Denon DHT-S416

Specificaties Soundbar met subwoofer en 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Denon DHT-S416 Review

tmartin650 5 oktober 2020, laatste update op 26 januari 2021, 3.716 views Product gekocht

Denon DHT-S416

Goed geluid voor films en televisie. Ingebouwde chromecast werkt zoals verwacht (goed). Duidelijke stemmen, goede bas en mooie integratie met Google Home. Setup was plug and play. Goed genoeg voor muziek, maar verwacht geen Hifi-kwaliteit (het blijft een soundbar).

Pluspunten

• Goed geluid
  • Chromecast ingebouwd
  • Slanke soundbar
  • Eenvoudig in te stellen
  • Prima bouwkwaliteit

Minpunten

• Geen hifi, midrange dunnetjes
  • Niet vrij van bugs

Geluidskwaliteit Score: 4
Met de aankoop van de Sony 55-XH9505 met "Acoustic Multi-Audio™-technologie", dacht ik afscheid te kunnen nemen van mijn Sonos Beam. Dat bleek te hoopvol gedacht, het TV-geluid kon mij niet bekoren.

Wel wilde ik uit het Sonos ecosysteem stappen. Na jaren haperende Tunein streams en het niet kunnen casten van een podcast (behalve met Spotify) was ik er klaar mee. De Beam heeft heerlijk geluid, vooral voor muziek, maar naar mijn smaak niet voldoende bas voor films (en de sub vind ik echt te duur). Ook de lipsync was niet altijd goed, wat ik erg storend vind. Gelukkig zijn Sonos producten lekker waardevast, dus die is verkocht.

In mijn zoektocht naar een soundbar kwam ik de aankondiging van de Denon DHT-S416 tegen. Vers van de pers en met geïntegreerde Chromecast. Met name die laatste feature gaf voor mij de doorslag. Daarnaast mooie looks en een draadloze sub. En redelijk geprijsd (€ 325), hoewel je wel ruim 100 euro betaalt voor de ingebouwde Chromecast (zie geen andere verschillen met de S316).

Hij staat nu een paar dagen onder mijn TV en de eerste indruk is goed. Installatie was een fluitje van een cent. De sub verbond automatisch en met HDMI-ARC luistert ie netjes naar de afstandsbediening van mijn TV. Na een beetje spelen met de (beperkte) instellingen voor het geluid is de afstandsbediening (klein, plastic, nasty) in de la verdwenen, waar hij waarschijnlijk meestal zal blijven.

Het geluid klinkt mooi ruim, de bas is aanwezig waar je wil (film, muziek), maar domineert niet. Stemmen zijn zeer duidelijk te verstaan. Streamen via google cast werkt perfect, hij speelt ook netjes (in sync) samen met mijn andere google speakers. Het geluid is niet Hifi-goed, maar voor mijn casual gebruik prima. Podcasts en talk radio zijn uitstekend te verstaan, wat voor mij een vereiste is.

Al met al erg tevreden.

Aanvulling na een week gebruik: nog steeds tevreden, maar wel 2 vastlopers gehad waarbij resp. casten en volumeregeling van de tv niet werkte. Reset loste het op.

Aanvulling na 2 mnd: Toch regelmatig vastlopers of noodzaak om handmatig uit en aan te zetten, soms zelfs stekker eruit. Soms pakt ie dan HDMI-ARC niet, soms is hij niet zichtbaar om te casten. Melding gedaan bij Denon, maar na een week nog geen reactie. Teleurstellend dat ik weer een Denon met buggy firmware tref...

Aanvulling na 4 mnd: Nog steeds tevreden met m'n Denon. Lijkt inmiddels stabieler te draaien, (bijna) geen vastlopers meer en altijd beschikbaar in de Cast omgeving. Heb er wel een nest mini naast gelegd, omdat ik toch af en toe voice commands wilde roepen vanaf de bank.

Heb jij ook een Denon DHT-S416?

Hoe werkt de soundbar als je alleen spotify wil casten? Is de soundbar stand-by beschikbaar voor Spotify Connect en gaat de soundbar dan aan of moet je eerst de soundbar aanzetten met de afstandsbediening?
De soundbar werkt hetzelfde als Google speakers, is altijd beschikbaar voor cast of Spotify connect. Je stelt hem ook in in de Google home app (geen eigen app). Ik hoef hem nooit handmatig aan of uit te zetten.
Bedankt voor de review. Ik had eigenlijk dezelfde vraag als Aurodazzle wat spotify betreft.
Bovendien vraag ik me af of je bijvoorbeeld de soundbar vergeleken hebt met een Yamaha yas 109 of 209?
Ik heb de soundbar kort in de winkel beluisterd en vergeleken met een paar Sony's (niet op types gelet). Was niet ideaal, rumoerig, slechts een paar demo nummers en geen Yamaha's (goed reviews) om te vergelijken. Heb deze vooral op prijs, specs, eerdere ervaring met Denon en korte luistersessie uitgezocht.
Goede review en fijn dat je het met updates aanvult. 👍