Oculus Quest 2 64GB Review

Aros 15 oktober 2020, laatste update op 19 oktober 2020, 811 views Product gekocht

Oculus Quest 2 64GB

Dit is mijn eerste VR bril dus ik kan niet echt vergelijken met andere brillen. Ik ben erg enthousiast over de Quest 2. De ervaring is immens, het beeld is scherp, en het OS en apps werken smooth. Er zijn echter wel wat dingen die me opvallen.

Pluspunten

• lage prijs
  • scherp beeld
  • veel en leuke games
  • snel en smooth
  • draadloos
  • draadloos PCVR dmv Virtual Desktop

Minpunten

• zwart is echt grijs
  • niet comfortabel
  • laag gezichtsveld
  • eigen bril beslaat bij inspanning

Design & bouwkwaliteit Score: 4

Ten eerste is zwart echt heel erg grijs, dit is erg jammer, vooral in donkere games of wanneer je een filmpje wilt kijken. Daarnaast zit de bril niet heel comfortabel, in het begin merk je dat niet, maar na een uurtje begint de bril zwaarder te worden. Ook als bril drager beslaat mijn bril vrij snel bij wat inspanning. Het gezichtsveld is niet heel breed, waardoor het voelt alsof je door een duikbril kijkt. Dit viel mij vooral in het begin op, later eigenlijk bijna niet meer.

Kortom het is een goede bril voor de prijs. Een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Een geweldig ervaring. Ik had het niet erg gevonden om wat meer te betalen voor bijvoorbeeld een OLED scherm of dat het gezichtsveld wat breder zou zijn. De andere minpunten zijn nog op te lossen met bijvoorbeeld de Elite Strap of een betere VR face cover.

Update na een week gebruik:

Ik ben nog steeds erg enthousiast over de headset. Gamen is echt gaaf en immersive. Film en series kijken is erg fijn, de resolutie is goed genoeg om dit op een groot 'bioscoop' scherm scherp te tonen. Ik gebruik Virtual Desktop om PCVR games te spelen, dit werkt goed zonder merkbare latency (zelfs Beat Saber). Battery-life is ook goed genoeg voor mij. Ik heb de accu nog niet leeg kunnen spelen in 1 sessie. Comfort is nog steeds een ding, dus ik heb een elite strap besteld, het schijnt dat dit een stuk beter is.

Heb jij ook een Oculus Quest 2 64GB?

Precies dezelfde ervaring met de quest 2, voor mij is het echter al de 8ste vr headset. Dus je klinkt toch ervaren ;)

Hoe dan ook, ik heb ook een bril en heb uiteindelijk besloten om voor een ingebouwde bril te gaan. Dan maken ze twee lenzen voor je die rechtstreeks op de lenzen van de quest klikt. Een wereld van verschil. Je kunt ze er ook zo weer vanaf klikken, voor als iemand anders de headset wil gebruiken. Ik heb ze van een Oost Europees bedrijf (widmovr) gehaald, maar op de website van Oculus staan ze ook onder de officiële accessories. Iets van 75 euro geloof ik, maar achteraf vond il het dubbel en dwars waard. Hoop dat je er wat aan hebt.
Hoe is de motion tracking vergeleken met de HTC Vive?
Motion tracking met externe base stations blijft beste tracking, maar marginaal, een snufje soepeler en iets minder blind spots (achter je rug bijvoorbeeld, of heel dicht bij headset) maar quest (1 en 2) heeft uitstekende tracking, een 8,5 vergeleken met een 9,5. De controllers zijn echter veel belangrijker, de vive wands zijn hooguit een 6, vergeleken met een 8 van de Oculus controllers, zeker de quest 2 controllers (die zijn nog net iets beter dan de 1). De index controllers zijn weer wat beter, een 9. Voor Oculus controllers raadt ik aan om voor 20 euro de mamut straps te nemen. (Zijn er tegenwoordig ook van andere merken). Dan veranderen ze minimaal in een 8,5.
Onwijs bedankt! Ik hoop dat er een betaalbare set komt met dezelfde pixeldichtheid maar dan met OLED scherm. Dat is het enige wat mij weerhoud van deze quest 2.
Als een (youtube) reviewer zegt, de zwartwaarden zijn iets minder, dan denk ik altijd, nou dat zal wel meevallen. Of, ik zal daar niet veel last van hebben, maar zoals @Aros al zei, het is wel echt een minpuntje van de quest2. Het verschil tussen quest 1 en 2 is dusdanig groot, dat ik nog blij ben met de quest 1. In the walking dead onslaught zitten een paar donkere scenes, waar je in de Quest 1 denkt: ik zie niks omdat het zo donker is. Maar in de Quest 2 dacht ik, ik zie niks omdat het beeldscherm niet donker genoeg kan. Hoe dan ook, je hebt valide punten, een krachtige stand alone headset met goede tracking, lekkere controllers, 90hz oled, en goede resolutie, die is er eigenlijk nog niet. Maar voor 350euro, komt de Quest 2 wel erg dichtbij. Ik kan me zo voorstellen dat de Quest 1 nu ook goedkoop op marktplaats te vinden is... dat blijft dan toch een interessante optie.
Daar zeg me wat. De quest 1 is nu natuurlijk nog interessanter tweedehands.
Ik heb enkele maanden geleden de HTC Vive geprobeerd. Persoonlijk merk ik geen verschil qua tracking. Zelfs bij fast-paced games lijkt de tracking heel erg nauwkeurig. Je vroeg het @Tummie555, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.
Thanks! Ben benieuwd, ik ga er wel eentje uitproberen denk ik. Fijn dat VR syeeds betaalbaarder wordt.
Bedankt voor het compliment en de tip! :) Dat ga ik zeker overwegen. Ik wil eerst graag proberen of de face cover van VRcover dit probleem oplost. Het schijnt dat daar een betere airflow in zit (naast comfort verbeteringen). Misschien is dat niet genoeg, dan ga ik zeker lenzen kopen. Kan je gewoon bij je opticien je lens sterkte opvragen uit het systeem?
Dat heb ik wel gedaan, zit bij ace en tate. Had zelfs nog een mail met de uitslag, heb die gewoon doorgegeven. Let op, een vr headset blijft een afgesloten minikamertje, als je zeer intensieve games speelt, dan krijg je altijd beslagen lenzen. Maar het is wel veel beter met die ingebouwde lenzen (naast dat het veel comfortabeler is). De beste oplossing tegen beslaan is een ventilator recht voor je zetten, het liefst vanaf de grond naar je hoofd gericht. Dan kan de wind net door de spleten tussen headset en je neus wat wind komen, klinkt misschien vergezocht, maar het helpt enorm.
Wellicht wat vergezocht maar het zou kunnen helpen: in airsoft winkels verkopen ze anti-fog spray. Spelers hebben ook altijd veiligheidsbrillen op en die beslaan bij een beetje actie al heel snel, en de spray voorkomt echt een hoop. Misschien een idee om een beetje op de lenzen te sprayen voor een sessie?

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite