HPE Instant On AP22 (RW)

Specificaties Access Point, WiFi max. 1,774Gbps - Bekijk alle specificaties

HPE Instant On AP22 (RW) Review

Chris.nl 1 oktober 2020, laatste update op 6 oktober 2020, 4.621 views Product gekocht

HPE Instant On AP22 (RW)

Voor mij een prima set and forget access point met goede specs, features en automatische updates. HPE Aruba Instant On is nog een jong en bewegelijk project als ik de changelogs en veranderende documentatie zo zie, kans bestaat dat de minpunten verdwijnen.

Pluspunten

• 802.11ax (Wi-Fi 6)
  • Makkelijk in te stellen
  • Gratis cloud controller
  • Updatebeleid
  • MTBF: 795khrs (91yrs) at +25° C

Minpunten

• Zendvermogen (nog) niet aanpasbaar
  • Geen email notificaties

Beheerbaarheid Score: 5
Opties
Cloud controller
Privacy
Updatebeleid
Minpunten

Disclaimer
Om te beginnen kan ik zeggen dat deze review vooralsnog positief gaat uitpakken. Waarom? Ik heb me tevoren verdiept in deze access point dus wist precies wat ik kocht. Een access point met features die toekomstbestendig zijn en waar ik geen omkijken meer naar heb qua automatische updates. Als ik nu zeg dat ik een instelling of optie mis dan had ik simpelweg een ander ding moeten kopen, in deze review wil ik wel wat gebreken benoemen.

Deze review is nog vrij beperkt, ik geef niet om DPI of het blokkeren van bepaalde content, dus geef ik hier geen aandacht aan. Ook WPA3 of "Never drop an important call-functionaliteit" benoem ik niet. Links naar techdocs die ik geef zijn een klik waard ipv dat ik informatie copy-paste.

Juni 2019 heeft HPE een nieuwe lijn voor het MKB uitgebracht. Bestaande uit switches en access points die via de cloud met hun portal of mobiele app makkelijk in te stellen en te beheren zijn. Zonder licentie kosten.

Ik ben geen MKB maar een consument die wel een HPE Aruba access point thuis wil hebben hangen.

Augustus 2020 is de AP22 als eerste Wi-FI 6 gecertificeerde Instant ON access point aan deze lijn toegevoegd. De AP22 is een 2x2 MU-MIMO apparaat, dus imo vergelijkbaar met een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE qua bereik, maar dan met heel andere specs en opties.

Specificaties
Hier de complete datasheet.

KEY Features
Fast 802.11ax, 2X2:2
Wi-Fi CERTIFIED 6™ (Wi-Fi 6)
MU-MIMO performance Smart
Mesh Wi-Fi support
Built-in Wi-Fi router/gateway functionality
Integrated Bluetooth Easy-to-use web and mobile app for setup and management
Secure Guest Wi-Fi with simple setup
Application classification, control and visibility
IN THE BOX
Aruba Instant On AP22 Indoor Access Point
Aruba Instant On AP22 Quick Start guide
Combined Ceiling and wall rail mount clip
Ethernet cable
RADIOS
Dual radio for simultaneous dual-band operation
5 GHz 802.11ax 2x2 MIMO for up to 1.2 Gbps wireless data rate, with Multi User MIMO support (Wi-Fi 6)
2.4 GHz 802.11ax 2x2 MIMO for up to 574 Mbps wireless data rate (Wi-Fi 6)
MAXIMUM (AGGREGATE, CONDUCTED TOTAL) TRANSMIT POWER (LIMITED BY LOCAL REGULATORY REQUIREMENTS)
5GHz band: +21dBm (+18dBm per chain, 3dB MIMO gain)
2.4Ghz band: +21dBm (+18dBm per chain, 3dB MIMO gain)
INTERFACES
Uplink Gigabit Ethernet port, with PoE-in support (802.3af)
DC power connector (12V) Bluetooth Low Energy (BLE) radio LED status indicators (2)
Reset/LED control button
Kensingtonsecurity slot
PHYSICAL SPECIFICATIONS
160mm x 160mm x 37mm, excluding mount accessories
Weight: 500g
POWER
Power over Ethernet (POE): 802.3af (class 3)
Max power consumption (worst-case):
10.1W (PoE), 8.8W (DC) DC power (12V)
Note: Power sources are sold separately unless you purchase the bundle SKU which comes with power options.
ANTENNAS
Down-tilt omni-directional antennas for 2x2 MIMO with peak antenna gain of 4.3dBi in 2.4GHz and 5.6dBi in 5GHz (of the effective, combined pattern for both antennas in each band).
ENVIRONMENTAL & RELIABILITY
Operating temperature: 0° C to +40° C (+32° F to +104° F)
MTBF: 795khrs (91yrs) at +25° C
INDUSTRY CERTIFICATIONS
UL 2043 plenum rating
EN 60601-1-1 and EN 60601-1-2 (for deployment in medical environments)
Wi-Fi Alliance certified (WFA) 802.11ax with (Wi-Fi 6), WPA2, WPA3
WARRANTY & SUPPORT
Aruba Instant On 1-Year warranty with 24x7 phone support for first 90 days and chat support for the entire warranty period. Community support as long as you own the products

