Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black

Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black Review

mustisen 10 oktober 2020, laatste update op 30 december 2020, 6.219 views Product gekocht

Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black

Wint het qua smaak van Nespresso. Heel veel in te stellen en toch gemakkelijk in gebruik. Sommige delen voelen wel el-cheapo aan, maar de belangrijkste onderdelen zijn erg degelijk.

Pluspunten

• Koffie is super
  • Makkelijk te onderhouden
  • Groot watercompartiment
  • Melkopschuimer is handig in gebruik
  • Apparaat ziet er goed uit
  • Hoogte koffietuit is instelbaar

Minpunten

• Sommige onderdelen voelen goedkoop aan
  • RVS plaat gevoelig voor krassen
  • Compartiment koffiebonen te ondiep

In December 2013 heb ik mijn DeLonghi EN520 Lattissima Wit Nespressomachine aangeschaft en bijna zeven jaar lang naar volle tevredenheid gebruikt. Wat betreft de smaak van Nespressokoffie had ik niets te klagen, maar ik wist eigenlijk voordat het apparaat begon te lekken al dat ik toe was aan iets anders. Op kantoor maken (maakten eigenlijk. Op moment van schrijven mogen we nog steeds niet naar kantoor in verband met Corona) we gebruik van koffiebonen. Daar heb ik ervaren hoeveel meer variatie je eigenlijk hebt als je gebruikmaakt van koffiebonen in plaats van kant en klare capsules. Variatie heb je niet alleen in de koffiebonen zelf, maar ook in het instellen van de machine: hoe fijn je de koffiebonen maalt is van invloed op de intensiteit van de koffie zelf. Met Nespresso heb je dat niet: je stopt de capsule met een bepaalde smaak/intensiteit er in en that's it. Het enige wat je nog kan bepalen is de hoeveelheid water.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een espressomachine waar je bonen in kunt doen. Qua eisen had ik het volgende:
  • De koffie moet goed warm zijn en dit moet in te stellen zijn
  • Melkopschuimer is een must
  • Watercompartiment moet niet al te klein zijn
  • Enkele medeTweakers moeten het apparaat al beoordeeld hebben
  • Prijs van max 400 euro.
Qua temperatuur had ik een slechte ervaring met de Lattissima: de koffie moest je meteen opdrinken, anders was het eigenlijk al weer te koud. Mijn partner vindt juist Cappuccino lekker in plaats van koffie, vandaar de eis voor een melkopschuimer. Op sites als bol.com staan veel reviews, maar ik heb toch wel ervaren dat reviews op Tweakers over het algemeen beter te vertrouwen zijn. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Philips LatteGo 2200 Espressomachine. Ik heb er €349 voor betaald, maar op moment van schrijven kost het apparaat al weer €384.

Uitpakken

De espressomachine kwam in een grote doos en was goed beschermd. In de doos zat het apparaat zelf, de gebruikershandleiding, een Aquaclean filter en een tube smeersel om de espressomachine mee te onderhouden. De espressomachine was al ingevet, dus dat hoefde ik niet te doen.

Eigenschappen

In vergelijking met de Lattissima is dit exemplaar bijna twee maal zo groot, maar qua gewicht scheelt het niet heel veel.

In onderstaand tabel heb ik een vergelijking weergegeven:

EigenschapPhilips LatteGoDeLonghi Lattissima
Afmetingen (BxDxH)246 x 433 x 371 mm165 x 300 x 240 mm
Gewicht8kg6kg
Geschikt voorKoffiebonenNespresso capsules
Soorten koffieEpresso, Koffie, Cappuccino, Heet waterEspresso, Lungo, Cappuccino, Latte Macchiato
MelktankJaJa
Inhoud waterreservoir1,8L0,9L
Pompdruk15bar19bar
Energieverbruik koffiezetten1500Watt1300Watt
Capaciteit in kopjes21
OntkalkingswaarschuwingJaJa

De bonen moeten in een reservoir aan de bovenkant van de machine:

Het viel mij gelijk op dat dit reservoir heel ondiep is. De bonen gaan via de opening linksonder de machine in. Maar na een 10tal kopjes gezet te hebben zag ik dat de bonen blijven liggen aan de rechterbovenkant en ik ze af toe met de hand naar linksonder moet duwen. De deksel is voorzien van een afdichting zodat de koffiebonen niet uitdrogen.

