Specificaties 11,6" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire TimelineX 1830T-33U2G25N Review

Jheroun 11 juli 2010, laatste update op 11 juli 2010, 3.755 views

Acer Aspire TimelineX 1830T-33U2G25N

Pluspunten

• Formaat, compact en stevig
  • Accuduur (so far)
  • (CPU/GPU) Performance voor het formaat

Minpunten

• Touchpad niet helemaal optimaal
  • Waarom is die bloatware niet opt-in?
  • Duurder (maar wel beter) dan concurrerende apparaten

Algemeen
Ik was op zoek naar een kleine laptop/netbook voor het browsen op de bank, in de tuin en voor op reis. Belangrijk daarbij zijn voor mij batterijduur, compactheid, een redelijke performance (af en toe een spelletje kunnen doen is ook leuk), kunnen lezen van SD cards (om op vakantie gemaakte foto's meteen te kunnen bekijken) en een niet te kleine harde schijf zodat er voor onderweg ook nog wat aan muziek en film op past. Kwa connectiemogelijkheden zocht ik een stel USB poorten, vga uit en een HDMI poort. En hij moest ook meer dan 1G geheugen hebben. Invullen van deze mogelijkheden in de pricewatch gaf een redelijk korte lijst potentiele apparaten terug. Uiteindelijk was het twijfelen tussen een 1810TZ of een nieuwe 1830T. Ondanks een mooie tweedehandsaanbieding voor een 1810tz ben ik toch voor de nieuwe gegaan. Ik hou wel van nieuw ;-) Daarnaast is de i3 wat krachtiger en las ik in een review dat men vond dat de touchpad was verbeterd. De 1810TZ heeft wel een wat langere batterijduur maar met de ~6 uur die de 1830T schijnt te redden zal ik best tevreden zijn. Andere alternatieven was de ASUS 1201n, maar die doet minder lang met zijn batterij of de dell 11z, maar die schijnt een afgrijselijke touchpad te hebben.

Uiterlijk
Om met het kleine te beginnen, de 1830T is compact maar niet te klein. Het is een 11,6 inch, een kleiner scherm mocht van mij best maar ik wilde geen resolutie lager dan 1366 x 768, om het browsen ook nog een beetje aangenaam te houden maar het toetsenbord moest daarbij ook wel werkbaar blijven. Ik heb een tijdje staan spelen met een sony vaio 10" maar ik kreeg op dat toetsenbord zelfs mijn naam er niet zonder spelfouten uit dus dat is hem niet geworden.

Mijn 1830T is van de grijze/zwarte variant, deksel en het gebied rondom de touchpad zijn grijs, de rest is zwart. Uiterlijk ziet alles er netjes uit, het enige dat negatief opvalt is dat de batterij aan de achterkant zo'n halve centimeter uitsteekt buiten de rest van de laptop.

Usability
Het scerm is scherp, helder (maar ik zet de brightness bijna altijd op minimaal) maar helaas wel glossy. Dat is binnen niet erg maar buiten wat minder handig. Het toetsenbord typt bijna normaal, de toetsen zijn iets aan de kleine kant maar niet te klein, knoppen veren prettig. Tot nog toe wordt hij niet erg warm en herrie heb ik hem al helemaal niet horen maken (in de powerscheme staat de fan ook op passief dus ik gok dat hij probeert die helemaal uit te houden). De touchpad is soms wat lastig te vinden, je voelt een heel fijn lijntje als je er op of af gaat, iets te subtiel naar mijn smaak, maar voldoet verder prima.

Performance
Ik heb er nog geen heel spannende dingen mee gedaan behalve internetten en een stukje van een aflevering Blackadder bekijken, dat werkt prima. Ik heb wel eea aan acer troep uit het opstartmenu gehaald, mcafee eraf gepleurd en microsoft security essentials erop gezet. Ik zal portal er eens opzetten om te kijken hoe dat performed.

Aangezien ik het apparaat net een dag heb kan ik over de batterij nog niet denderend veel zeggen. Ik heb hem op dag 1 opgeladen en er ~ 2,5 uur op zitten internetten/dingen installeren etc. Op dag 2 is er tot nog toe een uurtje of 2 op gewerkt, inclusief het typen van deze review. Na een reboot om de batterij indicator weer terug te krijgen (ik had iets te veel uitgezet) geeft hij aan dat er nog 42% van de lading over is waar hij nog twee uur mee denkt te kunnen doen.

Voor mij voldoet hij prima!

Update na 2 dagen:
Net een tijdje Portal zitten spelen. Speelbaar op de laagste settings maar echt fantastisch ziet het er uiteraard niet uit, ik heb 1 level gedaan en dat ging op de lage settings an sich prima. 1080p trailers deden het prima, 1080p youtube lijkt net te zwaar. Batterij stelt nog steeds niet teleur. Foto's en film bekijken via hdmi op een externe display (TV in mijn geval) werkt prima, TV was een 1080p exemplaar, ervaring met video zijn op de externe display niet anders dan op de interne.