Montage
De AP22 wordt geleverd met een bracket voor wand- of plafondmontage, makkelijkst is hij ook aan de rails van een systeemplafond te draaien. Hier staat de installatie handleiding. Zelf heb ik gekozen voor wandmontage in het trappenhuis.
Voor de PoE (802.3af) stroomvoorziening zorgt bij mij een Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A er hoeft dus geen stroomkabel naar het AP weggewerkt te worden. De AP22 werkt eventueel op een 12V/1.5A adapter, die zit niet in de doos bij de (RW) variant.

De zijkant is esthetisch niet bepaald verantwoord maar ik loer niet vaak langs de muur.
Voor de WAF is de Aruba Instant On AP22 Flush Mount Sleeve beschikbaar.

Wi-Fi
M'n AP22 hangt dus in het trappenhuis tussen de 1e en 2e verdieping en geeft tot op de 3e verdieping prima ontvangst in het hele rijtjeshuis, nieuwbouw van okt '19 dus beton en HR++ glas. In de achtertuin blijft er, bij een speedtest, daadwerkelijk nog dik 30Mb/s over op 2.4GHz. Na mijn ervaring geeft dit ding buiten beter ontvangst dan de eerder genoemde UniFi AP-AC Lite, die het op hetzelfde kanaal & bandbreedte toch meer last had van HR++ glas.

802.11ax (Wi-Fi 6) heb ik nog niet kunnen testen, wanneer ik zo'n device heb pas ik deze review aan.

Mijn ervaring wil zeker niet zeggen dat iedereen met een enkele AP22 het hele huis en tuintje gedekt heeft!

Ik ga geen screenshots van de ontvangst grafiekjes maken van elke ruimte omdat dit vrij zinloos is. Ieder heeft andere apparatuur en stoorzenders in en rondom huis staan, ieders situatie is weer anders. Dit is gewoon een prima 2x2 MU-MIMO apparaat.

App en portal
Voor Android en IOS is de Instant On app beschikbaar. Ik vind de app en portal (zie screenshots hieronder) er wel overzichtelijk en gelikt uit zien. Wel moet je even zoeken naar wat opties. Zo zit de kanaal selectie bij de instellingen van de access point, niet bij de Wi-Fi instellingen. Niet geheel intuïtief maar dankzij de goede documentatie is alles wel te vinden.

Zelf heb ik de app gebruikt om de AP22 in te stellen en weer verwijderd van de mobiel. Als het werkt dan werkt het, en (security)updates komen automatisch. Mocht ik over tig maand iets willen aanpassen dan log ik wel in via de portal.

Opties
De AP22 kan in bridge modus maar heeft ook zijn eigen NAT firewall, DHCP server, guest portal, kan met VLAN's omgaan en tot 8 SSID's aanmaken. Ook kan hij eventuele content blocken en DPI statistieken van de laatste 24hr weergeven. Bij de guest portal zijn kleuren, afbeelding en teksten aan te passen, eventueel kan een redirect url ingesteld worden. Screenshot portal:
Bekijk ook deze pagina van Aruba Instant On om een indruk te krijgen van alle opties. Hier de techdocs wat alle in instellingen betreft.

DPI statistieken en content blocking heb ik uitgeschakeld, dus geen uitgebreide screenshots. In de techdocs staat hier een lijst van de hoofd- en subcategorieën.

Met Aruba Instant On wil HPE een product maken voor het MKB wat makkelijk in te stellen en te beheren is, voor mij al meer opties dan ik wil. Een hardcore tweaker zal wellicht zeggen dat hij wat mist, ik gok dat 90% van de (thuis)gebruikers echter prima met dit platform uit de voeten kan.

Ik gebruik hem zelf in bridge modus en laat mijn EdgeRouter DHCP en DNS afhandelen. DPI en content blocking boeien me niet, dus heb ik alles minimaal ingesteld.

