Amazon Kindle DX 3G Wit Review

Gurupat 8 juli 2010, 2.348 views

Amazon Kindle DX 3G Wit

Pluspunten

• Licht
  • knoppen goed geplaatst
  • De levering via Amazon is heel prettig.
  • lekker groot scherm
  • accu houdt het lang uit (als 3G conectie uitstaat)
  • eenvoudig web surfen via 3G

Minpunten

• relatief duur
  • weinig formaten worden ondersteund
  • display lijkt kwetsbaar

Veelzijdigheid Score: 3
Deze review is geschreven over een witte kindle DX internationaal met firmware versie 2.5.

Introductie:
Deze gadget heb ik nu een aantal maanden en ik vind het tijd voor een review.
Het is mijn eerste e-reader, ik zal daarom geen vergelijkingen maken met andere e-readers.
Waarom heb ik hem dan gekocht?
1. Omdat ik hem mooi vindt.
2. Ik lees heel veel Engelse scifi en fantasy. Bol.com biedt mij te weinig keuze.
3. De bezorging van boeken is gratis, wereldwijd en duurt minder dan een minuut.
4. Het scheelt vele kilo's aan bagage per reis.

Wat bevalt mij na de koop:
5. lekker licht
6. prettige bediening
7. groot scherm leest lekker.

Wat bevalt mij niet na de koop:
Na de koop heb ik nog geen minpunten gevonden.

Opmerkingen bij beoordelingspunten:

Prijs:
De prijs is aan de hoge kant. Als je kijkt naar een break-even point tussen analoge en electronische boeken dan moet je heel veel boeken lezen om deze gadget te verantwoorden.
rekenvoorbeeld:
Als je er vanuit gaat dat een boek electronisch 1 dollar goedkoper is en je 10 boeken per maand verslindt dan duurt het 380 dollar / 10 = 38 maanden voordat je goedkoper uit bent.
Bij Amazon zijn kindle boeken vaak niet goekoper dan analoog. het verschil zit vooral in de transportkosten.

Featureset:
De Kindle kan maar een beperkt aantal formaten verwerken. Voor mijzelf is dat geen probleem, Ik gebruik hem voornamelijk met amazon boeken en PDF bestanden.
Je kan tegenwoordig de bestanden plaatsen in "collections". Collections staan op zichzelf, je kan deze niet nesten.
Ik vind collections handig omdat je bijvoorbeeld de serie harry potter in een collection kan plaatsen. Dat maakt het zoeken een stuk aangenamer.

Als je apparaat kapot gaat of wordt gestolen dan ben je de boeken nog niet kwijt. Als je Amazon boeken koopt dan kun je die altijd later nogmaals downloaden (ook naar een andere kindle). Het idee dat de boeken die je hebt gekocht bij amazon niet kwijt kan raken vind ik prettig. Alle andere bestanden die je er zelf op plaatst worden niet beschermd.

Als je PDF bestanden met bijvoorbeeld een boek hebt dan kun je die gemakkelijk op de kindle plaatsen en lezen. Aangesloten op een computer gedraagt hij zich als een usb geheugen.
Je hoeft op deze wijze niet alle boeken te betrekken via Amazon.
;)

Bij de nieuwe firmware zit ook een facebook intergratie. Deze gebruik ik niet omdat ik geen facebook gebruik.

Er zit een WEB browser op die redelijk goed werkt, tot zover het zwart-wit scherm dat toelaat.
In Nederland werkt deze feature ook, ik heb nog geen extra kosten gezien voor het 3G telefoon gebruik.
Je moet geen animaties en dergelijke verwachten, daar is dit apparaat niet voor gemaakt. Als je eens wat wil opzoeken in wiki, google of tweakers dan voldoet deze prima.

Er zit ook een hoofdtelefoonaansluiting op het apparaat. Je kan MP3 bestanden afspelen.
Ik heb deze feature nog niet gebruikt.

Prestaties:
Hij reageert met een vertraging als je op de knoppen drukt of de joystick gebruikt. Dat stoort niet.
Hij is nog nooit vastgelopen, dat is een heel stuk beter dan windows.
;)

Beeldkwaliteit:
Ik vindt het 9.7 inch scherm prettig lezen. Vooral bij PDF bestanden is de grootte handig, je hoeft niet of nauwelijks te scrollen.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De behuizing is gemaakt van kunststof met een prima afwerking. Hij heeft bij mij nog geen valproef gekregen. Als het zover is dan laat ik weten of hij dat overleeft. Net als veel andere e-readers heeft het scherm een glasplaat. Deze lijkt mij wel kwetsbaar.

Ergonomie:
De knoppen en de joystick zitten op een logische plek. De inhoud draait automatisch in landscape cq portrait.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid:
Er zitten alleen een micro-usb en een hoofdtelefooon aansluiting(3,5 mm stereo) op het apparaat, het is niet uitbreidbaar.
De veelzijdigheid komt met de firmware. Voor mij is deze meer dan voldoende. Anderen zullen afknappen op de beperkte ondersteuning aan formaten.

Mobiliteit en accuduur:
Als je de 3G connectie uitzet dan kan ik circa anderhalve week lezen zonder op te laden.
Als de connectie aan staat dan moet ik na circa 5 dagen opladen.
Opladen gebeurt via de micro-usb poort.
Ik vind hem niet zwaar (iets meer dan een pond) en gemakkelijk mee te nemen.
Voor onderweg raad ik aan om een sleeve te kopen ter bescherming.

edit: typfouten verwijderd, introductie aangepast, koppen vet gemaakt.

Heb jij ook een Amazon Kindle DX 3G Wit?

Ik mis foto's...
Is het bij dit model ook mogelijk om notities te maken in PDF bestanden (onderstrepen, highlighten, dingen schrijven?)
Ik wil zelf ook een Kindle kopen, maar op amazon.com staat het volgende:
Blogs and the experimental web browser are currently not available for your country. You will have free access to Wikipedia if wireless is available.
Geen websurfen over 3g in Nederland dus. Dit gaat specifiek over de derde generatie Kindle DX. Heeft iemand enig idee of dit daadwerkelijk veranderd is? Ik kan me niet voorstellen dat de Kindle 2 wel 3g websurfen in Nederland had, maar de Kindle 3 niet meer. Kan het zijn dat de info op de Amazon website gewoon fout is?

[Reactie gewijzigd door stefanos1990 op 30 oktober 2010 19:27]

Ik heb een Kindle 3 3G van zes inch, en ik kan bevestigen dat momenteel wikipedia hier wel werkt, maar willekeurig browsen gaat niet in Nederland. In de meeste landen kan het wel heb ik ergens gelezen, dus de kans is groot dat je gratis internet hebt als je in het buitenland op vakantie bent, dat ga ik proberen zodra ik over de grens ben.
Dat het hier niet werkt ligt ongetwijfeld aan de overeenkomst die Amazon met Vodafone hier heeft afgesloten, niet aan de hardware. Het schijnt dat het tijdelijk wel heeft gewerkt tot er een nieuwe firmware-opwaardering kwam.
Buiten bovenstaande informatie heb ik geen actuele informatie voor NL kunnen vinden m.b.t. de Kindle DX 9.7". Als iemand kan vertellen wanneer we dit apparaat wel volledig kunnen gebruiken (incl browser & internet) hoor ik het graag.