1 review

Huawei MateBook 14 2020 AMD (KLVL-WFE9)

Specificaties 14" • 2160x1440 • 512GB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Huawei MateBook 14 2020 AMD (KLVL-WFE9) Review

KleineAap 19 oktober 2020, laatste update op 21 oktober 2020, 2.048 views Product geleend

Huawei MateBook 14 2020 AMD (KLVL-WFE9)

Bizar hoeveel kracht er in zo'n kleine laptop past. De Ryzen7 maakt alle beloften waar en in combinatie met een mooi scherm is het echt een beest(je) van een laptop. De bouwkwaliteit is dik in order, er is variatie aan poorten aanwezig, het trackpad is groot en het toetsenbord prettig.

Pluspunten

• Scherm is erg indrukwekkend
  • Mooi vormgegeven en degelijke bouw
  • Toetsenbord en trackpad erg goed

Minpunten

• Webcam niet echt bruikbaar
  • Geheugen niet te upgraden
  • Slecht verkrijgbaar

Ik ben al tijden op zoek naar een vervanging voor mijn MacBook Pro Retina, waarbij ik deze vooral gebruik voor het bewerken van foto's, webbrowsen en productiviteit. Deze nieuwe Huawei MateBook 14 2020 AMD (wat een mond vol) zou misschien wel de kroonprins kunnen zijn omdat deze de dingen die ik belangrijk vind weet te combineren met een prijskaartje dat ook nog eens aangenaam is.

Uiterlijk

De Huawei MateBook 14 2020 AMD editie is een laptop die nauwelijks groter is dan een A4tje, de lengte is ongeveer gelijk en de breedte is iets breder dan dat, maar heeft veel in z'n mars. De kleur van de laptop heet Space Gray, net als de kleur optie bij Apple, maar het grijs van Huawei is een paar tintjes donkerder dan die van Apple. Het is een minimalistische laptop om te zien met enkel een Huawei tekst bovenop, wat sloten voor koeling en rubberen voetjes aan de onderkant.

Er is een welkome variatie van poorten aanwezig; aan de linkerkant is USB-C poort, een 3,5mm combo jack en een HDMI poort te vinden waarbij de USB-C poort ook als oplaad poort voor de laptop dient. Aan de rechterkant zijn twee traditionele USB-A poorten te vinden die beide USB 3.2 ondersteunen. Ik had zelf misschien liever wat meer USB-C gezien en mis een SD kaart lezer voor het fotograferen, maar ik denk dat met deze selectie van poorten iedereen wel uit de voeten kan.

De laptop is wat zwaarder dan je van de geringe afmetingen zou verwachten, zo'n anderhalve kilo is niet perse heel licht. Dat komt denk ik mede door de keuze voor toch een behuizing van metaal die degelijk aanvoelt maar ook door de keuze voor een relatief grote accu van 56Wh.

Het toetsenbord heeft een prettige indeling met in de rechter bovenhoek een aan/uit knop gecombineerd met een vingerafdruksensor. Onder het toetsenbord is een relatief flinke trackpad (135mm, zo groot als dat past in de behuizing) te vinden die door het glas dat erop ligt een prettig gevoel geeft.

Uiteraard is de echte eye-catcher bij het openklappen van de laptop het 14" scherm met een verhouding van 3:2. Er zitten nauwelijks randen rond het scherm, dat trouwens ook nog eens aanrakingsgevoelig is en ik vind zelf de schermverhouding erg prettig als je wat meer productiviteit dingen wil doen of bijvoorbeeld foto's wil bewerken, daarover later meer. Kanttekening bij het aanraakgevoelige scherm is wel dat daardoor ik het scharnier wat stroef vind gaan, je kan deze laptop niet met een hand openen.

Tijdens het typen is er weinig flex te melden, de behuizing is ook aan de binnenkant stevig en van mooie materialen. Het toetsenbord heeft een fijne travel, niet gigantisch maar ook niet te weinig is erg prettig in het gebruik. Het is niet het beste op een laptop ooit maar heeft een mooie balans tussen een dunne laptop kunnen maken en een die ook voor productiviteit te gebruiken is. Het toetsenbord heeft ook verlichting welke in geen een stand echt fel is. Met de Huawei PC Manager is de timeout van de backlight in te stellen.

