gemiddeld genomen tussen de performance van een klassieke SSD en de performance van een 10000rpm desktopschijf zit.
Inderdaad, volop reviews online te vinden: Cnet.com, Tomshardware.com en Anandtech.com hebben mooie.