Specificaties 250GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB Review

Hermania 29 april 2006, 817 views

Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB

Pluspunten

• Zeer snel op alle fronten en goedkoop. Ook zeer stil maar dat zijn alle schijven tegenwoordig.

Minpunten

• Worden veel te heet, zonder HD coolers kun je ze eigenlijk niet boven elkaar zetten.

Mooie snelle schijven met snelle toegangstijden voor redelijk weinig geld. Alleen; zet er 3 boven elkaar en ze worden zo heet dat je je vingers er letterlijk aan brandt. Dit ondanks dat er best wel een airflow langs de schijven loopt.

Ik heb de eerste januari 2005 gekocht en alles perfect. In juni 2005 er een 2de bij gezet eind 2005 ging de eerste kapot. Deze geruild en dit nieuwe exemplaar deed het sowieso niet (alleen maar tikken en voor de rest werd hij niet gezien). Weer geruild en er nog een bijgekocht. Het werkte weer tot in februari er weer een stuk ging en in maart weer eentje.

Ik heb er nu dus nog een die goed werkt en die uitgevoerd met een HD cooler. Dat werkt goed, de schijftemperatuur ligt veel lager. Nadeel is wel dat je voor 3 schijven, 3 coolers nodig hebt en uiteraard de ruimte daarvoor. Als je pech hebt heb je 6 HD slots nodig en daarbij maken 3HD coolers met totaal 6 fans best wel veel herrie. Alle voordelen van de schijven ben je dan ook wel kwijt.

Ben ze nu aan het vervangen voor Samsungs en Hitachi's en die worden veel minder warm. Het zijn snelle goedkope schijven maar ze worden gewoon veeeeel te heet. Hierdoor beschadigd de schijf uiteindelijk waarna uiteraard je data verminkt raakt. Met een enkele schijf heb je niet echt een probleem maar met meerdere boven elkaar kun je wachten op problemen.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax 10 250GB , 250GB?

Heel appart dat die schijven zo warm worden. Mijn Diamondmax 10 schijven hebben wel eens waar een capaciteit van 200GB, maar hebben helemaal nergens last van. Ze hangen met z'n vieren in een 4-in-3 case van mijn CM Stacker behuizing en worden gekoeld door de standaard meegeleverde (stille) 12cm fan. Deze fan geeft een kleine airfow tussen de schijven door wat voldoende is.

Mijn systeem staat soms dagen achtereen aan waarbij er software draait waardoor de beide CPU's rond de 60 graden komen te liggen. Het moederbord zit dan op zo'n 35-40 graden schat ik. (het gaat hier om een Athlon MP 2800+ systeem)

Op zeer korte termijn komt er nog een 4-in-3 module extra in de behuizing met nogeens vier van deze 200GB DM10 schijven. De schijven draaien allemaal in een RAID5 set, dus worden eigenlijk allemaal evenredig belast.
Ik heb ook een 250GB maxtor schijf. Deze hing in eerste instantie boven een 120 GB seagate baracuda. De combinatie van 2 schijven zo dicht op elkaar is gegarandeerd vingers verbranden. Ik heb toen de 120 gig aan mijn vriendin gegeven, en mn 2x160 seagate SATA schijven samen met de 250 GB met behulp van wat brackets bovenin de 5"25 ruimte gehangen. Daar heb ik een 12 cm koeler voor gegooid, en nu blijven mn schijven letterlijk ijskoud, ook in de zomer. Zodra ik de fan uitzet worden de schijven echt zo heet dat je je vingers er aan brandt.

De 4 in 3 case waar jij het over hebt is een soortgelijke oplossing. Met een 12 cm koeler die langs je schijven blaast, ben je van dit probleem af. Mischien ook wel een verklaring voor het meervoudig vroegtijdig overlijden van de harde schijven? Hoe warmer het is, des te onbetrouwbaarder ze worden..
ik heb er inderdaad ook last van.
Heb er 2 in RAID0 draaien, maar gewoon los in je kast onder elkaar is geen doen.

Nu in van die passieve zalman koelers, dat scheelt qua gevoel(vinger erop leggen) echt een hoop!

ik moet zelfs gaan uitkijken naar een andere kast ivm al die harde schijf coolers! :(
Wat voor temps hebben/hadden je Maxtor's dan voor en na het installeren van de hd koelers?
Mijn ervaring met DiamondMax 10 (en 9) schijven is dat ze inderdaad warm worden als je ze niet goed koelt. En hun levensduur neemt nogal af als ze structureel warmer zijn dan 40 graden.

Verder lost een aantal fans voor/achter de schijven schroeven alle warmte problemen op. Geluid wordt natuurlijk een groter probleem ;)
Ik heb twee Maxline III 250GB (server broertje van DM10) in een fanloze HD koeler gestopt (http://www.ikbenstil.nl/p...4415e8c8a1efda0fc3d885196), dat ding wordt wel gloeiend heet (schijven weet ik niet die zitten er tussen geplet), maar mn schijven zijn stil en snel.

Draaien ongeveer 1 jaar nu.
Ik heb 3 van die DM10 250GBs onder elkaar in een Antec P160 hangen met een 120mm fan @ 5V ervoor (front intake). De temperatuur van de HD's schommelt rond de 30 graden.

Een beetje airflow is nu eenmaal noodzakelijk als je meerdere van dergelijke schijven bij elkaar hangt.