Specificaties 17" (1440x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Alienware M17X10-Q111NL Review

Abalos 10 juli 2010, laatste update op 11 juli 2010, 2.637 views

Dell Alienware M17X10-Q111NL

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beeldscherm
  • Bouwkwaliteit
  • Prestaties
  • Speakers

Minpunten

• Accu duur
  • Trackpad werkt stroef
  • De toestenbord layout
  • Gewicht
  • Glasplaat vlek gevoelig

Ik ben nu een week in het bezit van de Alienware M17X en ben er erg tevreden over. Ik ga eerst even kort iets vertellen over het bestellen:
Omdat Alienware van Dell is hoef je nu niet meer te importeren en kan je gewoon naar de Dell site gaat. Ook kan je de laptop helemaal aanpassen zoals jij wilt. Bijvoorbeeld kan je er een andere processor inzetten of twee HD5870. Als je hebt betaald kan je je laptop volgen op de site van Dell. Mijn laptop van in twee weken in huis.
Je krijgt de laptop in een mooie doos. Daarin zit de laptop ( ;) )en nog een doos met de handleiding, CD´s en een Aleinware pet (die ik zelf nooit in het openbaar zou durven te dragen). Mijn Alienware M17X heb ik nog wat aangepast; hier alle feature´s op een rij:

Processor : Intel Core i7 Processor 720QM(1.60GHz,6MB cache)
Display : 17in WideUXGA 1920 x 1200 - Beyond HD (1200p) - Dual CCFL
Ship Accessory : Dutch Docs
Resource DVD : Alienware M17x MLK
Memory : 4096MB (2x2048) 1333MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 320GB (2x160GB) Free Fall Sensor Raid 0 "Stripe"(7200RPM) Dual HDD
Optical Drive : Slot Load Blu-Ray ROM Combo (Blu-ray read only, DVD, CD read and write) Drive
Power Cord : Euro 250V
Power Supply : Alienware 240W AC Adapter
Battery : Primary 9-cell 85W/HR LI-ION
Graphics : Single 1GB ATI GDDR5 Mobility Radeon HD 5870
Gaming Software : Steam Gaming forum and download application
Wireless : Europe Dell Bluetooth 370 Card
Wireless : Dell Wireless 1520 (802.11n) Half Mini Card
Keyboard : Internal Dutch Qwerty Keyboard
Operating System : Dutch Genuine Windows 7 Home Premium (64 BIT)
Name Plate Engraving - Generic
Standard Service - 1 year of coverage included with your PC

Design

Ik vind de laptop persoonlijk heel mooi, maar dit verschilt natuurlijk per persoon. Mensen met een Macbook zullen hem waarschijnlijk niet mooi vinden :)
Vooral de voorkant van de laptop ziet er goed uit door de mooie speakers, waarin LED´tjes zitten die elke kleur kunnen aannemen. Over de lampjes gesproken, deze zitten in het toetsenbord, in het logo onder het beeldscherm, rondom het trackpad en op de deksel van de laptop.
Persoonlijk vind ik het mooi dat ze niet stikkers hebben lopen plakken op de deksel ofzo. (denk aan de asus gaming laptops). Maar het mooiste is nog wel de glasplaat over het scherm, dit ziet er super strak uit.

Prestaties

Dit is waar de Alienware in uitblinkt. De laptop start super snel op en elk programma start in een paar seconde. Maar door de Ati Radeon HD5870 kan je op een laptop elke game afspelen die je maar kan verzinnen. Hieronder een paar voorbeelden:

Battlefiled; Bad Company 2, in een resolutie van 1920x1200 op medium, gemiddeld 40 frames per seconde
DiRT 2, in een resolutie van 1920x1200, gemiddeld 30 frames per seconde
Left 4 Dead 2, in max settings, gemiddeld 50 frames per seconde

Er zit ook nog een knop op het toetsenbord waarmee je alles net nog even sneller kan maken (een soort turbo-knop), maar in de praktijk gebruik je deze niet en je game wordt naar beneden gehaald, dus erg irritant.

Beeldscherm, toetsenbord en trackpad

Het beeldscherm is erg mooi en door de hoge resolutie erg scherp en door de glasplaat lijkt het of hij niet in een frame zit, maar dat het één geheel is. Alleen als je de laptop voor de eerste keer aanzet staat de lettertype groot en lijkt het of de pictogrammen van programma´s hele lage resoluties hebben, dit is simpel op te lossen in het configuratiescherm.

Het toetsenbord is in het begin erg wennen. Ze hebben bijvoorbeeld het @ niet boven de 2 gedaan maar op de knop onder de esc enz. Ik persoonlijk vind dit erg irritant. Ik moet aldoor kijken waar het vraagteken nu is. Je bent zo gewend dat hij vlak bij de enter zit, maar nu naast de 0. Ook gaat de muis hakkelig over het scherm als je een trackpad gebruikt. Dit komt doordat ze een soort slangenhuid over het trackpad hebben gedaan. Het is erg stroef en werkt niet lekker.

Software

Ik ben zelf erg tevreden met Windows 7. Ik heb naar de Mac gekeken maar ik wil gewoon niet zoveel uitgeven voor iets wat minder snel is dan een windows pc. Bovendien wil ik kunnen tweaken. Maar ik vind wel vervelend dat Dell er weer allemaal software op heeft gezet wat geen nut heeft en de laptop onnodig langzaam laat opstarten. Ik zie gewoon niet het nut van een venstertje elke keer als ik het geluid harder of zachter zet, of als ik hem aan de stroom hang. Ze maken een gaming laptop, waarom zetten ze er dan software op wat hem traag maakt?

Mobiliteit

Dit is een probleem voor de Alienware. Aangezien hij nogal veel weegt en een accu duur heeft van gemiddeld 2,5 uur. Maar daar is deze laptop niet echt voor bedoelt. Hij is niet bedoelt om overal mee naar toe te nemen. Maar ik vind het gewoon lekker om beneden in de woonkamer te werken of te gamen en wat dat betreft is dit een geweldige oplossing.

Ik vind het een geweldige laptop, ik kan alles doen wat ik ook op een desktop kan doen en vind het ook echt een desktop vervanger. De bouwkwaliteit is gewelding en voelt stevig aan. Ook doen de onderdelen van de laptop niet onder. Er zijn een paar probleempjes, zoals de toetsenbord layout en het trackpad. Ook gebruik je hem niet in de trein
De prijs is stevig, maar ik vind als je een mooie stevige gaming laptop wilt is dit wat je wilt.

Heb jij ook een Dell Alienware M17X10-Q111NL?

Je toetsenbord lay-out is gewoon Nederlands en niet internationaal, dus hij ziet er zo uit: http://frontype.com/keybo...etsenbordindeling.svg.png. Apart dat ze nog laptops uitbrengen met Nederlandse lay-out, terwijl 99% gewoon internationaal is. Als je blind kunt typen, kun je in Windows de lay-out nog aanpassen.

Verder leuke laptop zeg! Alleen op 17", met lage accuduur, groot gewicht, heb je er al een stuk minder aan in de trein. In de felle zon kun je vrijwel niets op het scherm zitten, heb het zelf gisteren ook geprobeerd.

Maar indien geld geen probleem is, dan heb je hiermee inderdaad prachtige prestaties mee. O+
Hoe zit het met de DPC latency? Ik las eens dat de M17X hier in het verleden grote problemen mee had.
En zijn de speakers qua geluidskwaliteit en de bass weergave van de M17X wat fatsoenlijk?
Ik had een Asus G73jh met een subwoofer en dat gaf toch een toegevoegde waarde aan de bass weergave.
Helaas heb ik hem al 2 maal naar de RMA moeten sturen wegens spontane mobo suicide...
Dus ben ik op zoek naar een ander systeem.
<quote>
DiRT 2, in een resolutie van 1920x1200, gemiddeld 30 frames per seconde
Left 4 Dead 2, in max settings, gemiddeld 50 frames per seconde
</quote>

Alleen jammer dat dat mooie 17" scherm met die strakke glasplaat maat 1440x900 is (volgens specs), (= overigens dezelfde resolutie als een 15" Macbook pro)
Dus toch weer een externe monitor eraan.
Jammer...
Voor het geld hadden er wel wat meer pixels in gemogen...
Moet je ook ff via dell.nl/deals kijken.. Voor ongeveer hetzelfde geld (ruim 2300 eutjes) krijg je een i7 620m, full-hd en 2x!! ATI mobility HD5870. Voor de rest ongeveer dezelfde specs..
Aardige review. Mooie laptops, had zelf een m11x maar na een reparatie van het scharnier en een drama bij de support de deur uit gedaan. Ik vind het eerlijk gezegd nogal vreemd dat je voor de enkele HD5870 bent gegaan, had je net zo goed een M15x kunnen kopen met HD5850 denk ik zo.
Een vraagje: hoe kan je op zo een hoge resolutie gamen, terwijl het scherm maar tot
1440x900 gaat?

Maakt deze laptop veel geluid en wordt hij erg warm op je schoot?
Wat is de 3dmark06 score van deze laptop?

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 27 juli 2010 18:53]

Hogere resolutie scherm en grotere accu, verder betaal je gewoon veel voor de naam en het uiterlijk.
De medion zou in mijn ogen een betere koop zijn gewoon omdat je veel meer waar voor je geld hebt en het is ook gewoon goede kwaliteit (zelfde behuizing als de gamemodellen van MSI) en de garantie van Medion is erg goed (3 jaar standaard dacht ik).
Eerst en vooral gefeliciteerd met je aankoop,je spreekt over een turboknop ? Ikzelf heb de M15
En de enige knop dat ik heb is die van Stealthmodus heel irritant trouwens.
En inderdaad die trackpad is een ramp daar laten ze een serieuse steek vallen vindt ik |:(
@Esparoba2

Ik heb hem nog niet lang genoeg om dat te weten, het geluid is goed maar een bass heb je niet, simpel door het gemis van de subwoofer.