Specificaties 5" E-Paper scherm met 512MB opslag - Bekijk alle specificaties

Hanvon WISEreader N516 Zwart Review

boooootje 14 juli 2010, laatste update op 14 juli 2010, 985 views

Hanvon WISEreader N516 Zwart

Pluspunten

• Losse SD kaart; tot 32 GB
  • mp3 speler en voice recorder aan boord
  • Complete levering

Minpunten

• Kleinste font is nog te groot
  • Ergonomie
  • Ghost beelden
  • Erg traag

Deze review:
  • heeft de Sony PRS 300 reader als referentiekader
  • is gebaseerd op de geflashte nederlands talige firmware
Reden aanschaf
Omdat we binnenkort op vakantie gaan, en er naast de reeds aangeschafte Sony PRS300 Ebook reader een 2e reader moest komen (zowel papa als mama willen onafhankelijk van elkaar Ebooks kunnen lezen op vakantie)

Reden keuze apparaat
Op basis van reviews alhier en op Kieskeurig, verkrijgbaarheid van readers op het moment en prijs voor dit apparaat gekozen.

Wat wordt er geleverd
Het apparaat (5 inch; geen touch screen) wordt geleverd met:
  • stevige beschermhoes met magneet bevestiging voor de reader en magneet sluiting voor de hoes
  • 230V to USB lader, die gebruik maakt van de
  • USB kabel
  • korte handleiding
  • 2 GB SD card ("normaal' formaat
  • oordopjes
Firmware
Vrijwel direct na uitpakken de firmware van de spaanse site geflasht.
  • De individuele bestanden die in de rar zitten uitpakken naar de root van de SD kaart van de reader
  • Via System en dan Software update start je het flashen
  • Er wordt gebraad de reader via de USB lader of een PC van stroom te voorzien (Hmmm, klikt logisch. Je wilt niet dat net tijdens het flashen je batterij leeg gaat)
Flashen geschiedt uiteraard geheel voor eigen risico!

Na de flash
  • spreekt de N516 Nederlands
  • zou hij wat sneller moeten zijn. Ik merk het verschil niet echt
  • heb ik een "harde" reset (verzonden drukschakelaar op achterkant) uitgevoerd, omdat de numerieke toetsen niet echt fijn reageerden en hij al vrij vlot een keer bleef hangen. Sindsdien loopt e.e.a. wat fijner
  • Nieuwe menukeuze: Verder lezen (die overigens niet goed werkt: springt niet naar de juiste bladzijde terug waar ik was gebleven met lezen)
Prestaties
Een Ebook reader is geen snelheidsmonster.
Zo ook de N516 niet.
Opstarten duurt ongeveer 27 seconden.
Bladeren gaat voldoende snel (1 1.5 seconden)
Een boek (Baantjer van ongeveer 100 pagina's) openen duurt 4 5 seconden (moeilijk vergelijkbaar met de Sony, omdat een boek openen in 2 stappen gaat)
Het bladeren door de menu's en het opbouwen van een lijst met boeken gaat echter zo langzaam, dat ik eerst dacht dat de cijferknopjes (waar je de selectie mee kunt maken) niet goed werkten. Het apparaat blijkt gewoon nog bezig te zijn. Een andere indicatie daarvoor dan het blauwe lampje rechtsboven krijg je niet. Het nieuwe scherm staat er al, maar toch is de 516 nog niet klaar voor nieuwe input. Erg slecht.

Bouwkwaliteit / afwerking
De kast van het apparaat komt solide over. Zo ook de bedieningsknopjes.
Afwerking is netjes.
Ik vind het apparaat niet stylisch (hetgeen de Sony meer is).

Ergonomie
Aan / uit toets zit te diep verzonken en "mechanische feedback" of je 'm nu ook echt aan / uit hebt gezet is slecht te noemen.
up/down/left/right knop zit totaal op de verkeerde plaats om het apparaat met 1 hand vast te kunnen houden en te bedienen. Deze knop is ook nog eens te klein en de OK knop hoort in het midden te zitten, hetgeen niet het geval is.

Beeldscherm / kwaliteit
Het apparaat kent 3 lettertypes: van erg groot tot iets te groot.
Het kleinste font had echt kleiner gemoeten.
Ik heb minder dan 2/3 van de info op beeld vergeleken met de Sony. Je blijft dus bladeren. Niet handig.

Het scherm heeft last van ghosting (als dat hier de juiste term is).
De voorkant van het boek (veelal het jpg file dat bij de epub zit) blijft als een soort watermerk op het scherm achter, als je begint met lezen. Hetzelfde geldt voor de pop-ups die in beeld kunnen komen.

Het leest iets slechter dan de Sony omdat het lettertype wat minder van kwaliteit is.
Zo staat de hoofdletter J bijvoorbeeld onvoldoende naar beneden verschoven.

Mijn conclusie is dat ik het apparaat teleurstellend vind. En ook niet snap, dat andere mensen er wel enthousiast over kunnen zijn (cijfer 9.2 op Kieskeurig; 5 sterren op tweakers).
Het apparaat gaat morgen terug naar de winkel.

Niet uitgeprobeerd
Vanwege het feit dat ik het apparaat te kort in bezit heb gehad heb ik geen oordeel over de accuduur (alhoewel het wel vreemd is, dat het blauwe lampje iedere keer als je bladert even gaat branden. Niet bevorderlijk voor de accuduur), mp3 speler, voicerecorder.

Heb jij ook een Hanvon WISEreader N516 Zwart?

Ik kan je aanraden om Openinkpot te installeren. Dit maakt de N516 heel veel sneller. En voegt veel meer features toe zoals keuze uit fonts en auto-hyphenation.

Overigens heeft e-ink minder last van ghosting als je een 'volledige refresh' doet bij iedere pagina omslag.

[Reactie gewijzigd door Anjelen op 14 juli 2010 22:58]