LG XBOOM Go PL5 Zwart

€ 71,26
Specificaties Stereo met Bluetooth (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

LG XBOOM Go PL5 Zwart Review

Rooieduvel 15 oktober 2020, 1.524 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.Rooieduvel schreef afgelopen jaar 21 reviews, waarvan 19% gesponsord.

LG XBOOM Go PL5 Zwart

De BOOM PL5 is een handzame Bluetooth speaker maar weet toch een prima geluid te produceren. Dankzij een batterijduur van meer dan 18 uur kan hij een hele dag mee en hij is in 4 uur ook weer opgeladen. Let wel dat de bas wat kan overheersen.

Pluspunten

• Prima geluid
  • LED verlichting
  • Lange accuduur
  • Spatwaterdicht

Minpunten

• Bas kan wat overheersen

Voordat ik deze review begin wil ik de Reviewclub bedanken voor het opsturen van deze speaker. Dit is voor het eerst dat ik iets test via deze internetpagina, waarbij ik benieuwd was naar de gang van zaken.

LG is een fabrikant die op het moment enorm veel producten op de markt zet. Ze zijn in zo ongeveer elke productgroep terug te vinden van apparaten die in het dagelijks leven gebruikt worden. Denk hierbij aan de koelkast in je keuken, de wasmachine in de badkamer of washok en de telefoon die je dagelijks gebruikt om bereikbaar te zijn. Ook op computervlak kun je ze tegen komen want schermen zijn ook één van de specialiteiten van dit bedrijf. En de woonkamer mag niet overgeslagen worden met de aanwezigheid van Blu-Ray spelers en televisies. Overigens: alle tv's die voorzien zijn van OLED hebben een paneel van LG ingebouwd.

Waar ze ook in thuis zijn is het audio gedeelte. Daarvoor werkt LG al tijden samen met Meridian. Dit bedrijf is een expert als het aan komt op audio en bestaat al sinds 1977. Ze weten dus waar ze het over hebben. Niet zo gek dat de speakers van LG gebruik maken van de techniek van dit bedrijf. Dit is terug te vinden in de soundbars, de speakers in de televisies en in de losse portable speakers. Dat laatste is onderwerp van deze review. Dit jaar heeft LG een nieuwe reeks speakers op de markt gebracht onder de naam Xboom Go. Drie varianten zijn op dit moment verkrijgbaar: de 7, de 5 en de 2. Het verschil is het formaat van de speaker. Wij gaan het hier hebben over de Xboom Go PL5

Op dit moment is de adviesprijs voor de speaker zo'n €99,- maar wie goed kijkt ziet de speaker al terug voor de prijs van €79,-. Maar wat je voor dit bedrag terug krijgt? Dat lees je verder in deze review.

Voordat we gaan kijken wat deze speaker voor features bezit, eerst even een blik op de specificaties.

De speaker is met 620 gram niet echt zwaar. Ook de afmetingen van de speaker zijn netjes: 20 bij 8 bij 8 centimeter. De woofers hebben beiden een afmeting van 1.75 inch. De output van de speaker is 30 Watt en dat is best veel voor een apparaat van dit formaat. De speaker heeft een Aux-in aansluiting zodat er nog een apparaat via een kabel aangesloten kan worden maar het vaakst zal toch de bluetooth verbinding gebruikt worden. De audioformaten voor bluetooth zijn apt-X HD, AAC en SBC. De speaker in deze review is uitgevoerd in Navy Blue maar hij is te krijgen in meerdere kleuren, voor ieder wat wils.

Lichten we even een paar dingen uit van deze speaker:

De speaker is voorzien van technologie afkomstig uit de stal van Meridian. Neem onder andere MQA wat er voor moet zorgen dat muziek zo effeciënt mogelijk gestreamt wordt van de telefoon naar de speaker zonder verlies van kwaliteit. Maar zo is er ook MLP oftewel Meridian Lossless Packing. Deze techniek is zelfs overgenomen door Dolby als de standaard voor dvd-audio. Het bedrijf weet dus waar ze het over hebben als het aan komt op audio.

De speaker is bestand tegen water. Hij heeft een IPX5-classificatie meegekregen wat in houdt dat er geen schade is wanner bespoten (12,5 l/min) onder elke hoek gedurende 3 minuten op een afstand van 3 meter. Hij kan dus zeker wel tegen wat water maar je moet hem niet in een badkuip of een zwembad gooien. Daar gaat hij wel kapot door en dat valt niet meer onder garantie. Maar een regenbui zou deze speaker zeker aan moeten kunnen.

De accu in de speaker is 3900 mAh groot en zou meer dan 18 uur mee moeten gaan. Mocht de accu dan toch helemaal leeg zijn dan kost het 4 uur voordat de hele accu weer vol zit. De accu gaat dus zeker een hele dag mee, vooral als je niet de hele tijd de muziek aan hebt staan. Uiteraard wordt de accuduur wel beinvloed door de verschillende opties op de speaker.

Apparaten kunnen anno 2020 bijna niet meer zonder RGB verlichting. Dus heeft deze speaker ook twee ringen met LED's die op de maat van de muziek oplichten en van kleur veranderen. Deze twee woofers zie je ook bewegen als er veel bas aanwezig is in de muziek, wat er best apart uit ziet.

Meer informatie is terug te vinden op de website van LG

Tijd om de speaker er eens bij te pakken en beter te bekijken.

Op de verpakking zien we de standaard dingen terug die je van een verpakking kunt verwachten tegenwoordig. De voorkant is wit uitgevoerd en in het midden vinden we het merk en type terug, samen met een afbeelding van het product. Op de achterkant vinden we dit nogmaals maar is de kleur van de doos anders uitgevoerd. Op de zijkant zien we een aantal features terug van de speaker zoals de Sound Boost mode, de lange accuduur en de verlichting. Maken we de doos open, dan zien we eerst piepschuim terug. Halen we dit uit de verpakking dan zien we de speaker goed verpakt liggen in een folie. Daaronder zit de documentatie verstopt en een laadkabel. Een adapter zelf ontbreekt maar over het algemeen kan hier gewoon de adapter van een telefoon voor gebruikt worden.

De speaker heeft het uiterlijk van een pil meegekregen. Dit hebben we in het verleden gezien bij meerdere merken maar dat is helemaal niet erg. De speaker is vrij handzaam en er zitten niet al teveel fratsen aan. Uiteraard mogen de gaten niet ontbreken aan de voorkant. Hier komt het gewone geluid doorheen als er muziek afgespeeld wordt. Links en rechts zijn de twee woofers terug te vinden die op en neer trillen bij genoeg geluid. Bovenop de speaker vinden we de bedieningsmogelijkheden. Van links naar rechts zijn dit de aan/uit knop, de Bluetooth knop (om apparaten te koppelen), de plus en min knop om het volume te regelen, de start/pauze knop om muziek te pauzeren en weer te starten en de Sound Boost mode. Deze laatste optie moet er voor zorgen dat het geluid harder door de speaker komt. Aan de linkerkant zien we nog het Meridian logo terug.

Aan de achterkant van de speaker vinden we heel groot het Xboom logo terug. Dit is in de speaker gedrukt dus dit zal ook zeker niet zomaar verdwijnen. Daaronder vinden we iets van een rubber klepje terug. Halen we dit los dan zien we daar twee aansluitingen zitten en vier knoppen. Twee daarvan zijn voor het instellen van de multispeaker optie, waardoor er meerdere speakers met elkaar verbonden kunnen worden. De andere knop is voor het instellen van de verlichting. Kies hierbij uit verschillende kleuren of een vaste kleur. Rechts daarvan vinden we een gaatje waarmee de complete speaker gereset kan worden. Als laatste vinden we nog de USB-C aansluiting voor het opladen van de speaker en de AUX aansluiting om een apparaat via een kabel aan te sluiten. Als laatste zien we aan de onderkant van de speaker nog wat tekst staan. Dit is tevens de kant waar de speaker op staat als hij neergezet wordt.

De speaker wordt niet met software geleverd maar LG heeft wel een app gemaakt voor Android en iOs. Dit is de LG XBOOM app. Met deze app is het mogelijk om van afstand de verschillende instellingen aan te passen van de speaker.

Aangezien ik gebruik maak van een Oneplus toestel haal ik de software uit de play store. Deze is vrij eenvoudig te vinden als je zoekt op xboom. Druk op de knop installeren en de app wordt gedownload en geïnstalleerd. Wanneer dit gedaan is kan de app geopend worden. Je wordt welkom geheten door een XBOOM logo en een set kleurige speakers. Wat er nu gedaan kan worden is het koppelen van de telefoon aan de speaker. Wanneer je dit doet zal er een overzicht getoond worden van alle Bluetooth apparaten waar de telefoon al eens mee gekoppeld is geweest en de nieuwe apparaten die beschikbaar zijn. Zoek daar op LG PL-5 en druk op verbinden. De speaker is nu klaar om in gebruik genomen te worden.

Als de app voor het eerst start wordt zul je uitleg krijgen over de verschillende onderdelen van het programma. Waar kun je de afspeellijst terug vinden, waar zit het menu en wat kan ik nu precies met welke knop. Wel zo fijn om te weten wat precies wat is. Wil je dit item overslaan dan zet je het vinkje uit bij Don't show this again.

Een van de menu items is het aanpassen van de verlichting op de speaker. Hier staan al een paar thema's voorgeprogrammeerd waar je uit kunt kiezen. Maar mocht je zelf wat willen maken dan is er ook de optie My Style waar je zelf kunt bepalen wat de verlichting nu precies gaat doen. Dit natuurlijk wel binnen de mogelijkheden van de verlichting zelf. Mocht je de verlichting maar niets vinden dan kun je deze ook gewoon uit zetten.

Hier een voorbeeld van hoe de verlichting op de speaker er precies uit ziet. (Muziek van NCS)

Dan zijn er nog een paar opties terug te vinden in het hoofdmenu. Helemaal aan de linkerkant zien we de Wireless Party Link. Hiermee is het mogelijk om een tweede speaker te koppelen zodat je een stereogeluid creëert. Ook is het mogelijk om meerdere speakers te koppelen zodat op meerdere speakers tegelijk hetzelfde te horen is. Verder is er de mogelijkheid te wisselen tussen een Bluetooth verbinding of de AUX aansluiting op de achterkant. Als laatste is het mogelijk om via de app de Sound Boost optie aan of uit te zetten.

Als laatste hebben we nog een aantal instellingen om te bekijken. Hier moet je denken aan zaken als een geluidje als de speaker aangezet wordt of een apparaat gekoppeld wordt. Ook is Auto Power Management mogelijk. Wanneer het apparaat te lang aan staat zonder dat er activiteit is wordt deze uitgeschakeld. Tevens is er Auto Music Play. Wanneer je de telefoon tegen de speaker aan tikt begint deze meteen te spelen. Bij de Multi play mode is het mogelijk om te bepalen of een nummer op een andere telefoon afgespeeld mag worden of niet. Kijken we nog naar de de playlist knop rechts bovenin dan kan daar een afspeellijst samengesteld worden van muziek die op de telefoon staat. Uiteraard hoeft dit niet gebruikt te worden maar kunnen in plaats daarvan apps zoals YouTube of Spotify prima gebruikt worden.

Inmiddels heb ik deze speaker nu een paar weken in gebruik en ik moet zeggen dat deze speaker mij echt bevalt en verbaast. Het geluid wat er uit deze speaker komt klinkt behoorlijk goed voor zijn afmetingen. Weliswaar moet er wel meteen een kanttekening geplaatst worden bij deze uitspraak. Standaard komt er net iets teveel bas uit de speaker wat het geluid iets te zwaar aan laat voelen. Dit is te verhelpen door de Sound Boost optie in te schakelen. Daardoor worden de midden en hoge tonen meer naar voren gebracht en is het geluid wat mij betreft wat meer in balans.

