1 review

Garmin Instinct Solar (Zwart)

Specificaties Android, iOS compatibel en 53g - Bekijk alle specificaties

Garmin Instinct Solar (Zwart) Review

dasystemcheck 26 september 2020, 456 views Product gekocht

Garmin Instinct Solar (Zwart)

Upgrade vanaf een Amazfit GTR 47mm; van budget naar sport smartwatch. De moeite waard als upgrade, maar dan vooral als je geen behoefte hebt aan een kleurenscherm, maar wèl aan acurate (GPS) data. De geclaimde 24 dagen accuduur is NIET reëel, daadwerkelijk ongeveer 12 dagen incl. 2x per week sporten.

Pluspunten

• Accuduur
  • Veel activiteitopties
  • Solar voor een beetje extra accuduur

Minpunten

• Solar resultaat veel minder dan verwacht
  • Misleidende accuduur promotie
  • Laadtijd

Gekocht als upgrade van een Amazfit GTR 47mm. Oftewel van budget smartwatch naar serieuze sport smartwatch.
Absoluut de moeite waard als upgrade, maar dan vooral als je geen behoefte hebt aan een kleurenscherm, maar wèl aan acurate (GPS) data.

Een kleine 'maar' : De geclaimde accuduur van 24 dagen is NIET van toepassing als je de "Activiteiten volgen" functie aan hebt staan. De accuduur wordt door die functie tot de helft gereduceerd, wat betekent dat de accuduur bij gewoon gebruik ongeveer 12 dagen is (met 2x per week een uur sporten).

Ik heb hierover contact gehad met Garmin en kreeg als terugkoppeling:
"De functie voor het volgen van activiteiten houdt uw dagelijkse stappentelling, stapdoel, afgelegde afstand en verbrande calorieën bij voor elke vastgelegde dag. Uw verbrande calorieën omvatten uw gewone stofwisseling plus door activiteiten verbrande calorieën.
Als u dit uitschakeld zal dit niet worden vastgelegd. Eigenlijk heeft u zonder de functie geen tracking van uw welness data en gebruikt u het toestel als horloge en niet als smartwatch."

Voor zover ik 'm tot nu toe heb gebruikt incl. sportactiviteiten (hardlopen, fietsen en krachttraining) is de prijs/prestatie degelijk, hoewel ik me flink verkeken heb op de toegevoegde waarde van de zonnecellen.
Om daar echt van te kunnen profiteren, zul je de "Activiteiten volgen" (en daarmee een groot deel van de automatische activiteiten) uit moeten zetten. Pas dan zal goed merkbaar zijn dat de zonnecellen bij een hele dag buiten werken de accuduur een paar uur kan oprekken.

De bouwkwaliteit valt te prefereren boven de Fenix-lijn; de Instinct Solar heeft een minder luxe uitstraling, maar met een hard kunstof omhulsel dat tegen een flink stootje kan.
Het prijsverschil t.o.v. van de Fenix-lijn geeft persoonlijk het gevoel dat je minder voorzichting "mag" zijn.
Functioneel -voor zover ik dat heb kunnen vergelijken- lijkt de Instinct Solar een soort "Fenix light" variant.

Heb jij ook een Garmin Instinct Solar (Zwart)?

Vergeleken met b.v. de Forerunner 235 is 12 dagen nog steeds extreem lang voor een Garmin horloge. Mijn ervaring met de Forerunner is dat je zeker om de dag moet opladen als je de gebruikelijke functies aan hebt staan, en drie keer per week sport. Een week zonder te hoeven opladen zou ik dus al een hele verbetering vinden.
Jammer dat de Instinct Solar blijkbaar geen Connect IQ gebruikt, voor bijvoorbeeld Komoot integratie. Voor de rest lijkt hij me wat zwaarder en dikker dan de Forerunner, maar dat is waarschijnlijk onvermijdelijk. Geen probleem voor lange wandeltochten, maar misschien wel voor het hardlopen.
Ideaal (voor mij) zou een Forerunner 245 solar zijn; optimaal voor het hardlopen, en met een lange batterijduur.