WD WD1200JB, 120GB Review

lammert 25 juni 2007, laatste update op 25 juni 2007, 1.104 views

WD WD1200JB, 120GB

Pluspunten

• betrouwbaarheid
  • prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• niets eigenlijk, behalve dat t ondertussen een ouderwets schijfje is

Deze schijf doet nu zo'n 4 1/2 jaar trouwe dienst in mijn huis tuin en keuken pc-tje die redelijk intensief gebruikt wordt, gemiddeld zo'n 4 uur per dag. Destijds was 120GB al aardig wat en lag de euro per GigaByte verhouding voor deze schijf relatief gunstig. Tegenwoordig kan je natuurlijk beter een 250GB schijf kopen.

Deze schijf is mn 2e HD waar dus niet het OS van boot. Hij wordt wel intensief gebruikt omdat ik het virtual memory en mn program files erop heb staan. De schijf komt natuurlijk niet meer mee met hedendaagse SATA schijven, laat staan de Raptor's, maar daar was ie ook niet voor bedoeld.

Een belangrijk criterium vind ik de betrouwbaarheid van een harde schijf, ik zou het namelijk verdomd jammer vinden om mn MP3's en digitale foto's kwijt te raken. Dit is de belangrijkste reden dat ik destijds niet voor een goedkopere schijf (bv Maxtor) heb gekozen.

Over de warmteproductie kan ik slechts het volgende zeggen: ik heb er een aluminium CoolerMaster heatsink omheen zitten en het ding blijft verdomd koel. Zonder heatsink heb ik niet uitgetest, maar dat zal ook wel acceptabel zijn gezien anderen hun ervaring in de productsurvey.

De geluidsproductie: tijdens het opspinnen is ie wel hoorbaar (1 meter afstand), maar daarna hoor ik hem eigenlijk niet meer. In tegenstelling tot mn (redelijk stille) CPU koeler, de Spire Whisper Rock IV.

Heb jij ook een WD WD1200JB, 120GB?

Mijn WD 120GB maakt tegenwoordig (zal ook rond de 3 jaar oud zijn) toch een ontzettende herrie. Aanhoudend hoog gezoem, bijna gepiep.
Komt met zijn geluid ruim boven de noise van de rest van mijn barebone uit. (1*30mm 1*40mm 1*80mm)
Fijn om te horen dat jij er nog geen problemen mee hebt.

BTW: SMART heeft wel dat de schijf nog 100% is en temps zijn OK
Heb zelf ook 2 van deze schijven. Prima schijven, toen ze net uitgekomen zijn ook een van de snelste schijven.
Het grootse nadeel van deze schijven is dat ze na 1,5 a 2 jaar veel herrie gaan maken. Hoge fluittoon. Ik heb er al 1 terug gestuurd en een andere ontvangen welke weer een normaal geluid maakt. Andere schijf gaat binnenkort ook via een RMA terug naar WD.
4 uur per dag noem ik geen redelijk intensief gebruik, verder wel een geinige review :Y)