Corsair iCUE Nexus Companion Touch Screen

€ 89,33

Corsair iCUE Nexus Companion Touch Screen Review

pewpew guy 30 september 2020, 1.485 views Product gekocht

Corsair iCUE Nexus Companion Touch Screen

De Nexus heeft potentie maar is voor nu simpelweg te beperkt. De term "volledig aanpasbaar" is naar mijn mening misplaatst. Het scherm, de materialen en de beperkte functies zijn in mijn ogen absoluut geen €99,90 waard.

Pluspunten

• iCue
  • Makkelijk te installeren
  • Touchscreen
  • Helder scherm
  • Zowel standalone als op een keyboard te gebruiken.
  • Je krijgt alle spullen die je nodig hebt om direct te beginnen.

Minpunten

• Beperkte personalisatie mogelijkheden
  • Beperkte status componenten
  • Werkt alleen met iCue aan, na het maken van een scherm wordt dit niet lokaal op de Nexus opgeslagen.
  • Irritant intro scherm wat zichtbaar blijft als iCue is afgesloten.

De Corsair Nexus heeft potentie. Het is een goed idee van ze alleen je krijgt te weinig voor wat je betaald (zacht gezegd). De Nexus leek in mijn ogen een goed alternatief op de welbekende Streamdeck, een alternatief voor de amateurs dus.

Dit product is zeker handig voor het uitvoeren van Macro's maar dat is dan de enige belofte die ze 100% waarmaken. Ja het heeft een touchscreen, ja je kan heel veel schermen aanmaken, nee je kan het niet volledig personaliseren.

Het niet volledig personaliseren moet ik uitleggen:

De iCue software laat je 2 componenten toevoegen. Een button en een widget, een widget is een status component die dus bijvoorbeeld je CPU load kan tonen. Je hebt 6 plekken op het scherm die je kan vullen. Je kan ook meerdere plekken gebruiken voor 1 component. Tot dusver nog redelijk uitgebreid.

De iCue software laat je de tekst kleur, het lettertype, de tekst, de achtergrond, en het icoon* van een knop aanpassen. Ook kan je de achtergrond van het hele scherm per scherm wijzigen.Voor een achtergrond kan je foto's gebruiken waaronder bewegende GIFS of een vaste kleur. Ook daar kan ik nog op zeggen dat het voor mij redelijk uitgebreid is.
* Uit een lijst, een eigen icoon is niet mogelijk.

Het probleem zit hem echter in zo'n widget. Hun huidige manier van werken maakt het dat ik op dit moment maar uit 1 widget kan kiezen, informatie over mijn CPU. Ik heb naast de Nexus alle rand apparatuur van Corsair (toetsenbord, muis, muismat) deze zijn allemaal niet terug te vinden in de widgetlijst. Ik zou graag de DPI willen aanpassen van mijn muis, ik heb hier nog geen mogelijkheid voor gevonden. Wel zijn er "standaard schermen", schermen die standaard bij een product meekomen, ik kan via zo'n scherm wél mijn muis besturen. Maar alleen via dat scherm, ik kan niet een eigen scherm met die functionaliteit maken.

Al met al een moeilijk verhaal. Moet je dit kopen? Cliché: ja en nee. Ja als je op zoek bent naar een simpel schermpje met de mogelijkheid om macro's uit te voeren of simpele data te tonen. Nee als je op zoek bent naar iets robuust met flink wat mogelijkheden met betrekking tot het tonen van data.

De prijs van dit schermpje is 99,90 op het moment dat ik dit schrijf. Ik heb het gevoel dat ik Corsair compleet door de corona crisis heb getrokken. De prijs komt absoluut niet in de buurt van wat je krijgt. Het scherm is klein (dat wist ik), weinig functionaliteit geen lokale opslag mogelijkheden. eigenlijk alleen een touchscreen. Dit apparaat is €20 waard en zelfs dan zou je zeggen "hmm, wel prijzig". Dus waar ik voor heb betaald? Geen flauw idee.

Heb jij ook een Corsair iCUE Nexus Companion Touch Screen?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.