Roccat Kave Review

psychoclown 10 augustus 2011, 9.952 views

Roccat Kave

Pluspunten

• Comfortabel
  • Goede noise cancelling
  • Kwaliteit geluid
  • Kwaliteit microfoon
  • Desktop Remote

Minpunten

• Niet uit te zetten
  • Lengte snoer tussen Headset en Remote
  • Centrale volume draaiknop geeft geen indicatie wat het volume is
  • Game/Movie setting heeft nauwelijks effect

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Onlangs kwam ik erachter dat boven de linker oorschelp van mijn pricewatch: Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer een scheurtje in het plastic zat. Ik ben altijd heel voorzichtig om gegaan met mijn headset dus ik vond dit natuurlijk erg vervelend en helaas had ik geen garantie meer. Ik besloot om nog voorzichtiger te doen want voor de rest werkte de headset nog prima. Helaas na een paar weken werd de scheur zo groot dat ik de linkerschelp niet eens meer normaal op mijn oor kon houden en het was dus hoog tijd voor een nieuwe.

Mijn voornaamste eisen voor de nieuwe headset waren een solide uitstraling, 5.1 surround geluid en goede prestaties. Verder wilde ik er niet meer dan 90-100 euro aan uitgeven waardoor ik een klein lijstje headsets over hield om uit te kiezen. Met deze eisen ben ik vervolgens op zoek gegaan en heb ik natuurlijk hier op tweakers rond gekeken en ook met google research gedaan. Al gauw kwam ik op de Roccat Kave uit omdat deze headset veel lovende reviews kreeg en er ook qua features/specificaties goed uit zag.

Van het merk had ik wel eens eerder gehoord maar sinds ik al jaren niet meer echt in de online gaming scene zit was deze me nog niet heel bekend. Iets over Roccat, een duits merk dat al bijna 2 jaar meedraait in de gaming scene met allerlei producten zoals headsets, muizen, toetsenborden, accessoires en meer. Veel van hun producten krijgen erg lovende reviews en daarmee vestigen ze toch behoorlijk naam. Daarnaast doen ze ook veel aan eSport sponsoring van grote / bekende clans en zijn ze vertegenwoordigd op grote LAN's en andere events. Een speler die je zeker onder de grote namen moet scharen en na deze review weet je waarom!

In deze uitgebreide review ga ik in op de verpakking waarin de Roccat Kave komt, de features die de headset te bieden heeft en kijk ik naar de bouwkwaliteit en afwerking. Zoals vanzelfsprekend zal ik op de kwaliteit van het geluid en de microfoon ingaan, welke ik nu een maand lang heb kunnen testen. Tot slot zal ik het nog hebben over het gebruiksgemak en de prijs van de Kave. Samenvattend zal ik nog de voordelen en nadelen opsommen.

Het systeem waarmee ik de Roccat Kave in gebruik heb genomen:
Processorpricewatch: AMD Phenom II X4 925
Moederbordpricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3
Geheugenpricewatch: GeIL GV34GB1333C9DC
Hardeschijfpricewatch: Western Digital Caviar Blue WD6400AAKS, 640GB
Videokaartpricewatch: Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E v2
Geluidskaartpricewatch: Creative X-Fi Titanium
BesturingssysteemWindows 7 Ultimate 64 bits

Verpakking
Bij het openen van de kartonnen doos was mijn eerste reactie.. 'Wow, die is echt huge!'.
Je krijg een erg grote maar vooral ook mooie doos waarin je al de Roccat Kave en Remote al kan zien zitten.
Roccat Kave - 1 - Doos frontAfbeelding 1: Doos front

De headset zelf zit in een plastic omhulsel die de boel bij elkaar moet houden en voor wat extra stevigheid zitten er nog 2 ijzerdraadjes
aan weerszijden van de headset aan het omhulsel bevestigd.
Roccat Kave - 2 - Doos openAfbeelding 2: Doos open

Verder zit er een zakje bij waarin wat handleidingen zitten, een 'Inari Case Mission' boekje met Roccat ID kaart en een 5.1 Surround Sound Demo CD.
Roccat Kave - 3 - Doos inhoudAfbeelding 3: Doos inhoud

Roccat Kave - 4 - Doos inhoud 2Afbeelding 4: Doos inhoud 2

En natuurlijk het belangrijkste, de Roccat Kave met de Remote.
Roccat Kave - 5 - HeadsetAfbeelding 5: Headset

Inhoud:
• Roccat Kave – 5.1 Gaming Headset
• Tip’n’Control Desktop Remote
• Inari Case Mission boekje met Roccat ID kaart
• Quick Installation Guide / User Manual (PDF)
• 5.1 Surround Sound Demo CD

Features
De Roccat Kave wordt een lijst met features meegegeven die ik hieronder even kort zal toelichten:
5.1 surround geluidDit wordt verzorgd door een drietal 40mm speakers (Center, Front en Rear) en een 30mm vibratie unit. Deze speakers zijn in een 12° hoek gepositioneerd zodat je een nog beter onderscheid kan maken tussen de verschillende posities.
Microfoon met Mute ledDe microfoon is erg klein en lijkt fragiel maar voelt best solide aan. Je kunt hem in vrijwel elke stand draaien en zit, doordat die zo klein is, nooit in de weg en is desgewenst nog eenvoudig te demonteren. Verder zit er onder de microfoon een ringvormige led die aangeeft of de microfoon gemute is (led: aan) of niet (led: uit).
Desktop RemoteEen klein kastje tussen de headset en pc die je op je bureau neerzet en waarmee je eenvoudig alle volume aanpassingen mee kan doen. Tevens zit hier een aan de voorzijde een knop om de microfoon eenvoudig te muten. Een voordeel van dit kastje ten opzichte van een volumeregelaar
in de vorm van een clip is het niet of minder in de weg zitten van de kabel en meestal breken deze clipjes erg snel af.
2 GeluidsprofielenEen game en movie setting waar ik in 'Gebruiksgemak' verder op in zal gaan.
Aluminium skeletKun je niet zien maar de headset heeft in zijn geheel een solide gevoel.
Comfortabele oorschelpenDe oorschelpen bedekken je gehele oor perfect en hebben een goede noise cancelling. Ook houden ze het geluid mooi binnen de oorschelpen waar het bij de Medusa ook iedereen in dezelfde ruimte kon horen wat je op had staan of aan het spelen was.
Instelbare bassVoor een zo goed mogelijke ervaring kun je de bass instellen via de Remote.
Hoofdband met 3 padsGemaakt van hetzelfde materiaal als de kussens van de oorschelpen zorgen ze ervoor dat de headset comfortabel op je hoofd zit.
Makkelijk mee te nemenDe headset is inklapbaar en gezien zijn formaat nog redelijk compact.

Center/Front/Rear speakers
Frequency response:20~20,000Hz
Max. SPL at 1KHz:114±3dB
Max. input power:100mW (30mW)
Drive diameter front:40mm
Diameter:4x1.5mm
Systeem
5.1 Headset Connection:4 X 3.5mm jack plug
Input impedance:10KOhm
Cable length:3,4m total (2,0m Remote > PC)
Between ear cups and remote140cm
Between remote and splitter180cm
Between splitter and PC20cm

Bouwkwaliteit en afwerking
Bij het uitnemen van de headset uit de verpakking merk je meteen op hoe stevig hij aanvoelt en hoewel hij erg groot oogt is het een relatief lichte headset. Verder valt ook meteen op dat in de hoofdband 'Roccat' er heel netjes in verwerkt staat wat toch een leuk detail is. De binnenkant van de hoofdband is bekleed met een soort van nepleer dat fijn aanvoelt en goed bevestigd is. Zoals bijna elke headset kan je ook bij deze de oorschelpen op hoogte verstellen zodat mensen met een klein maar ook groot hoofd er zonder problemen van gebruik kunnen maken. De microfoon is te demonteren en heeft een ledje die indiceert of de mic gemute is (aan) of niet (uit). Samenvattend steekt de headset goed in elkaar, voelt erg solide aan en is zeer mooi afgewerkt.

Hier is nog mooi te zien hoe de binnenkant van de hoofdband eruit ziet. Er zitten 3 grote pads bevestigd aan de binnenzijde voor een comfortabel gevoel.
Roccat Kave - 6 - HoofdbandAfbeelding 6: Hoofdband

Roccat Kave - 7 - Headset aanAfbeelding 7: Headset

Kwaliteit geluid
Wat vergelijkingsmateriaal betreft ga ik uit van mijn vorige headset, de Speedlink Medusa 5.1 Pro Gamer, en mijn speakerset, de Teufel E300 (5.1). De headset heb ik nu een maand in gebruik en heb ik al erg goed kunnen testen met zowel (veel) muziek als games en ook heb ik wat films gekeken.

Om te beginnen zal ik het eerst hebben over de kwaliteit met het luisteren van muziek.
Gezien ik dit erg vaak doe en vrijwel altijd muziek op heb wanneer ik achter de pc zit is dit zeker een punt om goed naar te kijken. Het eerste wat ik dan ook met de headset heb gedaan is, na het bekijken van de 5.1 Surround Sound Demo CD, wat muziek opzetten en hier werd ik aangenaam verrast. Ik had her en der al gelezen dat de Roccat Kave wat geluidskwaliteit erg goed presteerde en dit was meteen al goed te merken. Met de Medusa klonk het, zeker in vergelijking met mijn Teufel setje, nogal blikkerig. Wat ik hiermee bedoel is een plattere/vlakkere klank waarmee het geluid weergegeven werd. Prima te doen als je er niet voor al te lange tijd naar hoefde te luisteren en met wat instellingen van de X-fi kaart klonk het al iets voller. Bij de Roccat Kave viel me meteen de volle klank op. Het geluid klinkt erg helder en het is gewoon een genot om er muziek mee te luisteren.
Natuurlijk kan het nog niet tippen aan een goede speaker set of top of the line headset maar voor een gewone user / gamer is het heel erg goed. Het blikkerige wat ik bij de Medusa nog wel eens opmerkte komt wel enigszins naar voren met het luisteren naar rock/hardrock, wat je vooral hoort bij het aanslaan van de bekkens, maar ook daar presteert de Kave wat mij betreft nog best goed. De bass komt goed naar voren en dit was ook een van de eerste instellingen die ik een wat lager had gezet omdat het nogal overheersend overkwam. Mogelijk kwam dit doordat het in vergelijking met de Medusa echt een sprong vooruit was want later heb ik dit nog een slagje harder gezet, waarschijnlijk gewenning.

De prestaties in games is natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk aangezien het een headset is gericht op de gamers. Om dit goed te kunnen testen heb ik een aantal spellen gespeeld zoals Stalker Clear Sky en Stalker Call of Pripyat. Beide erg sfeervolle games waar je, mits je ervan houdt, echt in gezogen wordt. Deze ervaring wordt versterkt door het geluid en terijl je door de 'Zone' (wereld van Stalker) loopt speelt het surround geluid er goed op in. De ervaring was met mijn Medusa al goed maar de Kave laat zien dat het nog beter kan. Dat je hiermee beter het geluid kan positioneren is dan ook geen marketingpraat, de headset laat zien dat het in samenwerking met het heldere geluid nog nauwkeuriger kan. Hierdoor neemt de intensiteit van het spel (welk spel dan ook) heel erg toe en ook hierin presteert de Kave dan ook erg goed.

Al met al een zeer goede geluidskwaliteit, het klinkt heel helder en vol, het positioneel geluid is top en de bass komt op de juiste momenten naar voren.

Kwaliteit microfoon
Eindelijk heb ik de kwaliteit van de microfoon goed en uitgebreid kunnen testen. Door omstandigheden was dit steeds niet mogelijk vandaar dat het pas zo laat in de review is verwerkt.

Om de kwaliteit van de microfoon te bepalen heb ik het open source record programma Audacity gebruikt voor het opnemen van stukken ingesproken tekst.
Met behulp van de windows geluidsrecorder of andere programma's als Teamspeak en Ventrilo kan het ook maar in het geval van de eerste zijn je instellingen heel erg beperkt en heb je een soort van ruis op de achtergrond. Waar deze ruis vandaan komt is me niet helemaal duidelijk al vermoed ik dat de pc, ondanks dat deze erg stil is, deels de oorzaak hiervan is.
In het geval van Teamspeak en Ventrilo ben je, als je met je clan of guild communiceert ook erg afhankelijk van de kwaliteit van de channel waar je in zit. Met Audicity heb je deze factoren niet en kun je nog erg veel instellen. Ook heb ik de achtergrondruis ook enigszins weten te onderdrukken door de microfoon ingangsvolume naar 0.1 te zetten.

Goed, genoeg over de methode de vraag is 'Hoe is de kwaliteit van de microfoon?'. Daar kan ik eigenlijk heel kort over zijn het klinkt gewoon heel helder en werkt hartstikke goed. Enige achtergrond geluiden worden tot een bepaald niveau eruit gefilterd zodat je goed verstaanbaar blijft. Het is natuurlijk niet te vergelijken met professionele apparatuur maar voor een headset ben ik zeer tevreden, zeker de beste microfoon die ik op een headset heb gehad.

Alleen maar afgaan op mijn mening is bij de kwaliteit van de microfoon wat lastig maar het is wel makkelijk om de lezer voor zichzelf te laten beoordelen. Bij deze dus een stukje opgenomen tekst:

Geluidsfragment:Roccat Kave - Microfoon test
Bitrate:396 Kbps
Bestandsformaat:Flac
Bestandsgrootte:961KB

Gebruiksgemak
Bij de Roccat Kave is het een kwestie van aansluiten en gaan met de banaan, het klinkt heel simpel maar dat is het ook. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is de remote zo instellen dat het voor jou het beste en fijnst wordt weergegeven ook dit is in een handomdraai gedaan. Een minpuntje is het draad tussen headset en Remote maar net iets meer dan een meter lang is wat je bewegingsvrijheid enigszins beperkt. Al is het maar net de vraag of een langer snoer wel echt veel voordeel oplevert de Remote wil je toch het liefst binnen hand bereik houden.
De enorme headset zou je zwaar schatten maar dit valt heel erg mee het voelt relatief licht aan en zit erg lekker, je kunt hem meerdere uren achter elkaar op hebben zonder last te krijgen van je oren of hoofd. De oorschelpen bedekken het gehele oor en sluiten het mooi af van de buiten wereld, de
noise cancelling werkt goed. De kussentjes zitten ook erg lekker en je oren worden niet extreem warm (uitgaande van een wat mildere omgevingstemperatuur en niet het benauwde wat nu heerst).

De Desktop Remote heb ik al meerdere malen genoemd en in 'Features' al het een en ander over verteld.
Echter wil ik hier nog even wat verder op ingaan omdat het toch een volumeregelaar is van een ander kaliber dan een regelaartje in het snoer van de headset. Het kleine kastje heeft meerdere knoppen, een draaiknop en een klepje waarachter de schuifjes voor de verschillende speakers zitten en tevens een schuifje voor de twee profielen. Aan de voorzijde van de Remote zit de muteknop voor de microfoon, zet je deze aan dan zal de mic gemute worden en licht het ledje rondom de mic op. De draaiknop bovenop de Remote bepaald het volume en een minpunt is dat het niet duidelijk laat zien wat het huidige niveau is. Dit kun je wel in Windows zien maar niet op de Remote zelf en het wordt ook niet op het scherm weergegeven. In het midden van deze draaiknop zit een zeer onopvallende muteknop voor het gehele geluid. Verder zit er achter het klepje, zoals gezegd, de schuifjes voor het bepalen van het volume van de verschillende speakers.
Het schuifje voor het kiezen van een van de twee geluidsprofielen (Game en Movie) doet in het eerste opzicht niet zo heel veel maar er is wel degelijk wat verschil te horen. Als je tijdens het beluisteren van muziek de Movie setting aanzet is het geluid iets volleren is de bass iets meer aanwezig
dan op de Game setting. Hiervoor moet je dan wel erg goed opletten want wanneer je een film kijkt merk je er eigenlijk helemaal niks van. Of het dus echt veel nut heeft durf ik niet echt te zeggen, het verschil is ieder geval nauwelijks tot niet te horen.

Uiteraard heb ik hiervan een closeup foto gemaakt zodat je het (zo) goed (mogelijk) kan zien.
Roccat Kave - 8 - Desktop remoteAfbeelding 8: Desktop remote

De Roccat Kave is met zijn 80 euro niet de goedkoopste headset maar door wat je ervoor terug krijgt is het meer dan gerechtvaardigd. De headset geeft waar voor je geld, de kwaliteit van het geluid en microfoon zijn erg goed en net even wat beter in vergelijking met de Medusa. De bouwkwaliteit voelt heel erg degelijk en solide aan en oogt ook stijlvol, maar dat laatste is een persoonlijke voorkeur.
Al met al is het het geld meer dan waard en heeft de headset wat mij betreft een hele goede prijs-prestatieverhouding.

Roccat heeft met de Kave een zeer goede headset neergezet die de concurrentie flink laat zweten.
De headset heeft heel erg veel te bieden en scoort op de meest belangrijke onderdelen heel erg goed.
Hier staat de prijs dan ook wel naar maar voor wat je ervoor terug krijgt is het meer dan waard. Wat mij betreft een waar genot om op te hebben en hiermee weet Roccat zeker haar naam te vestigen tussen de andere grote merken.

Update 11-03-'11
De Kave heb ik nu bijna een jaar in gebruik en ik ben er nog altijd zeer tevreden over. De headset zit goed en je merkt nauwelijks dat je iets op je hoofd hebt zitten (ik niet tenminste). De kwaliteit van het geluid is, in combinatie met mijn X-fi Titanium, echt heel erg fijn. Een dure boxenset is uiteraard en flinke stap beter maar die vergelijking moet je ook niet willen maken. Je krijgt waar voor je geld met de Kave, de prijs is niet veel omlaag gegaan in een jaar tijd maar nog altijd concurrerend genoeg.

Update 10-08-'11
Ongeveer een maand of 2 geleden een 2e Kave gekregen van mijn vriendin zodat ik er niet mee hoeft te slepen wanneer ik bij mijn ouders ben. Wat meteen opviel is dat de microfoon wat strakkerzit en daardoor wat steviger in de headset geplaatst is. Daarnaast gaat het lampje van de headset zelf en de volumeregelaar vanzelf uit wanneer je de pc uit zet. Voor de rest geen grote veranderen en het is nog steeds een genot om deze headset op te hebben.

Voordelen:
+ Comfortabel
+ Goede noise cancelling
+ Kwaliteit geluid
+ Kwaliteit microfoon
+ Desktop Remote

Nadelen:
- Niet uit te zetten
- Lengte snoer tussen Headset en Remote
- Centrale volume draaiknop geeft geen indicatie wat het volume is
- Game/Movie setting heeft nauwelijks effect

Changelog:
  • 29-08-2010 - Kwaliteit microfoon afgemaakt
  • 11-03-2011 - Update na 8 maanden gebruik
  • 10-08-2011 - Update, 2e Kave in gebruik sinds een maand of 2

Heb jij ook een Roccat Kave?

Ik kan me wel vinden in de punten die je aankaart (behalve de snoer die vondt ik eigenlijk te lang) maar ik moet wel even een paar dingen opmerken. Ik heb deze headset samen met een paar andere een tijdje geleden getest. Mijn oude Razer Barracuda deed het nog wel goed maar vondt de geluids kwaliteit zwaar tegen vallen. Jammer genoeg zijn dit niche producten en heeft ook geen enkele winkel ze even liggen zodat je ze kan uitproberen. Vandaar dat ik een hele ronde van inruil heb gedaan. Ik vindt dat ze tegenwoordig trouwens overal maar "gaming" opzetten en een leuk prijs kaartje aan hangen in de hoop dat het verkoopt maar dat even ter zijde.

Ik heb uiteindelijk deze met de Sharkoon X-tactic gehad en alle twee hadden ze zware nadelen. Hij is te zwaar, in het begin merk je er niks van maar na een tijdje begin je het echt in je nek te voelen. Maar dat is niet het ergste, het ergste is dat deze headset een gevaar is voor je gehoor. Je hoort ineens zoveel detail dat het af en toe moeilijk is om bepaalde geluiden eruit te pikken omdat geluiden elkaar overmeesteren en je uiteindelijk maar een mix van herrie hoort. Om de details van de zachtere geluiden goed te kunnen horen moet je het volume zeer hoog zetten waardoor andere geluiden weer te hoog worden en je uiteindelijk gevaar loopt dat je doof wordt. Het is zelf zo erg dat mensen in het spel konden horen wat ik aan het doen was. Ik heb vaak spelers horen zeggen dat ik het volume van mijn speakers lager moest zetten, terwijl ik een headset gebruik...

De bass ringen (ofwel vibratie ringen) zijn nog zo'n gevaar. Ze doen die schelpen laten trillen waardoor je de ervaring van bass moet krijgen. Dit werkt niet echt perfect. Bass is een gevoel wat je over je hele lichaam moet hebben en dit is te plaatselijk om er echt een bass gevoel aan te hechten. Maar wat die ringen wel doen is die schelpen heen er weer bewegen en omdat de schelpen bijna lucht dicht zijn wordt er in je oren overdruk gecreëerd. Ik kreeg er hoofdpijn en suizende oren van.

In het weekend als ik niks te doen heb kan ik wel een paar uur door gamen maar met deze headset moest ik meestal al na 1 potje het spel verlaten omdat ik hoofdpijn en nek pijn had. Ik heb er maar voor gekozen om de 5.1 belofte te laten voor wat het is en ik heb een Sennheiser PC-350 gekocht. Deze is niet 5.1 maar heeft het voordeel dat het zachte geluiden beter kan weergeven zonder dat je het volume heel hoog moet zetten. Kan lekker gamen zonder doof te worden.

Wat mij opviel dat er ook geen duidelijk RSI waarschuwing bij de Roccat zat, in de doos van de Sennheiser zat een grote kaart met allemaal waarschuwingen enzo.

Mijn advies aan jou, wees zeer voorzichtig met deze headset. Een paar uurtjes fun is je gehoor niet waard.

Nog een nadeel vondt ik dat er geen SPDIF aansluiting opzit, de Sharkoon X-Tactic heeft dit wel.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 11 juli 2010 04:15]

Bovenstaande punten heb ik (nog) niet zo ervaren. De headset heb ik toch al menig uur achtereen gedragen en hij blijft erg comfortabel zitten. Zoals in mijn review te lezen is was ik juist aangenaam verrast door het gewicht ondanks dat de headset er zo groot uitziet.

Het probleem met de zachte geluiden heb ik ook niet opgemerkt. Ik vind de Kave, in vergelijking met mijn oude Medusa, juist een verademing wat positioneel geluid.
Niet alleen hoor ik meer detail dan voorheen ik weet alles nauwkeuriger te plaatsen.
Hiervoor hoef ik niet het volume zo hoog te zetten dat ik er op langere termijn doof van wordt. Ik hoor juist van mensen uit mijn omgeving dat het juist rustiger is voor de omgeving omdat bij de Medusa het geluid ook naar buiten trad. Desalniettemin zeker een goed punt om op te letten.

Wat betreft de vibratie ringen, dat had ik zelf ook al gemerkt en mede daarom flink terug geschroefd de eerste keer dat ik de Kave op deed. Je haalt ook hier zeker een goed punt aan maar ook hier heb ik na tientallen uren nog geen last van ondervonden.
Waarom ik zo positief over de bass ben is dat het, in mijn opzicht, voor headset standaarden erg goed werkt. Je krijgt natuurlijk geen echt bass-moet-je-voelen-gevoel maar het werkt lekker en is, mede doordat het goed instelbaar is, genoeg aanwezig. In-ear headsets voor bijv. mp3 spelers hebben ook geen echt bass gevoel maar toch kun je het met elkaar vergelijken en tot de conclusie komen dat de bass erg goed kan zijn.

In ieder geval bedankt voor je lange maar informatieve post! :)
Ik heb deze headset ook, en ben enorm blij met de aankoop.
Ik ben het ook volledig met al jouw punten eens, daarom ook 5 sterren.
Uitgebreid, en informatief.

Het enige nadeel is het blauwe licht op de linker oorschelp die non-stop aan blijft.
Sinds ik de Logitech G110 Keyboard heb, gebruik ik de volume draaiknop nauwelijks. Die op mijn toetsenbord is een stuk fijner.

Wat ik ook merk bij de headset is dat zo goed als elk schuifbalkje onder de helft zit (Center, Front, Rear, Sub). Hieruit blijkt dus dat de headset enorm hard kan, aangezien mijn Windows volume meestal rond de 15-30% zit.

Ik heb mijn headset aangesloten op een geluidskaart, de Creative X-Fi Xtreme Gamer.
Je merkt enorm veel verschil met een onboard geluidskaart, want de Bass is vele malen sterker dan normaal. De Headset trilt letterlijk van mijn hoofd als ik de Sub op zijn hoogst heb staan.

De meeste headsets zijn tegenwoordig USB-Only, en dat is ook een reden dat ik de Kave heb gekozen, aangezien deze de standaard 3,5mm jacks heeft, zodat hij op mijn geluidskaart kan worden aangesloten.
Sommige mensen zien liever een USB-Only, omdat het veel kabels scheelt.
Ikzelf heb hier geen last van, aangezien de kabels achter mijn PC zitten.

Nog een nadeel, de kabel krult heel erg bij mij. Dit is erg vervelend als ik even iets van de grond wil pakken, want de kabel is dan te kort.

Nou Thijs, ik wens je nog veel plezier met je headset!
Ikzelf heb er veel plezier mee, en heb ook zeker geen spijt van mijn aankoop! ;)
Het blauwe ledje in de linker oorschelp vind ik niet direct storend wel ben het met je eens dat ik niet bepaald het nut ervan in zie dat het constant aan blijft, mits de stroom erop staat.

Dat het volume zo hard kan was ook het geval bij mijn vorige headset, de Medusa.
Zoals hierboven al aangehaald door SizzLorr is dat zeker een punt om in de gaten te houden om gehoorbeschadiging te voorkomen. Daarom is het wellicht verstandig als Roccat er een waarschuwing bij zou geven zoals Sennheiser dus blijkbaar wel doet.

Als je zo, zoals wij, een losse geluidskaart hebt is het inderdaad gewenst om 3.5mm jacks als aansluiting te hebben. Ik kan me voorstellen dat dit voor stereo headsets niet veel zal uitmaken en vaak hebben deze headsets ook een virtueel surround gebeuren waarvoor usb gewenst is. Dat is duidelijk niet het geval voor echte 5.1 surround headsets zoals de Roccat Kave en zouden jacks al gewenst zijn als je onboard geluid gebruikt en geen losse geluidskaart. Optisch is ook een optie zoals SizzLorr hierboven ook al aangaf maar de headset die hij noemt is ook de enige die dat gebruikt. Waarschijnlijk voor gamers (nog) niet interessant genoeg.

Dat jij er ook nog veel plezier aan mag beleven! ;)
Ik heb ook hetzelfde probleem als jij hebt gehad met de medusa, een oorschelp is bij mij gewoon compleet afgebroken (wel door te laten vallen maar toch) en ik zocht ook een nieuwe headset. Ik vond bij de Roccat, hoewel prima geluid etc, die drie hoofdpads juist VEEL en VEEL te klein. Ik had letterlijk die vierkantjes in mijn hoofdhuid staan na meer dan een uurtje te gamen. Dat is voor mij onacceptabel en ik snap echt niet welke mongool dat bij Roccat bedacht heeft. Nu heb ik wel een wat kleiner dan normaal hoofd denk ik want de medusa zat me ook veel te groot maar dat zou niet uit moeten maken gezien dat de roccat op zich prima paste. Heel jammer voor mij en lastig omdat er zo weinig 5.1 headsets meer zijn die nog 3,5mm stekkertjes gebruiken. Ik ben zwaar tegen onboard geluid via usb, heb dat een keer geprobeerd en ik snap niet hoe mensen het verschil niet kunnen horen van onboard en een fatsoenlijke geluidskaart.

Volgens mij is trouwens via optisch alleen stereo mogelijk maar dat kan evt aan de geluidskaart liggen.
Moet je veel dingen instellen out of the box om er het max uit te halen? Of is het plug and play en gaan met die banaan
Nee dat valt heel erg mee, de settings moet je natuurlijk instellen zoals jij het fijn vindt en dat is voor een ieder persoonlijk maar voor de rest doet de Roccat Kave out of the box het al heel erg goed als je het mij vraagt :)
Hier kan ik me helemaal in vinden. Maar zodra je merkt dat het snoer tussen de headset en de remote ietsje losraakt moet je meteen terug naar de winkel en een klacht bij Roccat achterlaten. Had ik namelijk last van en op een gegeven moment deed het geluid het niet goed meer.
Heb hem zelf ook gehad, het probleem is ook heel vaak met die headset. Dat er een piep/geruis geluid aan de rechter schelp is. Maar dat is ook snel opgelost door geluid te laten stoppen of ff snel alt-tab.. De Roccat forums staan er vol van met dit probleem.

muziek en games zoals BF3 zeker een aanrader. Maar imo voor echte ESL compitities met games zoals CS en surround is echt zeer teleurstellend. Voorheen had ik de SH PC350 en waren de gun sounds, ambient etc etc etc juist getuned. Dat is bij de Kave alles behalve het geval. Zelfs footsteps zijn nooit 100% juist. Voor games waar bij sound wat minder cruciaal is zoals BF of CoD is het mss te doen.

Gelukkig heb ik nu de 7H en werkt zoals het hoort, net als de PC350.

Ik zou iedereen aanraden om gewoon door te sparen of uit te wijken naar een andere HS, tenzij je gewoon een headset wilt voor average gamen. Mijn geluk was dat ik hem had gewonnen. En over die remote was ik ook nooit te spreken, wat een lomp ding zeg :P Idem over de hoofdband imo zit het echt niet fijn. Het stof wat gebruikt is ook zeer dun en mocht wel iets dikker imo.
Erg goede review van een erg mooie headset. Jammer dat ik het budget momenteel niet heb, want anders had ik er zeker eentje opgepikt. Ik zal nog even een tijdje door moeten met een HD201 en een losse mic.

5 Sterren 8-)

[Reactie gewijzigd door Sorbo op 29 augustus 2010 11:48]

Wow, wat een heerlijk uitgebreide review.. Overzichtelijk en goed in detail getreden.. Ik krijg na het lezen hiervan spontaan zin om mn Fatal1ty in te ruilen voor de Kave haha.. Props, 5 sterren!
Allereerst wil ik zeggen dat het een goede review is waarbij je alles duidelijk en uitgebreid beschrijft! Ik heb deze headset ook sinds vandaag, alleen heb ik geen 5.1 geluidskaart maar ik heb de Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD, welke 2.0 stereo is.

Ik vroeg me af of je mij kan adviseren of het de overstap naar een 5.1 geluidskaart waard is? Het is voornamelijk voor gaming, films kijken en muziek luisteren.

Alvast bedankt!
Zelf ken ik hem dus enkel in combinatie met 5.1 geluid maar het is echt een genot om te hebben. De positionele plaatsing is erg goed en het geluid heel duidelijk en helder waardoor je alle zijden goed van elkaar kunt onderscheiden.
Een Titanium heb je bijv. al voor 60 euro wat zelfs de helft is van je huidige kaart, ik zou het doen in ieder geval :)
Met alle pluspunten die eerder genoemd zijn ben ik het eens. Ik vind het echt een super-koptelefoon.

Ik gebruik mijn Kave eigenlijk alleen voor BF3 (daarvoor BFBC2) en het positionele geluid is echt fantastisch. Comfort is heel goed, volume/mute- en microfoon-bediening zijn prima in orde. De full-ear schelpen schermen het geluid goed af.

Dus het doet des te meer pijn dat hij stuk is.De verstelbare hoofdband is op het aanhechtingspunt van de rechteroorschelp gescheurd. Ik heb hem sinds juni 2011 en hij is nooit gevallen. Hij ligt op mijn bureau of hij zit op mijn hoofd en niemand anders komt er aan. Dus ook al oogt en voelt hij heel solide, hij is na 7 maanden toch echt stuk. Ik ga hem terugsturen naar het bedrijf waar ik hem gekocht heb en hoop maar dat ze correct en snel reageren.

Overigens heb ik 2 andere gebruikers gevonden op internet die hetzelfde probleem hadden. Nu weet ik niet hoeveel Kave's er in omloop zijn en of iedereen die dit probleem heeft het ook bekend maakt, dus het is niet te zeggen of er 3 maandagochtend-modelletjes zijn gefabriceerd en de rest goed is, of dat het een regelmatig voorkomend euvel is.

Ik hoop dat ik snel weer een Kave thuis heb.....en dat hij heel blijft, want ik wil eigenlijk geen andere koptelefoon....

Ik ga proberen jullie op de hoogte te houden.
Mijn eerste Kave heb ik alweer anderhalf jaar en doet het nog steeds even goed.
Geen kabelaansluiting die loslaat of een afgebroken hoofdband :)

Hopelijk krijg je hem snel weer terug want eenmaal overtuigd wil je niet anders.
Helaas heb ik hetzelfde probleem alleen dan met de linker oorschelp. Nu praat ik nog wel eens met iemand terwijl ik game en dan schuif ik de linkeroorschelp naar boven zodat ik die persoon kan verstaan en ik ben bang dat dat de aanhechting van de oorschelp aan de hoofdband heeft doen inscheuren. Het geluid doet het nog steeds goed maar hij zit nu alleen lekker als ik de hoofdband helemaal ingeschoven heb en ik moet hem eigenlijk op standje 1 hebben aan beide zijden.

Los daarvan ben ik het 100% eens met de punten in de review. Het geluid is heerlijk en ik kan hem uren achter elkaar op hebben zonder last te krijgen van zweet oren of hoofdpijn. Ik denk dat ik dus maar een vervanger moet gaan bestellen :-)
Mede op basis van deze geweldige review de Roccat Kave ginds gisteren in gebruik. Ik wist precies wat ik kon verwachten maar werd alsnog verrast. Wat een geweldig apparaat!
Mooie review :)

Vraagje:
Is er iemand die hiermee CoD4 speelt (clanwar cq clanbase etc.) en daarmee wat uitsluitsel kan geven over de 7.1 in het spel?
Ik speel veel competetief COD4 en ik heb deze headset al een jaar.

Geniaal ding, echt geweldig. Ik heb 7H's/ 5H's/Siberia's en zelfs de Sennheisers PC350/360 op mijn harses gehad en qua positioneel geluid, gaat niks boven de Roccat.

Senneheisers blinken wel ver uit op geluidskwaliteit, maar ik vind positioneel geluid belangrijker.