OCZ Agility 2 60GB Review

xaho 10 juli 2010, laatste update op 23 juli 2010, 4.650 views

OCZ Agility 2 60GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Schok tolerantie

Minpunten

• Nog niet bekend

Na 2 daagjes wachten verscheen het pakketje bij mijn voordeur, dit werd bezorgd door TNT en kwam van 4Launch af en was dus in zeer nette tijd bij mij bezorgd.

Maar goed, daar gaat het hier niet over.
De OCZ Agility 2 OCZSSD2-2AGTE60G 60GB is waar het hier om gaat.

Het product in het pakketje zag er als volgt uit:

Vervolgens kwam er een zwart kartonnen doosje met een soort schuimige voering om alles op zijn plek te houden met aan de binnenkant mijn SSD:

Aan de onderkant was de bijgeleverde bracket te zien om het 2.5" SSDtje om te toveren zodat hij in een 3.5" slot past:

Na de SSD gecombineerd te hebben met de bracket ziet dat er zo uit:

Na deze in mijn desktop had geschroefd en W7 Pro x64 erop had ge´nstalleerd met mijn moederbord in AHCI modus was het de hoogste tijd voor wat benchmarks!

Bij Crystaldiskmark zag dat er zo uit:

Bij HD Tune Pro 4.50 leverde dat deze resultaten op:

Zoals er te zien is haalt de test opstelling hier niet de beloofde snelheden die OCZ geeft, het zou kunnen zijn dat ik nog wat instellingen verkeerd heb, mocht dat blijken dan zal ik nieuwe resultaten posten met andere instellingen en betere resultaten. (Laat dit dus vooral weten als er tips/tricks zijn)

Over het algemeen merk ik een flinke snelheidswinst t.o.v. mijn vorige 320GB 7200RPM 16MB cache HDD, hier ben ik dus wel degelijk over te spreken.

Al met al mogelijk nog wat opstart probleempjes met de beloofde snelheid behalen maar verder een snelle goed geprijsde mooi vormgegeven SSD.

UPDATE:
Na herinstalleren door een foutieve(?) driver te installeren voor mijn chipset waren de resultaten vreemd genoeg veranderd.
Ze waren bij CDM lager geworden... bij Atto kwamen de max speeds overeen met de door OCZ gestelde waardes maar de andere programma's kwamen daar niet echt bij in de buurt.

Heb jij ook een OCZ Agility 2 60GB?

Volgens mij zijn je benchmark resultaten minder omdat je OS er vanaf draait, voor het beste benchmark resultaat kan je het beste een ssd als non boot schijf in je pc zetten
ik moet eerlijk zeggen dat mijn 2 vertex 2 in raid 542mbps lezen halen.
of je os erop staat of niet...dat maakt niet uit.

wellicht is het handig om te kijken of je op de nieuwste 1.6 firmware zit.
bij mij stond dat er al op dus ik heb er niks aan hoeven doen.
ook zou je in windows nog wat intel chipset software kunnen installeren.
wellicht helpt het...ietsje....maar als je jouw leessnelheid verdubbeld zit je op mijn snelheid....
de snelheden die ze opgeven haal je praktisch nooit, dat is eigenlijk met hd's ookal zo.
veel meer eruit halen zul je denk ik niet doen evengoed.
vergeleken is met een hd is het stukken sneller, het hangt er vanaf wat je ermee van plan bent te doen.

uitpakken enzo gaat natuurlijk supersnel, maar als je verwacht veldjes van games nog sneller te kunnen laden heb je het mis.

goeie review, duidelijk....wellicht kun je hem later nog wat aanvullen :)

cheers!
Wat de firmware betreft, ik heb op het moment 1.10 voor elkaar gekregen met een tooltje dat op de site van OCZ staat.
(http://www.ocztechnology...._2,_Vertex_LE,_Agility_2/)

Volgens mij is die 1.6 firmware niet voor de agility2 maar kan me daarin vergissen.

Heb inmiddels ook getest vanaf een OS op een andere HDD en dat leverde dit op:
(HD Tune Pro werd beter, CrystalDiskMark werd slechter ;( )

Verder begrijp ik wel dat ik niet 100% zal halen maar schrijven bijv. is ongeveer 100MB/s, dat is wel een beetje onder de maat, en die 200MB/s read had ik liever richting de 250 throughput gezien wat ze zeggen op de site, maar met 200 ben ik ook wel tevreden uiteraard. :)

Ga die chipset software eens proberen om er nog een beetje meer uit te halen als dat mogelijk is! Bedankt voor de info! ;)
Ok, ga nu direct testen, heb namelijk op mijn andere HDD dezelfde W7 staan, plaatjes komen er zo aan!
...Na een post op het OCZ forum voor de juiste chipset drivers en deze gedownload/geinstalleerd te hebben kreeg ik telkens een pracht van een BSOD, helaas weer geen succes dus, later vandaag opnieuw installeren dus.;(
Heb er vandaag ook 1 besteld, ga kijken wat eruit komt.
Het heeft zo te zien wel zeker potentie :)
Deze drive is "gemaakt" voor ATTO:
Sandforce controllers store data in compressed forms, meaning less data needs to be written. This means less write cycles are used, and the more the data is compressed, the faster it can be read from or written to NAND.
Atto = Best case compression. AS-SSD = Worst case compression. Real performance is somewhere in the middle.
En hoe snel start jouw pc op ?