Cooler Master Elite 341 Review
Tadaa! Mijn 2e review (op 13jarige leeftijd nog steeds). Tips, reacties en dergelijke zijn van harte welkom! (Daar leer ik nog van) Eerste indruk Ik heb deze kast gebruikt voor mijn eerste PC. Hij was inderdaad vrij compact. Maar daar kom ik later op terug. De eerste aanraking met de doos van de kast was al direct een pijnlijke ervaring. (Doos niet zo goed afgewerkt, dus kan goed snijden) Maar na het uitpakken van de doos was alles al goedgemaakt! Ookal was de kast vrij licht, ik was tevreden over z'n uiterlijk! En dan voor de prijs van 30 Euro! Tweede indruk Wat me al gauw opviel was dat de lak niet glad is, maar van die onregelmatige bobbeltjes heeft. Ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Dus een foto...
Pluspunten
Goed geprijsd Compact
Minpunten
Weinig inbouwruimte Slechte afwerking/onstevig Resonatie
Eindoordeel
Eerste indruk
Ik heb deze kast gebruikt voor mijn eerste PC. Hij was inderdaad vrij compact. Maar daar kom ik later op terug. De eerste aanraking met de doos van de kast was al direct een pijnlijke ervaring. (Doos niet zo goed afgewerkt, dus kan goed snijden)
Maar na het uitpakken van de doos was alles al goedgemaakt!

Tweede indruk
Wat me al gauw opviel was dat de lak niet glad is, maar van die onregelmatige bobbeltjes heeft.

Op zich geen groot probleem. Maar het wijst al wel op de afwerking!
Toen ik het linkerpaneel openmaakte (die trouwens met schroeven vast zit die je met de hand kan uitdraaien) merkte ik al gauw dat hij heel makkelijk indeukte. En toen ik het rechterpaneel eraf haalde... Kon hij er niet af. Dan maar grof geweld gebruiken!
Nou, goed. Hij was toch al gesloopt, en er stond helemaal niks over in de handleiding!
Postscriptum: Op de site wordt hij trouwens wel uitbundig geshowt...

Inbouwemogelijkheden
Nou... Dat was dus nummer 1 van mijn computersloop. (Kan gebeuren met je eerste PC).
Toen ik de voeding inbouwde (OCZ ModXStream Pro 500W) ontdekt ik dat hij niet pastte!
Ach... Fout 2 kan gebeuren met je eerste PC!
Nu kan ik zelfs nog geen PS2 of MicroATX voeding vinden. Dit kan dus vrij nadelig zijn.
Als je een intake fan wilt inbouwen is het metaal vrij gammel, wat ook wil zeggen dat de fan mee gaat resoneren. Maar je moet niet te veel gaan zeuren met een kast voor deze prijs!
Nu verder met het Moederbord (Gigabyte MA785GMT-UD2H)... Ik plaatste het I/O shield. Pakte het moederbord. (De schroefjes voor de schroeven van het moederbord zaten allemaal al goed) en zette het precies goed erin. Alle schroeven aandraaien... En... Er zit een paar mm ruimte tussen de werkelijke aansluitingen en het van plastic gemaakte shield. Dit moet dus helaas ook liggen aan de kast. (Afmetingen niet goed)
Uiteindelijk bouw ik er een DVD-drive in... Ai... Er zit aan de linker en rechter zijde van de dvd-drive wat ruimte. De DVD-drive is dus te klein, of de kast is te groot. (Ik gok op het laatste) Dat staat natuurlijk al een heel stuk minder mooi!
P.S Je bent eigenlijk gedwongen een DVD drive erin te zetten omdat hij aan het bovenste 5,25" bay een metalen plaat mist ( = goedkopere productie).
Het laatste probleem met het inbouwen was dat je met een niet standaard CPU fan behoorlijk krap komt te zitten met de harde schijf. Met de SATA kabels (met een hoek) erbij heb je slechts 2 mm ruimte totdat je bij de fan bent. Je kunt je dus bedenken dat het inpluggen van de kabels een heel karwij moet zijn geweest.

Ja, ik weet het. Wat een cable management.
En over de harde schijf kom ik later op terug.

Zoals je hierboven ziet... Wat een ruimte...
In gebruik
Eenmaal in gebruik zul je merken dat de harde schijf zorgt voor (licht uitgedrukt) resonatie!
Officieel is het de bedoeling dat je de harde schijf bij de rode pijl (zie foto) ophangt. Maar dat ging dus totaal niet omdat de voedingskabel (groen pijl) in de weg zat (zie witte pijl). Dus heb ik hem bij de blauwe pijl opgehangen. Maar dit was dus weer resonerend. Enigste oplossing = Ophangen. (Dit belemmert wel de mogelijkheid van een intake fan). Zoals je ziet heb ik er netjes een zakdoekje bij gedaan. Want zoals ik eerder al zei, het metaal resoneert behoorlijk. (Bij alle oplossingen blijft nog steeds het fan-SATAkabel probleem.

Na het toepassen van deze methode is de PC wel heerlijk stil!
En als laatste. De poorten aan de voorkant. Er zitten 2 USB poorten, een microfoonpoort, en een speakeraansluiting. Er staat ook heel mooi E-SATA en 1394 bij. Maar boven die zo inspirerende lettertjes zit een plastic ding. Conclusie: Die zitten er dus niet op!
De USB poorten zijn altijd mooi megenomen, ookal is de kwaliteit nou niet de beste op de wereld. De USB-stick gaat er vrij stroef in. Correctie: Hij gaat er niet eens in als je hem er recht in duwt. Hij moet hem per se een paar keer heen en weer bewegen voordat hij er pas in kan
Conclusie
Over de Conclusie schrijf ik maar niks, want als deze review een beetje goed geschreven is horen jullie zelf wel een conclusie te kunnen trekken!
Reacties (23)
Gaat het echt niet lukken om die harde schijf netjes in een van de drivebays te plaatsen?
Ik zou bang zijn dat de harde schijf met die touwtjes gaat schommelen als iemand tegen de kast stoot met alles gevolgen van dien. Ik zie dat je ook op de bodem nog een schijf kan vastschroeven.
[Reactie gewijzigd door ruftman op 27 juli 2024 04:06]
En als het goed is stond er dat ik hem uit de drivebays heb gehaalt omdat hij daar ook veel resoneert.
Hartelijk bedankt!
@ chim0
De resonatie wordt juist tegengegaan met de touwtjes en zakdoekjes. Deze keuze heb ik dus alleen gemaakt vanwege de resonatie! En het is niet het zijpaneel wat resoneert, maar de drivebays. (En als je hem onderaan monteert is het metalen plaat aan de onderkant)
Ik heb het zelfs getest. Zonder de zijpanelen is de resonatie juist erger te horen (omdat het geluid dan niet wordt afgeschermd)
Tuurlijk, het is een low-budget kast maar nogmaals, vergeleken met AOpen blikken die amper resoneren, lijkt het me sterk dat het zo overduidelijk is zoals jij aangeeft.
heb het zelf ook gedaan en je hoort helemaal niks meer, en ik heb 6 schijven in totaal in mijn computer kast
Maar ik zou het eens proberen wanneer ik zo'n elastiek heb
Ik heb zelf een andere 'goedkope' kast van Cooler Master en deze geeft ook behoorlijk wat resonantie door van de HDD('s). Er zit op sommige punten gewoon weg speling tussen de onderdelen. Als je het dan vergelijkt met het 'blikjes materiaal' van AOpen welke wel goed op elkaar aansluiten, dat scheelt namelijk al de helft in resonantie.
Dit even los van het feit dat wanneer je constateert dat een paneel niet lost te krijgen is hier een reden voor is, eerst goed kijken voor je geweld gaat gebruiken! Naar mijn mening zelden tot nooit de juiste oplossing...
Ik vraag me wel af waarom de kast zou moeten resoneren met een kapot zijpaneel wat er niet op zit. (zie onderstaand bericht).
Maar goed. Dat is nog geen reden voor mijn domme actie
Ik loop niks fouts te zeggen over deze kast! Je moet niet alleen kijken naar het deel van resonatie. Ok. Misschien kan dat wel mijn fout zijn. Maar dan zijn er genoeg andere factoren waar je naar kunt kijken.
Neem o.a als voorbeeld de USB aansluitingen. Of de afwerking van de lak. Ik heb meer dingen te noemen dan hier staat hoor! De hoeveelheid inbouwruimte heeft niks te maken met een zogenaamd 'gesloopt' zijpaneel. Ik snap niet wat het is hoor. Maar wat moet er verbogen zijn aan de kast als je het zijpaneel sloopt?
En je koopt een kleine m-atx kast, dan geef je een negatief eigenschap dat er weinig inbouw ruimte is?
[Reactie gewijzigd door Bas. op 27 juli 2024 04:06]
Verder kan ik je toch aanraden beter te kijken naar hoe dingen vast zitten of zouden kunnen passen voor je het forceert (zijpaneel) of verkeerd monteert (ventilator) verder geen onaardige review voor een 13 jarige, en over zo'n relatief simpele kast.
Leuke oplossing om zo je HDD in te bouwen om resonaties tegen te gaan.
En zoiets? http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren
In vergelijking met de prijs van je kast wel duur, maar misschien wel de moeite waard?
Edit: Deze is goedkoper: http://www.alternate.nl/h...sks+%2F+SSD&l2=Toebehoren
[Reactie gewijzigd door ruftman op 27 juli 2024 04:06]
Tja.. Ik heb ze niet tot mijn beschikking. Dus ik kan ook niet weten of ze werken.
En ze kunnen niet garanderen dat het werkt
@ R15
Volgens sommigen werken die dingen niet echt, omdat de trillingen alsnog door worden gevoerd. En netheid... Tja... Ik dacht. Het zit toch binnen de kast. Je ziet er dus niks van. En deze PC blijft ook staan hier. Ik ga er niet mee op LAN partijtje of zo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/6897/IGKIPU.gif?f=community)
/u/322053/wit.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/333671/crop5be99561b43dc.jpeg?f=community)