Sweex Serial ATA Controller Review

marcieking 16 augustus 2007, laatste update op 17 november 2015, 8.917 views

Sweex Serial ATA Controller

Pluspunten

• Goedkoop
  • Best goede chipset
  • 2x intern en 2x extern
  • RAID 0+1

Minpunten

• Geen goed kabeltje
  • Niet alle poorten tegelijk te gebruiken

Drivers en ondersteuning Score: 4
Het laatste wat je wilt is dat een schijf crasht en al je belangrijke data weg is. Daarom leg je je schijven natuurlijk niet in handen van een merk als Sweex. Hmm, o wacht, dat heb ik wel gedaan...

Ondanks mijn twijfels over het merk heb ik, op aanraden van een vriend, deze controller gekocht, en tot nu toe niets dan lof. Hij draait stabiel, beter dan de controler op mijn K7VT4A Pro, hij kostte vrij weinig, had een Sillicon Image chip en zorgde er voor dat ik mijn Western Digital schijf weer kon gebruiken.

Wat krijg je?
Hij komt in een doosje, in een antistatisch zakje, driver CD'tje met daarop de drivers voor nog tig andere producten (volgens mij kon ik elk Sweex product van de afgelopen 2 jaar installeren), maar ook drivers voor op een floppy. De kaart heeft vier poorten (2x intern en 2x extern), maar ondersteunt slechts twee devices tegelijk. De externe poorten zijn voor externe harde schijven, hoewel ik niet precies heb gekeken of het ook eSATA was.

Ik heb een aantal keer gehad dat de pc flipte doordat een kabeltje niet helemaal goed vastzat, dat is vervelend. Er wordt geen erg stevig kabeltje meegeleverd, maar lijm en een hamer doen natuurlijk ook wonderen.

Prestaties
Dan de prestaties: ik heb geen uitgebreide testmogelijkheden (mocht iemand een zooi high end servers willen doneren sta ik altijd open natuurlijk), daarom een vergelijking tussen de controller van mijn K7VT4A Pro (de VIA (ja, inderdaad, ook goedkope troep) 8237 waar een SATA schijf het ongeveer één dag op heeft gedaan, en diezelfde schijf op de Sweex controller:

Sweex:

K7VT4A Pro

Zoals te zien is zijn de waarden grotendeels gelijk, op de burst rate (10 MBps hoger) en de CPU usage (ongeveer 8 procent lager), na. Dat vind ik een goede verbetering, hoewel het natuurlijk ook weer geen wereld van verschil maakt als je vervolgens met maximaal 12 MBps over je LAN gaat sturen.

The verdict...
Voor een budget merk als Sweex is deze kaart een positieve uitzondering: hij is snel, stabiel, heeft een aantal goede functies en dat alles voor een goede prijs. Deze kaart kan ik dan ook zeker aan iedereen aanraden die een goedkope oplossing zoekt voor een tekort aan SATA poorten!

Heb jij ook een Sweex Serial ATA Controller?

De kaart heeft vier poorten (2x internet en 2x extern),
internet -> intern :P
Bedankt, dat is volgens mij de 4e keer vandaag dat ik mezelf verbeter :P
Uhm? Je beoordeelt alleen wat je krijgt?(alinea 2) En verder vertel je waarom je hem hebt gekocht? (alinea 1).

Waar blijft de beoordeling? :7
Ik zal nog wel wat tests doen, maar ik had daar gisteravond niet zo veel tijd voor.
Testjes toegevoegd 8-)
Wat voor chipset zit er dan op?
Een Silicon Image SiI 3112.
Bij mij zit er een 3512 op... Officieel zou er idd een 3112 op zitten, maar blijkbaar gebruiken ze gewoon de laatste nieuwe.
Maakt op zich verder ook niet uit, ze gebruiken allemaal dezelfde drivers (3x12-serie).
Welke kaart is het precies? Ik ken enkel een Sweex met 2 interne poorten...
En hoezo zijn niet alle poorten tegelijk te gebruiken?
De controller heeft maar twee poorten, en met jumpers kan je selecteren of die naar een externe connector gaat of naar een interne.
Kan deze ook RAID5 draaien?
Tnx already
stijnos@ik heb pas geleden ook een 2-poorts raidcontroller van sitecom de xc-043
gekocht, omdat mijn onboard controlers op mijn CFX 3200 DR NIET met mijn raptor overweg konden.....nu is dit kaartje een PCI-E 1x , maar aan je specificatie van je pc te zien moet jij dit ook kunnen.....hij kan ook raid 5 draaien...en kost 3 tientjes....draai zelf nog geen raid maar is binnenkort wel de bedoeling........https://www.dynabyte.nl/accessoires/KAAIO
succes.... ;)