Specificaties 64GB 2.5" (SATA-600) @ 355/70MB/s - Bekijk alle specificaties

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB Review

patje2k 23 juli 2010, laatste update op 23 juni 2011, 3.719 views

Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB

Pluspunten

• klein, stil, energiezuiniger dan een normale hdd

Minpunten

• montagebracket ontbreekt, je moet het zelf aan de binnenkant van je kast plakken/schroeven

Via de website van Crusial besteld. Binnen drie dagen probeerde UPS het ding bij mij thuis te bezorgen maar ik was niet thuis. Ik heb de ssd maar bij een dependance van UPS opgehaald. De verpakking was zorgvuldig en de ssd kwam ongeschonden uit de doos.

Installeren is vrij simpel, zorg wel voor een goede backup of image van je startup schijf. Of maak gebruik van de kans voor een schone install zoals ik zelf heb gedaan. Er is geen bracket meegeleverd, maar dat mag geen probleem zijn, desnoods plak je het aan de kast met tape. De ssd is namelijk extreem licht en klein.

Na het installeren van schijf en besturingssysteem kan je aan de slag.

Voorlopige conclusies:

Systeem start veel sneller op dan met een hdd. 14 seconden sneller.
Programma's starten veel sneller.
De gehele bewerking van en met programma's wordt veel vloeiender. Geen haperingen meer als er data moet worden gelezen door een programma.

Houd er wel rekening mee dat je enig verstand van sleutelen in een pc moet hebben en ook van het overzetten van een image en backup.

Even hhd tune gedraaid en de resultaten zijn in de afbeeldingen te lezen.
Opstartijd met oude hdd 59 seconden
Opstarttijd met nieuwe ssd 45 seconden.

Zoals je ziet in de afbeeldingen zijn de acces times veel lager dan een normale hdd.

Geen problemen met het installeren. Systeem herkent de ssd. zelfs met een bios uit 2006 in dit geval.
Deze ssd heb ik in een acer aspire M5500 geinstalleerd, puur om een snelle opstarttijd en systeemverbetering te verkrijgen. In een nieuw systeem zullen de prestaties naar verwachting nog beter zijn. In dit geval is waarschijnlijk de controller de bottelneck. Zie ook de afbeelding van de oude harde schijfgegevens ter vergelijking.

Zoals eerder gemeld is dit een voorlopige review en zal ik meer info geven in de loop van de tijd.

Update. Gekozen voor deze ssd omdat het een vrij nieuwe versie ssd is. Draait nu onder windows vista 32 bit. Echter ik denk dat het beter is om het onder windows 7 te draaien ivm trim commando. Echter dit moet ik nog verder uitzoeken.

Zojuist de firmware van de SSD ververst:

Een hele verbetering. 8-)

Heb jij ook een Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB?

Je kan vermelden dat je bij het formatteren van de schijf moet werken met alignment (partitie maken via de Vista of Windows 7 DVD) voor optimale throughput.

Verder is het zo dat SATA 2 niet veel verder komt dan 225 MB/s en de 355 MB/s alleen met SATA 3 te halen is.
Dit is geen review ; zit niets concreets in. Kan je niet even benchmarks draaien? Even vertellen hoeveel seconde winst in opstarttijd is? Waarom de betrouwbaarheid na een paar dagen al 5 sterren moet krijgen? Nog problemen gehad met het opzetten van de schijf? Compatibiliteit met Linux?
dan moet je aparte review maken voor linux..
Staat beetje los van elkaar ...
SSD's met Linux zijn niet zo'n probleem (Getest met Ubuntu), maar let wel dat momenteel TRIM ondersteuning nog niet (volledig) wordt ondersteund.

Ook anders als onder windows 7, zal het verschil uitmaken welke firmware en hardware je in je SSD hebt zitten voor de ondersteuning. Dit is bijzonder moeilijk te achterhalen, gezien het aantal gebruikers van linux (met jou specifieke distro) en aantal mensen die SSD's aanschaffen.

