1 review

Specificaties All-in-one met 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 27" Retina 5K (2020) i7 3,8GHz, 8GB, 512GB ssd, standaardglas (Qwerty toetsenbord) Review

Luxurydiver 9 september 2020, laatste update op 16 september 2020, 1.023 views Product gekocht

Wederom een stap voorwaarts in vergelijking met mijn vorige iMac 2017 Full spec.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit is verbeterd met True Tone
  • T2 chip helpt zaken versnellen
  • De dure uitvoering is sneller dan de iMac Pro
  • 1440p Gamen op een Mac kan!
  • 10 Gigabit ethernet port voor een klein bedrag

Minpunten

• T2 chip maakt Bootcamp installeren lastiger
  • Drivers voor Bootcamp blijven altijd achterlopen
  • Geen nieuwe vormgeving
  • Memory upgrades blijven te duur, lekker zelf doen

Features Score: 5
Reden aankoop:
Stabiele en snelle computer om mijn photo editing en game hobby weer een leuke boost te geven.

Waarom de Apple Imac?
Eigenlijk is mijn mening niet veel veranderd sinds mijn vorige review, dus hierbij hetzelfde stukje text:
Was een zelfbouw pc game fanaat sinds de mid 90s, echter toen ik de 30 passeerde, een familie kreeg, ging ik meer tijd besteden aan andere dingen en ben gaan rondkijken. Ik was altijd al gefascineerd door de allereerste compacte Mac die mijn oom had. Daar ik was gestart met mijn fotografie hobby was gaming wat minder belangrijk geworden. Wat ik niet meer wilde was wekelijkse windows patches en vele reboots, 3 maandelijkse fresh herinstallaties en continue in mijn computer dingen upgraden. Heb diverse all in ones overwogen echter de Imac was destijds voor fotografie editing gewoon de nummer 1. In 2008 kocht ik mijn eerste iMac en als je eenmaal een iMac bezit is het moeilijk om weer terug te gaan naar het pc tijdperk.

Na 13 jaar iMac bezit kan ik de volgende conclusies trekken:
1. De garantie en service zijn top-notch, voorbeeld er was in 2010 een terugroep actie van harddisks. Mijn iMac was een van de slachtoffers, echter mijn iMac had ik al laten voorzien van een nieuwe harddisk daar hij 6 maanden ervoor gecrasht was. Mijn iMac was ook buiten de garantie periode. Apple heeft de rekening netjes betaald en zelfs iets meer als compensatie voor de downtime!
2. De hardware en software zijn perfect op elkaar afgestemd. Er zijn bijna nooit firmware of driver updates met restarts nodig zijn. Alleen bij de jaarlijkse grote OSX updates is een restart nodig. Out of the box zijn de prestaties gewoon direct zoals ze ontworpen zijn. Weinig downtime is gewoon veel efficiënter.
3. Bouwkwaliteit, In de afgelopen 10 jaar heb ik 1 harddisk crash gehad. Nooit de meegeleverde toetsenborden of muizen hoeven te vervangen en nu in 2020 voor het eerst een DOA experience, daarover later meer.
4. Verkoop prijs. Een nieuwe iMac kopen is niet goedkoop, echter bedenk wel dat je iMac na 3 jaar nog minimaal 1/3 of meer waard is!

De specs
Imac 2020 27" 5k, Intel Coffee lake i7 8core 3,8 GHz, 8Gb ram +64GB self install, 2 Tb SSD, AMD Radeon 570 XT 16GB, Magic Keyboard 2 inclusief keypad, Magic Mouse 2 (Die muis heb ik niet gehouden daar ik die met de 2017 heb meeverkocht en mijn Magic pad gehouden heb).