Heb jij ook een Acer Aspire TimelineX 1830T-33U2G25N?

Als je alle specs bekijkt valt de prijs inderdaad wel mee. Als je kijkt naar alternatieven zijn die echter wel vaak wat goedfkoper. Overigens beoordeel ik de prijs als 'voldoende' , niet als negatief, ik vind de prijs redelijk maar niet geweldig. In het lijstje komt hij daarmee bij de negatieve eigenschappen terecht.

De touchpad is niet duidelijk herkenbaar, als je naar de onderrand van het apparaat kijkt zie je meteen de twee muisknoppen, pas als je heel goed kijkt zie je wat fijne lijntjes die de linker en rechterkant van de touchpad afbakenen. Dat ziet er heel strak uit maar betekent ook dat je soms even moet zoeken voordat je goed op de touchpad zit. Punt twee daarbij is dat het materiaal waarop je touched glad is, ik ben met andere laptops een pad geweest die iets meer weerstand geeft als je hem gebruikt, ik vind dat prettiger.

De batterij gaat nog steeds goed overigens, hij geeft nu aan dat hij nog 2 uur verder kan. Als ik hem bij mijn dagelijks gebruik om de drie dagen op moet laden ben ik tevreden.

Ik zal over een paar dagen de review wel een update geven met wat nieuwe bevindingen erin, een paar foto's moeten dan ook wel lukken.

[Reactie gewijzigd door Jheroun op 8 juli 2010 09:05]

Bedankt voor de review, ik twijfel eigenlijk tussen deze versie en de i5 versie die ons in het vooruitzicht is gesteld door Acer. De i5 versie zou wat krachtiger moeten zijn, maar de i3 versie heeft vermoedelijk een langere accu duur.

Ik ben erg benieuwd naar je verdere bevindingen. Met name naar je ervaringen met de batterij. Mocht je in een gulle bui zijn, dan ben ik ook benieuwd of het apparaat moeiteloos hd materiaal afspeelt via de hdmi uitgang op een groter scherm .
De max TDP van de i3 en i5 versies zijn volgens de intel site hetzelfde maar wellicht zit die i5 versie standaard al hoger in zijn verbruik binnen die 18w, dat zou iets met de batterijduur kunnen doen. Het enige verschil is volgens mij de turbo boost, dat kan de i3 niet, dus niet multithreaded applicaties zullen op die i5 wel wat beter werken ja. Ik gebruik het apparaat vooral voor bekijken van beeldmateriaal en internetten vandaar dat ik er niet rouwig om was dat die i5 versie hier (nog?) niet verkrijgbaar is.

De batterij is er vrijdagochtend tegen een uur of 11 uiteindelijk mee opgehouden, het laatste uur is hij wel bezig geweest met het downloaden van portal dus toen was hij wel even druk. Ik gok dat hij een uur of 6 a 7 in gebruik is geweest.

Ik kan hem zonder al te veel moeite een keer aansluiten op m´n TV. Ik moet alleen even op zoek naar 1080p materiaal in een file, zullen wel trailers worden. Ik heb zat 1080p blurays maar die passen niet in die Acer ;)

Update: HD materiaal afspelen gaat niet altijd moeiteloos. Een gedownloade 1080p trailer deed het prima, ook via de HDMI op TV maar een aflevering van Rome in 720p die ik had en youtube HD draaide niet soepel. Over youtube had ik dat wel vaker gelezen. Codecs en players kunnen nogal uitmaken, ik ben er verder nog niet ingedoken. Ik zal vooral SD materiaal gaan kijken via het ding, denk ik.

[Reactie gewijzigd door Jheroun op 10 juli 2010 00:26]

Komen er nog benchmarks? Op zijn minst een windows 7 score zou gewaardeerd worden :)
De Windows 7 scores:

Totaal: 3,3
Processor: 4,2
RAM: 5.0
Grafisch (Windows): 3.3
Grafisch (spellen en 3D): 4.5
HDD: 5.7
Leuk eerste (korte) review. Hoop dat je een paar foto's en benchmarks toevoegt.

Wat is er niet helemaal optimaal aan de Touchpad?

Begrijp niet de prijzige kant punt. Zie in de pricewatch geen andere 330UM binnen deze prijsklasse. Volgen mij is de prijs juist een positieve punt. Waarom zie jij het als negatief?
Dank voor de extra informatie. Ik wil het apparaat ook met name voor basisapplicaties gebruiken, dus de i3 versie zal voor mij ook voldoen. Ook nog bedankt voor het uitproberen via de hdmi, ik ben er wel van onder de indruk dat 1080p afgespeeld wordt op een groter scherm. Het ontginnen van de codecs jungle is een lot dat ik voor lief neem.