Apple Watch Series 5 (44mm) aluminium, sportbandje Grijs (Zwart)

Apple Watch Series 5 (44mm) aluminium, sportbandje Grijs (Zwart) Review

RiDo78 5 oktober 2020, 359 views Product gekocht

Apple Watch Series 5 (44mm) aluminium, sportbandje Grijs (Zwart)

Leuke afstandsbediening voor je iPhone die wat functies toevoegt. Maar wellicht een uitkomst voor kersverse ouders.

Pluspunten

• De watch kan je subtiel wekken door op je pols te trillen. Zo kan de rest blijven slapen.

Minpunten

• Batterijduur - Volgens Apple heeft de Series 5 een grotere batterij dan de Series 4 en kan daarom altijd het display aan staan. Toch zet ik het display liever uit, dan houd hij het tenminste langer dan 24u vol.

Hoewel je in andere landen via de officiële kanalen een Apple Watch met 4G ondersteuning kunt kopen lijkt dat in Nederland niet het geval. Hier moeten we het doen met de wifi-variant, die voor allerhande functies toch graag een iPhone in de buurt heeft. Of dat ook voor de 4G variant geldt weet ik niet, deze review gaat dus louter over de wifi-variant. En die lijkt echt een afstandsbediening voor de iPhone te zijn.

Je kunt er mee bellen, maar eigenlijk is het je iPhone die het gesprek opzet en via Bluetooth doorgeeft aan de watch. Je kunt er berichten of mails mee lezen, maar dat zijn wel die berichten / mails die op je iPhone staan.

Een ander voorbeeld waarom ik vind dat de watch een afstandsbediening is: Whatsapp. Er is geen (officiele) Whatsapp-app voor de Apple Watch en toch kun je Whatsapp berichten lezen op de Watch want de notificaties worden gewoon naar de Watch doorgestuurd. De notificatie-API van de iPhone maakt het mogelijk om op een notificatie (bijvoorbeeld een inkomend Whatsapp bericht) te antwoorden zonder de app te openen. De watch (ge-/mis-)bruikt deze functionaliteit om het mogelijk te maken dat je een antwoord kunt sturen. Het is alleen NIET mogelijk om een bericht te sturen zonder dat er een openstaande notificatie van die persoon of groep is.

Wat voegt de Apple Watch dan toe? Hij kan voor je gezondheid bepaalde dingen meten. Zoals je hartslag meten (de 5G kan evt. een ECG met 1 afgeleide maken) en je waarschuwen bij lawaai die je gehoor kan beschadigen. Daarnaast houdt de watch bij hoeveel je staat, beweegt en sport. Maar ook dat doet hij niet geheel zelfstandig. Tuurlijk, de metingen doet hij zelf en je kunt de samenvatting van de meest recente gegevens op je watch zien... maar wil je meer informatie of historiek dan zul je toch je telefoon moeten pakken.

Ook veel andere Watch-apps hebben een iPhone evenknie. De 'Camera' app op de watch is zelfs letterlijk een afstandsbediening voor de Camera app op de iPhone. Natuurlijk zullen er ook apps zijn die volledig autonoom van de iPhone werken. Maar zo out-of-the-box zijn dat er niet veel.

Maar afstandsbediening of niet, geheel nutteloos is die Watch ook niet. Het grote voordeel van de Watch is voor mij het feit dat hij aan je pols hangt en zodoende gemakkelijk, snel en subtiel toegankelijk is. En vooral het subtiele is handig. Bij ons slaapt de baby in onze slaapkamer en hoe ik ook geprobeerd heb om de baby door te laten slapen als mijn wekker ging; het mocht allemaal niet baten. Iphone op nachtkastje? Baby wakker. Iphone op het matras, sliep ik door heen. De Watch trilt een stuk stiller maar omdat hij op mijn pols zit, wordt ik er wel wakker van. En ook overdag staat de telefoon bijna altijd op stil. Met als gevolg dat als ik niet binnen een meter van dat ding ben, ik hem ook niet hoor. De Watch trilt gewoon mee, dus hoef je geen gesprek of bericht meer te missen.

Wat ik wel iedere (toekomstige) bezitter van een Apple Watch wil aanraden: Stel je do-not-disturb goed in op je Iphone en zeker als je gebruik maakt van een slaapschema. Tijdens je slaap activeert de watch de do-not-disturb functies op zichzelf en je iphone (die staan normaliter in sync). Heb je standby-dienst dan is het wel erg vervelend als die gesprekken of berichten niet binnen komen. Of wanneer je familie/vrienden je plotseling in de nacht nodig hebben voor een spoedgeval dan is het ook wel handig dat ze je kunnen bereiken.

Oh en voor ik het vergeet, je kunt natuurlijk ook de tijd aflezen op deze Watch. Je hebt een redelijke keuze uit wijzerplaten met/zonder 'complicaties'. Zo'n complicatie is eigenlijk niets anders dan een samenvatting van een bepaalde app. Zoals je eerst volgende afspraak in de calender app of de cirkels van de activiteit-app. Wil je alvast weten welke wijzerplaten er zijn? Download en open dan de Apple Watch app, dat geeft je een idee.

Heb jij ook een Apple Watch Series 5 (44mm) aluminium, sportbandje Grijs (Zwart)?