Specificaties 2,55" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart Review

ing_stripe 12 juli 2010, laatste update op 12 juli 2010, 6.502 views

Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart

Pluspunten

• klein en licht
  • snel
  • QWERTY toetsenbord
  • Intuïtief menu

Minpunten

• Oude Android versie
  • Micro SD Card niet makkelijk te verwijderen. back-cover moet eraf

Om het maar gezegd te hebben; dit is m'n eerste review.

Waarom de keuze voor de Sony Ericsson Xperia X10 mini pro?

Ik zocht een telefoon die niet groter was dan mijn huidige (Nokia N96), op Android draait en een fysiek toetsenbord heeft. Dan is de keuze, met het huidige aanbod, al snel gedaan.

Zelf ben ik altijd al fan geweest van clamshell ontwerpen, zo heb ik uit de Motorola familie de V3688, de V80 en de MOTOKRZR K1 gehad. Allemaal telefoons die, voor hun tijd, iets bijzonders hadden. De V3688 was zeer klein, de V80 draaide je open en de K1 was klein en had twee lcd schermen.
Het is helaas moeilijk om een smartphone te vinden in clamshell design, daarom maar weer een slide.

Terug naar de mini pro.

De specs
  • Afmetingen 90.0 x 52.0 x 17.0 mm
  • Gewicht 120.0 gr
  • Scherm 240 x 320 pixels (QVGA) 16,777,216 color TFT
  • Geheugen MicroSD™ support (up to 16 GB)
  • Intern geheugen 128MB
Normaal wacht ik reviews af van telefoons voordat ik er een koop, echter de mini pro is qua hardware gelijk aan de mini, met uitzondering van het toetsenbord. Ik heb daarom ook bij verschillende review site's de bevindingen doorgenomen van de mini, daar kwam meestal uit dat de mini een goede telefoon is. Zeker als er gekeken wordt naar grootte en specs. Wat wel als nadeel genoemd werd is het typen op de touchscreen. Maar daar heeft de pro dus een voordeel punt.

Zover de inleiding, eens kijken wat ik er zelf van vind.

In de doos

Wat krijgen we erbij;
  • de telefoon
  • een hoofdtelefoon
  • lader
  • usb kabel
  • 2GB MicroSD Card, al in de telefoon gestopt
  • snel start gidsen en disclaimers
Al het noodzakelijke zit erin, geen cd met software, dit staat allemaal op de MicroSD Card.

De buitenkant, Plastic-fantastic

De achterkant is van een zachte soort plastic, het voelt rubber-achtig aan. Maar licht wel prettig in de hand, en het is vrij ongevoelig voor vette vingers.
De voorkant is wel glanzend en je ziet er zeer snel vingers op, het is natuurlijk een touch phone dus ik vind het niet zo raar dat er vinger afdrukken op komen.
Tot op heden heb ik nog geen krasjes op het scherm gehad. Ik ben wel erg voorzichtig.

Aan de linker zijkant zit de mini usb aansluiting, rechts volume en camera knop, boven hoofdtelefoon en een “multi”knop. Dit is voor aan en uitschakelen, maar ook voor vergrendelen, stille mode, vliegtuig mode. Als je de knop even indrukt wordt de telefoon vergrendeld, bij 3 seconden ingedrukt houden verschijnt er een menu met de andere 3 optie's.
Onder zit de microfoon en de key-cord aansluitng.

Als je een andere geheugenkaart wil gebruiken kan dit alleen door de back-cover eerst te verwijderen.

Het scherm
Het scherm is een 2.55" capacitive touchscreen.
Met 240*320 heeft de mini pro exact hetzelfde aantal pixels als de N96.
Dit is misschien weinig in vergelijking met andere Androids, maar voor de af-en-toe-surfer vind ik dit toch wel voldoende. Je omkomt er niet aan om te zoomen, dat is zeker.
Doordat de telefoon draait op versie 1.6 van Android wordt er maar gebruik gemaakt van het 65k kleurenpalet. SE heeft wel aangekondigd dat er een update naar 2.1 komt waardoor het scherm wel z'n 16,777,216 kleurtjes mag gaan gebruiken.
Het navigeren op het scherm met de vingers gaat soepel, het scherm is lekker helder en ook met zonlicht heb je nog een goed beeld.

Het toetsenbord
Kleine telefoon, klein toetsenbordje, dikke vingers is dat vragen om moeilijkheden?
Nee.
Wonderwel typt het bordje er prettig, de toetsen staan voldoende uit elkaar om snel te kunnen typen.
Bij het uitschuiven van het bordje kantelt ook meteen het scherm.
Het schuiven gaat soepel, en er zit weinig tot geen speling in. Het voelt solide aan.

De accu
Met 930mAh Li-Polymer zul het moeten doen. Dit gaat bij mij 3 dagen mee.
Helderheid omlaag gebracht, Wi-Fi en GPS uit, syncen met gmail aan. 45 minuten bellen en een spelletje spelen. En een stuk of 15 SMS-jes verstuurd.
Ik ben bepaald geen power-user, maar m'n N96 hield er eerder mee op.

Snelheid en apps
Er zit een Qualcomm MSM7227 600 MHz CPU in, wat opzich niet zo spectaculair lijkt, maar met het kleine scherm en lage resolutie (QVGA) is de mini lekker snel.

Standaard zitten er best wel veel apps op een kleine greep.
  • Facebook
  • Gmail
  • maps
  • Neoreader (streepjes code scanner)
  • Navigatie
  • Browser (zonder Flash support)
  • YouTube
  • spelletjes
De opstarttijd van de apps is lekker kort. Filmpjes van YouTube draaien lekker vlot.
Timescape is ook aanwezig, hierbij kan je in 1 overzicht zien met wie je wat hebt geconverseerd.
Of dit nu een SMS, een tweet oproep of via Facebook is gegaan, alles staat netjes bijelkaar.
In tegenstelling tot z'n grote broer de X10 mist de Mini mediascape.

Ik vind de Mini Pro een lekker klein toestel waar je prettig mee kan werken.
Het hele menu en de structuren werken prettig, en het wendt sneller dan bij m'n Nokia N96.
Alles lijkt gewoon op z'n plaats te staan, tenminste daar waar je het verwacht.

Geluidskwaliteit is goed, en zuiver. De telefoon is snel en het is prettig om mee te werken, kleine berichtjes zijn makkelijk te doen op het touchscreen, voor grotere is het qwerty bordje een genot.

Nadeel is wel de 1.6 versie van Android, maar daar wordt aangewerkt.

Als vervanger voor de Nokia N96 is de Sony Ericsson Experia X10 mini Pro geslaagd.

Heb jij ook een Sony Ericsson X10 Mini Pro Zwart?

Zit er ook een mogelijkheid op om te synchroniseren met Outlook? HTC heeft bijvoorbeeld de HTC Sync applicatie, waarmee dit makkelijk gaat. Zit er ook zoiets bij de Mini-Pro?
standaard zit dit niet in de telefoon. SE X10 mini ondersteund dit niet.
Wel staan er in Android Market meerdere tools om dit te doen.
Dus het is mogelijk.

Ik doe zelf alles syncen met Gmail.
Thunderbird <> Gmail <> Mini Pro

Ik gebruik Outlook niet, dus kan het ook niet testen voor je.
Hoe zit het met het multitasken? Eén van de grootste problemen die ik had met m'n G1 was het gebrek aan geheugen(naast de waardeloze accu). Ik gebruikte het toestel vaak tijdens het hardlopen waarbij ik de muziek speler en Sportypal(sport logger) tegelijk had draaien. Zelfs met swap en/of compache werd regelmatig één van de programma's uit het geheugen gedrukt, erg irritant.

De specs van de mini pro zijn ook niet spectaculair, heeft deze vergelijkbare problemen?
Ik heb het even getest voor je.

Sportypal geïnstalleerd via Market, opgestart en profiel aangemaakt.
muziekje gestart, en een workout gestart.
Via gps de workout gevolgd, en tussendoor switchen naar de musicplayer om een ander muziekje te zoeken.

Sportypal bleef gewoon draaien, muziek haperde geen moment en de telefoon bleef gewoon normaal reageren. Dus geen stroperige bediening.

Zelfs als ik ook nog het web opging met opera mobile 5 geen enkel probleem.
Alle drie de apps draaide gewoon door.

Met deze drie apps aan, was er nog 32MB vrij.

Het is geen grote test geweest, 10 minuutjes ongeveer, maar de mini-pro stond wel z'n mannetje.

hopelijk heb je hier wat aan.

[Reactie gewijzigd door ing_stripe op 14 juli 2010 11:13]

Wat ik mij afvroeg of dat deze ook zo simpel met één hand te besturen is zoals ze graag willen voordoen. En of die snelkoppelingen in de hoekjes fijn werken ;)

Verder een leuke review, overzichtelijk en degelijk.
De snelkoppelingen in de hoekjes werken zeker lekker.
Een lichte aanraak is voldoende om de applicatie te starten.

Of het lekker werkt met één hand?
Voor mij wel, ik zie me zelf vaak met de duim het toestel bedienen.
Korte berichtjes gaat ook met de duim.
Je hebt de optie om een klein tril-signaal te krijgen als je een toets indrukt, hierdoor krijg je de feedback, die ik wel prettig vind, dat je een knop indrukt.
Super! Ik denk dat ik hem nu ook ga bestellen.
Bedankt man!
Hallo,

Ik heb een vraagje. Hoe krijg ik een '_' ingetypt met deze telefoon. Ik krijg het nergens gevonden.

Alvast bedankt!

Groeten,
Randy
bij het toetsen bord zit hij onder de "sym" knop. rechtsonder.
bij de touch zit hij onder de symbolen tab. links van je letterbox.
even openschuiven en dan is het 2e kolom 2e rij. naast het "@" teken.