Scherm

Het scherm is een IPS paneel van 14" met een resolutie van 2160 x 1440 en heeft touchscreen. Wat een prachtig scherm, het kan erg fel (±300 nits), is van alle kanten goed te bekijken met behoud van kleur (handig als je de laptop op schoot hebt of samen even naar een scherm wil kijken) en is net dat beetje scherper dan een full HD scherm waardoor bij bijvoorbeeld foto bewerken het net wat mooier oogt, maar ook bij productiviteit heb je net wat meer ruimte.

Deze review is grotendeels geschreven op de laptop en dan komt het beetje extra verticale hoogte door de 3:2 beeldverhouding goed van pas om net dat beetje meer tekst op je scherm te hebben. Het scherm heeft verder ook erg dunne randen waardoor het geheel modern oogt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn MacBook Pro, die met zijn dikkere schermranden direct wat veroudert oogt. Als je een laptop zoekt waar je echter vooral video's op wil kijken dan is 3:2 misschien weer juist een nadeel want er zijn dan boven en onder zwarte balken aanwezig.

De kleurechtheid van het scherm is erg goed, waarbij 100% van de sRGB kleuren ruimte gehaald wordt. Toen ik het scherm wilde kalibreren met mijn Spider was dat nauwelijks nodig, fijn dat Huawei vanuit de fabriek al juiste kleur profielen voor het scherm inlaad. Geen idee hoe relevant het voor mensen is maar omdat ik graag foto's bewerk is dat echt een dik pluspunt. Apple deed dit altijd al goed maar fijn om te zien dat andere fabrikanten dat ook doen. Je kan trouwens met de geinstalleerde Display Manager software makkelijk het scherm nog wat meer tunen naar je wensen.

Er is een groot nadeel aan het scherm dat ik toch ook even wil noemen. Ondanks de meer dan goede helderheid is het wel erg "glossy", waarschijnlijk een noodzaak bij het touchscreen, maar daardoor is het buiten of onder felle lichten echt een stuk minder bruikbaar en moet je vaak het scherm net wat feller zetten dan je zou willen. Het oogt mooi als er geen reflectie is maar ik zou in de toekomst toch graag minder reflecterende schermen op laptops in het algemeen zien.

Geluid

Twee speakertjes wijzen naar beneden om zo het geluid over te brengen. Dat werkt aardig als je de laptop op een bureau hebt staan maar op schoot is het alsof iemand door een sjaal naar je aan het schreeuwen is. De speakers voldoen maar het zijn zeker niet de aller beste speakers in een laptop ooit. Ook hier is de vergelijking naar een MacBook snel gemaakt, welke speakers hebben die de benchmark zijn voor de rest van de wereld. De MateBook kan op zijn beurt wel hard, en zonder al teveel vervorming met adequate bass.

Webcam

Oh hier moeten we het ook even over hebben. Die dunne schermranden daar paste geen webcam meer in, maar Huawei vind toch dat zeker op zo'n op productiviteit gefocuste laptop een webcam niet mag ontbreken. Maar wie laat je die dan? Nou dat is wel tof, die zit in het midden van de F knoppen verstopt. Daar zit een toets die geen achtergrond verlichting heeft, maar wanneer die ingedrukt wordt komt er ineens een webcam uit omhoog gepopt.

Opzich leuk in deze tijd waarbij Zoom meetings de dag vullen en ideaal qua privacy dat wanneer je de webcam niet fysiek omhoog klapt dat je geen stickertje er overheen hoeft te plakken, maar de hoek van de webcam is voor niemand vlijend. Je kijkt lekker omhoog een neus in en ook het lekker doorwerken tijdens een meeting is voorbij, want je vingers komen door de plaatsing van de webcam wel heel opvallend in beeld. Je kan de Huawei'ers er zo uit halen... Dus aan de ene kant, toffe innovatie maar er is een reden dat een webcam door alle andere laptop bouwers aan de bovenkant van het scherm geplaatst wordt, je praat over het algemeen namelijk ook niet liggend op de grond met andere mensen.

