Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black

€ 349,-
Specificaties Gemalen koffie, Koffiebonen-machine - Bekijk alle specificaties

Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black Review

mustisen 10 oktober 2020, laatste update op 21 januari 2022, 13.592 views Product gekocht

Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black

Wint het qua smaak van Nespresso. Heel veel in te stellen en toch gemakkelijk in gebruik. Sommige delen voelen wel el-cheapo aan, maar de belangrijkste onderdelen zijn erg degelijk.

Pluspunten

• Koffie is super
  • Makkelijk te onderhouden
  • Groot watercompartiment
  • Melkopschuimer is handig in gebruik
  • Apparaat ziet er goed uit
  • Hoogte koffietuit is instelbaar

Minpunten

• Sommige onderdelen voelen goedkoop aan
  • RVS plaat gevoelig voor krassen
  • Compartiment koffiebonen te ondiep
  • Gedegen onderhoud is duur

Update 3 januari 2022

Ik had het al een beetje voelen aankomen omdat de koffieafgifte omlaag ging, maar de espressomachine is kapot gegaan. Een paar dagen na de vraag van @saileboy :) Ik start het apparaat op en normaliter moet er water verwarmd worden en dit water moet uit de koffietuit komen aan de voorzijde van het apparaat. Daarmee wordt het één en ander voorgespoeld. Er vindt nu geen waterafgifte plaats en er komt ook een geluid uit het apparaat wat er voorheen niet was. Als ik vervolgens koffie zet en ik kies voor de hoogste hoeveelheid, komt er niet meer dan een klein kopje aan koffie uit. Het meerendeel van het water belandt in het opvangbakje en een deel komt ook onder het apparaat terecht.

Wat mij betreft heb ik het apparaat prima onderhouden. Dus ontkalkt zodra het ontkalkingslampje begon te te branden. Ik heb de hardheid van het water ook nog eens op de hoogste stand gezet, zodat het apparaat mij eerder waarschuwt dan in principe nodig is, zodat ik eerder ontkalk dan eigenlijk vereist is. Ik heb de zetgroep iedere week gewassen en iedere maand ontvet en opnieuw ingevet. En ik heb originele, veel te dure, aquafilters van Philips gebruikt. Dat na 14 maanden het apparaat al stuk is, is voor mij toch echt te snel en valt mij zwaar tegen. Wordt dus vervolgd.

Update 20 januari 2022

Vandaag heb ik de espressomachine teruggekregen. Het is gerepareerd. Dit zijn de onderdelen die zijn vervangen:
  • MOTOR COFFEEGRINDER V3.2 230V
  • PIN FOR BOILER SMR ASSY
  • BREW UNIT WATER INLET SLEEVE V2 SMR
  • BLK GROUND COFF.OUTLET CONV. V
  • RUBBER FOR BOILERPIN
Zojuist een kop koffie gezet en alles werkt weer naar behoren! Ik ben benieuwd hoe lang het apparaat naar behoren zal functioneren. Van een vriend heb ik gehoord dat hij precies hetzelfde probleem had als ik met zijn apparaat. Als ik ook nog de opmerkingen onder mijn review meeneem kan ik niets anders dan opmerken dat je serieus rekening moet houden dat dit apparaat snel (dus eerder dan een verwachte levensduur van 3 á 4 jaar) kapot kan gaan. In mijn geval verliep de garantieafhandeling echter uitmuntend. Ik stuurde het apparaat op naar Bol.com, waar deze machine had aangeschaft. Deze hebben het doorgestuurd naar een reparatieservice. Binnen een week was mijn espressomachine gerepareerd en is deze in twee dagen weer bij mij afgeleverd. De ondersteuning door de fabrikant (moet ik fabrikant zeggen? Philips is mijns inziens niet benaderd) is dus wat mij betreft uitstekend, maar de kwaliteit van het apparaat zelf laat te wensen over.

