Arctic Freezer 7 LP Review

Holograph 11 juli 2010, laatste update op 11 juli 2010, 1.277 views

Arctic Freezer 7 LP

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Gebruiksaanwijzing klopt niet
  • Slecht compatible
  • Moeilijk/onmogelijk vast te zetten zonder pinnetjes stuk te maken
  • Koelt slecht
  • Maakt vrij veel geluid, voor een product wat zich aanprijst als een 'stil' product.

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 2
Ik had een nieuwe koeler nodig, omdat mijn standaard Intelkoeler stuk was. Dus ik op zoek naar een goedkope koeler: en ik kwam op de Actic Freezer 7 LP uit. Nadat hij binnen was gekomen ben ik hem meteen gaan installeren. Op de gebruiksaanwijzing stond beschreven 'hoe makkelijk' het wel niet was. Ze hebben een eigen systeem bedacht om de koeler vast te zetten, en dat is echt verschrikkelijk.Van de 4 pinnetjes heb ik er 2 kapot geduwd, dus toen had ik maar een hamertje gepakt om de pinnetjes vast te maken. Dat hielp wel, maar volgens de gebruiksaanwijzing moest ik ze met de hand vastmaken.

Dus eindelijk vast ging ik kijken in mijn BIOS hoe warm mijn CPU was, en mijn Pentium D 805 kwam uit op ongeveer 70 Gr. @ stock speed. Maar wat wil je al 2 van de 4 pinnetjes stuk zijn. Dus ik heb de koeler wat aangeduwd, en de temperatuur daalde wel met 3 hele graden.

Het kost niks, maar dan heb je ook niks.

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 LP?

Je heb alleen op de prijs na een slechte beoordeling gegeven maar lang niet alle punten zijn behandeld.
Wil je voordeling zijn in de keuze dan kan je meestal niet veel verwachten!

Het "pushpin systeem" is het eenvoudigst te installeren althans in theorie. Zelf heb ik er een slechte ervaring mee.

Je drukt de pins kruislinks in en vervolgens kun je deze op lock zetten.
Het locken/unlocken kan soms voor problemen zorgen omdat de splitpen soms erg stroef om de pen zit.
Het kan voorkomen dat de kop draait maar de pen zelf niet meedraait, zo gaan ze eenvoudig stuk aangezien ze van plastic zijn.

De 7 LP is geoptimaliseerd voor "low profile" systemen met name voor smalle behuizingen. En dat zie je terug in het ontwerp.
Het koellichaam is relatief klein met 2 heatpipes daarom kan de 7 LP niet niet veel warmte kwijt, daarbij is de case airflow ook belangrijk.

Als vergelijking kun je misschien de stock cooler gebruiken om de review verder te nuanceren.

Vergeleken met de andere beoordeling van dit product denk ik dat deze review wel enigzins klopt.

[Reactie gewijzigd door thek op 12 juli 2010 12:30]

heerlijk zo'n review. Enkel een klacht over dat het product defect is (gegaan). Dan worden om er een review van te maken nog een paar punten bedacht waarover verder in het artikel zelf niets is genoemd; die laatste voor- en nadelen zijn bedoelt als opsomming, niet als een deel van de review zelf.

Het slechte koelen heb jij daarnaast helemaal niet kunnen testen omdat je hem gesloopt hebt, daarnaast weten we erg weinig over jouw systeem en dus niet hoe moeilijk de koeler het heeft.

Het geluid kan uiteraard ook compleet variŽren; heb je hem op een molex-/3pin-/4pin-stekker aangesloten?, ben je aan de gang gegaan met het zelf regelen van de ventilator? (hoewel dat natuurlijk al geen zin heeft bij een koeler die nauwelijks koelt omdat hij defect is). Daarnaast is het natuurlijk zo dat geluidsniveau een oorzaak-gevolg verhaal is, dat wil zeggen: koelt de cpu koeler slecht dan maakt hij veel herrie omdat de fan hard moet draaien voor een acceptabele luchtverplaatsing, dit wijst op een slecht ontwerp/slechte constructie van de koeler zelf, in dit geval gaat het om een verkeerde montage. De ventilator zelf is meestal niet direct de oorzaak: het geluid van ventilatoren verschilt doorgaans niet zo erg op dezelfde toeren.

Ik stel voor dat je de volgende keer zoiets eerst met de firma Arctic cooling zelf oplost of kijkt naar je eigen geduld en vakkundigheid bij de installatie van deze koeler.

[Reactie gewijzigd door I-Heine-I op 13 juli 2010 21:10]

Wat een waardeloze review. Je maakt eerst de cooler stuk en klaagt vervolgens dat het apparaat slecht koelt?

Negatieve punten die je opnoemt:
- Gebruiksaanwijzing klopt niet
Op welk punt niet?

- Slecht compatible
Want? Je hebt de koeler zelf stuk gemaakt en klaagt vervolgens dat het niet compatible is? Compatible waarmee?

- Moeilijk/onmogelijk vast te zetten zonder pinnetjes stuk te maken
Volgens tests en reviews goed te doen.

- Koelt slecht
Hoe kun je hier over oordelen wanneer het enige exemplaar waarmee je test defect is?

- Maakt vrij veel geluid, voor een product wat zich aanprijst als een 'stil' product.

Hier hebben we echt niets aan.
De koeler wordt vastgemaakt met push-pins, die moet je niet domweg duwen, daar is wel wat gevoel voor nodig, en als je het goed doet gaat dat gemakkelijk en hoef je helemaal niet hard te drukken. Normaal gesproken staat er in de gebruiksaanwijzing beschreven hoe je de push-pins gebruikt, en anders is het ook wel op internet te vinden. Hard drukken helpt niet, dan gaan ze inderdaad stuk. 8)7
Erg slechte review, eigenlijk niet eens de naam review waardig omdat de user zelf iets heeft verknoeid waardoor de koeler niet meer goed kon werken.

Push pins zijn wel irritant ja, maar met een beetje beleid lukt het gewoon.

De slechte temps komen gewoon omdat de koeler niet goed bevestigd zit. Wat bijna altijd de schuld van de gebruiker is en gezien het verhaal van deze user lijkt dat hier dus het geval te zijn.
Dat laatste zinnetje maakt je review helemaal af. :D
Dat laatste zinnetje alleen al verdient 5 sterren.
Zoals al meerdere keren gezegd, waardeloos. Zelf heb ik ook een artic cooling freezer (overigens wel een andere versie, de Xtreme Rev. 2) en de push pins zijn zeer gemakkelijk te installeren, als voorzichtig bent, het is wat lastig om ze erin te krijgen maar als je beetje rustig doet werkt het prima. Doordat je de koeler hebt verneukt werkt hij niet goed, dus kortom in jouw geval klopt het. Maar ik heb er ook niet veel voor betaald en hij werkt prima.
Het lijkt mij verstandig wanneer je weer eens de neiging hebt om je pc te upgraden je er iemand bijhaalt die je het voordoet, want dit is meer een statement van onvermogen!
''Het kost niks, maar dan heb je ook niks.'' :D