Dit heeft uiteraard wel zijn effect op de accuduur van de speaker. Echter valt daar niets op aan te merken. In het begin had ik de speaker 2 uur in gebruik en was er nog geen 20% van de accu leeg getrokken. Ook heb ik hem op werkdagen gebruikt op zolder, gekoppeld aan mijn pc via Bluetooth. Na een complete werkdag geeft de accu aan nog 70% vol te zijn. Dit was met de verlichting aan maar zonder Sound Boost. Ook maakt het natuurlijk uit hoe hard je de speaker zet. Hoe harder deze aangezet wordt, hoe sneller de accu leeg loopt. Maar je kunt makkelijk een complete dag doen met één lading. En mocht hij bijna leeg zijn dan gaat het lampje op de speaker branden.

Het gewicht van 620 gram geeft het gevoel dat je wat in je handen hebt. Hij is dankzij zijn compacte afmetingen vrij makkelijk in een rugzak te stoppen en je vindt hem ook meteen terug. Op het moment dat ik hem aan zette was de telefoon binnen een paar seconden gekoppeld zonder dat ik daar een extra handeling voor hoefde uit te voeren. De knoppen voelen prima aan al zullen deze voor sommige anderen "eng" aan voelen. Het is enigszins goed aan te voelen welke knop je in drukt als je over de knoppen aait. Deze reageren ook soepel. Het volume is aan te passen via de speaker maar ook via de telefoon zelf.

De app die LG beschikbaar stelt zit wel goed in elkaar maar is niet iets wat je veel zult gebruiken. Zo nu en dan is het handig als je meerdere speakers aan elkaar wilt knopen of wanneer de speaker niet binnen handbereik is en je toch iets wilt veranderen. Dan is het handig om even de app te openen en even snel wat aan te passen. Maar bij normaal gebruik is de app compleet niet nodig.

En: wat is mijn mening over deze speaker? Ik moet zeggen: de speaker valt absoluut niet tegen. Hij is vrij handzaam en makkelijk mee te nemen. Eenmaal op de plek is het een kwestie van aanzetten en de telefoon is zo gekoppeld. Zet een muziekje op en je kunt beginnen met genieten. Overigens blijft het niet bij telefoons: ook pc's met Bluetooth kunnen makkelijk gekoppeld worden. Het geluid klinkt op zich goed maar de bas overheerst wel. Dit los je op door de Sound Boost aan te zetten, zodat de midden en hoge tonen wat luider klinken.

De accuduur is een enorm positief punt. Volgens de specificaties zou de speaker 18+ uur moeten halen en in de praktijk haalt hij deze cijfers ook wel. Na 2 uur gebruik was er nog geen 20% weg (aantallen worden in tientallen weergegeven) en na een volledige werkdag was er pas 30% verbruikt. De 18 uur mag dus geen probleem zijn. Let wel dat zaken als Sound Boost en de LED verlichting extra stroom trekken wat weer invloed heeft op de accuduur.

De LED verlichting is een leuke toevoeging maar de verlichting zelf is niet heel fel. Deze reageert op het geluid in verschillende kleuren. Tevens is het mogelijk de verlichting aan te passen op de speaker maar ook in de app van LG. Ook de app is een handige toevoeging maar in de praktijk zul je deze niet snel gebruiken. Alleen wanneer je de speaker niet binnen handbereik hebt komt hij echt van pas.

Voor de prijs van €79,- is dit zeker een goede speaker!

Mocht je op- en/of aanmerkingen hebben of iets te vragen, dan hoor ik het uiteraard graag. Vond je dit een leuke review, dan hoor ik het dit natuurlijk ook graag. :) Het motiveert mij om nog meer reviews te maken.

Heb jij ook een LG XBOOM Go PL5 Zwart?

Mijn moeder heeft deze box nu, werkt prima en voor haar perfect geluid en batterij duur. Nu heeft ze het volgende probleem. Als ze Spotify luistert en haar kleinkind wil op haar telefoon YouTube kijken, dan wordt YouTube direct via de box afgespeeld. Ze wil dit gewoon afspelen op haar telefoon en Spotify door laten spelen via de box. Iemand een idee?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.