In het midden is een klepje dat geopend kan worden om er voorgemalen koffie in te doen.

Het waterreservoir bevindt zich aan de rechterkant van de espressomachine en is gemakkelijk bij te vullen door het uit te schuiven.

De AquaClean waterfilter moet tevens in het waterreservoir geplaatst worden. Volgens de handleiding hoef je dankzij deze filter tot 5000 kopjes (afhankelijk van de hardheid van het water) niet te ontkalken. De espressomachine is standaard op het hoogste waterhardheid ingesteld. In mijn woonplaats is het water niet heel hard, maar ik heb er toch voor gekozen om de hardheid niet te wijzigen. Bij de Lattissima heb ik dat ook gedaan en heb er daarom lang plezier van gehad.

Achter het waterreservoir bevindt zich de zetgroep waarbinnen de koffie wordt gemalen.

Ook dit is zeer gemakkelijk te verwijderen om schoon te maken.

Aan de voorzijde bevinden zich de knoppen en is er de mogelijkheid om het lekbakje met koffieprut te verwijderen en te legen. Het RVS plaatje waar de kopjes op moeten staan bevindt zich op het lekbakje. Ik heb ervaren dat dit plaatje gevoelig is voor krassen. Dat is jammer, omdat er veelvuldig harde kopjes op geplaatst zullen worden. Het lekbakje is overigens gemaakt van zeer goedkoop aanvoelend plastic. Het geeft behoorlijk mee aan de zijkanten. Volgens de handleiding kan het lekbakje in de vaatwasser gestopt worden, maar persoonlijk voel ik daar weinig voor. Ik wil niet het risico lopen dat het bakje vervormt waardoor het geheel niet meer zal passen in de espressomachine.

Gebruik van de machine

De website waar ik de espressoapparaat heb aangeschaft prijkt met de term 'touchdisplay'. Nou, ik weet niet wat ze bedoelen met touchdisplay, maar volgens mij is dit toch echt geen display. Het zijn eerder aanraakgevoelige knoppen met led lampjes eromheen geplaatst. De aan/uit knop is een echte knop. Je moet de vinger er geheel op plaatsen en de knop geheel indrukken wil het apparaat aan gaan. Helaas heb ik moeten ervaren dat dit af en toe stroef gaat. Ik druk dus met mijn vinger, voel dat er iets klikt, maar het apparaat gaat niet aan. Vervolgens moet ik dat nog een keer doen en dan pas werkt het. Ik was te ongeduldig bij het bedienen van de aan/uit knop. Wanneer ik mijn vinger iets langer op de knop laat rusten gaat de apparaat gewoon aan. De play/stop knop (rechts op de afbeelding) werkt gelukkig wel altijd in één keer.

De eerste keer moet het apparaat uiteraard helemaal doorgespoeld worden. De handleiding gaf precies aan wat ik moest doen om de AquaClean-filter te installeren en aan te zetten, om eventueel de waterhardheid in te stellen en wat ik kon verwachten bij het eerste keer op de Coffeeknop drukken. De AquaClean-filter brandt blauw wanneer deze actief is en de rest van de knopjes hebben een oranje indicatie om aan te geven dat ze gebruikt kunnen worden.

Ik kon dus nu mijn eerste kopje zetten!

Bij het kiezen van een espresso, cappuccino of koffie is de sterkte van de koffie in te stellen en de hoeveelheid van het water dat aan het kopje wordt afgegeven. De tuit is tevens in hoogte verstelbaar zodat de kans op spatten wordt verminderd. Ook zijn er twee kopjes tegelijk onder de tuit te plaatsen, zodat er twee koppen koffie tegelijk gezet kan worden.

De melkopschuimer is links van de koffieafgifte te bevestigen, maar van bovenaf gezien is de afgifte er van niet zo goed richting het kopje op gericht.

Het kopje moet dan ook goed geplaatst worden zodat het melkschuim goed landt. De melkschuimer is wel makkelijk te verwijderen waardoor het reservoir in de koelkast geplaatst kan worden.

Tevens is er heet water af te tappen om thee te zetten. De temperatuur van het water is daar prima voor. Het opstarten van het apparaat duurt echter zo lang (zo'n 30 seconden) dat het niet loont om via een espressoapparaat een kopje thee te zetten (klinkt ook gek). De heetwatertap is pas logisch te gebruiken als het apparaat tóch al aan staat en iemand anders nog even snel na jouw kopje koffie een glas thee wilt drinken.

Instellingen

Zoals eerder aangegeven is er aardig veel aan dit espressoapparaat in te stellen:

Standby tijd
Hiermee kan ingesteld worden hoe lang het apparaat standby staat na jouw laatste kopje koffie. Er kan ingesteld worden dat het espressoapparaat 15, 30, 60 of 180 minuten in standby staat. Het voordeel is dat je op die manier sneller van een volgende kopje koffie kunt genieten. Nadeel is uiteraard dat er meer energie wordt verbruikt. Persoonlijk heb ik het op 15 minuten gehouden.

Volume van de hoogste uitgifte
Er zijn drie uitgiften per soort drank: laag, gemiddeld en hoog. Alleen de volume van de hoogste afgifte is in te stellen.

Temperatuur koffie
De temperatuur van de koffie is ook in te stellen, maar de handleiding geeft niet aan hoeveel graden de koffie dan is/wordt. Er wordt alleen gerept over drie standen: laag, midden en hoog. De website van Philips geeft ook geen temperatuur aan. De website waar ik het espressoapparaat heb gekocht geeft een temperatuur tussen de 90 en de 98 graden aan. Wat ik echter wel kan vertellen is dat ik de koffie, in tegenstelling tot de koffie dat uit de Lattissima kwam, niet meteen 'door' kan drinken. Ik moet er dus aan sippen. De koffie blijft ook lang warm.

Maalgraad
Dit espressoapparaat kent 12 standen voor de maalgraad. Hoe lager deze stand, hoe fijner de koffiebonen worden gemalen en hoe sterker de koffie zal zijn.

Hoewel er sommige onderdelen van de espressoapparaat goedkoop aanvoelen, voelt en ziet het apparaat als geheel er solide uit. De onderdelen waar het om draait (koffiemolen, melkopschuimer, koffiebonenreservoir) zijn degelijk en het apparaat is gemakkelijk in gebruik. Uiteraard is de koffie en cappuccino ook heerlijk en dat is uiteindelijk wat telt.

Heb jij ook een Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black?

Thanks voor je review, dit heeft geholpen bij mijn keuze!
Ook bedankt namens mij :)
Mooie review. 1 ding wat ik niet helemaal zie is waarom je uiteindelijk 3/5 sterren geeft. Gaan er 2 sterren af om de goedkoop aanvoelende onderdelen, of is er nog meer?
Bedankt!

Ik heb drie van de vijf sterren gegeven op het gebied van geluidsproductie en op het gebied van bouwkwaliteit inderdaad. Het is en blijft allemaal plastic. Interne onderdelen zijn van degelijke, niet meegevende plastic, maar de buitenkant geeft toch echt mee. Daarnaast heb ik nu al krassen op de plaat waar ik mijn kopjes op plaats. Dus er is niets kapot (anders had ik wel 1 ster gegeven), maar ik heb wel degelijker aanvoelend spul gezien. De Nespressoapparaat gaf bijv minder mee als ik er op drukte terwijl deze de helft goedkoper is. De geluidsproductie valt mij daarnaast ook tegen. Als ik met iemand bel en ik wil een kopje koffie zetten, moet ik de keuken uit lopen om het gesprek voort te kunnen zetten.
Hey, ik vroeg me af hoe de cappuccino bevalt tot nu toe. Ik heb nu zelf nog een Philips machine met het oude systeem, en daar is de helft tot 3/4e van de melk eigenlijk lauw en totaal niet geschuimd. Is dat beter bij dit nieuwe systeem?
Cappuccino is prima. Het melk is goed geschuimd en ook voldoende warm. Ik vind alleen de verhouding koffie - melk teveel in het voordeel van melk. Heb maar niet de juiste balans kunnen vinden. Zelf ben ik geen liefhebber van cappuccino. Mijn partner drinkt het juist wel iedere dag en zij vindt dit apparaat veel betere cappuccino maken dan de Nespresso apparaat waar het mee vergelijk.