Huntkey LW-6550HGP Review

REDFISH 12 september 2006, 5.177 views

Huntkey LW-6550HGP

Pluspunten

• 12 cm fan
  • 2x SATA, 1x PCI-e
  • goede koelmogelijkheden
  • goedkoop
  • efficiënt
  • weinig lekstroom bij standby (<1W)
  • bescherming tegen blikseminslag

Minpunten

• Veel te lawaaierig (tweaken vereist voor stilte)
  • Slechts 1 floppy connector
  • weinig molex connectoren
  • Saai uiterlijk
  • Geen mesh om kabels
  • kabels zitten in de war waardoor bundelen niet optimaal is.

Prestaties en stabiliteit Score: 3
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Motivatie voor aankoop
IK heb deze PS net binnen en ik had hem juist gekocht omdat ik mijn oude power supply af en toe wat lawaaiig vond worden. Mijn levicom voeding had 2 x 8 cm fans en had een potmeter. Het probleem was alleen als de temperatuur toenam, dan ging ongeacht de stand van de potmeter de fanspeed omhoog. Hier had ik geen zin meer in. Ik wilde een stille voeding die niet zelf de fanspeed ging veranderen. Aangezien deze voeding vrij goedkoop was en ik toch veel positieve verhalen had gehoord waagde ik de gok en een opmerking over "super silent" op de site beloofde veel goeds. Een vriend van me had de 400 Watt variant en deze was best stil vond ik.

Productomschrijving
De voeding zit in een simpele doos en heeft verder geen gebruiksaanwijzing. Vergeleken met de levicom is deze voeding een stuk compacter. Hij is korter en wat hoger, bijna een kubus. Deze PS heeft geen potmeter. De achterkant is van een grove mesh zodat de lucht makkelijk kan ontsnappen. De ventilator is een 12 cm met fangrill. Wat me wel meteen opviel was dat voor een 550 watt voeding de aansluitmogelijkheden beperkt zijn. Weliswaar krijg je twee SATA power connectors, een PCI-e en een mogelijkheid om een 24 plug ATX stekker te gebruiken (de 4 extra lijnen kun je gewoon op de andere 20 schuiven), maar ik vond het aantal ouderwetse molex stekkers toch vrij weinig met 6. Mijn levicom 500 watt had er 8 en op elk van de 2 kabels 4 stuks mét een floppy power connector (2 totaal). Hier zat maar 1 floppy connector op. In mijn systeem met 2 harddisks 1 AGP videokaart die een molex nodig heeft, 2 optische drives, een fanbus en een audigy drive waren er dus niet meer voldoende aansluitingsmogelijkheden om ook de floppy drive van stroom te voorzien. Deze gebruik ik nu dus niet meer, niet dat het erg is, maar toch wel een beetje stom. Waarom ik precies voor 550 watt ben gegaan weet ik niet, met 400 zou ik ook genoeg hebben.

Aansluiten
Bij het aansluiten valt ook op dat er geen mesh is om de atx of overige aansluitingen. Verder geen ramp maar als men het nu ook eens handig had geclusterd dan kon je ook werkelijk dingen goed samenbinden met een tie wrapje. Nu gaat dat ook nog, maar sommige kabels zitten gewoon in de knoop en kun je zo niet optimaal bundelen. Het is allemaal geen echte ramp, alleen ik had geen zin om de molexen eraf te halen aangezien ik wel eens problemen vroeger heb gehad dat de connector dan gevoeliger was voor het niet doorgeven van de stroom en de plug zat dan ook minder stevig in de connector.

Geluidsproductie
Nadat alles was aangesloten pc aangezet. Het eerste dat opvalt is dat dit ding veel lawaai maakt. Niet zoals gewenst dus. Misschien dat lagere wattages op lagere toeren draaien zoals mijn ervaring met de 400 watt doet vermoeden. In mijn watergekoelde systeem is het enige dat draait de pomp en de 12 cm fan van de waterkoeling. De waterkoeling houdt het hoofd makkelijk koel bij extreem laag geluidsniveau. Als inschatting zou ik zeggen dat de huntkey 3 keer zoveel geluid maakt. Voor mij was dit teveel. Je kunt natuurlijk discussiëren over of iets luid is of niet, maar mij was het veel te luid. .

Dus maar tweaken. Na open schroeven blijkt dat de zijkanten met gele tape zijn vastgeplakt. Blijkbaar om openmaken van de cover te ontmoedigen. De fan laat zich makkelijk vervangen. Ook de koellichamen zien er redelijk uit. De voeding is niet absurd zwaard maar ook niet zo licht als een Q-Tec voedinkje. De fan zelf zit met een aansluiting zoals je die ook op videokaarten ziet vast aan de stroom. Dit kan ik wel waarderen. Beter in ieder geval dan op de printplaat gesoldeerd. De fan zelf heeft geen rpm sensor dus je kunt hem gewoon eruithalen zonder dat de voeding dienst weigert. Gelukkig maar.

Na de ventilator op mijn fanbus aangesloten te hebben kan ik dus lekker zelf regelen. Ook als de fan op laag toerental draait blijft de lucht uit de voeding koel. Het open systeem werkt dus goed. De voltages zijn ook normaal. Deze voeding wint geen prijs voor exacte voltages, maar welke voeding doet dat wel voor dit geld?

Outputvoltages icm eerder genoemde onderdelen en AMD2400+ en 1.5GB ram en Asus 6600GT:

-3.3V output 3.28V
-5V output 4,89V (er staan er twee de ander is 5.03V, ik weet zelf niet welke wat is).
-12V output 12.35

Bang for the buck
Positief is dus dat de voeding goedkoop is. Ook is de voeding efficïent. Voor 85% hoef je je niet te schamen als voeding. Ook de lekstroom van <1W is aardig. Stand by is toch wel handig en ik gebruik het veel (S3 dan) en er zijn voedingen die gewoon 30 watt gebruiken als ze op stand by staan. Dan is dit toch wel een stuk beter. Verder heeft deze voeding ook beveiliging tegen overbelasting. Dus als de bliksem inslaat geen probleem. Ook zou de voeding beschikken over voltage protection, wat dus inhoudt dat hij uitschakelt als een voltage te laag wordt. Allemaal om de hardware van je pc te beveiligen, maar of je dit nu zo makkelijk kunt achterhalen...

Deze voeding koelt goed. Stel je hebt geen rear outtake, dan is deze voeding een goede keus om je casetemp wat omlaag te brengen.

Uiterlijk
Voor de modders is deze voeding niet erg interessant, mede door de stomme sticker met output voltages etc. Misschien als je hem zwart spuit dat hij wel leuker uit ziet. Huntkey heeft nu nieuwe modieuzere voedingen, deze zien leuker uit, maar zijn op moment van schrijven nog nauwelijks te krijgen en helemaal niet in nederland. Ook is een model met 14 cm fan beschikbaar op de site, misschien is deze stiller.

Op de foto's zie je mijn roze Enermax ventilator, deze zit dus niet standaard in de voeding.

Dus samengevat heeft deze voeding best veel positieve eigenschappen, maar de eigenschappen over stilte maakt deze voeding helaas niet waar. Als je er niet voor schuwt om zelf de fan te vervangen (wat goed mogelijk is) dan is deze voeding (onder voorbehoud dat hij niet snel kapot gaat) een goede keus.

Edit: Helaas heeft deze voeding er de brui aan gegeven. Ik heb het idee dat ik de fan die ik instelbaar heb gemaakt via mijn fanbus misschien wel helemaal uit heb gehad. Hij heeft het in deze toestand nog 1 week volgehouden. De laatste dagen hing er al een gekke geur in mijn kamer, en het bleek dus de voeding die beetje bij beetje kapot aan het branden was. Op een gegeven moment hield de pc er mee op, de voeding was ook vrij heet(zo'n 45 graden). Ik heb hem nog afgekoeld, maar dit hielp niet. Ook bij openmaken kon ik niet echt iets zien wat doorgebrand uitzag. Herhaaldelijk testen door groen met zwart te verbinden werkte niet, dus tijd voor de prullenbak.

Eigen schuld dikke bult dus maar. Ik ga denk ik wel een nieuwe huntkey kopen, en dan de fan maar iets harder laten draaien :P

Heb jij ook een Huntkey LW-6550HGP?

Nou dat zijn er genoeg hoor (Alleen inderdaad niet voor dat geld).

Tagan
Zalman
Antec
Silentmax
Vantec

Maar ik hoor hoe langer hoe meer dat die Huntkey voedingen zeer goed uit de bus komen.
En als je een voeding nodig heb die goedkoop en ook redelijk goed presteert dan zit je met die van jou echt wel goed.

Alleen vind ik dat je op je voeding niet moet besparen .
Je voeding is ooh zo belangrijk .
Je ziet regelmatig mensen met een pracht systeem en dan hangt er een Q-Tec in .
Vaak is dan de reden ja het is toch een 550 Watt ofzo maar dat zegt natuurlijk niks .

Je voeding is een heel ecentieel onderdeel van je pc.
Daarom bespaar daar dan ook niet op .
:?

Trouwens nette survey hoor . :9
Hij zegt toch niet voor niks: niet voor dit geld. Natuurlijk zijn er betere voedingen op de markt xD

Goede Survey, ben zelf ook bekend met Huntkey, het is wel een A merk maar zeker niet top.
Nou dat zijn er genoeg hoor (Alleen inderdaad niet voor dat geld).

Lees nou eerst eens .

Hij zet toch duidelijk tussen haakjes.
Hij geeft alleen maar iets aan.

Een vergelijk. ;)
ik heb een 450 watt hunkey, met een AMD 4800+ (s939) MSi K8N Sli bord, met Nvidia 7900GT en dit werkt perfect ik heb ook een extra 7900GT van een kennis geleend en ook met die er bij draait hij echt super stabiel "alle denkbare burn-in test 48 uur gedraait"

prijs/performance van de hunkey's zijn echt niet verkeerd zelfs in vergelijking met de dure top merken, dit ziet er well niet uit als een top merk maar wat hij aan kan is zeker niet mis.

kwa stroom bescherming bied hij meer dan sommige 100euro kostende voedingen "surge protection. voltage,current and power protection" dus als er iets mis gaat met de voeding sleept hij niet je hele PC met zich mee zoals die echte el-cheapo's.
"Goede" survey, alleen zou ik gebruik maken van tussenkopjes zodat direct duidelijk is waarom je bijvoorbeeld een goed geeft voor "Koelvermogen".

Verder snap ik het pluspunt van een 12CM fan niet, want als er een 8CM Fan in zou zitten die meer zou koelen, met minder geluidsproductie, wat zou dan het voordeel zijn van een 12CM Fan?
Ja het idee is dus dat een 12cm fan met minder toeren, en minder geluidproductie een gelijk of hoger volume luchtverplaatsing kan halen.

Overigens heeft huntkey voor 100 euro een volledig passieve 400 watt voeding (heb ik zelf) en dan ben je dus écht van je lawaai af.
Ik heb dezelfde voeding, maar die heeft geen last van teveel geluid. Het kreng is gewoon stil te noemen, vergeleken met de antec die ik hiervoor had. Ligt dus meer aan de beleving denk ik. :Z
Ik heb het kleinere broertje, 450W al enige maanden. De geluidsproductie was mij ook al opgevallen. In het begin was ie echt goed stil, maar na 10 maanden begon ie wat lawaaieriger te worden. De temps zijn overigens goed. Ok hem superstil te krijgen heb ik een veloopstukje in elkaar gezet met een 1W 56OHM weerstand en deze voor de FAN gezet. Deze loopt nu rustig (ongeveer 60%), aantal toeren weet ik niet maar ik hoor een zachte breeze. De temp loopt echter niet omhoog waardoor ik het gevoel heb dat de standaard fan reeds overgedimensioneerd was.

Zoals je zegt, een goed product voor weinig centen.