Brother MFC-J491DW

Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Brother MFC-J491DW Review

carlo 15 september 2020, 138 views Product gekocht

Brother MFC-J491DW

Op papier goede specificaties maar in praktijk valt hij tegen. Grootste bezwaren zijn het 'dun' printen van platte tekst, maar 1 papierlade (geen lade aan achterkant voor dik papier), niet kunnen printen van USB, een papieropvang die je handmatig moet uitklappen en een niet heel handig knoppenpaneel..

Pluspunten

• Start snel op
  • Wordt automatisch gevonden op netwerk

Minpunten

• Print dun
  • Geen achterinvoer voor dik papier
  • Niet printen van USB stick

Inktverbruik Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 1
Afdruksnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Scansnelheid Score: 4
Soms mis je pas zaken van je 10 jaar oude printer als deze op de nieuwe printer niet meer zitten. Wat we vooral missen:
- Goed leesbare platte tekst
- Een papierinvoer voor foto's
- Automatisch uitklappen van de papieropvang
- Een knoppenpaneel met weinig knoppen
- Goedkope huismerk inkt

Fijn is dat de printer automatisch herkent wordt onder Windows en Linux. Je hoeft niets te selecteren, de computer ziet hem zelf op het netwerk. Hij start snel op, is niet luidruchtig en print snel genoeg.

De printer toont best compact, ook al is hij hoger door de automatische documentinvoer. Nadeel van die ADF is dat er daardoor geen klep meer op de achterkant zit waar je dik fotopapier in kan doen. De lade aan de voorkant heeft maar ruimte voor 1 soort papier. Dus even een foto printen is lastig omdat je alle papier moet wisselen.

De papieropvang moet je handmatig uitschuiven. Dit ziet er niet stevig uit en is lelijk dus zal je na gebruik weer moeten inschuiven. Vergeet je uit te klappen dan ligt je papier op de grond. Sommige printers doen dit automatisch.

Inkt was in juni 2020 nog duur maar nu in september zie ik dat er meer goedkope huismerken komen.

Deze printer heeft maar 4 cartridges, maar een complete set inkt is nog steeds zo duur als bij een printer met 5 cartridges. Die 2e zwarte cartridge bij de andere printers is een zwarte inkt van een ander type waardoor je bij die andere printers betere foto's zou moeten kunnen afdrukken. Ik heb dit zelf niet geprobeerd.

Het automatisch scannen gaat alleen enkelzijdig. Ik merk dat wanneer ik veel moet scannen/kopiëren dat ik dit meestal dubbelzijdig moet doen. De ADF voegt daardoor helaas weinig toe.

Ik heb zitten twijfelen tussen deze MFC-J491DW en de DCP-J572DW.. Dit zijn in basis dezelfde printers en ook adviesprijs is hetzelfde. Verschillen zijn slecht gedocumenteerd, daarom hier een kort overzicht:
De MFC is bedoelt als fax voor in een kantooromgeving, heeft daarom een automatische documentinvoer die de DCP niet heeft.
De DCP daarentegen heeft een extra papierinvoer aan de achterkant, fijn voor fotopapier.
De MFC heeft een telefoonaansluiting voor de fax, dit gaat ten koste van de USB aansluiting (niet printen vanaf USB wat de DCP wel kan)
De MFC heeft extra toetsen voor invoeren telefoonnummer.en starten fax. Door die extra toetsen is gebruik minder intuïtief als je even snel een kopie wilt maken.

Grootste nadeel van de printer is dat hij bij printen van platte tekst erg 'dun' toont. De tekst is niet erg goed leesbaar (met gebruik van de originele inkt).

De dunne tekst is de reden waarom we na 2 maanden al een andere printer kopen, een Epson XP-7100 (wel dubbelzijdig scannen, automatisch uitklappen paneel en documentopvang, 5 cartridges, goedkope inkt, touchscreen, papierlades voor A4 + fotopapier + papierinvoer aan achterzijde).. De Epson kost €139 tegen €99 voor de Brother maar als hij het waarmaakt is dat de betere keuze.

Heb jij ook een Brother MFC-J491DW?

Tjongejonge, wat een klaagzang!

Oké, hij print dun. Heb je eraan gedacht dat dat wel eens een instelling op je computer zou kunnen zijn? Staat hij misschien op "draft"?

Hij heeft slechts 1 papierlade. Is dat een nadeel van een thuisprinter? Veel printers hebben niet eens een lade, daar zet je een stapeltje papier rechtop achter in je printer. Dat hij geen invoer voor dik (foto)papier heeft is een nadeel, maar dan had je maar niet de fax-variant moeten kopen; waar dacht je dat die cijferknoppen voor nodig waren? Fax = jaren 90. Let daarop voor je koopt.

Je stoort je aan de vele knoppen. Ook dat had je voor de koop kunnen zien. Ideaal als je 'm als fax gebruikt, overbodig als je 'm volledig via je computer bedient. Je zegt dat extra toetsen minder intuïtief werkt. Dat lijkt me raar, want extra toetsen betekent dat er minder toetsen zijn met een dubbele functie. Maar goed, het is maar wat je gewend bent...

De inktpatronen voor jouw printer zijn al tijden (minstens anderhalf jaar, toen gekocht voor mijn vader die een andere printer met dezelfde patronen heeft) goedkoop van Brother en nog goedkoper in XL formaat van een huismerk te koop:

Persoonlijk vind ik Brother en Epson de beste printers voor goedkoop goede prints te maken. Canon print foto's het best, maar ze hebben hun papierafhandeling niet onder controle. HP was ooit de referentie printer fabrikant, maar die positie zijn ze kwijt als je het mij vraagt. Bijna al hun printers hebben 1 cartrigde voor 3 kleuren. Voor mij een no-go.

Een goede printer die niet al te duur is met inkt kost minstens €100. Volgens mij ga je blij worden van je nieuwe Epson printer, maar ik deel je klaagzang over (deze) Brother niet.
Een review mag mijn persoonlijke mening weergeven, en ja, die is negatief voor deze printer. Hoewel de printer een heleboel dingen goed doet ervaar ik het toch als een miskoop en heb ik dat in deze review proberen te onderbouwen.

Als iemand ergens de verschillen had beschreven tussen deze MFC-J491DW en de DCP-J572DW zoals ik nu heb gedaan had dat erg geholpen. De productvergelijking hier op Tweakers is onvoldoende hiervoor. De eerste is een fax en de ander is meer geschikt voor thuisgebruik en had beter bij mijn gebruik gepast.

Dank voor je terugkoppeling, laat dat volgende kopers inspireren. Als er (meer) reviews waren geweest had ik mijn keuze beter kunnen baseren.
Ik ben het met je eens dat veel reviews tekort schieten. Helaas maken fabrikanten elk wel tientallen printers per jaar, dus teveel om per stuk genoeg te verkopen zodat je voor elke printer genoeg reviews krijgt.

Ik kies m'n printers het liefst in een fysieke winkel, en dan ga ik shoppen met een short list die ik thuis heb gemaakt. Bij de short list staat ook een lijst met inktpatronen plus of ze goedkoop leverbaar zijn (Opus / 123inkt).

Maar goed, de Epson ziet er iig goed uit. Ik zal deze op m'n short list zetten, dubbelzijdig scannen met ADF vind ik een fantastische toevoeging!
Het is een ondoorzichtige markt met te veel modellen en onduidelijke positionering door de fabrikanten.
De Epson is vandaag aangekomen en ik zal binnenkort een review plaatsen.