Bowers & Wilkins PX5 (Grijs, Zwart)

€ 229,-
Specificaties On-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Bowers & Wilkins PX5 (Grijs, Zwart) Review

Dutchiee 3 oktober 2020, laatste update op 3 oktober 2020, 5.688 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Dutchiee schreef afgelopen jaar 27 reviews, waarvan 62% gesponsord.

Bowers & Wilkins PX5 (Grijs, Zwart)

Pluspunten

• Kwaliteit van materialen
  • Batterijduur
  • Softcase
  • Draadloos
  • Gemakkelijk in gebruik
  • Mooie headset
  • Niet duur

Minpunten

• Geen equalizer in de software

Bowers & Wilkins PX5

Bowers & Wilkins, wie kent het niet. Bowers & Wilkins staat al voor vele muziekliefhebbers toch wel al jaar en dag bovenaan het lijstje voor audioapparatuur. Maar niet alleen voor speakers… Bowers & Wilkins richt zich namelijk ook op koptelefoons. In deze review gaan we daarom in op de PX5. Een nieuwe topper van Bowers & Wilkins? Ik zoek het uit!

Specificaties

Laten we beginnen met de specificaties.

Specifications
A2DP v1.3.1
AVRCP v1.6.1
HFP v1.7.1
HSP v1.2
BLE GATT (Generic Attribute Profile)
Drive Units: 2 x ø 35.6mm full range
Microphones: 4x mics for ANC
2x mics for telephony (CVC2 – Clear Voice Communication v2)
Frequency Range: 10Hz to 30kHz
Input Impedance: 20 kOhms
Distortion (THD): <0.3% (1kHz/10mW)
Battery Type Rechargeable: Lithium Polymer
Battery Life & Charging: 25 hrs Bluetooth with ANC, 5hrs with 15min charge
Inputs: Bluetooth, 3.5mm stereo jack, USB-C audio
In Box Accessories: 1.2m stereo audio cable, 1.2m USB-A to USB-C cable, Storage Case
Weight: 241 grams

Uitpakken

Tijd om de Bowers & Wilkins PX5 uit te pakken!

Wat in dit geval een warm welkom is, is dat de Bowers & Wilkins PX5 in een softcase wordt geleverd. De pouch kan niet worden opgerold, maar kan wel plat.

Ik vind de Bowers & Wilkins PX5 erg sjiek ogen. De stoffen afwerking op de speakers (en hoofdband) zorgt voor een extra gevoel van detail. Ik zie genoeg koptelefoontjes die alleen van plastic zijn, wat soms best goedkoop oogt. Dit ziet er niet alleen sierlijk, maar dus ook mooi uit.

In de softcase zit de uitleg voor het gebruik van de PX5. Daarnaast wordt er een USB-A naar USB-C kabel meegeleverd om de PX5 mee op te laden en een 3.5mm naar 3.5mm jack om de PX5 bekabeld te gebruiken. Deze passen allemaal in een zijvakje in de case.

De Bowers & Wilkins PX7 heeft een hardcase. Maar omdat de PX5 wat kleiner is, is het ook wel fijn om een softcase te gebruiken, zodat deze ook nog gemakkelijker kan worden meegenomen.

De Bowers & Wilkins PX5 is ook nog eens best flexibel. Deze is gemakkelijk over de doos te spannen, zonder dat er gigantisch veel druk op komt. Dat is enorm fijn, de headset zit ook niet gigantisch hard op de oren te drukken - iets wat wel belangrijk is bij een on-ear.

Tip van de week; Mocht de koptelefoon nou alsnog te strak zijn, hang deze (bijvoorbeeld) een nacht even op spanning - door deze bijv. over een armleuning van een bank te hangen.

De PX5 heeft als on-ear koptelefoon best een kleine klankkast. Het verschil met de PX7 is wel te horen, maar… doet er voor een on-ear niet slecht (hier kom ik straks nog even op terug).

Naast de afwerking van de oorschelpen ben ik ook onder de indruk van de overige materialen. De arm is van geweven koolstofvezel, de hoofdband heeft hetzelfde materiaal als de oorschelpen (aan de buitenkant), binnenkant is afgewerkt met geitenleer.

Op de linker oorschelp zie je een aantal gaatjes naast elkaar zitten (er zitten er een aantal in de oorschelpen). Door de microfoontjes kan de PX5 naar de omgeving luisteren om de noise cancelling optimaal te laten werken.

Laten we bij de rechter oorschelp beginnen! Ik kom straks terug op de bediening die met deze knoppen mogelijk zijn.
Van links naar rechts zijn de volgende knoppen/ingangen;
- Volume harder,
- Pauzeer/speel af,
- Volume zachter,
- Slider aan/uit én zoeken naar bluetooth devices,
- USB type-c om de headset op te laden of muziek mee af te spelen (via bijvoorbeeld een pc),
- 3.5mm aansluiting, om een mobiel, laptop of dergelijke aan te sluiten,
- microfoon (voor het bellen).

Tussen de ‘volume zachter’ en de aan/uit switch zit nog een klein ledje.
Dit ledje geeft het volgende weer:
- Wit Accupeil > 30%
- Oranje Accupeil tussen 30% en 10%
- Rood Accupeil < 10%
- Rood knipperend Accupeil te laag; de hoofdtelefoon kan niet gebruikt worden
- Blauw knipperend Koppelstand ingeschakeld
- Blauw Het koppelen is gelukt
- Blauw knipperend Inkomend gesprek
- Groen knipperend Snel laden
- Permanent groen Accu volledig geladen,

Op de andere oorschelp zit eigenlijk maar één knop. Deze kan de noise cancelling aanpassen (min/max etc).

Hoe uitgebreid test je een koptelefoon vraag je dan? Nou, behoorlijk uitgebreid! Tijdens het lezen/studeren/én momenten waar ik puur even muziek luister. En dat maand in, maand uit! :)
Althans, deze PX5 heb ik nu wel al aantal maanden mogen gebruiken.

Software

De PX5 maakt gebruik van de Bowers & Wilkins Headphones app (te vinden in Android en iOS store). Let wel op welke app je pakt, de oude (vorige app staat er ook nog op). Onderstaand logo is de juiste! :)

Zorg ervoor dat de PX5 ingeschakeld is. Wanneer deze nog niet wordt gevonden, zorg dat je de slider nog even extra doorduwt naar boven, waardoor de bluetooth wordt geactiveerd. Hierna is de headset gemakkelijk terug te vinden door de app.

Ik noem ‘hem’ wel gewoon PX5 Bowers & Wilkins, prima!

Wanneer de PX7 een software update heeft, komt dit in de app ook direct naar voren!

In mijn geval moest ik de koptelefoon weer opladen, daarna heb ik wel in 10!! minuten de update kunnen doen. Snel gaat het helaas niet.

Goed, nu kunnen we pas echt spelen in de app! Er zijn verschillende manieren van ruisonderdrukking. Waaronder; uit, low, auto en high. Automatisch past zich aan de omgeving aan. Bij meer geluid zal de ANC ‘harder’ gaan werken.

Via de instellingen kan worden geselecteerd met welke devices de koptelefoon automatisch verbinding moet maken.

Wat ik persoonlijk gaaf vind, is dat er soundscapes in de app zijn verwerkt. Zo kan je puur naar het geluid van de zee, regen of vuur in een bos luisteren (daarnaast zit er rechtsboven nog een optie voor timer, zo kan de soundscape van 5 minuten tot 1 uur worden afgespeeld, of gewoon oneindig! :D).
Gewoon even geen muziek, puur rust en achtergrondgeluid. De kwaliteit van deze samples zijn nog eens goed ook. Helemaal gaaf is dat het geluid ook links en rechts wordt verdeeld. Het is immers ook stereo opgenomen, en dat maakt het nét even gaver.
Linksonder zit de soundscape met regen en zachte onweer. Het voelde even alsof ik weer in de Drakensbergen in Zuid Afrika zat. Wat een geweldig gevoel geeft dat.

Voor de rest zijn er nog andere opties te benaderen zoals de draag sensor, gesproken aanwijzingen, standby timer, software update, informatie over de headset en de mogelijkheid om het geheel te resetten.

Er is een optie de sensor aan/uit te zetten. Bij aan kan de gevoeligheid worden aangepast naar; minder, normaal of meer.

Draadloos

Draadloos heeft de PX5 een behoorlijk bereik. Ik kan heel mijn appartement - ik woon ook niet bijzonder groot - doorlopen en het muziek blijft wel gewoon door het gehele appartement heen spelen, door verscheidene muren heen, zonder kwaliteitsverlies! Een fijne toevoeging al zeg ik zelf.

Bellen en bediening

Kan je met de Bowers & Wilkins PX5 bellen? Jazeker! De PX5 klonk voor verschillende mensen gewoon prima. Het is geen studiomicrofoon kwaliteit, maar dat verwacht ik ook niet. Ik wil gewoon een gesprek kunnen voeren met iemand zonder mijn headset af te moeten doen. En dat gaat met de PX5 goed!

De PX5 heeft best wat mogelijkheden/opties. En dat is gemakkelijk via de knoppen te selecteren.
Afspelen of pauzeren
Druk de multifunctionele knop eenmaal in.

Volgend nummer
Druk de multifunctionele knop tweemaal snel na elkaar in. Let op: functies zijn afhankelijk van het bronapparaat.

Vorig nummer
Druk de multifunctionele knop driemaal snel na elkaar in. Let op: functies zijn afhankelijk van
het bronapparaat.

Volume verhogen
Druk op de knop Volume +.

Volume verlagen
Druk op de knop Volume -.

Een inkomend gesprek aannemen
Druk bij een inkomend gesprek op de multifunctionele knop

Inkomend gesprek weigeren
Houd bij een inkomend gesprek de multifunctionele knop 2 seconden ingedrukt.

Schakelen tussen twee gesprekken
Druk de multifunctionele knop tweemaal in als er twee gesprekken actief zijn.

Twee gesprekken samenvoegen
Druk de multifunctionele knop 1 seconde in als er twee gesprekken actief zijn.

Toggle mute
Druk de multifunctionele knop driemaal in tijdens een gesprek

Noise Cancelling

Tijdens het doen van mijn boodschappen liep ik aantal keren door een winkelcentrum en supermarkt, en dan merk pas echt hoe fijn de noise cancelling van de PX5 is. Je wordt echt afgesloten van de herrie om je heen. Ook al staat er geen muziek op, je hebt rust. Heerlijk!
Het fijne van de Bowers & Wilkins PX5 is dat wanneer het muziek aanstaat i.c.m. de NC het geluid niet wordt ondergedompeld in het geluid van de NC. De kwaliteit van de audio blijft in mijn optiek goed!

Ik durf bijna te wedden dat de PX5 ook heerlijk klinkt in het vliegtuig!

Of dit één van de beste noise cancelling headsets is, durf ik niet te zeggen - waar ik de twee andere van Bose en Sony nog niet heb mogen beluisteren. Puur uit ervaring van de 30+ audio reviews die ik nu al heb gedaan, kan ik zeggen dat de NC best goed klinkt. En dan hebben wij het nog niet eens over de kwaliteit van de muziek gehad. Dat telt immers ook!

Muziek en gebruik

Qua muziek kan ik vrij kort zijn. Ik vind dit wel echt een monster - in positieve zin van het woord.

Onderstaand nummer is toch één van mijn favorieten, en al helemaal in deze combinatie. Ondanks de lage kwaliteit van het YouTube filmpje is deze o.a. terug te vinden op Spotify en Tidal.
De instrumenten klinken prachtig (zeker de violen en drums). De diepe stemmen van Luciano Pavarotti en James Brown komen prachtig door. Deze opname is aantal keren beluisterd, zelfs met de standaard oordopjes van de iPhone 8 Plus. En geloof mij, het verschil is toch echt te horen. De PX5 laat het veel voller, mooier overkomen. Ogen dicht en je voelt dat je erbij bent… Dichter dan dat gaat het helaas niet meer worden..

Op dit moment luister ik St James Infirmary van Hugh Laurie en ik zit hier te genieten van de kwaliteit. De piano klinkt prachtig, de cello op de achtergrond zorgt voor de nodige bas.

DJ Leks (ook bekend van The Sound of Artee) heeft weer een nieuwe mix online gezet en dat gaat op een vrijdagavond goed gepaard met een Bowers & Wilkins PX5. Het brengt je gelijk in een goede feeststemming. Lekker om dan thuis te zitten.. Bedankt Leks!

Wat ik een groot voordeel van de koptelefoon vind, is dat het niet een gigantisch verschil is tussen het geluid/muziek met of zonder Noise Cancelling. In andere NC koptelefoons hoorde ik gigantisch veel ruis, wat negatief de audio beïnvloedde. In dit geval merk ik dat veel minder.
Ja, er is een klein verschil omdat er een soort muur om je heen wordt gezet, maar het geluid/muziek wordt hier niet echt door beïnvloed.

En voor je het weet luister je een uur naar het volgende en heb je zin om door je kamer heen te springen als een 7 jarige.
De PX geeft een geweldige diepe bass die er voor mij voor zorgt dat ik lekker kan genieten van muziek. Of het nou jazz, klassiek, pop of hardstyle/hardcore is, de PX5 heeft mij verrast.

De Bowers & Wilkins PX5 heb ik evenals de PX7 een redelijke tijd kunnen gebruiken, en daarbij valt mij toch altijd weer op hoe fijn de headphones van Bowers & Wilkins zitten. De kwaliteit van de materialen zijn hoog, en de kwaliteit van de audio is goed. De lows komen in mijn optiek echt goed door wanneer je wat heftigere nummers luistert. Ook spraak op mids en highs klinken lekker.
Gezien de prijs van de Bowers & Wilkins PX5 vind ik het persoonlijk best een giller dat deze voor rond de 200 euro over de toonbank gaat. De kwaliteit is goed. De pouch is handig en je krijgt er ook nog eens Noise Cancelling bij. Mocht je gewoon lekker muziek willen luisteren en je reist (in de toekomst weer) veel - waardoor NC handig is - dan is dit een ideale hoofdtelefoon.

Toch merk ik een klein verschil tussen de PX5 en de PX7. Dit komt ook doordat de PX7 echt een over-ear is, en dit een on-ear. De PX7 is iets opener qua geluid. Dat komt ook omdat de oorschelpen groter zijn dan de PX5. En toch… toch ga ik liever voor de PX5. De PX5 is handzaam, klein en bijna de helft goedkoper dan de PX7. Voor 200 euro heb je eigenlijk gewoon een premium koptelefoon van Bowers & Wilkins. Wie wilt dat nou niet?

Of je nou Hard With Style van Headhunterz luistert of Muziek voor volwassenen van Johan Derksen of een complete Tidal playlist, ik kan uren met deze koptelefoon genieten… en dat heb ik gedaan ook!
Ken je dat gevoel dat je door muziek automatisch mee gaat dijen? Een goede koptelefoon doet dat eenmaal. Je ergert je namelijk niet aan het geluid. Je hoort kwaliteit, en daar geniet je dan van. Bij het nummer van James Brown & Luciano Pavarotti deinsde ik mee. Muziek beweegt je, en dat lukt met de Bowers en Wilkins PX5 in mijn optiek zeker!

De software is overzichtelijk, gemakkelijk en zorgt in mijn optiek voor een leuke extra. Het kunnen luisteren naar ambiant omgevingen.

Daarnaast is het ook erg fijn dat de PX5 een ingebouwde sensor heeft. Als je één oorschelp even optilt wordt het geluid direct gepauzeerd. Zo kan je binnen no-time horen wat er in de trein wordt omgeroepen. Ook het hangen van de koptelefoon om de nek doet het muziek/film of dergelijke pauzeren. De sensor kan overigens ook nog via de app worden aangepast - of zelfs worden uitgeschakeld.

De ingebouwde accu is goed voor maximaal 25 uur draadloos luisterplezier (met gebruik van ANC). Een kwartier snelladen geeft daarnaast nog eens 5 uur extra luistertijd. Ideaal voor tijdens de pauzes op werk!

Echt eerlijk, ik kan mij op de prijs en het missen van een softwarematige EQ ook geen ander negatief punt bedenken. Het is in geval van dit kaliber koptelefoon ook totaal niet nodig de EQ aan te passen. Bowers & Wilkins heeft een beest van een koptelefoon neergezet, en dat is te horen ook!

De Bowers & Wilkins PX5 krijgt van mij 5 van de 5 sterren.

Heb jij ook een Bowers & Wilkins PX5 (Grijs, Zwart)?

Anoniem: 310408
12 oktober 2020 16:09
Zou je er zelf een kopen? Reviews van door de fabrikant gratis ter beschikking gestelde hardware is vaak wat gunstiger dan van een werkelijk gekocht apparaat.

Ik ken deze redelijk goed en vind hem gewoon te duur. Zeker een prima headset maar gewoon te duur.
Hi Falconhunter,

Goede vraag! Ik zou deze persoonlijk wel kopen ja. Alleen eveneens niet voor deze huidige prijs. De PX5 is een tijd lang 200 euro geweest, en dat vind ik een gepaste vraagprijs voor de PX5. Wat jij? Zou jij het kopen voor 200?
Anoniem: 310408
@Dutchiee15 oktober 2020 12:24
Maar als je hem zelf ook te duur vind voor de kwaliteit lijken vijf sterren te hoog. Dat zie je keer op keer met gesponsorde reviews op Tweakers, voor de fabrikant heel prettig natuurlijk.

Zelf zou ik hem ook niet voor 200 Euro willen kopen. In die prijsklasse zijn er AKG's die in mijn oren gewoon beter klinken. Het is werkelijk geen slechte hoofdtelefoon, absoluut niet, maar de concurentie is gewoon enorm in deze prijs range.

En als je B&W wil... de PX7 kan je op dit moment voor 230 UK Pounds kopen op Amazon UK. En die is echt een heeeeeeeel stuk beter. Normalitair kan je die ook net onder 300 Euro vinden en daarmee een beter keus voor een paar tientjes meer.

Vandaar mijn mening dat vijf sterren wel erg vriendelijk is.
Hi Falconhunter,

Op tijd van schrijven en posten was de koptelefoon ook 200 euro! ;)
Dat was de reden dat ik het 5 sterren geef - omdat ik het met die prijs eens ben.
Dat overigens Amazon nu een prijsstunt heeft, dat staat in mijn optiek natuurlijk wel los hoe de PX5 gepositioneerd staat! :)
Whoops moest een reactie op Falconhunter zijn!

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 14 oktober 2020 12:04]

Bedankt voor je uitgebreide review! Ik ben al even op zoek naar een vervangende headphone. Uit je review maak ik niet helemaal op of het mogelijk is om deze headphone via Bluetooth met 2 apparaten tegelijk te verbinden, weet jij toevallig of dat mogelijk is met dit model? Dat je bijvoorbeeld muziek luistert via de computer en vervolgens een telefoon gesprek op je telefoon beantwoord en de hoofdtelefoon hier tussen schakelt? Volgens mij kan de Sony XM4 dat wel, maar was na een demo geen fan van diens geluid en gebruikte materialen.
Prima review, lekker uitgebreid. Mis alleen iets over de prestaties bij films kijken. Geen Dolby Atmos?
Nu voor €199 op NRC webwinkel.
De PX5 is qua geluid enorm degelijk, maar build quality is echt ondermaats. Eerste exemplaar gaf reeds na twee maand plots geen geluid meer langs rechts. Van de Bose webshop dan een volledig nieuw toestel gekregen. Na een jaar exact hetzelfde probleem. Geen geluid meer langs rechts. Nu moet ik het toestel opsturen naar een Easyrepair service. Echt zonde dat een merk dat staat voor degelijkheid en kwaliteit dergelijke hoofdtelefoons afleverd. Op internet nog mensen gevonden met identiek hetzelfde probleem. Mijn advies: laat deze links liggen.