Specificaties 2,6" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Star Qwerty B3410 Zwart Review

amx 11 juli 2010, 1.942 views

Samsung Star Qwerty B3410 Zwart

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding
  • stereo jack aansluiting
  • goed te bedienen toetsenbord

Minpunten

• touchscreen kan van de vergrendeling afgaan
  • geen wifi

Ik heb de Samsung Star qwerty nu een paar maanden, en de telefoon is me goed bevallen. Het is de eerste niet-prepaid telefoon die ik heb, en als ik kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding is dit toch een een koopje geweest, voor de telefoon maakt de prijs van het abonnement in deze review natuurlijk weinig uit, maar als ik kijk naar de functies van mijn prepaid telefoontje en deze, en wat ik nu betaal, is het een verbetering.

Het is best een kleine telefoon, ongeveer 10 cm, maar is toch redelijk zwaar, in ieder geval een stuk zwaarder dan mijn eerdere telefoons.

De telefoon heeft een goed bereik, ik heb nog geen enkele keer gehad dat mensen me slecht konden verstaan, de luidspreker van de telefoon is ook duidelijk, wat handig gedaan is, is dat als je belt, standaard het touchscreen geblokkeerd is, dus je kunt geen toetsen indrukken terwijl je aan het bellen bent, je kunt de blokkering natuurlijk ook uitzetten, voor als je in een keuzemenu zit.

De accuduur van de telefoon is redelijk tot goed, gemiddeld laad ik de telefoon 1 keer in de 4 dagen op, ik gebruik de telefoon zelf voornamelijk om te sms-sen af en toe te bellen, en als ik terugkom van het werk de telefoon als mp3 speler te gebruiken. De telefoon is in ongeveer 3 uur opnieuw opgeladen

Het touchscreen van de telefoon reageert goed, het is geen echt groot scherm zoals de Iphone, ik gebruik de telefoon op dit moment niet voor internet, dus hoe dat bevalt weet ik niet, al is dat wel mogelijk via een apart abonnement, als er wifi op zou zitten, zou ik er waarschijnlijk meer over kunnen zeggen. Als je een nummer wilt draaien, gebruik je uiteraard de touchscreen, de cijfertoetsen zijn wel groot genoeg.
Het touchscreen is te vergrendelen, en een van de meest gehoorde klachten van deze telefoon is dat de vergendeling er snel af gaat. Ik heb er de eerste weken niks van gemerkt, het is in mijn ervaring vooral als je actief dingen doet, de telefoon de vergendeling inderdaad wel eens kwijtraakt, bijvoorbeeld bij het sjouwen van zakken tuinaarde is de vergendeling er bij mij wel eens afgegaan, ook heb ik de puc code wel eens moeten invoeren, omdat de pincode gewijzigd was, zonder dat ik er zelf iets aan gedaan had. Wat ik nu meestal doe, is de telefoon als ik onderweg ben , in mijn borstzak doen, al is de vergendeling er eigenlijk nog maar een paar keer afgegaan in de maanden dat ik de telefoon heb. kkan me voorstellen dat mensen het te ergelijk gaan vinden op een gegeven moment, en het is ook niet echt helemaal ideaal, maar als ik terugkijk nogmaals naar de prijs/kwaliteit verhouding is het voor mij nog eigenlijk geen bezwaar. Een beschermhoesje kopen is voor mij persoonlijk geen optie, de telefoon zelf is redelijk dik van zichzelf (2cm), en zoveel problemen heb ik er niet mee.

Het toetsenbord is gewoon ok, ik heb zelf grote handen (ik ben 1 meter 94), maar de toetsen zijn goed te bedienen, ik maak eigenlijk nauwelijks of nooit spelfouten, en de lettergrootte op het scherm is ook duidelijk. Het is met de telefoon mogelijk om accenten op de klinkers te zetten (bijvoorbeeld ipv e), de telefoon gaat er automatisch van uit dat je hier gebruik van wil maken, dus als je 2 keer op de e drukt, krijg je een e met een accent erop. Voor mij is dit wel hinderlijk, vooral ook, omdat er geen mogelijkheid lijkt te zijn om dit uit te zetten. Voor mij is dit dus wel een nadeel, het belemmert het vloeiend typen van berichten. Het toetsenbord is ook te gebruiken om de telefoon te bedienen in plaats van de touchscreen, soms is dit handig , bijvoorbeeld bij het maken van playlists.

De telefoon heeft, zoals ik eerder zei, veel meer functies dan mijn eerdere prepaid telefoontje (was een Samsung C140), degene die ik het meeste gebruik zijn de mp3 speler, de FM radio, en (vraag me niet waarom) de calculator. Soms gebruik ik de ingebouwde camera (2 MP). Kwaliteit van de foto's is redelijk. Er zitten nog meer functies op, maar ik gebruik de telefoon voornamelijk voor bellen/sms-sen/mp3 luisteren.
De mp3 speler heeft een equalizer, waarom handig zou je denken? Kwaliteit van koptelefoon is toch nooit denderend? Dat klopt trouwens ook voor de meegeleverde koptelefoon, maar bovenop de telefoon zit een 3.5mm jack aansluiting, zodat je de telefoon ook op andere apparatuur kunt aansluiten. Ik heb de telefoon al vaker op mijn Sennheiser koptelefoon aangesloten, maar vaker nog op mijn Pioneer versterker, en ik moet zeggen dat de kwaliteit gewoon goed is. Voor mij wel een pluspunt die stereo jack aansluiting.
Nadeel van de mp3 speler is, dat als je playlist maakt, de telefoon de lijst van tracks in 1 grote lijst weergeeft, en een eigen benamingssysteem er op na lijkt te houden, als ik een mp3 bijvoorbeeld in windows 1.mp3 zou noemen, en het mp3-tje naar de telefoon over zou zetten, de telefoon ergens uit metadata van de mp3 een andere naam vindt, zou is het dus niet mogelijik om zelf de volgorde te bepalen van de playlists, en, ook irritant, tracks terugvinden uit de volledige lijst mp3's kan lang duren.

De telefoon is te verbinden met de pc via de datakabel van Samsung, op de usb poort van de pc. Samsung PC studio is een programma wat je kunt gebruiken om bestanden over te zetten, ik gebruik de telefoon meestal als massa-opslag, en zet bestanden via de Explorer over op de mini SD kaart. Jammer was, dat zowel de data kabel, als de PC studio niet meegeleverd worden, tip: koop de data kabel niet bij de Mediamarkt, daar betaal je 25,- , op internet ongeveer 10,-.

Voor mij is het een prima telefoon, bellen, sms-sen en mp3 luisteren gaat prima, er zitten zeker wat nadelen aan deze telefoon tov duurdere telefoons, maar voor wat je betaalt, krijg je wel een goede telefoon. Grootste nadeel voor mij blijft dat er geen wifi op zit, met de touchscreen problemen kan ik leven. Grootste voordeel blijft ook dat ik ongeveer de helft betaal tov van wat ik eerder betaalde, en er een (semi)smartphone bij heb gekregen

Heb jij ook een Samsung Star Qwerty B3410 Zwart?

"geen wifi" lijkt me geen negatieve eigenschap, het zit er gewoon niet in.
Dan zou je "geen gps" etc. ook als negatieve eigenschap kunnen opnoemen.
Het niet standaard meeleveren van een datakabel vind ik persoonlijk wel triest,
al kun je daarvan natuurlijk ook zeggen (net als wifi) dat het er gewoon niet bij zit.
Wat voor data kabel is het dan? is het samsung eigen en kan je mischien een pricewatch link geven als hij er in staat?
Wow, als je dit toen ter tijd een goed toestel vond? had je denk ik achteraf nooit een iphone geburkt?