Cloud controller
Dit kan je zien als voor of nadeel. Ja, je bent afhankelijk van een bedrijf om de gratis controller in de lucht te houden, maar het is wel HPE Aruba en volgens mij heeft die een aardige reputatie.
Anderen zullen zweren bij het zelf hosten van een controller en zijn tegelijkertijd even afhankelijk van een fabrikant voor diezelfde controllersoftware en security updates.

Ik ben wel fan van deze cloud controller. Nu hoef ik bijvoorbeeld geen java meer op m'n pc te hebben staan, een controller te updaten of backup configs te maken bij elke update. Ook is een ingestelde site overdraagbaar en is een 2e account per site te maken.
Je kan zelf instellen op welk uur van de week de accespoint mag updaten, eventuele belangrijke security updates kunnen direct naar de accespoint gepusht worden. Ook als AWS een storing heeft en de controller even niet beschikbaar zou zijn blijft de accesspoint werken zoals je hem hebt ingesteld.

Je kan de AP22 lokaal benaderen voor debugInfo.

Privacy
Ik heb e.e.a. nagezocht en HPE Aruba garandeert simpelweg dat jou DPI stats alleen inzichtelijk zijn voor jou. Na inloggen op de portal of app duurt het ook even totdat deze gesynchroniseerd zijn, ik heb dus niet de indruk dat alles constant naar de cloud gestuurd wordt. Zelf heb ik DPI op minimaal staan, alleen het aantal GB up- en download van de laatste 24 uur wordt bijgehouden, niet wat en waarheen.

Updatebeleid
Mij is verzekerd: "Firmware updates/patches will be for the lifetime of the product as they will be pushed through the cloud." Ik heb echter niet 100% terug kunnen vinden WAT de lifetime van het product is, vast niet de MTBF. Vanuit de huidige End of Life documentatie van Aruba blijkt dat accespoints nog 5 jaar ondersteund worden na de End of Sale datum.
Daarnaast heeft het Aruba Instant On project een (imo voor thuisgebruikers overbodig) Foundation Care Support programma. Daarmee kan je binnen 90 dagen na aanschaf voor $45 per accesspoint nog 3 jaar support kopen met next day replacement service, 24/7 bel & chat support en firmware updates.
Het lijkt me dus veilig om aan te nemen dat na de End of Sale datum er nog 3 tot 5 jaar ondersteuning zal zijn. Ervaring leert dat accesspoints zo'n 2 tot 7 jaar in de verkoop blijven.

Minpunten
Het Aruba Instant On programma is nog niet perfect. Ik heb de indruk dat ze klanten serieus nemen op het forum, de changelogs hebben al verbeteringen meegebracht. Zo was het eerder niet mogelijk om zelf een kanaal of bandbreedte te kiezen, nu wel.

- Je kan niet zelf het zendvermogen aanpassen, dit regelt de AP22 zelf. Bij mij staat 2.4GHz (meestal?) op 20dBm en 5GHz op 23dBm. Ik vind het prima zo, maar op het Aruba forum is dit toch wel een genoemde klacht. Kans bestaat dat deze optie toegevoegd wordt in de toekomst.
- Ondanks de cloud controller kan je geen email-notificatie krijgen bij een eventuele storing. Ook op dit punt hebben HPE Aruba medewerkers aangeven het mee te nemen in overleg.
- Bij Wi-Fi instellingen is de bandbreedte per verbonden apparaat eventueel te beperken op vier standen 1, 5, 10 of 25Mbps. De down- en upload limiet is echter niet afzonderlijk te beperken, onpraktisch voor wie minder upload capaciteit heeft. Voor mij een non-issue.

Mocht zich een minpunt oplossen of voordoen dan zal ik deze review aanpassen.

Heb jij ook een HPE Instant On AP22 (RW)?

Hele nette review, bedankt! Was wel benieuwd of deze last hebt van coil whine. Natuurlijk is die beleving bij iedereen anders maar mijn ap-ac-lr is echt heel luidruchtig.
Bedoel je hier de Ubiquity AP-AC-LR?
Zo ja dan zou ik denk ik die van jou terugsturen onder garantie. Ik heb er hier ook eentje, en die is echt onhoorbaar. En ik heb erg gevoelige oren!

Kan misschien nog komen door de POE+ injector? Ik heb hem zelf op zo'n zwart ding zitten, maar die kunnen misschien ook wel geluid maken :?

Verder bedankt voor de uitstekende review Chris. Product is niets voor mij (toch weer die cloud afhankelijkheid en ook de mogelijkheid tot het moeten betalen in de toekomst), maar ziet er verder wel netjes uit. Ik hou het maar bij Ubiquity :)
Dank je. Voor de duidelijkheid: Je hoeft niet te betalen voor updates hoor. Alleen als je ipv 90 dagen, 3 jaar 24/7 support en next day replacement service wil, kan je dat kopen. Lijkt me vooral interessant voor resellers/bedrijven die MKB ook een stukje onderhoud/service willen leveren.
Net een speedtest gedaan, om um een beetje te stressen, met m'n oor op de ap geen coil whine te horen. Op het Instant On forum ook nog geen geluid over coil whine gelezen.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 2 oktober 2020 14:39]

bedankt voor het testen! groot plus punt voor mij :)
Kan je ze ook aanpassen als de cloud down is? Ik neem aan dat ze de meest recente configuratie wel onthouden, maar als er een storing is bij HP is dat natuurlijk minder leuk.
Nee, dat kan niet. Als ik het goed heb wordt AWS Cloud gebruikt. Murphy's law gaat vast nog eens op.
Goed om te weten. Aan de andere kant ook niet zo'n ramp natuurlijk, als iets als AWS down is heb je wel andere problemen :P
Hele mooie review en mee eens, voor de meeste mensen is de functionaliteit meer dan voldoende (en eenvoudig in te stellen).
Ik heb trouwens ook de Instant-On switch. Een hele degelijke switch (met metalen behuizing) die met dezelfde app/cloud ingesteld kan worden, ook een aanrader!

[Reactie gewijzigd door SpeedyDH op 6 oktober 2020 13:20]

Dank je! 👍 Ja de switch is ook aanlokkelijk!

Ik zit eraan te denken om de restricted access optie nog wat uit te diepen, bijvoorbeeld dat je IoT apperatuur daarmee kan isoleren, of gasten wel toegang geven tot de chromecast maar niet tot de rest.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 8 oktober 2020 01:06]

Kijk een gratis cloud controller.
Beter dan Cisco want die vragen na een aantal jaar de hoofdprijs. (Meraki spullen).
Goede review.
Kost evenveel als mijn Ubiquiti NanoHD maar daarvoor heb je dus een eigen controller nodig om de firmware te updaten /danwel wijziging te doen.

Vraag aan reviewer:
Kan je een speedtest doen? (van intern/nas ofzo? zodat niet afhankelijk is van internet lijn).
Heb je al een AX device ?
Anders mag een AC device ook op zich.
Dank je!

Een NanoHD heeft natuurlijk wel 4x4 MU-MIMO, al zullen de meeste verbonden apparaten dit niet hebben.

De daadwerkelijk nog dik 30Mb/s over op 2.4GHz speedtest die ik buiten achter HR++ glas had gedaan kwam van m'n 50/50 abonnement.

Wat een speedtest betreft heb ik eigenlijk niet de apperatuur & een .ax device om hem tot de max te testen. Op m'n Pixel 3a haal ik met een link snelheid van 866Mbps 'daadwerkelijk' 724Mbps scheenshot. Al meer dan ik van een Snapdragon 670 zou verwachten.

Ik heb ook geen 1000/1000 glasvezel abbonement om hem te testen, maar wanneer ik een .ax mobiel heb ga ik zeker iets met iPerf doen. Ergens denk ik dat dan de Gigabit LAN verbinding een bottleneck wordt, hoger dan dat gaat het niet worden. Wi-Fi to Wi-Fi .ax komt 1,2Gbps natuurlijk wel beter uit, dat valt nog te delen door 2.

Vooralsnog is dit ding voor mij een toekomstbestendige overkill.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 11 oktober 2020 23:55]

Meraki heeft ook een (meer vergelijkbare) betaalbare oplossing, kijk maar eens naar Meraki GO :-)
Lijkt me dat je dit soort AP's vooral koopt als je roaming wil (en dus meerdere AP's hebt in 1 pand/lokatie). Anders lijkt 't me een vrij prijzige oplossing puur voor Wifi-6. Zelf heb ik diverse voorlopers van deze gehad (AP103/105, AP220), maar sinds OpenWRT ook goede roaming support heb ik nu simpele tp-links met openwrt erop.
Ik doe zelf een accesspoint omdat ik met een router vanuit de meterkast (al beginnen op achterstand) niet het huis gedekt krijg. Met een strategisch geplaatste accesspoint lukt me dit wel. Kan altijd nog uitbreiden.

Daarnaast ben ik uitgekeken op 3in1 oplossingen. Een losse router, switch en accesspoint zijn misschien wat duurder om te beginnen. Maar nu heb ik voor Wi-Fi alleen het accesspoint een upgrade gegeven, router en switch snorren nog door.
Helemaal mee eens... ik gebruik ook een losse router (ER-X met openwrt) en losse (wel met roaming) Accesspoints (TP-Link Archer v7's met openwrt, ook vanwege hun 5x gigabit ethernet poorten, zodat ik direct ook wat switchpoorten heb op elke etage).
Wat een ontzettend fijne review.
En na het lezen, ben ik toch wel gaan twijfelen om Ubiquiti apparatuur gaan te kopen.
Ubiquiti maakt goed spul. Ik heb de AC-AP-Lite 3 jaar gehad en daar zero issues mee gehad. Wel is het verstandig backups te maken van je configuratie. PC geformatteerd of controller stuk en je kan weer aan de slag. An sich is het om het even. Op Tweakers is 't goed ingeburgerd, prima ondersteuning middels het forum [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Als je het nog een paar maand? kan uitzingen zou ik wachten totdat Ubiquity ook nieuwe Wi-Fi 6 accesspoints in de mix gooit, dan is imo de kans kleiner dat je bedenkingen krijgt. Ik wou zelf weer eens iets anders (Aruba is met de Instant On lijn betaalbaar geworden en geen licentie nodig voor updates), maar voor de benodigde PoE injector zonder denken een Ubiquiti gekozen. Mocht je niet geven om Wi-Fi 6 dan heeft Aruba Instant On een vergelijkbare prijsstelling met z'n andere accesspoints, je moet wel even zoeken omdat shops die liefst per 10 aan zakelijke klanten verkopen.

Ubiquity heeft imo wel iets mindere kwaliteit, als je bijvoorbeeld gaat zoeken op coil whine of dim wordende leds vliegt e.e.a. je om de oren. HPE Aruba geeft imo niet voor niets wél een MTBF kwalificatie bij z'n accesspoints.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 11 oktober 2020 20:01]

Super goede review! Ik ben zelf nu aan het kijken om de AP's thuis te vervangen en deze Aruba's lijken mij serieus goede apparaten. Ik lees dat deze AP's gebruik maken van de 802.3af standaard voor PoE, maar ik lees nergens bij Ubiquiti dat de PoE-injectors van Ubiquiti de 802.3af standaard ondersteunen. Ondersteunen de Ubiquiti adapters alsnog wel 802.3af en kan het gebruiken van niet-originele PoE-injectors moeilijkheden opleveren met garantie?
Ik gebruik gewoon deze, 48V/0.5A, klopt dat het een beetje vaag is of die nu 802.3af zijn maar op de verpakking staat U-POE-af-EU, ook de injector zelf zegt af (zoom maar in op de afbeelding) alle keurmerken zitten erop. Ding levert eigenlijk 48V/0,32A 15.36W dus kan de max 10.1W makkelijk leveren.

Nergens gelezen dat je um niet op een ander merk 802.3af injector of switch mag aansluiten, een originele Aruba R2X22A vind ik wat duur. Apparatuur hangt ook nog achter een spanningsbeveiliging. Op de accesspoint staat 57V/0.5A, je blaast hem dus niet gelijk op met 48V.
Nice! Dan ga ik nog even mijn keuze afwegen tussen Ubiquiti Nano HD's en deze jongens voor thuis. Ik vind de extra support en niet het ge-emmer van de cloud key of het op een docker-container draaien van de controller-software een groot voordeel.
Fijn spul inderdaad, ik ben zelf van volledig Unifi (USG Pro, 3 x AC-LR, Cloudkey gen2) overgestapt naar Aruba Instant On.
Beneden heb ik een AP15 met de meeste clients en boven een AP11D, ze werken geweldig samen en altijd goede ontvangst.

Ook ik heb een modern huis en de wifi in de tuin valt me tegen, dus volgend jaar komt er een outdoor AP17 bij. Wifi6 ga ik nog jaren niks mee doen want ik heb geen enkel device die het ondersteunt, dus eerst de volgende wave van hardware maar even afwachten :)

[Reactie gewijzigd door Bierkameel op 11 oktober 2020 20:15]

Begrijp mij niet verkeerd, het is wel mooi spul. Maar je had ook al prima spul. :) Waarom ben je overgestapt van Ubiquiti hier naartoe? Voor dezelfde prijs heb je een Unifi die wel meer bereik heeft en geen 2x2 meer is. Gaat het echt om de updates en de lange MTBF ? Uiteindelijk heeft Ubiquiti ook wel een prima controller (te virtualiseren) en is het helemaal mooi als je nog meer van ze hebt met allerlei integraties. Hoewel dat laatste jou natuurlijk minder interesseert.

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite