Toshiba Satellite Pro U500-1D5 Review

BartBot 23 juli 2010, laatste update op 29 juli 2010, 1.385 views

Toshiba Satellite Pro U500-1D5

Pluspunten

• Uitstekende prestaties
  • Helder, scherp display
  • Mooie vormgeving
  • Goede afwerking

Minpunten

• Hoek rechts-onder toetsenbord veert in
  • Matige accuduur

Update 23-07-2010: Ervaringen met GTA IV toegevoegd.
Update 29-07-2010: Enkele foto's toegevoegd.

Ik was toe aan een nieuwe laptop, en dat is uiteindelijk de Toshiba Satellite Pro U500-1D5 geworden. Aangezien ik voor dit product nauwelijks reviews heb kunnen vinden op het internet, leek het me toch maar eens tijd om een T.net accountje aan te maken en mijn ervaringen te delen.

Ik heb de laptop bij 4launch besteld en heb hem nu een weekje in gebruik. Ik ben er zeer tevreden over.

Uitpakken
De laptop werd geleverd in een standaard kartonnen doos en zat goed met schuimrubber ingepakt. Verder meegeleverd waren uiteraard de adapter, wat garantiepapiertjes, een quick-start guide, een meertalige gebruikershandleiding, en een tweetal recovery CD-ROMs met Windows XP Professional voor degenen die dit boven Windows 7 prefereren.

Besturingssysteem en bloatware
De laptop wordt standaard geleverd met Windows 7 Professional x64. Bij de eerste keer inschakelen verschijnt er een kort configuratieprogramma van Toshiba waar onder andere de taal van het besturingssysteem gekozen kan worden. Daarna is de laptop direct klaar voor gebruik.

Wat meteen opvalt in negatieve zin is de enorme hoeveelheid Toshiba-software die is voorge´nstalleerd. Persoonlijk heb ik hier echt een grondige hekel aan. Ik heb dan ook niet de tijd genomen om het allemaal door te nemen en ben (na vastgesteld te hebben dat alle hardware naar behoren lijkt te functioneren) direct overgegaan tot installatie van een verse Windows 7.

Windows herinstalleren en activeren, drivers
Er wordt geen Windows 7 DVD meegeleverd, en de recovery-partitie op de harde schijf zit uiteraard vol met bloatware. Ik heb een Engelstalige Windows 7 Professional x64 DVD gebruikt die ik van de MSDNAA heb gedownload. Als key heb ik de Windows 7 key gebruikt die met de laptop wordt meegeleverd. Ik kon deze niet over het internet activeren (vermoedelijk omdat het een OEM-key is), en moest dus van de Microsoft telefoon-activatie gebruik maken. Gelukkig verliep dit zonder problemen.

Drivers zijn allemaal te downloaden via de Europese website van Toshiba. Je kunt hier tevens ook de bloatware vinden, mocht je er iets tussen hebben zien staan wat je bevalt.

Prestaties
De hardware van de laptop schept de nodige verwachtingen, maar hier wordt voor zover ik dat kan beoordelen keurig aan voldaan (hoewel ik geen exacte benchmarks ga doen). Firefox en Office 2010 vliegen, maar ook zwaardere programma's zoals Visual Studio 2010 en Photoshop CS5 draaien vlot en zonder problemen. En dankzij de 6 GB aan RAM kun je dit alles rustig naast elkaar doen als je wilt.

De videokaart lijkt wellicht op het eerste gezicht niet zo veel bijzonders maar staat prima zijn mannetje. Full-screen 1080p YouTube filmpjes kijken verloopt zonder stotteren. Ook het spelen van FullHD content vanaf zowel de locale als een externe schijf is geen enkel probleem. Ik heb nog niet geprobeerd om games te spelen, maar met een rating van 5,9 op de Windows Experience Index voor Gaming Graphics moeten eenvoudige games geen probleem zijn.

Update: GTA IV op Low-tot-Medium grafische instellingen is goed te doen. De meeste instellingen kunnen op Medium, maar om overal, dus ook op de drukkere momenten, een goede ervaring te krijgen moet je het meeste op Low zetten. Bij de in de game beschikbare benchmark wordt dan een gemiddelde van 33 FPS behaald.

De Core i5 processor is uiteraard ook geschikt om Virtual PC te draaien. Ik heb even kort met XP Mode gewerkt en ook dit lijkt allemaal prima en vlot te doen. Virtuele machines geen probleem dus, en aan RAM hiervoor ook geen gebrek.

Draadloze connectiviteit
De ingebouwde draadloze netwerkadapter ondersteunt b/g/n. De prestaties zijn goed, met prima ontvangst ook met enkele betonnen muren tussen de laptop en het access point. Wireless N heb ik niet kunnen testen aangezien ik geen N router tot mijn beschikking heb.

De laptop bevat ook Bluetooth en deze functioneerde zoals te verwachten bij het overzetten van muziek van en naar mijn telefoon. Helaas zitten de Bluetooth-drivers wel vast aan de Bluetooth suite van Toshiba, terwijl Windows dit naar mijn mening prima zelf kan beheren.

Scherm
Het scherm van de laptop is qua kleur, helderheid en scherpte prima, maar heeft als nadeel dat het nogal reflecteert. Als je bijvoorbeeld zit te werken met een raam (of andere lichtbron) achter je dan zul je deze in het scherm terug zien. Ik vind dit persoonlijk niet heel storend, maar als je vaak buiten werkt zal dit misschien een probleem kunnen worden. De kijkhoek is horizontaal prima, en verticaal iets minder maar goed te hebben.

Touchpad en toetsenbord
Het touchpad van de laptop is multi-touch, wat zoveel wilt zeggen dat je met twee vingers horizontaal en verticaal kan scrollen, pinch-to-zoom kunt gebruiken (onder andere in de afbeeldingen-viewer, Office, google maps in de browser, Photoshop, etc.), en met twee vingers rotaties kan uitvoeren. Persoonlijk vind ik het geen fantastische features, maar het werkt allemaal wel en vooral het scrollen met twee vingers gaat erg gemakkelijk.

Het toetsenbord tikt lekker weg, de toetsen zijn groot genoeg en de meeste knoppen zitten logisch geplaatst. De Home, End, Insert en Delete knoppen zitten rechtsboven naast de F-toetsen, wat voor mij even wennen was (al is dit uiteraard persoonlijk). Page-up en -down zitten rechtsonder naast de shift. Hoewel het toetsenbord stevig is en fijn typt, veert de hoek rechtsonder nogal in als je bijvoorbeeld de pijltjestoetsen bedient. Voor een laptop met een verder goede afwerking en in deze prijsklasse vind ik dat op z'n zachtst gezegd slordig, en dit is eigenlijk het enige punt dat mij wat tegenviel.

Boven het toetsenbord zit nog een rand met mediatoetsen. Ook zonder de Toshiba drivers functioneren deze en je kunt hier onder andere het volume mee regelen en de huidige mediaplayer (ook VLC bijvoorbeeld) pauzeren, etc.

Geluid en warmte
De ventilatie van de laptop is, in zijn zachtste stand, hoorbaar, maar niet storend. Bij eenvoudige zaken zoals webbrowsen of documentjes typen is de fan echter niet altijd aan, zodat je enkel de harde schijf zachtjes hoort. Pas als de processor langere tijd echt intensief bezig is schakelt de fan een trapje hoger, maar bij normaal gebruik zal dit niet gebeuren.

De bovenkant van de laptop wordt nauwelijks warm. De onderkant wel, aangezien zich daar een aantal ventilatieroosters bevinden, maar nooit te warm om op schoot te hebben. Verder komt als de fan aan is uit de linker zijkant een gestage stoom lauwe lucht.

Batterijduur
Ik heb nog niet gekeken naar hoe lang de batterij het nu daadwerkelijk uithoud, maar dit zal hooguit een uur of 3 worden. Na een uurtje werken (internet browsen, documentjes typen) gaf Windows 70% aan, dus reken maar uit. Dit is niet super, maar batterijduur was voor mij tijdens de aankoop geen issue.

Speakers
De speakers zijn van standaard laptop-kwaliteit en zullen niemand versassen. Absoluut niet slecht, maar gewoon niks bijzonders. Voornamelijk de wat lagere tonen komen slecht naar buiten.

Vormgeving, afmetingen en gewicht
Het eerste wat mij opviel bij het uitpakken was dat de afbeeldingen van de laptop op het internet het ding niet echt tot zijn recht laten komen. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de laptop erg mooi vormgegeven en goed afgewerkt. Het geeft een beetje een sjieke, zakelijke indruk en het is wel eens wat anders dan al die grijze en zwarte bakken van tegenwoordig.

De laptop heeft uiteraard een 13,3" scherm en is dus niet groot. Maar mede dankzij de ingebouwde DVD-drive is hij iets dikker dan de meeste in zijn schermklasse. Ook is hij met 2,2 kilo geen lichtgewicht. Ik was hier uiteraard van te voren van op de hoogte en vond dit een prima afweging gezien de prestaties die je er voor terug krijgt, maar als je een ultra-portable zoekt kun je beter ergens anders kijken.

De Toshiba Satellite Pro U500-1D5 is een 13,3" laptop die wat dikker is, wat zwaarder is en wat minder lang op de accu meegaat dan de gemiddelde ultra-portable, maar daar staan dan ook uitstekende prestaties tegenover die niet teleur zullen stellen. Als je dit een goede afweging vind kan ik hem zeker aanbevelen. Hij is wat prijzig, maar je krijgt zeker waar voor je geld.

Niet getest of naar gekeken
  • Performance harde schijf
  • Daadwerkelijke accuduur
  • HDMI / Externe monitor
  • Film kijken vanaf DVD
  • Cardreader
  • Kwaliteit webcam
  • eSATA

Heb jij ook een Toshiba Satellite Pro U500-1D5?

Fijne review! Ik had nog een vraagje, zou je een foto kunnen maken van de dikte? Ik vrraag me af hoe dat eruit ziet met DVD-brander erin!

Edit: Wat vind je van de resolutie? Te laag of is het prettig?
Alvast bedankt :)

[Reactie gewijzigd door SMARB op 28 juli 2010 21:27]

Op deze site: http://laptops.toshiba.com/laptops/satellite-pro/U500 staat onderaan een overzichtje van de laptop van alle kanten, met afmetingen erbij. Ik heb ook een aantal foto's toegevoegd, waaronder eentje van het zijprofiel met de DVD-drive.

Wat betreft resolutie: iedereen heeft andere voorkeuren, maar ik vind dit (1280x800 op 13,3") erg fijn werken. Je hebt meer screen real estate dan je zou verwachten, zonder dat het zo klein wordt dat je je helemaal over de laptop heen moet buigen om kleine tekst te lezen. Ik kan hier een hele dag mee werken zonder last van m'n ogen te krijgen. WSXGA had misschien ook nog gekund, maar verder dan dat moet je denk ik niet gaan met 13,3".
Bedankt voor je reactie!
bedankt voor de review :) klinkt als een interessante laptop voor een redelijke prijs!
Ik zat eerst te denken aan de Dell Adamo maar die is wel erg prijzig 8)7