Maar in het algmeen: Als je een mount aanmaakt, GRUB erop krijgt en ext 3 of 4 formateerd, zal iedere linux distro (redelijk recente kernels) het gewoon doen.

Ubuntu netbook remix op 10.4 basis (2.6.2x) start in zo'n 3~4 seconden na de post.
(deze Crucial bij een collega, Asus 1201N geloof ik)

Dit is een grote maar redelijk insignificante verbetering t.o.v. wat mijn MSI wind U100 doet met een 160GB samsung 5400rpm schijf: Die start in zo'n 8~14 seconden na de POST. Reken hierbij wel dat er een behoorlijk platform verschil is tussen de Atom 270 en de 450 in de Asus.
zou je misschien niet kunnen vermelden hoeveel sneller het systeem opstart, ben zelf ook op zoek naar ssd en dit is voor mij het belangrijkste van de ssd dat het systeem snel opstart.

bedankt voor de update hier heb ik wat aan nu zie je dat de ssd zeker wat winst geeft qua opstarttijd dus is het voor mij duidelijk dat ik ook een ssd aanschaf.

[Reactie gewijzigd door sebasss2 op 12 juli 2010 21:48]

Mijn ervaring met SSD's (in mijn geval Vertex 2 100GB (nog zonder nieuwe firmware)) is dat het systeem nauwelijks sneller opstart. Grootste verschil is wanneer je iets opent (maakt niet uit wat) dat in een oogwenk gebeurd is.
@ Hans: als je geen Lunix gaat draaien hoef je dat toch ook niet te testen? ;)

Korte preview, zo kan ik het misschien beter noemen. Wat ik er wel uit op kan maken is dat de max. read ligt rond de 215 Mbps, en dat SATA-300 dus geen bottleneck zou gaan vormen? Dit was nml. in eerste instantie aangekondigd als een SATA-600 SSD met leessnelheden van ~255 Mbps, dus dat valt enigszins tegen?
Mensen moeten niets nee, maar ik noemde maar wat zaken die wellicht in een review onderdak kunnen vinden. Er kan toch wel een beetje concrete inhoud in een review staan of niet?

Ik zie dat er HDtune screenshots zijn toegevoegd. Dat is mooi :)
redelijke review,
zeer nuttige benchmarks

maar ik wel een vraagje voor je:
waarom deze ssd? Kun je dat mss uitleggen

persoonlijk denk ik dat je beter af was geweest met vertex 2, maar dat is persoonlijk
Vertex 2 is zo'n 20 euro duurder. C300 heb je al voor 140 euro thuis bezorgd. (4geheugen.nl)

Bovendien is de Vertex 2 niet noodzakelijk sneller dan de C300: link

[Reactie gewijzigd door Philflow op 23 juli 2010 15:45]

Ik heb de review geupdate. Mocht je meer info wilen laat het maar weten.
Hallo

Ik heb zelf een i7 920 met p6t deluxe v2 moederbord en 6gb ddr3 ram met 64gb ozc ssd 64 vertex turbo..systeem windows 7 prof 64 bits

Mijn systeem start op in 25 seconde....volgens mijn kan dat niet sneller omdat je bios ook de tijd nodig hebt..zodra de bios geweest is..is het systeem beren snel.

En daarna als je echt met je ssd werkt gaat alles in oogwenk.

ik merk het ook als ik wel is van me servers een volle php script met douwloaden...naar gewone schijf duurt het wel een uur....en als ik het naar me ssd laat brengen...dan zit ik op 15 min..dus ssd is echt vele malen sneller dan een gewone hd.

er bestaad ook nog een tooltje voor sneller opstarten..opstartboost....die instaleren en dan is je systeem ook sneller...maar ik kom helaas niet sneller als 25 seconde 16 seconde heeft ie nodig vanaf de start knop tot aan windows en windows start op in 9 sec.