Software

Huawei levert de laptop af met Windows 10 Home en naast drivers geen bloatware. Dat is ook wel eens een keer lekker, je hoeft bij deze laptop niet eerst al die trail versies van McAfee te verwijderen. Naast wat geinstalleerde drivers is vooral merkbaar dat de Huawei PC Manager software geinstalleerd staat. Dat is een handig stukje software waarmee je een aantal dingen naar smaak kan instellen maar ook met een knop kan controleren of er driver updates en zelfs BIOS updates zijn. Handig!

Verder uniek voor de Huawei laptops is de integratie met de rest van hun ecosysteem; Onder het trackpad bevint zicht een NFC lezer waar je alleen je Huawei telefoon even op hoeft te leggen om vervolgens Huawei Share mogelijk te maken. Daarmee kan je je complete telefoon vanaf je laptop bedienen, makkelijk grote bestanden oversturen en zelfs telefoontjes doorschakelen naar de laptop.

Ik vond zelf vooral handig dat je op deze manier binnen no-time even de originele JPGs of DNGs van de telefoon naar de laptop kan transferen waar je deze dan verder kan bewerken. Het zou heel tof zijn als dit stukje software ook voor andere laptops beschikbaar wordt of misschien zelfs voor andere telefoons, want het is een erg handige feature! Overigens was HiSuite op Mac altijd al een prettig stukje software maar dit is een soort HiSuite met steroïden op.

Prestaties

Wat een beest(je)! In de MateBook die ik heb zit een Ryzen 7 4800H. Dat zijn 8 cores en 16 threads in een 14" laptopje. Welkom in 2020 en Intel gaat het komende tijd moeilijk krijgen want 45W voor al dit is gewoon erg netjes. De 4800H heeft verder 12MB cache en doet zijn werk normaal op 2.9GHz met een boost tot maximaal 4.2GHz! Er is verder geen losse videokaart aanwezig, de 4800H is namelijk ook nog eens een APU met een gebouwde Vega GPU (7 compute cores en 1,6GHz).

Naast het hart van deze laptop zit er op het moederbord 16GB DDR4 (2666MHz) en een vervangbare 512GB SSD. Dat alles wordt koel gehouden door twee koelers die over het algemeen zeer stil hun werk doen, pas bij echt heftige belasting gaat er een soort klein straaljagertje (en nog steeds vrij stil) aan om dit alles koel en werkend te houden. De laptop wordt bij normaal gebruik niet oncomfortabel warm, bij heftig gebruik wordt het allemaal wel wat warmer maar het is allemaal goed op schoot te houden. De fans zijn niet storend in een normale omgeving (radio aan en je hoort ze nauwelijks).

Ik heb wat panorama's in Lightroom laten renderen en dat is zo onbeschrijfelijk veel sneller dan op mijn inmiddels 6 jaar oude MacBook Pro. Verder speel ik zo nu en dan wat casual spelletjes, denk aan League of Legens, Kerbal, Factorio, Starcraft 2, Overwatch, Rocker League en dergelijke. Ondanks dat de Vega in deze laptop daar niet perse voor bedoelt is draait dat allemaal prima op de native resolutie. Spellen met wat meer eisen (Tomb Raider) moeten wel echt op wat lagere settings gedraaid worden want het is geen laptop gemaakt om op te gamen, maar ik was aangenaam verrast door de games die ik kon spelen.

De SSD is redelijk standaard exemplaar, niet super snel maar ook zeker niet traag met read snelheden van zo'n 3400MB/s en schrijven van zo'n 2800MB/s. Mocht je denken, die 512GB is niet genoeg dan is de SSD dus ook nog gemakkelijk te vervangen. Leuk detail is dat er wat thermal tape op de SSD zit zodat deze zijn hitte kwijt kan aan de metalen behuizing. Oh en zie je rechtsboven op het plaatje de webcam zitten?

Batterij

De batterij is 56Wh, dat is genoeg om ongeveer een hele werkdag mee te gaan als je dingen doet zoals webbrowsen en Word. Als je het scherm op het felste zet of wat meer intensieve dingen doet gaat de accuduur wel wat omlaag maar voor mijn gevoel is de accu erg goed en gaat deze meer dan lang genoeg mee.

Bij de laptop wordt een 65W lader geleverd die via USB-C PD de laptop oplaad. Van leeg naar vol kost ongeveer anderhalf uur. Leuk detail is dat de lader ook Huawei SuperCharge ondersteunt, waarmee je je Huawei telefoon ook binnen no time vol kan laden. Scheelt weer een lader in je tas. De laptop opladen met je telefoon lader gaat trouwens een stuk langzamer en zou ik niet perse aanraden (al zou die ook 40W moeten kunnen doen).

De laptop moet net iets meer dan 1000 euro opbrengen, een erg nette prijs voor het top model met een 4800H, 16GB RAM en 512GB SSD. Vooral het scherm is een scherm wat je normaal alleen op significant duurdere laptops vind. De maat van de laptop en de prestaties maken dit een soort wolf in schaapkleding. Voor de prijs/kwaliteit hoef je niet verder te zoeken als je een laptop zoekt die productiviteit en creativiteit mooi mixt. Alleen waar je hem kan kopen...?

Update: Ik heb deze laptop dus van Huawei mogen lenen en ze hebben me aangegeven dat ze verwachten deze laptop vanaf begin 2021 in Nederland beschikbaar te hebben! Fingers crossed dus, helaas te laat voor onder de kerstboom maar goed om te weten wanneer er beschikbaarheid zou moeten komen!

Heb jij ook een Huawei MateBook 14 2020 AMD (KLVL-WFE9)?

Fijne review!

Begreep alleen dat de HDMI aansluiting 1.4 is (en dus geen 4k@60hz ondersteunt), heb je een mogelijkheid dat te bevestigien.

Hoe dan ook, deze staat ook op mijn wensenlijstje... waar/hoe heb jij hem aan kunnen schaffen?
Oef, goeie vraag, heb niet echt een fatsoenlijke monitor om dat mee te kunnen testen. Maar geloof het direct, de videokaart in de vorm van de APU is ook niet de aller beste maar voldoende voor waar ik hem voor gebruikt heb.

Ik heb de laptop van Huawei mogen lenen en deze is dan helaas inmiddels ook al weer retour. Ik begrijp dat vanaf begin volgend jaar deze laptop ook leverbaar gaat zijn in Nederland. In Duitsland zijn de laptops al wel verkrijgbaar maar dan zit je misschien met het verkeerde toetsenbord. Ik hoop dat ze wat sneller hem hierheen weten te halen want ik meen oprecht dat ik erover denk om hem prive aan te schaffen!
Dank voor de snelle reactie

En idd, duitsland krijg je Azerty, UK heeft geloof ik ook een ander keyboard maar evt begin volgend jaar is in ieder geval al iets ;)
Dat is sowieso het lastige van die AMD laptops, heb het idee dat het niet aan Huawei ligt maar dat er simpelweg niet genoeg 4800H's in de wereld gemaakt worden om aan de vraag te voldoen. Dat zou ook mijn verklaring zijn waarom in de echt grote top modellen je AMD nog helemaal niet terug vind, een Dell XPS AMD zou natuurlijk top zijn maar die moeten er wel van op aan kunnen dat iedere laptop die besteld wordt snel geleverd kan worden (buiten evt allemaal Intel/Nvidia deals die het ook nog eens bemoeilijken).
Same... AMD heeft het gewoon niet op orde jammer genoeg. Met het gelimiteerde aantal modellen kunnen ze nu al niet aan de vraag voldoen, laat staan als het echt massaal geimplementeerd zou worden.

Wel zonde, want de cpus zijn wel fijn. Ah well, in ieder geval mooie vooruizichten :)
Hoe kan een laptop met een niet werkende webcam in het thuiswerktijdperk een fantastische score van 5 sterren krijgen? Daar moet minstens 1 vanaf!

Verder prima review!
Waarom? Ik vind zelf die webcam niet zo heel belangrijk, dus daarom de volledige sterren, als dat voor jou wel belangrijk is moet je er in je hoofd even een ster aftrekken :) Is sowieso lastig, want als je bijvoorbeeld alleen maar films wil kijken moet je voor 3:2 aspect ratio ook een punt aftrekken, het is allemaal maar een invalshoek die ik kies. Sowieso vind ik de oplossing van de webcam weer een pluspuntje want dat is origineel, maar jammer dat de hoek verder erg onhandig is.

Sowieso is dat sterren geven een lastig verhaal, want dat is ook maar een mening... Vind dat Tweakers dat in de eigen reviews fijn heeft opgelost door het afschaffen van de scores.

[Reactie gewijzigd door KleineAap op 19 oktober 2020 14:04]

Ja, je hebt een punt...

Tot een half jaar geleden deelde ik je mening, nu ziet de wereld er (blijvend???) anders uit.
Het helpt ook dat dit niet mijn werk laptop is natuurlijk :) Ik begrijp dat je een webcam belangrijk vind hoor, maar voor mij is het op deze laptop niet zo belangrijk. Heb ook gewoon een losse webcam op mijn scherm hangen zodat je recht voor de webcam zit als je hem een keer nodig hebt :) Hopelijk kunnen we snel weer achter de webcams wegkruipen!
Nette review, leest lekker weg en geeft veel info. Persoonlijk vind ik de foto's net iets te fancy, maar dat is smaak. Wellicht een verbeter puntje voor je volgende review. :)
Verder een +3 voor de review. _O_
Haha ja ze zijn iets te kleurig uitgevallen maar wilde graag wat unieke foto's maken in plaats van de foto's die je toch wel op internet vind. Volgende keer wat minder heftige kleuren, maar dank voor de waardering!!
Prima review, toevallig dat deze gister geplaatst is aangezien ik gister ook uit kwam bij deze laptop. Voldoet aan al mijn eisen voor een heerlijke prijs.
Het product stond nog niet in de pricewatch dus dat heb ik even zelf aan moeten melden :) De review is dus bijna direct geplaatst nadat Tweakers het product geplaatst heeft ;)
Bedankt voor je review. Ik was benieuwd naar of dit model het nieuwe trackpad heeft met gesimuleerde clicks (zoals de macbook). Dit zou je kunnen testen door aan de bovenzijde van je trackpad te klikken. Als je daar nog net zo goed kan klikken als onder, dan is dit het nieuwe trackpad.
Ik heb hem al teruggestuurd, maar uit mijn hoofd is het net als op een Macbook, wist niet dat dat bijzonder op een Windows laptop is ;-) Je kan van Apple zeggen wat je wil maar die touchpads zijn echt een andere klasse, maar vond dat deze Huawei er niet voor onder deed. Ook multitouch enzo werkt prima en overal.
Bedankt voor je goede review! Ik vind het een hele mooie notebook, maar denk eraan vanwege de beschikbaarheid de versie met een Intel i7 processor te kopen. Zouden deze veel schelen van elkaar qua prestaties of kan ik een vergelijkbare notebook verwachten?
Afgaande op de reviews van de Intel chips zijn ook dat erg rappe cpu's, en volgens mij voor single core performance net wat beter weer dan de AMDs. De 14" is nu voor een mooi prijsje in de Huawei store te scoren met het oog op Black Friday. Zeker ook een aanrader!
Bedankt voor je reactie, daar ga ik stiekem ook van uit. Die deal was inderdaad de reden om dit te vragen, heb hem zojuist besteld :)
Hallo, wanneer is dit toestel te bestellen en waar ?
Sorry ik heb geen idee, toen ik deze mocht lenen was volgens mij de bedoeling het eerste kwartaal van 2021 om hem in Nederland leverbaar te hebben. Kan het nog een keer voor je navragen?
Ik ben daar ook heel benieuwd naar. Heb nu de i7, maar wil toch liever de AMD versie. De reguliere klantenservice is totaal niet op de hoogte van product releases, heb het al een aantal keer gevraagd. Mocht jij wel info uit ze krijgen dan hoor ik dat uiteraard graag.
Dat zou fijn zijn, want ik heb dringend een nieuwe notebook nodig en deze lijkt me qua specs super.