Specificaties Small form factor, 2 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 341 Review

Henryht 22 juli 2010, 2.447 views

Cooler Master Elite 341

Pluspunten

• Goed geprijsd
  • Compact

Minpunten

• Weinig inbouwruimte
  • Slechte afwerking/onstevig
  • Resonatie

Tadaa! Mijn 2e review (op 13jarige leeftijd nog steeds). Tips, reacties en dergelijke zijn van harte welkom! (Daar leer ik nog van)

Eerste indruk

Ik heb deze kast gebruikt voor mijn eerste PC. Hij was inderdaad vrij compact. Maar daar kom ik later op terug. De eerste aanraking met de doos van de kast was al direct een pijnlijke ervaring. (Doos niet zo goed afgewerkt, dus kan goed snijden) :/
Maar na het uitpakken van de doos was alles al goedgemaakt! ;) Ookal was de kast vrij licht, ik was tevreden over z'n uiterlijk! En dan voor de prijs van 30 Euro! :*)

Tweede indruk

Wat me al gauw opviel was dat de lak niet glad is, maar van die onregelmatige bobbeltjes heeft. :| Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Dus een foto zou het duidelijker maken.

Op zich geen groot probleem. Maar het wijst al wel op de afwerking! ;)

Toen ik het linkerpaneel openmaakte (die trouwens met schroeven vast zit die je met de hand kan uitdraaien) merkte ik al gauw dat hij heel makkelijk indeukte. En toen ik het rechterpaneel eraf haalde... Kon hij er niet af. Dan maar grof geweld gebruiken! :| Na heel wat trekken en slopen ontdekte ik dat er aan de binnenkant nog een 3e schroef zat! 8)7
Nou, goed. Hij was toch al gesloopt, en er stond helemaal niks over in de handleiding! :?
Postscriptum: Op de site wordt hij trouwens wel uitbundig geshowt...

Inbouwemogelijkheden

Nou... Dat was dus nummer 1 van mijn computersloop. (Kan gebeuren met je eerste PC).

Toen ik de voeding inbouwde (OCZ ModXStream Pro 500W) ontdekt ik dat hij niet pastte! :? Het bleek dat de kast een PS2 (Niet PlayStation 2) voeding nodig had! En ik had dus een gewone ATX 8)7
Ach... Fout 2 kan gebeuren met je eerste PC! :) (dat rijmt)
Nu kan ik zelfs nog geen PS2 of MicroATX voeding vinden. Dit kan dus vrij nadelig zijn.

Als je een intake fan wilt inbouwen is het metaal vrij gammel, wat ook wil zeggen dat de fan mee gaat resoneren. Maar je moet niet te veel gaan zeuren met een kast voor deze prijs! :) 8-)

Nu verder met het Moederbord (Gigabyte MA785GMT-UD2H)... Ik plaatste het I/O shield. Pakte het moederbord. (De schroefjes voor de schroeven van het moederbord zaten allemaal al goed) en zette het precies goed erin. Alle schroeven aandraaien... En... Er zit een paar mm ruimte tussen de werkelijke aansluitingen en het van plastic gemaakte shield. Dit moet dus helaas ook liggen aan de kast. (Afmetingen niet goed) ;(

Uiteindelijk bouw ik er een DVD-drive in... Ai... Er zit aan de linker en rechter zijde van de dvd-drive wat ruimte. De DVD-drive is dus te klein, of de kast is te groot. (Ik gok op het laatste) Dat staat natuurlijk al een heel stuk minder mooi!
P.S Je bent eigenlijk gedwongen een DVD drive erin te zetten omdat hij aan het bovenste 5,25" bay een metalen plaat mist ( = goedkopere productie).

Het laatste probleem met het inbouwen was dat je met een niet standaard CPU fan behoorlijk krap komt te zitten met de harde schijf. Met de SATA kabels (met een hoek) erbij heb je slechts 2 mm ruimte totdat je bij de fan bent. Je kunt je dus bedenken dat het inpluggen van de kabels een heel karwij moet zijn geweest. :/
Ja, ik weet het. Wat een cable management. :D
En over de harde schijf kom ik later op terug.

Zoals je hierboven ziet... Wat een ruimte...

In gebruik

Eenmaal in gebruik zul je merken dat de harde schijf zorgt voor (licht uitgedrukt) resonatie! |:( Vandaar ook dat ik hem heb opgehangen met touwtjes.
Officieel is het de bedoeling dat je de harde schijf bij de rode pijl (zie foto) ophangt. Maar dat ging dus totaal niet omdat de voedingskabel (groen pijl) in de weg zat (zie witte pijl). Dus heb ik hem bij de blauwe pijl opgehangen. Maar dit was dus weer resonerend. Enigste oplossing = Ophangen. (Dit belemmert wel de mogelijkheid van een intake fan). Zoals je ziet heb ik er netjes een zakdoekje bij gedaan. Want zoals ik eerder al zei, het metaal resoneert behoorlijk. (Bij alle oplossingen blijft nog steeds het fan-SATAkabel probleem. :|

Na het toepassen van deze methode is de PC wel heerlijk stil! :)

En als laatste. De poorten aan de voorkant. Er zitten 2 USB poorten, een microfoonpoort, en een speakeraansluiting. Er staat ook heel mooi E-SATA en 1394 bij. Maar boven die zo inspirerende lettertjes zit een plastic ding. Conclusie: Die zitten er dus niet op!
De USB poorten zijn altijd mooi megenomen, ookal is de kwaliteit nou niet de beste op de wereld. De USB-stick gaat er vrij stroef in. Correctie: Hij gaat er niet eens in als je hem er recht in duwt. Hij moet hem per se een paar keer heen en weer bewegen voordat hij er pas in kan :P

Over de Conclusie schrijf ik maar niks, want als deze review een beetje goed geschreven is horen jullie zelf wel een conclusie te kunnen trekken! :) Iedereen heeft immers z'n eigen gevoel voor kwaliteit :)

Heb jij ook een Cooler Master Elite 341?

Om mee te beginnen: prima review over een vrij simpele kast.

Gaat het echt niet lukken om die harde schijf netjes in een van de drivebays te plaatsen?
Ik zou bang zijn dat de harde schijf met die touwtjes gaat schommelen als iemand tegen de kast stoot met alles gevolgen van dien. Ik zie dat je ook op de bodem nog een schijf kan vastschroeven.

[Reactie gewijzigd door ruftman op 20 juli 2010 12:04]

Klopt... Maar je wilt niet weten wat voor herrie het op die bodem maakt... :S
En als het goed is stond er dat ik hem uit de drivebays heb gehaalt omdat hij daar ook veel resoneert. :)
@ Qwerty1971

Hartelijk bedankt! :) Jouw waarderingen zorgen voor zo'n positieve invloed dat mensen graag nog een review schrijven. Veel tweakers geven negatief commentaar. Maar jouw reacties zou niemand nee tegen willen zeggen! :)

@ chim0

De resonatie wordt juist tegengegaan met de touwtjes en zakdoekjes. Deze keuze heb ik dus alleen gemaakt vanwege de resonatie! En het is niet het zijpaneel wat resoneert, maar de drivebays. (En als je hem onderaan monteert is het metalen plaat aan de onderkant)
Ik heb het zelfs getest. Zonder de zijpanelen is de resonatie juist erger te horen (omdat het geluid dan niet wordt afgeschermd)
Nou, dan heb je hem volgens mij bij het slopen van het zijpaneel, compleet verbogen.

Tuurlijk, het is een low-budget kast maar nogmaals, vergeleken met AOpen blikken die amper resoneren, lijkt het me sterk dat het zo overduidelijk is zoals jij aangeeft.
pak een grote elastiek ( postbode variant) knip hier een paar blokjes uit, gaatje in prikken en daar het schroefje door van je HDD, zodat hij tussen je framen en schijf inzit.

heb het zelf ook gedaan en je hoort helemaal niks meer, en ik heb 6 schijven in totaal in mijn computer kast ;)
Hey! Bedankt voor je tip! Het is misschien een optie. Maar zoals ik eerder al zei: De kans is groot dat hij niet past. Het probleem is namelijk dat hij dan net iets te breed wordt. = moeilijk monteren.
Maar ik zou het eens proberen wanneer ik zo'n elastiek heb :)
Je gebruikt touwtjes en zakdoekjes en je sloopt het zijpaneel en geeft daarna de schuld aan de kast dat ie van slechte kwaliteit is? Sorry, maar je kan wel begrijpen dat je op deze manier niet erg geloofwaardig overkomt bij mij. Ik heb veel systemen gebouwd met AOpen ES45 kasten (FYI dat is echt Redbull blikjes materiaal) en die resoneerden amper. Deze kast is sowieso van dikker materiaal dan die AOpen blikken dus ik weet niet wat er allemaal resoneert bij jou maar volgens mij kan het weinig aan de kast liggen.
Hier ben ik het deels niet mee eens.
Ik heb zelf een andere 'goedkope' kast van Cooler Master en deze geeft ook behoorlijk wat resonantie door van de HDD('s). Er zit op sommige punten gewoon weg speling tussen de onderdelen. Als je het dan vergelijkt met het 'blikjes materiaal' van AOpen welke wel goed op elkaar aansluiten, dat scheelt namelijk al de helft in resonantie.

Dit even los van het feit dat wanneer je constateert dat een paneel niet lost te krijgen is hier een reden voor is, eerst goed kijken voor je geweld gaat gebruiken! Naar mijn mening zelden tot nooit de juiste oplossing...
Ik heb hier een goedkope kast van Coolermaster en totaal geen geluiden te bekennen. Was ook voor een prijs rond de 30 euro. Het is maar welk model je neemt :)
Ja, dat klopt. Geweld was geen goede oplossing. Maar ik dacht dat zoiets wel in de handleiding zou staan. En aangezien het 3de schroefje, de veroorzaker hiervan, zo extreem klein was...
Ik vraag me wel af waarom de kast zou moeten resoneren met een kapot zijpaneel wat er niet op zit. (zie onderstaand bericht).
Maar goed. Dat is nog geen reden voor mijn domme actie 8)7 (Je moet het op één manier leren) :)
Nou. Bedankt voor het compliment.
Ik loop niks fouts te zeggen over deze kast! Je moet niet alleen kijken naar het deel van resonatie. Ok. Misschien kan dat wel mijn fout zijn. Maar dan zijn er genoeg andere factoren waar je naar kunt kijken.
Neem o.a als voorbeeld de USB aansluitingen. Of de afwerking van de lak. Ik heb meer dingen te noemen dan hier staat hoor! De hoeveelheid inbouwruimte heeft niks te maken met een zogenaamd 'gesloopt' zijpaneel. Ik snap niet wat het is hoor. Maar wat moet er verbogen zijn aan de kast als je het zijpaneel sloopt?
Je led fan hoort niet tussen het front en het ijzeren frame. Die hoort achter het roostertje geschroeft te worden, binnen het frame zegmaar.

En je koopt een kleine m-atx kast, dan geef je een negatief eigenschap dat er weinig inbouw ruimte is? 8)7

[Reactie gewijzigd door Bas. op 8 juli 2010 14:11]

Deze "bobbeltjes" zijn gewoon gelijkmatig mee gespoten, hierdoor vallen kleine oneffenheden niet zo snel op ;)

Verder kan ik je toch aanraden beter te kijken naar hoe dingen vast zitten of zouden kunnen passen voor je het forceert (zijpaneel) of verkeerd monteert (ventilator) verder geen onaardige review voor een 13 jarige, en over zo'n relatief simpele kast.
Inderdaad een mooie rieview! Even een persoonlijke noot:
Leuke oplossing om zo je HDD in te bouwen om resonaties tegen te gaan.
Jammer, lekker irritant allemaal.

En zoiets? http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren

In vergelijking met de prijs van je kast wel duur, maar misschien wel de moeite waard?

Edit: Deze is goedkoper: http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren

[Reactie gewijzigd door ruftman op 20 juli 2010 12:15]

Wat een problemenkast zeg! Wat je ook nog kunt proberen: van die brackets kopen die van 5.25" naar 3.25" gaan, zodat je je harde schijf in de dvd-drive bays kunt zetten. Die oplossing met touwtjes en een zakdoekje is niet zo netjes. Nou, het beste ermee dan maar! ;)
@ ruftman

Tja.. Ik heb ze niet tot mijn beschikking. Dus ik kan ook niet weten of ze werken.
En ze kunnen niet garanderen dat het werkt :)

@ R15

Volgens sommigen werken die dingen niet echt, omdat de trillingen alsnog door worden gevoerd. En netheid... Tja... Ik dacht. Het zit toch binnen de kast. Je ziet er dus niks van. En deze PC blijft ook staan hier. Ik ga er niet mee op LAN partijtje of zo.