Nuki Combo Elektrisch Slot V2 Review

Xenir 6 oktober 2020, laatste update op 6 oktober 2020, 770 views Product gekocht

Nuki Combo Elektrisch Slot V2

Prima product, aanschafwaarde is wellicht wat hoog, maar daarvoor krijg je heel veel terug.

Pluspunten

• Makkelijke installatie
  • Gebruikersgemak

Minpunten

• Motortje maakt best wat lawaai.

Kwaliteit Score: 4
De Nuki gekocht i.c.m. de bridge. Toen wij onze woning betrokken wist ik al van het bestaan van de Nuki en dat ik deze uiteindelijk zou willen gebruiken, dus bij het plaatsen van nieuwe cilinders direct gezorgd dat de voordeur is voorzien van een cilinder met paniek/hotel functie. Hierdoor kan je met de sleutel alsnog je deur opendoen omdat een dergelijke cilinder aan beide zijden een volledig ingestoken sleutel ondersteunt.

Op zich is het hebben van deze cilinder geen must, zeker als je nog een alternatieve toegang (achterom, garage) hebt bijvoorbeeld. Doordat de Nuki werkt op batterijen kan je ook tijdens stroomuitval nog gewoon je deur openmaken via je smartphone of fob. Als je geen alternatieve ingang hebt zou je een dergelijke cilinder kunnen overwegen. Je hebt de sleutel enkel nodig voor noodgevallen dus dat deze niet past op je andere cilinders maakt minder uit. Sommige cilinders kunnen geleverd worden op je huidige sleutels (ik heb sloten op code), dus wellicht is dat voor jouw situatie mogelijk. Nadeel is dat er wel weer een slordige 80 EUR bijkomt voor een cilinder met hotelfunctie die op maat gemaakt wordt voor je bestaande sleutels.
Installatie
Installatie was echt een eitje. De app, welke in het Nederlands beschikbaar is, loodst je door de stappen heen. Tevens zit er in de doos een klein boekje waarin de installatie wordt beschreven. Ik kon gelukkig gebruik maken van de A plaat waardoor je deze met schroefjes vastzet tegen het uitstekende deel van je cilinder aan de binnenzijde. Sleutel in het slot steker en de Nuki klikt vast.
Configuratie
De app loodst je door de configuratie heen. Je slot zal worden 'gekalibreerd' en je kan daarna de deursensor (een opplakbaar magneetje) plaatsen zodat de Nuki kan detecteren of de deur dicht is of niet. Binnen 10 minuten het ik slot op de deur zitten en helemaal geconfigureerd. De deurstatus (via het magneetje) is nog Beta zag ik in de app.
Gebruik
Je kan allerlei opties instellen, zoals het bijhouden van logs wanneer het slot of deur ontgrendeld/geopend wordt. Ook is handbediening mogelijk door aan de Nuki knop te draaien. Ook dit zie je terug als een handmatige ontgrendeling/vergrendeling.
Auto-unlock
Een feature is de auto-unlock die werkt o.b.v. geofencing. Als je minimaal 100m verwijderd bent van je deur, en je komt terug, dan zal de Nuki vanzelf ontgrendelen. Hiervoor is wel permanente locatietoegang nodig. Ook moet je zorgen dat je telefoon de Nuki app niet beperkt. In mijn Oneplus 6T was het voldoende de app in de batterijmanager geen restricties op te leggen. De Xiaomi van de mrs was wat lastiger, maar dankzij https://dontkillmyapp.com ook geen probleem. Getest en dit werkt goed. Zodra ik de oprit oploop hoor ik het slot omdraaien en kan ik naar binnen. Ook als ik wegga en trek de deur dicht zal Nuki mij herinneren dat ik weg ben en vergeten ben de deur op slot te doen. Ook dit is uit te zetten als je dit niet wenselijk vindt.
Er is in te stellen wat de minimum afstand moet zijn dat je weg bent (standaard 100m) en hoe lang het slot moet zoeken naar je telefoon (standaard 20 minuten). Deze feature werkt niet in Nachtmode.
Nachtmode
In Nachtmode zal je slot op het opgegeven starttijd de deur vergrendelen (indien deze nog niet op slot is), in mijn geval draait deze naar het nachtslot (2x rond). Auto-unlock verzoeken werken niet, maar je kan nog wel met de app binnenkomen door de app te openen en op ontgrendelen te klikken. Je kan aangeven of je in Nachtmode wil hebben dat het slot altijd zorgt voor een vergrendeling, dus als iemand later thuiskomt en die vergeet de deur te vergrendelen, dan zal Nachtmode ervoor zorgen dat deze alsnog wordt vergrendeld. Jammer is dat je geen schema kan opgeven per dag of voor werkweek/weekend.
Iedereen krijgt dezelfde app voorgeschoteld. Zodra je een 2e gebruiker toevoegt, vraagt de app om een PIN in te stellen, zodat de nieuwe gebruikers niet je slot kunnen beheren. Een 'lite' versie is er niet. Gebruikers kunnen nadat je ze hebt uitgenodigd de app downloaden, en dienen binnen 48u de door jouw aangemaakte 'invite' te accepteren anders vervalt deze. Je kan een gebruiker beperken op tijd, en of ze gebruik mogen maken van auto-unlock. Ook als je personen hebt die bijvoorbeeld enkel op woensdag toegang nodig hebben is dit in te regelen. Ook kan je een toegangsrecht laten verlopen, dus enkel een bepaalde periode, handig voor vakantie bijvoorbeeld.
Bridge
De bridge is een vierkant blokje wat je in het stopcontact steekt, en je kan deze via dezelfde app beheren. Instellen is een fluitje van een cent. Enige nadeel is dat deze dichtbij je slot moet hangen vanwege het bluetooth gedeelte. De bridge zorgt dat je je slot ook op afstand kan bedienen als je niet thuis bent. Het is niet verplicht de bridge te gebruiken, maar ik wilde het setje graag compleet om ook op afstand mijn slot te kunnen bedienen.
Integraties
Ik heb Nuki web geactiveerd, zodat je je slot ook via het web kan bedienen via de Nuki website. Hiervoor voegt Nuki automatisch een gebruiker toe aan je slot. Standaard staat dit uit. De Nuki webtoegang is een vereiste als je je slot wilt koppelen aan Google Assistent. Je kan dan Google vragen je deur te vergrendelen, of te openen. Dat laatste kan alleen als je een PIN instelt die je dan moet opgeven. Zelf niet gedaan, dus Google kan mijn deur enkel vergrendelen. Status opvragen (is de deur vergrendeld?) kan ook.

In de bridge kan je een API sleutel aanmaken die je weer kan gebruiken. Ik heb Home Assistant draaien en die heeft ondersteuning voor Nuki via de bridge. Ik heb hier snel naar gekeken, maar zag dat mijn Home Assistant de integratie niet kon opzetten. Dat zal ongetwijfeld aan mijn kant liggen, ik vond andere gebruikers met mijn HA versie en een Nuki v2 die wel succesvol waren.
Batterijen
Standaard worden 4 Duracell AA batterijen meegeleverd, erg netjes! De app detecteert of je oplaadbare batterijen gebruikt of niet, en doet daar optimalisaties voor. Wat die zijn weet ik niet, ik moet nog zien hoe lang mijn Duracell setje meegaat. Als het slot batterijen vreet, overweeg ik wellicht een goede set oplaadbare batterijen te kopen. De app informeert je tijdig wanneer je de batterijen moet wisselen.
Ik ben erg tevreden over het product. Een slim slot is toch wel een dingetje, het is de toegang tot je huis. Ik ken Nuki al vanaf het Kickstarter initiatief. Waarom zolang gewacht met de aanschaf? Tja, andere prioriteiten, en het is best een uitgave, maar het is het dubbel en dwars waard. Enig minpuntje is wellicht het lawaai. Voor mijzelf in de latere uurtjes een nadeel omdat we een open trap naar boven hebben, en lichtslapende kinderen. Gelukkig hoef ik zelden de deur nog te openen na bedtijd :-). Geen ervaring met de support van Nuki, niet nodig gehad door de uitgebreide instructies. Ook de website is in het Nederlands te raadplegen.

Heb jij ook een Nuki Combo Elektrisch Slot V2?

Beste Xenir, je beschrijft duidelijk hoe hij werkt en hoe je hem installeert.
Maar waarom zou je zo'n slot willen hebben als doorsnee bewoner?
Wat maakt het electronische slot nou beter dan je sleutel in je deur steken en omdraaien?

Ik vraag een beetje naar de praktische toepassingen hiervan :)
Ik heb er zelf ook een voor een deur met driepuntssluiting. Dus meerdere sleutelomwentelingen om de deur volledig op en uit het slot te krijgen.

Voor mij is het praktisch om niet elke keer de sleutel uit de broekzak te hoeven halen als je met je handen vol boodschappen voor de deur staat. Op het moment dat je in bluetooth range zit gaat de deur al open (als je dat zo ingesteld hebt) dus je kan direct doorlopen.

Daarnaast hoef ik mijn sleutels ook niet te gebruiken als ik wegga. Bij "lock'n'go" kan je 2x op de knop drukken en als je daarna de deur sluit draait hij hem automatisch in het slot. Vind ik zelf super handig.

Eigenlijk gebruik ik mijn sleutel helemaal niet meer in normaal gebruik, tenzij ik niet uit de geofence range ben geweest, waardoor auto unlock niet werkt. Dat vind ik dan nog wel wat praktischer dan de telefoon er bij pakken, app openen en dan te unlocken. Maar het is voor mij dus voornamelijk gemak, en of dat het waard is of niet is natuurlijk subjectief, maar ik vind van wel :)
Tja, ik ben into smarthome. Wat voor mij een voordeel is, is dat ik geen sleutels meer hoef uit te geven (in mijn geval, van die dingen die je bestellen moet). Vrouwlief is reeds 2x haar sleutels vergeten maar wel een telefoon bij de hand. Daarnaast biedt het slot gemak, je hoeft niet meer te graaien naar je sleutels.
Hoi Xenir, Dank voor je review.
Het gebruik van geofence: Gebruik je hiervoor locatiedata (en dus moet de data steeds aan), of gebruik je hiervoor bluetooth, die wat zuiniger is in verbruik?

Waar ik tegenaan liep met oa alarm, codes en sleutels, is hoe je mensen binnen laat als je er zelf niet bent.
  • Sleutel: rechttoe rechtaan. Je zorgt ervoor dat iemand de sleutel heeft.
  • Code: Vrij rechttoe rechtaan. Je weet dat oa de poetsvrouw, klusjesman of vrienden je code zullen opschrijven, niet memoriseren.
  • Slot en alarm op afstand: Hetgeen me stoorde is dat ik steeds een half oog op de app moet hebben staan tot diegene die er zou moeten zijn er ook is.
Oplossingen voor die laatste zijn:
  • De app installeren op de ander zijn telefoon. Niet ideaal, toch zeker niet bij klusjesmannen.
  • Het equivalent van de deur open laten staan. Maar dan weet je niet of de persoon er ook nog is, of al vertrokken is.
  • Een Nuki keypad: Heb je deze geprobeerd? Ging dit vlot voor je?
Daarnaast heb ik ook wel interesse in je ervaring met de batterijen. Als die er bv iedere maand uit moeten, lijkt het me meer geklooi dan vooruitgang. Zeker in combinatie met een keypad ben ik benieuwd naar hoe lang een setje mee gaat.
Als ik er langer dan een maand niet ben, wil ik niet dat de batterijen het plots begeven :)

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite