LG Ergo 32UN880 Zwart

Specificaties 31,5" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG Ergo 32UN880 Zwart Review

J KortjeTestpanel 4 oktober 2020, laatste update op 4 oktober 2020, 1.384 views Testpanel

LG Ergo 32UN880 Zwart

Fijn, mooi en zuiver beeld met zijn 3840x2160 resolutie op 32". Monitor die uitstekend zijn dienst doet als monitor, de Ergo stand is een nuttige extra die altijd zal passen bij de monitor. Jammer dat ik de monitor weer terug moet sturen, gelukkig heb ik nog een mooie LG 38WK95C.

Pluspunten

• Ergo monitorstand, eenvoudige montage
  • Goede beeldkwaliteit DCI-P3 95%
  • Kabelgoot in de monitorstandaard
  • Voldoende bijgeleverde kabels, USB-C en HDMI
  • Nette afwerking
  • OnScreenControl software
  • Weinig IPS glare kunnen ondervinden
  • Fijne OSD joystick en instellingen

Minpunten

• Ingebouwde speakers klinken 'tiny' i.v.m. 38WK95C
  • Voet moet bevestigd worden tussen de 35 en 90 mm
  • Wel érg zwart
  • Erg lage Gamma van 1,3

Inleiding:

Op 5 maart kreeg ik te horen dat ik naar de LG Tweakers dag mocht, er waren nog twee plekken over. Ik had de keuze voor Smartphones of voor Monitoren.
Toen Covid-19 nog veel onzekerheden gaf over wel of geen lockdown kon het evenement gelukkig wel nog doorgaan. Omdat ik de monitor categorie had gekozen had ik wel veel interesse gekregen in monitoren en omdat ik vanuit school veel thuis kwam te zitten wilde ik een mooie werkplek maken voor mijzelf. Om te kijken of een extra scherm naast mijn laptop daadwerkelijk verschil zou maken had ik eerst gebruik gemaakt van een 24 inch televisie die we nog hadden liggen. Ik stoorde mij verschrikkelijk aan de mate van input lag aanwezig op de televisie, toen begon de zoektocht naar een monitor.

Ik twijfelde tussen een 34 inch ultrawide of een 32 inch 4K monitor. Op marktplaats had ik echter een LG 38WK95C in de buurt gevonden en streept alle eisen af. Veel scherm, hoge resolutie, software om het scherm in vakken te verdelen, USB-C voor beeld en opladen tot 60W via een kabel hebben uiteindelijk mij over de streep getrokken de monitor te kopen.
Na veel geduld te hebben ontving ik 30 september deze LG Ergo 32UN880 om te reviewen.
Hoe deze monitoren van elkaar verschillen bespreek ik kort in deze review naast de algemene indruk van de Ergo die ik de afgelopen dagen heb gebruikt.

Specificaties:

• 31,5" UHD 4K (3840x2160) IPS
  • DCI-P3 95% (Typ.) met HDR10
  • Ergonomische standaard met C-klem
  • Uitschuiven, intrekken, kantelen horizontaal, draaien, hoogte, kantelen verticaal
  • AMD FreeSync™
  • USB Type-C™ 60W Power Delivery, beeld en data

Verpakking en inhoud:

Toen de bezorger voor de deur stond schrok ik wel van de grootte van de doos, met 14,7 kg is het ook niet een licht pakketje om mee te nemen. ;)
Gelukkig is de monitor goed verpakt. Er is een juiste manier voor het openen van de doos, snij je hier de doos open dan wordt je begroet door een eenvoudige uitleg voor het monteren van de monitor. https://tweakers.net/i/3GeSD6l5HefnjRvgK_Z6c9AwxPY=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk3yhkxEVPJLRI4MezRFFpFdX3Q7FsUKlrW2lmci1Khx0u?f=620xautohttps://tweakers.net/i/bPERq9fpnToIjN65fwXTpqE1ah0=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk28J9sNKCp18SSjwXJ6W62O3AKM1BvCTouCMQelp49G6C?f=620xauto

Bovenop liggen de displaykabels, stroomadapter van 210,6W en een CD voor de handleiding. https://tweakers.net/i/vfsIf-_YKBa6TmPBdSJrV3sgQvU=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk2EOkt6gbhZzvi8XX9no0v44lSgiMsR4SbQd96g9uKn2B?f=620xautohttps://tweakers.net/i/x9VufF3t_0sl5faJK3CybIbIXp0=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk2cNNJ0e2YCAxAYPtEMK1EiS3QiplLZ6EGCT8IX9ZOa6N?f=620xauto

Onder een stuk EPS (piepschuim) ligt de Ergo monitorstand. Wanneer deze worden verwijderd en de verdere EPS is verwijderd zien we de achterkant van de monitor liggen. https://tweakers.net/i/vMiDDVk-GJsdkyJR6quFqYdoefk=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk2A7sQKUGHSonRHfu7aSTzLe58GsA6So1vfBoMKDGVqlI?f=620xautohttps://tweakers.net/i/ADA7oPNe7TuRDmOqlcJOrir85iE=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk8oMKtXvAAquvM3HPgUysaifgECPHnxWZVSFrJ0pqO60l?f=620xauto.

Eerst monteren we de monitorstand aan een tafelblad. Of in mijn geval aan een Ikea Kalax kast. Met de geruime verstelling past een plaat van 35 - 90 mm tussen de klem. https://tweakers.net/i/w7l-9M0wDaI-JzQXQvqITQpjHsc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk3iMVuR2qoqFBPVJjHsSGsXNouoTvpV7ttQGyqYcAjlBM?f=620xauto https://tweakers.net/i/khDD7a8D3EwABSUyFxPd5RM18M4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk3uDP5pvSRL6tQ9Cisrv9h6RCPifGgk7N3Owy4cEMqYsO?f=620xauto
Er is ook besproken in welke gevallen de monitor stand niet geschikt is om te plaatsen. En welke configuratie voor de situatie passend is. https://tweakers.net/i/L7TtFG4CK75AZ8ezainlNToJdlw=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk1Hw1x8b7fsGps5f3MG2MJVrlYBKv7fMonCiUeueqrffl?f=620xautohttps://tweakers.net/i/QmGfW5YtbuKQeO_mAQ5BHfJJjdg=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8BkVsMZBwSs3aC0eZFBAfupVp9Iax5V7w2yMv29BvOUkCWO?f=620xauto

De monitor:

En dan ligt daar, onderop in de doos, de monitor. https://tweakers.net/i/MNd2Yd9SS3ep_jg3_12wtVfbaeY=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk1Jd7w9Zd4rDfluaSje5HWEP7z7xMO81KXxUywTz0eBxb?f=620xauto
Algemene beoordeling:
Ondanks dat dit een handgemaakt pre-production model is is de afwerking op hoog niveau. De monitor en de stand voelen beide stevig aan, aangezien je ook flink aan de monitor trekt voor het verplaatsen over de Ergo stand is dit zeker belangrijk.
De casing van de monitor is van zwart kunststof wat langs mijn 38WK95C wat afsteekt met zijn witte achterzijde, aluminium stand en aluminium kleurige omlijsting. Hierin merk je dan toch wel het de hogere aanschafprijs van de ultrawide ondanks deze al geruime tijd op de markt is.
Featureset:
De USP is natuurlijk al verstopt in de naam; de LG Ergo 32UN880. De Ergo monitor stand, echter biedt deze monitor meer dan alleen maar een fancy standaard.
Daarnaast krijg je ook nog een zeer goed 4K 32 inch scherm wat 95% van de DCI-P3 kleurweergave kan weergeven. Het scherm heeft HDR10 ondersteuning, dit is voor mij niet belangrijk en het verschil in Windows kan ik met normaal schoolwerk niet zien. Voor de HDR functie zou ik deze monitor dan ook niet verkiezen boven een andere die hier niet over beschikt.

De USB-C poort is geschikt voor het laden van apparaten tot 60W, het overbrengen van data met maximaal 5Gbps en natuurlijk een beeld en audio versturen. In combinatie met mijn Lenovo Ideapad S540 met Ryzen 4800U kan ik beide schermen tegelijkertijd op hun hoogste resolutie (3840x2160 en 3440x1600) op 60Hz draaien. Hiervoor heb ik alleen maar de twee bijgevoegd USB-C kabels nodig.
Daarnaast zijn er ook nog 2 HDMI In poorten aanwezig; versie 2.0; 1 DisplayPort 1.4 aansluiting, 1 3,5mm hoofdtelefoon aansluiting en 2 USB-A SuperSpeed poorten aanwezig. Natuurlijk ook nog de stroom ingang om het geheel werkend te krijgen ;)

De speakers van mijn eigen ultrawide klinken beter, voller en vooral lage tonen komen beter tot hun recht. Sinds ik deze monitor heb luister ik tijdens huiswerk of als achtergrond muziek alleen nog maar via deze speakers. Mijn 2 Ultimate Ears Megaboom speakers komen dan alleen nog maar van hun plek af als ik ergens ander wil gaan luisteren. Met dit in ons achterhoofd klinken de speakers voor een monitor zoals de 32UN880 zeker niet slecht voor videobellen of televisie. Zolang de speakers geen lage tonen hoeven af te spelen zijn de speaker zeker te gebruiken als simpele, nette en snoerloze oplossing. De speakers klinken zeker beter dan die van Lenovo laptop en zijn op het niveau van mijn vorige laptop (Asus Zenbook Pro UX550VD).
Pixeldefecten:
Geen. Het toestel ontvangen met 0 uur op de teller, na 100 uren nog geen pixeldefecten kunnen vinden.
Kleurweergave:
95% DCI-P3... Voor de echte kleurpuristen is er zeker nog wel wat te kalibreren aan het scherm. Dit pre-productie model had vooral een erg lage gamma-waarde van 1,3 terwijl 2,2 ideaal is. Het was via de instellingen wel mogelijk de gamma mode te kiezen. Echter verschilde deze qua waarde niet maar wel qua kleur. De vier modes verschillen tussen een bruin grijze tint en paars grijze tint.
Er is in de instelling ook een kalibratiemode te kiezen zowel als een True Color mode. Ik denk dat er veel potentieel in het scherm zit en daadwerkelijk erg scherp te kalibreren is als je de tijd ervoor pakt.
Echter is het een monitor van meer dan €700 op het moment van schrijven en er is een simpele kalibratie brief bijgevoegd maar deze gamma waarde maakt ie niet waar. Houd er wel rekening mee dat dit een pre-productie model is en er bij massaproductie deze waardes wel kunnen kloppen.
Bouwkwaliteit en afwerking:
Ik had het hierboven natuurlijk al even vergeleken met mijn eigen ultrawide monitor, de 38WK95C.
De stand is van aluminium en met zijn gewicht van 3,6 kg houd ie de monitor in de meest extreme stand nog recht. De afwerking is van hoog niveau en de toleranties tussen de naden zijn klein. De bezel aan de onderzijde van het scherm is helaas niet zo mooi en ziet er wat goedkoop uit. De rest van de monitor is z'n prijs zeker waar.
Contrast en helderheid:
Ondanks dat het scherm voor een raam staat heb ik tijdens de testperiode geen een keer gehad dat de helderheid niet hoog genoeg was. Met deze wat donkere dagen van afgelopen week heb ik de helderheid dan ook op 35% gezet.
Het contrast is wat je van een hoge kwaliteit IPS mag verwachten, je hebt natuurlijk nog steeds een grijzige waas bij compleet zwart en er is ook geen (full aray) local dimming om het contrast omhoog te brengen. Kleuren zijn natuurlijk en met zijn matte afwerking heeft de monitor ook niet veel last van weerspiegeling van lampen of andere lichtbronnen.

Foto's van maximale helderheid van laptop en de monitor en minimale helderheid van beide. https://tweakers.net/i/3dv8ETvYO1y4BozdjCN9FGvV4wM=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk1DhYMlihw30ywE2LjVTTrL2FguVeiYyN0OLzqsLaH5in?f=620xautohttps://tweakers.net/i/8-sIoEuSu7L41sPm_qr8J6uoaro=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk3or4e2pWAAduTTtRFKLAXwk9Vc9u2SoINcAqGi0g8pzE?f=620xauto
Vormgeving:
Een strakke 16:9 monitor die vooral erg zwart is. Kabels, adapters, voor en achterzijde, de aluminium voet, het is allemaal in eenzelfde kleur; zwart. De bezels zijn dun en het scherm ligt 'in' de bezels. De bezel onder en de omlijsting rondom het scherm zorgen voor bescherming en liggen wat verder naar voren. Poorten zijn naar achteren gewezen waardoor deze beter door de kabelgoot geleid kunnen worden. De achterzijde heeft een lichte kromming zodat niet alles vierkant is en het frontaal oppervlak van de zijkant smaller is zodat de monitor dunner lijkt. https://tweakers.net/i/MWZZOSyAP9vNRECVVwaGGItYrbw=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8BkM6JvLtpzMz2XvuyQx4yqBa6XXTH39yl6djE8ynyx6uXy?f=620xautohttps://tweakers.net/i/yIjqaIWJttcY3FG53xLH3Esla8A=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk2WrvyAMjg6ItYagla0KW4OHYIT0oDeLDYJFBAtVVsK81?f=620xautohttps://tweakers.net/i/cCAolaZifnlBpXRDfmNDIZWwSrc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8BkRlCV335TDUbBojWrot3gYdzfpW3N4ThkUmaIBiITx4vE?f=620xautohttps://tweakers.net/i/XtVvO__9XzlO7nq5i-8ZCGD14fc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk2acaWvcsVIQgBrE3MhQBJ1nfo1F8Asfusa4Or8h1RfA8?f=620xauto
Ghosting:
Door gebruik te maken van de Eizo monitor test heb ik overcompensatie van de pixels geconstateerd op de 'fastest' instelling.
Andere instelling hadden geen last van ghosting. Het is echter natuurlijk geen game monitor. Voor deze prijs zijn er betere panelen die passen bij gaming.
Prijs:
De monitor is sinds 10 juni te koop voor minimaal €700. Als we dit vergelijken met ander 4K IPS 32 inch monitoren is er veel verschil tussen de duurste en de goedkoopste versie.
Scherpen we dan de eisen aan, een goede kleurechtheid en USB-C opladen, beeld en data zoals deze monitor ook heeft. Dan zien we dat van de 11 modellen de Ergo toch wel in de bovenste helft van het lijstje staat: https://tweakers.net/moni...uwZChgw-rXq2iq-vYizSnG-AE
Voor een losse monitor en een mooie monitorarm die je aan een tafel kunt bevestigen kun je zowel minder dan flink meer betalen. Persoonlijk vind ik dit scherm zeker zijn geld waard. Daarnaast is het voor de eerste uitvoering erg goed uitgedacht en uitgevoerd.

Extra testnotities:

Lengte van de bijgevoegde displaykabels is ongeveer 1,8 meter.
De afmetingen van de stroomadapter zijn: 183 x 87 x 26 mm met een maximale output van 210,6W.
Alle kabels en de stroomadapter zijn in het zwart uitgevoerd. Er is een stroomadapter verlengkabel vanuit de stroomadapter naar de monitor zelf. Ik heb deze niet nodig gehad.
De monitorstand weegt 3,6 kilogram en is volledig van metaal. Er is een kabelgoot aanwezig met een plastic schuif. Twee displaykabels door de kabelgoot en de stroomkabel wordt echter wel krap. Zorg er dan ook voor dat je de kabels zeer ruim neemt die boven uit de kabelgoot komen, het is mij als meer dan eens voorgekomen dat mijn kabel te kort was waardoor ik de monitor niet volledig kon bewegen.

Begin dit jaar was ik, toen ik thuis kwam te zitten, aan het twijfelen over een ultrawide of een 32 inch 4K monitor. Ik had toen voor een ultrawide gekozen (38WK95C tweedehands). Ook nu zou ik kiezen voor de ultrawide. Voor mijn gebruikersscenario's is deze vorm eenvoudiger met drie documenten naast elkaar of een half scherm per programma.

32 inch 4K: https://tweakers.net/i/wLKyv246NgAk1JErwiG1LxYcMpQ=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8Bk35yb37QQisibowqwvg4jyogL5MrlwjUu4wPjFU0Lwxif?f=620xauto
VS 38 inch 24:10 3440x1600: https://tweakers.net/i/KOesaf_Tr1yzWNS-bOl4YRceb0o=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/587156/1Kp8BkGKGchnd6p4RbDaHznhP4yJS42dgBtvgG6oVNRlskdpHF?f=620xauto

Conclusie:

Voor zo'n €700+ haal je een erg goede monitor in huis. Ook toentertijd waren de prijzen vergelijkbaar met de prijs waarvoor de 32UN880 weg mag met de eisen die ik stelde.
Voor alleen het kijken van televisie en films zou ik toch meer neigen naar de 32UN880, het beeld, ondanks dat dit nog een pre-productie model is, is kwalitatief wel beter. Mooiere en diepere kleuren, een aspect ratio die beter wordt geaccepteerd dan de weinig toe gepaste 24:10 aspect ratio. Hiervoor zou ik wel externe speakers aanschaffen want de speakers in de monitor voldoen maar schieten tekort ten opzichte van de kwaliteit van het scherm.
Ondanks dat de Ergo monitor stand het USP is, is de monitor er zelf niet slechter van geworden. De aanpassingen die mogelijk zijn met deze monitorstand houden niet op. Voor mij is het echter niet nodig, een scherm staat bij mij goed en verander ik dan daarna ook niet meer. Ondanks dat de de monitorstand niet nodig zou hebben, verkies ik dit scherm toch boven de andere 32 inch 4K schermen. Je betaal ruim €100 meer dan de 'goedkoopste' 4K monitor met USB-C op 32 inch. Echter is dit beeld daadwerkelijk gespecificeerd met een breed kleurenbereik en met de monitorstand heb je toch meer vrijheid in het bepalen van de juiste houding. Mocht je nu toch je scherm verticaal willen hebben, of staand naar de monitor kijken heb je de mogelijkheid dit te doen.

Jammer dat LG de monitor weer wil hebben :P

Heb je vragen m.b.t. de monitor, heb in de gaten dat ik de monitor terug heb gestuurd en ik alleen nog uit herinneringen testen kan doen :9

Heb jij ook een LG Ergo 32UN880 Zwart?

Geen goedkoop ding, zou je er zelf 700 euro voor over hebben?
Ja zeker, het probleem is vooral dat het scherm "te goed" is. Ik gebruik m'n monitor als verlengstuk van mijn laptop voor kantoor en school. Ik heb geen scherm nodig welke 95% van de DCI-P3 kan weergeven. Maar het scherm is wel weer mooi om naar te kijken, ook voor bijvoorbeeld films, video's en series.

Het ligt dus aan je eisen die je stelt aan de monitor. Wil je of moet je een scherm hebben met een breed kleurbereik zou ik deze zeker op de shortlist zetten.
Mooie review. Ik wil deze zeer zeker hebben. Balen van de slechte verkrijgbaarheid. Levertijden zijn erg lang of onbekend...
Deze monitor is uit mei en is een pre-production model. De fabriek had ook een tijd stil gestaan vanwege de huidige pandemie.
Ik moest ook even geduld hebben t.o.v. andere productcategorieën van LG, zeker ook omdat de vraag naar monitoren enorm was gegroeid natuurlijk.
Leuke review om te lezen, het heeft mij geholpen om de standaard goed te kunnen zien voor aanschaf.
SInds gisteren staat hij hier ook op het bureau, maar ivm voorraad met de witte achterkant. Maar dat vind ik eigenlijk alleen maar een voordeel.

Wat me tegenvalt is de ruimte in de kabelgoot om kabels weg te werken.
Ik zit eigenlijk nog met 1 vraagje, heb jij begrepen waar de zwarte sticker voor is? Hij staat ook op je foto waarop alles uit de doos aan boekjes naast elkaar ligt.
Nee, ik had ook helemaal geen idee daarvoor. Eerst dacht ik om het LG logo mee af te dekken. Of wanneer je gebruik maakt van de andere voet maar tot zover geen duidelijkheid over gekregen... :P

Inderdaad de ruimte in de kabelgoot, zeker voor de dikte van de poot, is er beperkt. Stroomkabel en displaykabel gaan nog net maar wanneer je nog een displaykabel erbij wilt stoppen moeten ze wel erg recht en soepel zijn.

[Reactie gewijzigd door J Kortje op 23 oktober 2020 09:10]

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite