Specificaties Full HD met 10x opt. zoom - Bekijk alle specificaties

Sanyo Xacti VPC-HD2000 Zwart Review

D-TECH 8 juli 2010, laatste update op 9 juli 2010, 2.213 views

Sanyo Xacti VPC-HD2000 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluid
  • MP4 bestanden
  • Kleuren
  • Opname's donker
  • Foto kwaliteit
  • Batterij-duur

Minpunten

• Stabilisatie (al valt het wel mee als je met 2 handen filmt)
  • Witbalans (handmatig instellen is een pre)

Beeldweergave Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4
Design & bouwkwaliteit Score: 5
Na lang reviews lezen en vooral filmpjes vergelijken op YouTube (wat ik trouwens niet aanraad, omdat YouTube de filmpjes converteerd). Kwam ik op deze camera uit, in het begin was ik nog wel huiverig, je kon hem namelijk in bijna geen enkele winkel vinden.
Na de camera ontvangen te hebben zat er verassend veel in de doos. Dockingstation, s-video, composiet noem maar op.

Na het volledig opladen van de batterij (je kunt 3 uur filmen in 720p!) heb ik een paar testfilmpjes met de camera gemaakt.

Het beeld van deze camera is VERBLUFFEND! vooral kleuren in het donker ongeevenaard. heb 3 weken research gedaan, en ben objectieve sites tegengekomen en heel enthousiaste reviews. (ik ook dus)
zie oa: http://vimeo.com/groups/sanyo/
deze laatste heeft uitgebreide noise tests vergeleken met canon vixia springt hij eruit!

Ik neem zelf het meeste op in 30p 1280x720. hierbij heb je ongeveer 65minuten 720p opnamen per 4.2Gb. Jammer is een beetje dat 60p voor deze resolutie ontbreekt, maar het is tochwel echt fantastisch. wel moet je het op een computerscherm of HD(ready) TV weergeven natuurlijk!

Foto's maakt hij ook heel goed, en stabilisatie bij lage snelheid werkt goed. (=scherpe foto's bij weinig licht)
8Megapixel vind ik ruim voloende (met interpoleratie 12 MP, maar deze foto's zijn overscherpt). Heeft ook overigens een continue opname functie als je de knop ingedrukt houd, bij loslaten neemt ie de laatste 9 foto's op. Ook video heeft 600fps functie, maar met maximale opnameduur en lage resolutie.

De mp4 files spelen zelfs op mijn 7 jaar oude 900Mhz laptop goed af (met SMplayer). Wel raad ik een aparte usb SDHC kaartlezer aan, want via de kabel transferred hij maar met 2.3MB/s voor een volle 16Gb kaart 2 uur transferren! met een halve euro had ik in china een usbkaartlezer gekocht (C227 van Kawau) die met 18MB/s de bestanden uitleest!

Overigens kost de HD2000 op www.4launch.nl nu maar 309 euro!

Deze camera is vet ondergewaardeerd. zeker het gemak van mp4 bestanden, compatibiliteit, de hoge optische kwaliteit, zoom, en het progressief (geen ontbrekende beeldlijnen, zoals met interlaced video) is geweldig.

Nodig: leuk tasje voor aan je zij om hem weg te bergen, want hij ligt goed in de hand, maar als je hem weg wil leggen is een tas onontbeerlijk. heb zelf eentje (laten) maken voor aan mijn zij, pistool stijl, aan mn riem.

Geluid: mooi stereo mp3. mics, zitten ver naast elkaar op het scermpje, bijgeluiden van mn handen nog niet gemerkt.

Mogenlijkheden: editen klipjes trimmen mogenlijk met camera zelf, manuele sluitertijden mogenlijk. AE/AF-hold tijdens opname. Schermpje vrij helder, maar kan niet opnemen met scherm dichtgeklapt.

Vormgeving: ligt goed in de hand, om trilvrij op te nemen is wel aan te raden toestel met beide handen vast te houden (linkerhand aan schermpje) linkshandigen: deze camera is niet handig, sorry!

Degenlijkheid: nog niets vervelends gemerkt, wel zit het bescherm kapje vrij los.

Al met al ben ik heel blij met deze camera! Ik raad hem iedereen aan!

Edit: Zondag volgt een filmpje!

Heb jij ook een Sanyo Xacti VPC-HD2000 Zwart?

mooie review!

1 ding wil ik nog toevoegen: Het sd kaartje wat eringaat moet Fat32 zijn. Als je op de allerhoogste kwaliteit filmt, dan zal de bestandsgrootte na zoon 20 minuten 4gb worden. DAn moet hij een nieuwe file aanmaken, dit duurt ongeveer 8 seconden. Dus dan mis je 8 seconde film. Vervelend bijv bij het opnemen van een musical ;)

verder een geweldige camera!
thx voor deze review! ben zelf ook op zoek naar zoiets :)
ben nu ook trotse eigenaar :)
En bij mij is ook het enige struikelpunt de beeldstabi.
Klopt het dat deze camera ook kan opnemen in:

448 x 336 240 fps
en
640 x 480 120 fps
De slomo modes zijn als volgt: Web-SHR: 448 x 336 (240 fps/8Mbps) Web-UHR: 192 x 108 (600fps/8Mbps)

De tweede modus in je vraag klopt dus niet. Tis vooral die 240 fps die bruikbaar is, de ultravertraging is toch écht te lage reso.
Beste D-tech,

Ik heb sinds een tijdje deze camera. Ik heb 1 probleem. Als ik de mp4's afspeel in Quicktime (ik werk op Mac) of in een ander programma, geeft het beeld strepen en is schokkerig. Dit schijnt met interlace te maken te hebben. Als ik de filmpjes in bijv QT exporteer en de-interlace verandert er weinig. Enig idee hoe ik dit euvel kan verhelpen (wellicht instellingen op de camera zelf?), anders denk ik erover de camera weer te verkopen.
Bedankt voor de reactie.

Michiel
Waarschijnlijk film je in de instelling Full-HD, dit is 60i (dus interlaced). Als je een niet zo krachtige videokaart hebt (meestal het geval in een mac :) ) kan de videokaart het niet aan en krijg je dus schokkerig beeld, doordat de videokaart het beeld probeert te de-interlacen krijg je dus de strepen.

De oplossing zou zijn door naar een lagere instelling te gaan. Bijvoorbeeld naar 1280x720.

De hoogste instelling op deze camera is Full-HR (deze filmt in 60p). Op de een of andere manier kiest Sanyo standaard voor de lagere instelling.

[Reactie gewijzigd door D-TECH op 30 oktober 2010 10:12]

Als je vragen hebt kun je die hier, of in het forum stellen! :)
Volgens mij word dit verholpen doordat er ook een buffer in het apparaatje zit die dit dus voorkomt. Die 8 seconden worden dus achteraf verder geschreven wanneer je stopt met filmen.