Sony Xperia 5 II Zwart Review

DateTime.Now 13 oktober 2020, laatste update op 14 oktober 2020, 1.777 views Product gekocht

Sony Xperia 5 II Zwart

De Xperia 5 ii is een fijne telefoon met een goede camera en feature-set. De telefoon heeft een zeer fijn scherm en prettige accuduur. de 2 extra lenzen laat te wensen over en de google assistent is voor mijn smaak teveel ingebakken.

Pluspunten

• 3,5mm audio jack
  • uitbreidbaar geheugen
  • 120hz scherm
  • Main camera met snelle sluitertijd en goede auto focus
  • hardware shutter button
  • Vingerafdruk scanner

Minpunten

• Google assistant knop
  • Google assistant implementatie in de gestures
  • Wide en zoom lens missen detail
  • Volumeknop iets scherp
  • Userbase erg klein

Inleiding :

Ik heb de afgelopen 2 jaar een aantal verschillende telefoons gehad.
Oneplus 5t > Samsung S10e > Iphone SE (2020)
en nu de Xperia 5 ii.

De eisen die ik uit 3 voorgaande toestellen heb kunnen destilleren zijn als volgt :

- Goede accuduur
- 3,5mm jack
- geen notch
- uitbreidbaar geheugen.

De telefoon is op 10-oktober ontvangen en zal naarmate het gebruik bijgewerkt worden.

Bereik

Ik kan deze alleen beoordelen op gevoel. Ik heb in mijn nieuwbouw woning net zo veel bereik als met een Iphone SE en haal overal in huis 4g.
5g gebruik ik niet. *zet aluminium hoedje op* :+

Accuduur

Ik heb de telefoon 10-oktober ontvangen.
En sindsdien 3 cycli geladen.
2x van 80-20 procent

Vandaag van 100 - 10 procent.
In deze laatste sessie heb ik 6 uur SOT behaald.

Voor mij is deze accuduur, in vergelijking met een Iphone SE2020 een enorme voorruitgang en ik ben hierover zeer tevreden.

Gebruiksgemak

Gewoon goed, net als elk andere telefoon heb ik bloatware verwijdert.
De rest voelt als stock-android.

Alle knoppen voelen goed en stevig aan

De vingerafdruk scanner is zeer fijn en accuraat. Ik heb hier minder problemen mee dan bij de S10e en de Iphone SE2020.
Google assistent
Het enige waar ik me echter aan stoor bij de telefoon is de google assistent die overal is in verweven.
Met als grootste minpunt : Een dedicated hardware knop voor de assistent.
Ik gebruik gestures als input voor de navigatie, en vanaf elke hoek swipen roept de assistent op.

Mag van mij een tandje minder. Wellicht dat er manieren komen om hier veranderingen in door te voeren
Software en community
Momenteel draait de telefoon op Android 10 met een beveiligingsupdate van augustus.
Een upgrade naar Android 11 zou vermoedelijk eind deze maand komen. de tijd zal het leren.

In tegenstelling tot de Oneplus 5t is de custom rom scene niet aanwezig.
XDA en Tweakers zijn erg verlaten in de sub-fora van deze Xperia.

Iets om rekening mee te houden voor de die-hard tweaker.

Scherm

FANTASTISCH,
120hz, het voelt zo enorm vloeiend aan. Ik kijk erg graag een video op dit scherm. Youtube videos zet ik op fit to screen en heb niet het idee dat ik zo veel content mis.

Front facing stereo speakers, TOP.
Extra vibrerende Bass gimmick, FLOP.

Design

Geen notch maar ook niet compact.

De Xperia 5 ii wordt vaak gemarketeerd als compact.
Hij is exact zo breed als mijn iphone SE2020 maar toch een stuk langer.
Wat resulteert in een gevoel wat alles behalve compact is. Ik vind hem vrij zwaar en groot.
Maar dat vond ik ook van mijn Oneplus 5T.

Desalniettemin prima in de broekzak te bewaren.
Ik ben fan van het 21:9 aspect.

Bouwkwaliteit en afwerking

Telefoon ziet er solide en betrouwbaar uit.
De hinge voor de simkaart en geheugenkaart is eruit te pakken zonder tool, erg fijn.

Mijn enige minpunt hier : de volumeknop is niet fijn afgebraamd en hier blijft kleding-stof achterhaken. ik denk niet dat dit de intentie was.
Echter heb ik inmiddels een case ontvangen en is dit probleem te niet gedaan.
Ik hoor niet bij de stoere jongens welke zonder telefoonhoes over straat durft dus is dit minpunt erg klein.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Eerlijk is eerlijk, ik loop soms wel tegen een paar software matige hickups aan.
Vooral bij de gesture based navigatie. Ik hoop dat hier verbetering in komt.

Audio

Ik luister voornamelijk FLAC's of Tidal en wordt erg warm als ik kan horen dat op de achtergrond een gitarist per ongeluk een snaar aanraakt.
Vandaar de grootste beweeg reden om deze telefoon te kopen. Audio jack EN uitbreidbaar geheugen.

Ik moet nog wat luistertests doen. Maar de Beijerdynamic DT770 pro op 80ohm kan er behoorlijk goed mee uit de voeten.
Ter referentie, een ipad en de Beijerdynamic 80ohm doen het minder fijn samen.

DSEE en Dolby Surround zijn grappige features maar gebruik ik zeer zelden.

Camera

Hardware
De Xperia 5 ii heeft 3 lenzen.

Standaard : 24mm f1.7 (Sony)
Zoom : 70mm f2.4 (Samsung?)
Wide : 16mm f2.2 (Samsung?)

Ook is er een shutter knop aan boord.
Met deze knop kun je de auto focus triggeren en vervolgens de foto maken.
Software
De Xperia komt met 3 camera-apps.
- Photo Pro
- Cinema Pro
- Reguliere Camera App.

De standaard lens geeft voor mij het beste resultaat en deze gebruik ik het meest.
Ik vind het een plus punt dat de telefoon een hardwarematige shutter button heeft. Zelfs met een case om de telefoon krijg een fijne feedback van scherpstellen naar foto schieten.
Camera Conclusie
Ik ben erg blij met de standaard camera. Overdag binnen en buiten schiet deze enorm fijne plaatjes.
Als het donker wordt heeft hij er beduidend meer moeite mee.
De zoom en wide lens zijn nice to have maar niet van dezelfde kwaliteit.

De autofocus en huisdieren werkt erg goed. De familie zal vast erg blij zijn met alle katten foto's.

Ik ben blij met mijn Xperia en heb niet lang gewacht om deze aan te schaffen.
Main selling points : 3,5mm jack, geen notch en uitbreidbaar geheugen, zoveel keus is er niet.

Ik maak me licht zorgen om de software updates die nog komen gaan, hoe lang gaat dit goed ? en kan ik wat gaan doen aan die Google Assistant ?

Gelukkig kan ik tot die tijd mooie plaatjes schieten en mijn muziekje luisteren.

Changelog :

14-10-2020 - Eye AF week in zowel reguliere als photo pro app. Heeft moeite meer huisdieren binnen.

Heb jij ook een Sony Xperia 5 II Zwart?

sorry maar als je gaat zitten zeuren dat raw foto's 24 mb groot worden ipv 4 (jpg) dan snap je er niks van.. en is de rest van je commentaar echt van weinig waarde.
Wellicht verstandig om je review in een eigen review te zetten. Zo zien meer mensen wat je te zeggen hebt. Nu reageer je op een review die toch al aardig bondig is.

Ik ervaar zelden crashes.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite