QNAP TS-230

Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-230 Review

DutchredgamingTestpanel 17 september 2020, laatste update op 26 september 2020, 1.434 views Testpanel

QNAP TS-230

Als Tweaker Testpanel mag ik QNAP TS-230 testen en voor mij is het ook kennis maken met een NAS. Installatie ging met gemak en de handleiding was goed te volgen. Als beginner met een NAS vond ik zelf wel lastig om in te stellen na de installatie.

Pluspunten

• Windows, Mac en Linux ondersteuning
  • Mac OS Time machine ondersteuning
  • Snelle NAS
  • Eenvoudig beheren via de web interface
  • Wake on LAN
  • Power management

Minpunten

• Babyblauw, misschien leuk bij een jongens baby kamer?
  • Voor beginners kan het installeren en configureren lastig zijn
  • Externe exFAT HDD/SDD aansluiten is een betaalde driver ($3.99) nodig
  • Exclusief HDD/SDD

Kwaliteit voeding Score: 5

Als Tweaker ben ik eigenlijk geïnteresseerd in allerlei tech, ook in een NAS.
Naast mijn hobby met benchmark video's maken was mijn enige overweging om een NAS aan te schaffen.
Van Tweakers mocht ik de QNAP TS-230 testen. Helaas kwam de NAS niet meegeleverd met een harde schijf, maar gelukkig had ik nog een harde schijf liggen van een halve terabyte. Als ik meer schijven had, dan had ik ook de RAID configuraties getest.

Specs:

Realtek RTD1296 Quad (4) core @ 1.4GHz
2GB werkgeheugen
2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) en USB 2.0 poorten.
1 Gbps Ethernet poort
Kleur: Babyblauw je moet er van houden of leuk bij een jongens babykamer.
1x ventilator (exhaust fan)

What's in the box:

QNAP TS-230 (SATA stroom of data kabels niet nodig)
Schroeven voor 2,5" en 3,5" HDD's/SDD's.
CAT5e netwerkkabel
Externe voeding
Stroomkabel
Beknopte installatie handleiding.

Installatie

Bij de beknopte handleiding staat een instructie bij hoe je de plastic behuizing kan openen om je SDD/HDD te installeren. Daarvoor heb je een kruiskop en platte schroevendraaier nodig. Na het installeren van je schijven kan je de QR code scannen en internet link overtypen om Qfinder pro te installeren om zo snel en makkelijk de NAS te installeren. Gebruik hiervoor een Windows, Linux of Mac computer.
Na het installeren van de Qfinder pro kan je NAS aansluiten aan je Router/modem/switch met de netwerkkabel en de stroomkabel in het stopcontact.

Na 10 minuten kan je je QNAP TS-230 installeren (zie onderstaande screenshots). Bij het initialiseren van de NAS wordt een web browser geopend om je NAS in te stellen. Bij de eerste stap wilt de NAS de laatste firmware installeren (kan overgeslagen worden). Daarna kan je een naam geven aan je NAS en kan je een admin wachtwoord geven. Daarna kan je handmatig, via je apparaat of via een NTP server de datum en tijd instelllen.
Bij de netwerk kan je je ip instellingen aangeven. Uit ervaring gebruik ik liever statische IP adressen (als je vaak uit hebt krijgt je NAS een andere ip addres). Bij deze NAS is er ondersteuning voor Windows (SMB/CIFS/File station), MAC (AFP, SMB/CIFS, Filestation) en Linux/UNIX (NFS, SMB/CIFS, Filestation). Daarna geeft QNAP NAS de samenvatting in en dan zal de NAS de gegevens doorvoeren.

Na de installatie

Na de installatie log je in met je admin account en dan kan je verschillende "apps" installeren op je NAS (indien verbonden met internet), om je NAS om te toveren als Video of Music station. Ook Resource monitor kan op de App Store gedownload worden. De standaard apps zoals gebruikers, opslag en File station zijn geinstalleerd.
Elke App heeft een korte handleiding over de app.
Ik heb bij mijn NAS het volgende ingesteld:

File Station om data op te slaan
Video Station om video's af te spelen met minituren.
Music station om muziek te luisteren.

Er zijn ook SQL en VM's kan je erop draaien, maar daarvoor heb ik op dit moment te weinig tijd om te testen, maar ik zal de review aanpassen als ik de apps getest heb.

Tijdens het instellen van mijn schijf via de configuratiescherm vond ik niet makkelijk om een schijf aan te maken die ook zichtbaar is voor mijn computers. Na filmpjes van Youtube kon ik verder configureren.

De NAS is beheerbaar via web appliance, Qmanager, Qfinder pro, Qmanager (IOS & Android). Voor het openen van video en muziek zijn er aparte apps beschikbaar in de Google Play Store en Apple App Store.

Wake On LAN wordt ook ondersteund, zo kan ik via WOL app (android) de NAS starten of via schema voeding de NAS automatisch aan of uit zetten om stroom te besparen.

Bij het aansluiting van een externe HDD kreeg ik een melding dat ik een ExFat driver mist. Daarvoor moest ik een licentie kopen van $3.99 om de driver te installeren, dit had eigenlijk standaard moeten zijn. Soms bij nl.pepper.com zie ik soms aanbiedingen van concurrent NAS met harde schijven voor hetzelfde prijs, alleen de QNAP TS-230 is exclusief harde schijf en daarvoor moet je een HDD of SSD apart nog aanschaffen.

De data snelheden zijn rond de 120MBps en is voldoende voor 1Gbps netwerkverbinding

De bouwkwaliteit is voldoende en de koeling blijft onder de 40 graden. Alleen de kleur had eigenlijk geen baby blauw te hoeven zijn. Naast exclusief harde schijf, kleur, betaalde drivers en minder beginnersvriendelijke installatie van de schijven is de QNAP TS-230 een geweldige snelle NAS met heel veel mogelijkheden. Vergeleken met de concurrentie (adviesprijs) is QNAP TS-230 echt een aanrader!

Disclamer:
De TS-230 kreeg ik om de NAS te testen, maar Tweakers en QNAP ziet deze review voor het eerst als de review gepubliceerd word en ik kreeg er geen geld voor het schrijven van de review. Ook zal ik de review aanvullen als ik alle features heb getest.

Heb jij ook een QNAP TS-230?

Kan je een encrypted volume aanmaken en dan data via het netwerk ernaartoe kopieren? Ik ben benieuwd wat de doorvoersnelheden dan zijn.
Ik ben bang dat ik alles moet formateren als ik een nieuwe encrypted volume moet aanmaken (heb alle ruimte al toegewezen).
Via dezelfde Tweakers actie heb ik een ander model mogen testen, daar merkte ik geen verschil in de snelheid met of zonder encryptie ;) productreview: QNAP TS-431P3 2GB review door andMax
Een betaalde driver voor USB-schijf aansluiten? Belachelijk.
Heb even dieper gekeken, maamaar voor exfat is het niet noodzaklijk, maar je krijgt wel een bericht om te kopen. Wel belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Dutchredgaming op 23 september 2020 21:12]

Hier ben ik dus vol ingetuind... Werkt het zonder licentie ook gewoon, zowel lezen en schrijven?
Ja lezen en schrijven is mogelijk als de extern apparaat Fat32 is, maar Exfat is niet (driver nodig)
Eerst heeft alleen Admin rechten om te lezen en schrijven.
Bij de configuratiescherm kan je de rechten aanpassen
Exfat is bij de grote concurrent (Synology) ook betaald. Als je schrijven als ntfs of fat zijn geformatteerd heb je dat idd niet nodig. Wel raar dat je dan een melding van krijgt dat het zonder niet kan. Denk niet dat qnap nu zelf zoveel aan een exfat licentie verdient

[Reactie gewijzigd door -36- op 1 oktober 2020 13:38]

Bedankt voor je review! Hoeveel stroom pakt dit ding (idle) ?
Ik heb helaas geen watt meter, maar als ik eentje hebt zal ik de review updaten
Leuke review. Misschien handig je eerste foto's te draaien zodat de tekst horizontaal staat ;-)
Ik ben bezig met 90 graden draaien, scheelt weer een afspraak bij de fysio :+

Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite