Nvidia Shield TV Pro 16GB

Nvidia Shield TV Pro 16GB Review

mijansen1987 20 september 2020, 7.263 views Product gekocht

Nvidia Shield TV Pro 16GB

Hier een Apple fan-boy van het eerste uur, overal in huis Apple TV's, maar voor de woonkamer, waar mijn LG Oled hangt icm 5.1.2 speaker systeem, toch een Shield TV gekocht. Lees hieronder waarom.

Pluspunten

• Passthrough
  • PLEX Server
  • Beeldkwaliteit (HDR/4K/DBVision)
  • Mogelijkheden qua instellingen

Minpunten

• Android TV

Geluidskwaliteit Score: 5
Hier een Apple fan-boy van het eerste uur, overal in huis Apple TV's, maar voor de woonkamer, waar mijn LG Oled hangt icm 5.1.2 speaker systeem, toch een Shield TV gekocht. Dit omdat de ATV geen ondersteuning biedt voor passthrough audio en dus mijn films die ik op mijn nas bewaar, met DTS,X en Atmos ondersteuning niet via ATV afgespeeld kunnen worden.

Eest stond er een Apple TV in de woonkamer, ik heb een LG Oled C9 55" en een Denon receiver met B&W M1 + plafondspeakers. Dit heb ik laten aanleggen nadat Apple TV Atmos ging ondersteunen. Maar nu kom je van een koude kermis thuis wat dat aangaat. ATV ondersteund enkel eAC3 (DDP) en geen TrueHD of DTSMA X files, zonde! Want die heb ik nogal veel op mijn NAS staan. Ik heb een aantal films gekocht via de iTunes store maar het aanbod aldaar is ook maar karig.

Ik werd gestipt door een vriend die ook een Shield TV heeft en ik dacht "dat gaan we eens proberen". Dus geïnstalleerd, PLEX server geïnstalleerd en gekoppeld aan mijn NAS en ik moet zeggen, wauw! deze opstelling speelt echt alles af en dan ook nog eens heel erg goed. het geluid is fenomenaal (vooral DTS.X files). Direct maar de Harry Potter collectie gekeken welke ondersteuning heeft voor DTS.X en de bezemstelen vliegen letterlijk door de kamer. Meer dan subliem!

Ik heb mezelf de vraag gesteld of ik nu terug zou gaan naar ATV als zij ondersteuning voor passthrough gaan bieden, het antwoord is dan wel "ja". Waarom? Omdat ik de interface van Apple TV erg kan waarderen, het werkt net allemaal wat natuurlijker en mooier (maar dat is een persoonlijke voorkeur).

Maar voor nu, Shield TV(pro) krijgt van mij een dikke 9!

Heb jij ook een Nvidia Shield TV Pro 16GB?

Hi ik ben ook grote fan van Nvidia shield ik heb de shield tv 2019 versie. Ik heb een vraagje aan jouw. Ik heb een aantal 4k bestanden met variabele frame rate en ik ondervind haperingen in zoveel de plex app als de kodi met plex plugin app. Zelfs als ik in de stellingen in beide apps de variabele frame rate switching aan heb staan. Ik moest op de shield een aparte frame rate app installeren en draaien als ik naar 4k kijk. Terwijl ik met dezelfde 4k bestanden geen enkele problemen ondervind als ik ze afspeel in de plex app op mijn tizen Samsung tv.
Bandbreedte?

Mijn opstelling was:
NAS > Gigabit router > 100mbit switch > Nvidia Shield > Kodi
Hiermee haperde een 4K film van 18gb zo af en toe, net vaak genoeg om irritant te zijn.

Toen ik de 100mbit switch verving voor een gigabit switch, was het probleem opgelost.

Als je hardwarematige barrières kunt uitsluiten, zou ik gaan kijken naar de Shield-instellingen, anders Plex instellingen.
Waarom is de Shield eigenlijk nodig, je kunt toch ook PLEX installeren vanuit de LG content store? IK ben dit ook aan het onderzoeken (Ik heb een CX) maar ik heb een oude nas, waar ik geen Plex server op kan draaien...
Vrijwel alle moderne TV’s hebben slechts een 100mbit NIC. Veel 4K content gaat daar overheen en dus krijg je happeringen als je een NAS als bron hebt. De enige oplossing is dan via HDMI, oftewel Nvidia Shield.
Hmm. Ik heb juist een Android TV box gekocht om apps te kunnen sideloaden. Denk aan F1 TV en Ziggo Sport Totaal. Daarnaast kan ik ook VLC en andere apps sideloaden en dat is echt helemaal top. Ik speel met VLC alles direct van mijn NAS. Simpel, snel en goed.

De voorkeur voor PLEX heb ik nooit begrepen. Daarvoor zou ik geen enkel apparaat kopen. Ik heb een vrij goeie Synology NAS, LG OLED TV maar zie geen enkele noodzaak voor PLEX. Ik vind het werkelijk een draak van een programma en dat zeg ik niet snel. Kennelijk mis ik iets? Dus mijn voor de hand liggende vraag aan jullie: wat mis ik aan PLEX (dat VLC niet kan)?
Dag,

Om te beginnen; remote control. ik kan bij mijn vriendin op mijn PLEX inloggen en vanuit haar huis mijn content bekijken. Daarnaast kunnen mijn broertjes en ouders ook inloggen via hun smart tv en dit werkt nagenoeg altijd goed.

ATMOS/DTS:X, Plex kan audio doorgeven aan mijn versterker en die maakt er dan een mooi object based geluid van. Mits de content dit ondersteund.

Dan hebben we nog de galerij, mooi overzicht met informatie, trailers enz. over je films. + collecties maken.

Na eigenlijk te veel om even op te noemen.
Plex was cool toen je nog channels kon toevoegen.
En toen je nog een eenmalige aankoopsom betaalde.

Het was toen de gemakkelijkste manier om de Nederlandse en Vlaamse televisie te zien op een Roku, een mediaspeler die eigenlijk niet voor de Nederlandse markt bedoeld is.
Daarnaast kon je wat channels installeren die zelf in nieuwsgroepen op zoek ging naar films die je wilde zien, en daar ook nog de ondertitels bijzocht.

Dat Plex zelf transcodeert is bijzaak. Het is vaak onhandig, omdat hij dat op mijn (toch behoorlijk krachtige) Synology NAS nét te langzaam doet om live een film (die je al hebt gedownload) zonder haperen te bekijken. Dat is dus vooral een nadeel boven direct gebruik te maken van de meegeleverde software.

De laatste tijd heeft Plex wat veranderingen doorgevoerd. Voor een groot deel van de opties moet je opeens per maand gaan betalen. Als je niet oplet wordt al je content online ontsloten via het bij Plex bekende wachtwoord (wat ze al een keer hebben laten hacken). Oh, en die kanalen, waarvoor Plex dus handig was, die hebben ze afgeschaft. In plaats daarvan zijn ze zelf content gaan bieden.

Ik ben het met je eens. Het is een draak van een programma geworden dat niet meer kan wat het kon.
Het transcoded heeft me al veel geholpen, gooi het erop en het werkt op elk device. Plex staat echter op een pc, geen NAS.
Dat je plex gebruikt om buitenshuis gebruik te kunnen maken van je collectie, kan ik goed begrijpen.
Echter binnen je eigen netwerk zou ik de Shield i.c.m Kodi gewoon aleen het werk laten doen. Dus direct de film/serie streamen vanaf je NAS. Daar is de Shield zeer geschikt voor.
Thanks voor de uitgebreide review.

Vraag mbt de audio output/throughput: als je de Shield in een HDMI poort van TV of Projector stopt, kun je dan de audio apart uitsturen (naar AV Receiver, soundbar, etc)? Zie er geen poort voor op zitten namelijk.

Of moet je dan op de TV of Projector weer gebruik maken van een optical/SPDIF uit of via HDMI (e)ARC? Maar hoe dan als je maar 1 (e)ARC poort er op hebt zitten? En komen dan wel alle nieuwere formaten zoals DTS-HD, DTS:X, Dolby TrueHD, Atmos, etc goed door?
De vraag heb ik ook. Dank voor het stellen.
Het beste dan Shield via soundbar en via ARC van soundbar naar TV of projector. Moet soundbar wel bijv. hdr passthrough kunnen.
Hallo,
ik heb een Himedia Q10 pro mediaspeler. binnenkort ga ik verhuizen en schaf ik een nieuwe surroundset aan.
Nu heb ik wat vragen hierover omdat ik er niet uitkom, misschien een van jullie wel.
De Himedia ondersteunt geen Atmos, daarom wil ik hem vervangen, maar volgens mij de Shield ook niet en ook niet de 3D optie. Ik ga een Marantz SR6015 kopen. Waar ik bang voor ben: ik wil volop genieten van de Atmos, maar welke mediaspeler moet ik hebben of kan de Marantz dit ook.
Misschien is het niet heel duidelijk, maar dat hoor ik dan graag.

Alvast hartelijk dank, A.
Ik weet niet of je hier inmiddels antwoord op hebt gevonden, maar het is vrij simpel: als de Shield het niet kan afspelen, dan kunnen andere mediaspelers dit ook niet. Zo is de Shield bv. de enige die films met Dolby Vision én Atmos uit een TrueHD stream kan doorgeven. Ik neem aan dat je met '3D optie' Atmos audio bedoelt?
Dank voor je bericht. Nee was niet veel verder gekomen (mede door verhuizing).
Je hebt iig wel een deel van mijn vraag beantwoord over het Atmos gedeelte. Met 3d bedoelde ik de films in 3d. Als de Shield dit niet kan, kan ik dan wel 3d films blijven kijken, mijn tv is een 3d tv. Of is het zo dat mijn tv het zelf op 3d zet? Normaal deed de Himedia dit.

Alvast bedankt
Een beetje laat, maar toch: Als je een 3D TV hebt dan zal die de weergave van het 3D signaal voor z'n rekening nemen. De Shield geeft het dan alleen maar door naar je TV.
Dag iedereen ik heb een vraagje. Ik had vroeger een mede8er 500X met ingebouwde harde schijf. Is de shield tv Pro iets gelijkaardigs? Ik maak me zorgen om de hd aangezien ik niet wil streamen. Ik zoek een apparaat waarop ik de films kan plaatsen dat verbonden is met m'n 4k TV. Bedankt.