In December 2013 heb ik mijn DeLonghi EN520 Lattissima Wit Nespressomachine aangeschaft en bijna zeven jaar lang naar volle tevredenheid gebruikt. Wat betreft de smaak van Nespressokoffie had ik niets te klagen, maar ik wist eigenlijk voordat het apparaat begon te lekken al dat ik toe was aan iets anders. Op kantoor maken (maakten eigenlijk. Op moment van schrijven mogen we nog steeds niet naar kantoor in verband met Corona) we gebruik van koffiebonen. Daar heb ik ervaren hoeveel meer variatie je eigenlijk hebt als je gebruikmaakt van koffiebonen in plaats van kant en klare capsules. Variatie heb je niet alleen in de koffiebonen zelf, maar ook in het instellen van de machine: hoe fijn je de koffiebonen maalt is van invloed op de intensiteit van de koffie zelf. Met Nespresso heb je dat niet: je stopt de capsule met een bepaalde smaak/intensiteit er in en that's it. Het enige wat je nog kan bepalen is de hoeveelheid water.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een espressomachine waar je bonen in kunt doen. Qua eisen had ik het volgende:
  • De koffie moet goed warm zijn en dit moet in te stellen zijn
  • Melkopschuimer is een must
  • Watercompartiment moet niet al te klein zijn
  • Enkele medeTweakers moeten het apparaat al beoordeeld hebben
  • Prijs van max 400 euro.
Qua temperatuur had ik een slechte ervaring met de Lattissima: de koffie moest je meteen opdrinken, anders was het eigenlijk al weer te koud. Mijn partner vindt juist Cappuccino lekker in plaats van koffie, vandaar de eis voor een melkopschuimer. Op sites als bol.com staan veel reviews, maar ik heb toch wel ervaren dat reviews op Tweakers over het algemeen beter te vertrouwen zijn. Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Philips LatteGo 2200 Espressomachine. Ik heb er €349 voor betaald, maar op moment van schrijven kost het apparaat al weer €384.

Uitpakken

De espressomachine kwam in een grote doos en was goed beschermd. In de doos zat het apparaat zelf, de gebruikershandleiding, een Aquaclean filter en een tube smeersel om de espressomachine mee te onderhouden. De espressomachine was al ingevet, dus dat hoefde ik niet te doen.

Eigenschappen

In vergelijking met de Lattissima is dit exemplaar bijna twee maal zo groot, maar qua gewicht scheelt het niet heel veel.

In onderstaand tabel heb ik een vergelijking weergegeven:

EigenschapPhilips LatteGoDeLonghi Lattissima
Afmetingen (BxDxH)246 x 433 x 371 mm165 x 300 x 240 mm
Gewicht8kg6kg
Geschikt voorKoffiebonenNespresso capsules
Soorten koffieEpresso, Koffie, Cappuccino, Heet waterEspresso, Lungo, Cappuccino, Latte Macchiato
MelktankJaJa
Inhoud waterreservoir1,8L0,9L
Pompdruk15bar19bar
Energieverbruik koffiezetten1500Watt1300Watt
Capaciteit in kopjes21
OntkalkingswaarschuwingJaJa

De bonen moeten in een reservoir aan de bovenkant van de machine:

Het viel mij gelijk op dat dit reservoir heel ondiep is. De bonen gaan via de opening linksonder de machine in. Maar na een 10tal kopjes gezet te hebben zag ik dat de bonen blijven liggen aan de rechterbovenkant en ik ze af toe met de hand naar linksonder moet duwen. De deksel is voorzien van een afdichting zodat de koffiebonen niet uitdrogen.

In het midden is een klepje dat geopend kan worden om er voorgemalen koffie in te doen.

Het waterreservoir bevindt zich aan de rechterkant van de espressomachine en is gemakkelijk bij te vullen door het uit te schuiven.

De AquaClean waterfilter moet tevens in het waterreservoir geplaatst worden. Volgens de handleiding hoef je dankzij deze filter tot 5000 kopjes (afhankelijk van de hardheid van het water) niet te ontkalken. De espressomachine is standaard op het hoogste waterhardheid ingesteld. In mijn woonplaats is het water niet heel hard, maar ik heb er toch voor gekozen om de hardheid niet te wijzigen. Bij de Lattissima heb ik dat ook gedaan en heb er daarom lang plezier van gehad.

Achter het waterreservoir bevindt zich de zetgroep waarbinnen de koffie wordt gemalen.

Ook dit is zeer gemakkelijk te verwijderen om schoon te maken.

Aan de voorzijde bevinden zich de knoppen en is er de mogelijkheid om het lekbakje met koffieprut te verwijderen en te legen. Het RVS plaatje waar de kopjes op moeten staan bevindt zich op het lekbakje. Ik heb ervaren dat dit plaatje gevoelig is voor krassen. Dat is jammer, omdat er veelvuldig harde kopjes op geplaatst zullen worden. Het lekbakje is overigens gemaakt van zeer goedkoop aanvoelend plastic. Het geeft behoorlijk mee aan de zijkanten. Volgens de handleiding kan het lekbakje in de vaatwasser gestopt worden, maar persoonlijk voel ik daar weinig voor. Ik wil niet het risico lopen dat het bakje vervormt waardoor het geheel niet meer zal passen in de espressomachine.

Gebruik van de machine

De website waar ik de espressoapparaat heb aangeschaft prijkt met de term 'touchdisplay'. Nou, ik weet niet wat ze bedoelen met touchdisplay, maar volgens mij is dit toch echt geen display. Het zijn eerder aanraakgevoelige knoppen met led lampjes eromheen geplaatst. De aan/uit knop is een echte knop. Je moet de vinger er geheel op plaatsen en de knop geheel indrukken wil het apparaat aan gaan. Helaas heb ik moeten ervaren dat dit af en toe stroef gaat. Ik druk dus met mijn vinger, voel dat er iets klikt, maar het apparaat gaat niet aan. Vervolgens moet ik dat nog een keer doen en dan pas werkt het. Ik was te ongeduldig bij het bedienen van de aan/uit knop. Wanneer ik mijn vinger iets langer op de knop laat rusten gaat de apparaat gewoon aan. De play/stop knop (rechts op de afbeelding) werkt gelukkig wel altijd in één keer.

De eerste keer moet het apparaat uiteraard helemaal doorgespoeld worden. De handleiding gaf precies aan wat ik moest doen om de AquaClean-filter te installeren en aan te zetten, om eventueel de waterhardheid in te stellen en wat ik kon verwachten bij het eerste keer op de Coffeeknop drukken. De AquaClean-filter brandt blauw wanneer deze actief is en de rest van de knopjes hebben een oranje indicatie om aan te geven dat ze gebruikt kunnen worden.

Ik kon dus nu mijn eerste kopje zetten!

Bij het kiezen van een espresso, cappuccino of koffie is de sterkte van de koffie in te stellen en de hoeveelheid van het water dat aan het kopje wordt afgegeven. De tuit is tevens in hoogte verstelbaar zodat de kans op spatten wordt verminderd. Ook zijn er twee kopjes tegelijk onder de tuit te plaatsen, zodat er twee koppen koffie tegelijk gezet kan worden.

De melkopschuimer is links van de koffieafgifte te bevestigen, maar van bovenaf gezien is de afgifte er van niet zo goed richting het kopje op gericht.

Het kopje moet dan ook goed geplaatst worden zodat het melkschuim goed landt. De melkschuimer is wel makkelijk te verwijderen waardoor het reservoir in de koelkast geplaatst kan worden.

Tevens is er heet water af te tappen om thee te zetten. De temperatuur van het water is daar prima voor. Het opstarten van het apparaat duurt echter zo lang (zo'n 30 seconden) dat het niet loont om via een espressoapparaat een kopje thee te zetten (klinkt ook gek). De heetwatertap is pas logisch te gebruiken als het apparaat tóch al aan staat en iemand anders nog even snel na jouw kopje koffie een glas thee wilt drinken.

Instellingen

Zoals eerder aangegeven is er aardig veel aan dit espressoapparaat in te stellen:

Standby tijd
Hiermee kan ingesteld worden hoe lang het apparaat standby staat na jouw laatste kopje koffie. Er kan ingesteld worden dat het espressoapparaat 15, 30, 60 of 180 minuten in standby staat. Het voordeel is dat je op die manier sneller van een volgende kopje koffie kunt genieten. Nadeel is uiteraard dat er meer energie wordt verbruikt. Persoonlijk heb ik het op 15 minuten gehouden.

Volume van de hoogste uitgifte
Er zijn drie uitgiften per soort drank: laag, gemiddeld en hoog. Alleen de volume van de hoogste afgifte is in te stellen.

Temperatuur koffie
De temperatuur van de koffie is ook in te stellen, maar de handleiding geeft niet aan hoeveel graden de koffie dan is/wordt. Er wordt alleen gerept over drie standen: laag, midden en hoog. De website van Philips geeft ook geen temperatuur aan. De website waar ik het espressoapparaat heb gekocht geeft een temperatuur tussen de 90 en de 98 graden aan. Wat ik echter wel kan vertellen is dat ik de koffie, in tegenstelling tot de koffie dat uit de Lattissima kwam, niet meteen 'door' kan drinken. Ik moet er dus aan sippen. De koffie blijft ook lang warm.

Maalgraad
Dit espressoapparaat kent 12 standen voor de maalgraad. Hoe lager deze stand, hoe fijner de koffiebonen worden gemalen en hoe sterker de koffie zal zijn.

Hoewel er sommige onderdelen van de espressoapparaat goedkoop aanvoelen, voelt en ziet het apparaat als geheel er solide uit. De onderdelen waar het om draait (koffiemolen, melkopschuimer, koffiebonenreservoir) zijn degelijk en het apparaat is gemakkelijk in gebruik. Uiteraard is de koffie en cappuccino ook heerlijk en dat is uiteindelijk wat telt.

Heb jij ook een Philips 2200-serie LatteGo EP2231/40 Glossy Black?

Thanks voor je review, dit heeft geholpen bij mijn keuze!
Ook bedankt namens mij :)
Mooie review. 1 ding wat ik niet helemaal zie is waarom je uiteindelijk 3/5 sterren geeft. Gaan er 2 sterren af om de goedkoop aanvoelende onderdelen, of is er nog meer?
Bedankt!

Ik heb drie van de vijf sterren gegeven op het gebied van geluidsproductie en op het gebied van bouwkwaliteit inderdaad. Het is en blijft allemaal plastic. Interne onderdelen zijn van degelijke, niet meegevende plastic, maar de buitenkant geeft toch echt mee. Daarnaast heb ik nu al krassen op de plaat waar ik mijn kopjes op plaats. Dus er is niets kapot (anders had ik wel 1 ster gegeven), maar ik heb wel degelijker aanvoelend spul gezien. De Nespressoapparaat gaf bijv minder mee als ik er op drukte terwijl deze de helft goedkoper is. De geluidsproductie valt mij daarnaast ook tegen. Als ik met iemand bel en ik wil een kopje koffie zetten, moet ik de keuken uit lopen om het gesprek voort te kunnen zetten.
Hey, ik vroeg me af hoe de cappuccino bevalt tot nu toe. Ik heb nu zelf nog een Philips machine met het oude systeem, en daar is de helft tot 3/4e van de melk eigenlijk lauw en totaal niet geschuimd. Is dat beter bij dit nieuwe systeem?
Cappuccino is prima. Het melk is goed geschuimd en ook voldoende warm. Ik vind alleen de verhouding koffie - melk teveel in het voordeel van melk. Heb maar niet de juiste balans kunnen vinden. Zelf ben ik geen liefhebber van cappuccino. Mijn partner drinkt het juist wel iedere dag en zij vindt dit apparaat veel betere cappuccino maken dan de Nespresso apparaat waar het mee vergelijk.
Hi,

Ik lees toch af en toe negatieve reviews over dit apparaat. Werkt/ bevalt dit apparaat jullie nog steeds? :)

(Bedankt voor de review btw)

[Reactie gewijzigd door saileboy op 29 december 2021 23:37]

Ik heb het apparaat nu een jaar in gebruik en drink meerdere malen per dag heerlijke koffie. Het apparaat werkt dus nog steeds ;) Maar... op het gebied van onderhoud vraagt het wel behoorlijk meer tijd en geld ten opzichte van mijn Nespresso machine. De Nespresso machine was af en toe ontkalken en de lege capsules weggooien. Verder 1x per maand een nat doekje er overheen. Bij dit apparaat ben ik wekelijks bezig om het mechanisme binnen in te spoelen (zit helemaal onder gemalen koffiebonen), moet ik het mechanisme ieder maand op bepaalde punten vetten zodat alles binnenin soepel blijft bewegen, moet ik ook ontvetten omdat koffiebonen vet kunnen zijn en vet zich ophoopt binnenin het mechanisme (wat je dus niet kunt afspoelen) en moet ik ontkalken ondanks de ontkalkingscapsule dat zich in het waterreservoir bevindt (die behoorlijk duur zijn als je ze origineel koopt en niet lang mee gaan!).

Dus ja, lekkere koffie! Lekkerder dan de Nespresso durf ik wel te zeggen, maar dat is ieder voor zich. Maar qua onderhoud vergt het veel van mij en ik betwijfel of het net zo lang dienst zal gaan doen als mijn vorige machine als ik kijk naar de bouwkwaliteit van het mechanisme binnen en het onderhoud dat het vergt.
Hallo Mutisen, ik weet niet of je een bericht krijg als ik reageer, maar ik had hieronder een bericht geplaatst. Marcel
Hallo Mustisen,
Ik heb ook dit apparaat en ben het wel eens dat het veel onderhoud nodig heeft, maar erg lekkere koffie maakt.
Wat ik ook wel vreemd vind is dat er in de opvangbak erg veel water komt, alsof het er naast loopt. De kopjes lijken ook wel erg klein, ook al kies ik de geen met meeste water. Heb jij dat ook?
Ik moet bijna elke dag de opvanbak leeg maken. Ik onderhou het wel goed, ontkalken, smeren, etc.
Marcel
Hi Marcel,

Heb dit berichtje gemist zie ik! Met de hoeveelheid koffie dat ik drink moet ik inderdaad zowel het waterbakje als het koffiedikbakje legen. Maar ik werk 90% van mijn tijd thuis, dus bij 1 bakje koffie per dag blijft het niet bij ;) Het water loopt er echter niet naast. Het blijft keurig netjes in het bakje. De enige keer dat ik onder het apparaat water aan trof was toen het ook echt stuk was en er geen koffie meer werd gezet. Na reparatie en weer lekkere bakjes koffie tref ik geen water meer aan onder het apparaat.

Ik heb de afgifte van de hoeveelheid koffie wel aangepast. Ik heb twee afgiften die ik gebruik, namelijk 1 boon - 2 koffie voor het kopje dat je ziet in mijn review en 2 boon - 3 koffie voor een groter koffiemok. Deze stand heb ik aangepast zodat er meer koffie wordt afgegeven en mijn groter mok voller is. Hoe je dat moet doen kun je lezen op pagina 138 van de handleiding. Het is niet intuïtief, maar wel mogelijk ;)

Geniet verder van de koffie!
Bedankt voor je reactie. Het is niet zo dat het water er over loopt of er onder lekt, maar ik merk dat er bijna net zoveel water in de bak komt als dat ik koffie drink. Het is geen probleem, maar ik vond het niet logisch.
Die stand 3 met meer koffie had ik ook gevonden, maar een volle bak, met 3 koffie en 3 water is wat slap voor mij, terwijl ik de molen op de fijnste stand heb staan.
Bij elkaar gezien ben ik wel erg tevreden, zeker nu ik mijn favoriete koffie heb gevonden (kan nog wel veranderen, maar voor nu is Celeste D’oro voor mij prima).
Nogmaals bedankt.