Arctic NV Accelero X1 Review

aramdin 20 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 4.007 views

Arctic NV Accelero X1

Pluspunten

• Stil
  • Koelvermogen
  • Goedkoop
  • 6 jaar garantie!

Minpunten

• Korte handleiding
  • Beperkte compatibiliteit
  • Modbaarheid

Geluidsproductie (min) Score: 5
-Kleine fixes
-Idle temp toegevoegd
-stressed temp toegevoegd
-Koelvermogen stuk herschreven

Ik had wat geld uit te geven en dat gaat dan meestal op aan mijn pc. Ik ben een beetje een gadget freak, noem het maar een pc enthousiast ;)

Ik had hiervoor een Zalman VF700-CU die ik op 12v teveel "herrie" vond maken, daarnaast wilde ik gewoon een keer een Artic Cooler voor mn vga proberen. Met dit afwijkende design speelt Artic Cooling in op de nieuwere BTX standaard, ze vinden het onnodig om de warme lucht gelijk uit de kast te stuwen, sinds de airflow van de case dat zelf reguleert. Probleem hierbij is dat nog veel mensen op de oude standaard zitten :).

Specificaties
-Fluid Dynamic Bearing
-Voltage Converter Cooling

Koelvermogen
Er zitten in totaal 6 heatpipes in verwerkt die flink wat hitte kunnen afvoeren. Het geheugen wordt ook mooi meegekoeld (ook de achterste memory chips, indien aanwezig) door een aparte aluminium heatspreader.

Idle: 30mins beetje internetten, msn'en
Stressed: 2 a 3uur achter elkaar Battlefield 2

Clocksnelheden
Idle 275/1000mHz
Stressed: 490/1300mHz

Temps waren als volgt:
Idle: 42c
Stressed: 68c

Dit zal nog wel iets lager worden, sinds Artic Silver 5 rond de 200uren (load) zal moeten uitharden, waarna het optimaal werkt.

Mijn VF700 deed het idle 3 graden slechter, load weet ik helaas niet...In ieder geval ben ik dik onder de indruk! Op naar Geluidsproductie.

Geluidsproductie
Werkelijk subliem aka onhoorbaar. Op 12v hoor ik de fan niet eens, andere componenten zijn iets luider (zoals mn waterpomp). Maar hij is dead silent (zoals de vele reviewers zeggen).

De fan kan gewoon op de videokaart aansluiting worden aangesloten, hij heeft zowel een 4 pins aansluiting als een 2pins aansluiting erop zitten. Op deze manier kan je gewoon je fan speed monitoren en regelen (bv via Rivatuner). Scheelt ook weer een 3pin moederboard header :)

Installatiegemak
Dit was even uitvogelen, hoewel het uiteindelijk niet moeilijk bleek te zijn. Zalman blinkt op dit punt altijd uit, ze leveren bijna altijd een dikke manual mee :) Bij de VF700 werd alles piekfijn uitgelegd, versterkt met veel plaatjes. Artic levert 1 velletje instructies mee, dat mocht wat beter als je het mij vraagt. Je moet een flink aantal kleine schroefjes gebruiken, een kleine (licht magnetische) schroevendraaier dient de voorkeur!

Artic levert voorgeprepareerde koelprut op het gebied waar de core op komt. Die heb ik er netjes afgehaald en vervangen door de oude vertrouwde Artic Silver 5. Er wordt (dikke) 3M thermal tape meegeleverd voor de memory chips, die maken contact met het aluminium gedeelte van de cooler. Op de achterkant schroeft men een aparte heatspreader voor de memory chips (indien aanwezig). De thermal tape blijkt zn werk heel erg goed te doen, de heatspreader wordt echt warm! Je kan je hand er nog wel op houden :)

Compatibiliteit
De Accelero X1 is geschikt voor

-NVIDIA 6800 series
-NVIDIA 7800 series (just PCIe)
-NVIDIA 7900 GTX

Ik heb deze probleemloos kunnen gebruiken op mijn Asus 7800GTX. Mensen met een wat oudere GPU zullen moeten kiezen voor een Silencer ipv de Accelero.

Modbaarheid
Haast onmogelijk ;) Er zit een 60mm Fluid Dynamic Bearing fan. Ik heb volgens mij nog geen andere 60mm fan gezien je erop zou kunnen zetten.

De cooler is beschikbaar voor rond de 20euro, een heel erg schappelijke prijs. Vooral als je kijkt naar de Zalman varianten waar je al dik +25e voor neerlegd. Hij doet niet onder voor de nieuwere VF900, hij is volgens mij zelfs beter als het op pure koeling aankomt, de VF900 heeft als voordeel dat het 1 slot minder inneemt.

Accelero X1 & X2 in de Pricewatch

Reviews
Klik hier voor een flink aantal reviews

Heb jij ook een Arctic NV Accelero X1?

Nette review! Alleen jammer dat je geen exacte temperaturen hebt aangegeven. Ik zat ook tussen deze te twijfelen of de Arctic NV Silencer 5 voor m'n 7800GT(hopelijk morgen binnen). Ben uiteindelijk toch voor de Silencer gegaan omdat die toch de warme lucht meteen uit de kast blaast.
Dankjewel :)

Idle temp toegevoegd.
Heb je volgens mij de goede keus gemaakt. Heb ze allebij. In SLI op 7800 GTX's. De NV Silencer 5 koelt een stuk beter dan de Accelero. Scheelt zo'n 5 graden.
Kan natuurlijk komen door de ventilatie of dat 1 van mijn kaarten een betere GPU aan boord heeft (de kaart met NV silencer 5 heb ik er later 2e hands bijgekocht). Er kan veel verschil zijn tussen de ene GPU en de andere in overklokbaarheid vaak direct gerelateerd aan interne temperatuur onder load of idle.
Koelpasta's kunnen vaak ook voor veel verschil uitmaken aangezien de temperatuur aan de GPU gemeten wordt. De standaard meegeleverde koelpasta vervangen voor een wat duurdere kwalitatief betere koelpasta kan zo een paar graden uitmaken. Een aanrader is om je GPU en MemoryChips alvorens goed vetvrij te maken met alcohol of isopropanol in een zo hoog mogelijk percentage.

Is dus moeilijk te zeggen welke nu beter is.Persoonlijk denk ik er over om mijn andere kaart ook te voorzien van een NV silencer 5. Ga binnenkort eerst eens de X1 modden met wat betere koelpasta. Kijken wat dat levert.
Modbaarheid
Haast onmogelijk Er zit een 60mm Fluid Dynamic Bearing fan. Ik heb volgens mij nog geen andere 60mm fan gezien je erop zou kunnen zetten.

Ok dit is misschien het enige minpuntje.
Dan denk ik niet om er dan een andere in te zetten mede omdat je er voor de rest tevreden over ben toch ?

Voor de rest een hele nette en duidelijke survey.
Hier hebben mensen wat aan. :9 :9 :9 :9 :9
De fan zit ook helemaal geintegreerd in het koellichaam. Misschien dat je het hele ding nog wel open kan slopen om er wat anders in te schroeven.....
jo An, whatup pimp.

nice review man, maar heb je nog gekeken naar die load temps. ben er wel beniuwd naar.
:) he die stonden er eerst niet :)

over de modbaarheid trouwens. zat te denken, je kan vast met eens tuk plexi met wat buigen een tunneltje maken zodat het lucht toch de kast uitgeblazen wordt, zou denk ik ook wel schelen. ik de normale atx setting blijft de lucht namelijk hangen onde de kaart. ee waarschijnlijk weer ingenomen om de kaart te koelen.

misschien effe een keer met open kast testen misschien kijken wat dat oplevert :P
Vraag me af hoe je dat wilt doen. Ik heb zelf een slot afdekplaatje (afdekking voor achterkant) weggelaten, mn voorste 12cm casefan zit op ong de hoogte van de accelero.

Die blaast dus de warme lucht onder de kaart weg en kan onstnappen via de achterkant.
ik vind dat wel heel erg warm hoor.
ik heb zelf precies zelfde kaart alleen loopt core op 500 mhz en memory op 1400 mhz en mijn kaart zit idle rond de 35 Celsius met een nv silencer en na goed potje bf2 op high rond de 45 graden max..
Ik denk dat je sensors maybe niet kloppen, jouw temps lijken eerder op cpu temps dan op vga temps :P

Mijn temps passen in het straatje van de review van bv Madshrimps.be en een aantal anderen die met een 7800GT vergelijkbare resultaten als die van mij halen...
Wat een heerlijke review, kunnen heel wat mensen nog wat van leren!
Als je deze koeler gebruikt in een behuizing met een (via de achterkant) verwijderbare mb-tray, dan zul je in sommige gevallen je videokaart moeten verwijderen voor je de tray kan openen. De ventilator is namelijk zo hoog dat hij in veel gevallen tegen het frame van de kast aan komt.

(Heb zelfde koeler, zelf temps en een CoolerMaster Praetorina 732 behuizing)
Ik heb m nu ook,de axxelero X1,alleen hij past niet op mn kaart,ik heb een xfx geforce 7800 gt kaart,het lijkt wel of die iets te groot voor mn kaart is want er steken aan ene kant 3 van die koperen pennetjes uit die gewoon tegen de monitor kabel aansluiting komt te zitten,of ik doe iets verkeerd,help pls......
De gt versies,tenminste de xfx 7800 gt van mij blijken een stukje korter te zijn dan de gtx versies,daarom past de accelero niet op mn kaart.op de arctic cooling site hadden ze het alleen maar over 7900 gt versie die misschien niet compatibel zou zijn.sjonge jonge jonge.
Nette review aramdin,
Ik heb zelf de Silencer 5 voor m'n EN7800GT , houd'm lekker op 33idle (non overclock)...
Aangezien je de Stacker hebt, waarom niet een keer BTX uitproberen met je Accelero?