De uitpak experience
Nadat UPS het pakketje had afgeleverd begon de experience. De iMac kwam wederom uit Ierland, model 2017 ook, dus ik denk dat Apple daar een Custom build lijn heeft opgezet. De levertijd was toch nog 2 weken.
Het uitpakken van iedere iMac is een speciale gebeurtenis. Je krijgt een grote bruine kartonnen doos met een unieke vorm die alleen Apple gebruikt. https://tweakers.net/i/BumlIZvi6sLDOOS33Dfy1IUmByc=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/177742/1Kg2Qt1rr9Zi8IqakqJOJekKXpUQVqnawr8AHfANXoBVFL1grj?f=620xauto Als je die bij de tape rand openmaakt met een mesje of schaar zie je dat rondom er schuim randen in deze doos zitten om de Apple product doos te beschermen.
Op de witte doos zie je de iMac en in 2020 staat er niet meer op de zijkant een etiket met je specs!? Dat staat tegenwoordig op de pakbon
https://tweakers.net/i/_uckMgw3DhQn0UtF4vlL2-3V7LY=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/177742/1Kg2Qt18yptx2P2zWAWxtYiWPkz4OeFvO4lAGo7pAzbye8dDFp?f=620xauto Op deze doos zit aan de bovenkant een soort papieren strip die je met een hand kan opentrekken waarbij je dan gelijk geconfronteerd wordt met leuke disclaimers over de hardware / software combinatie. Ik lees dat nooit en trek gelijk alles open.

Dan zie je in het piepschuim een grote box waarin je keyboard zit en muis of touchpad. Daar ik de keyboard versie had besteld met number pad en de losse muis kwamen die in dezelfde doos.

Het 2020 doosje voor de boekjes en stickers is mooier dan het 2017 doosje. Daaronder zit de lightning kabel die je nodig hebt om je "Magic" devices op te laden.

Ook zit in die doos het bekende doosje met instructie folder en stickers.

Hierna haal je het piepschuim van de bovenkant van het scherm en kan je de iMac uit de witte doos tillen en op de grond zetten. Dan is het makkelijk om de onderste piepschuim stukken eraf te halen. In deze twee onderste stukken zit de power cable.

De Imac zit nog verpakt in een soort stoffen doek die je er gemakkelijk kan afhalen daar deze plak sluitingen bezit. Hierna heb ik de iMac op de tafel gelegd om bij de achterkant het memory te upgraden

Dit is een hele makkelijke operatie met een pen, vakje openen. De twee klipjes naar voren trekken en dan komt de memory bank naar voren. Daarna kan je het nieuwe memory erbij doen in Bay 2 en 4 of wat ik eerst deed is Apple memory eruit en nieuwe memory in Bay 1 en 3 erin.

Toen alle overige plastic covers eraf gehaald en kon de power cable erin. Ik blijf me altijd verbazen dat er geen losse grote adapter aanhangt en dat de voeding ook in het scherm zit. De voeding kabel loopt door het oog.

Hierna heb ik de externe poorten bekeken en kwam erachter dat er een nieuw slot is voor SD kaartjes. Heb ook een 10 Gigabit Ethernet port ipv. de standaard 1 Gigabit daar ik op de toekomst voorbereid wil zijn en mijn Synology NAS 2 x 10 Gigabit heeft. Helaas heeft mijn router en extender setup (Netgear Orbi) dat nog niet.

Na lang in spanning gezeten te hebben, drukte ik op de power knop en ....... niets. Na vele verschillende manieren van Power knop indrukken inclusief verschillende recovery toetsenbord combinaties erbij heb ik oude memory terug gezet. Wederom alles geprobeerd en de conclusie getrokken dat dit mijn eerste DOA is.

DOA en Apple Service
Bij je bestelpagina op Apple staat een nummer en die voor het eerst in mijn leven gebeld. Geen wachttijden maar direct een aardige dame aan de lijn die mij op mijn gemak stelde en vertelde dat direct een nieuwe opgestuurd werd en mijn oude opgehaald werd door een courier. Moest nog wel zelf 5 pagina's printen voor de retour actie.

Heb nog gevraagd voor compensatie / tegoed bon, maar tot op heden niets meer gehoord of gezien.
Wat ook vreemd was is dat Apple het "dure" UPS gebruikt voor product delivery, maar het "goedkopere" TNT voor het retour werk.

Na 3 dagen stond een TNT courier plotseling voor de deur , ik was niet van te voren geïnformeerd wanneer die langskwamen en die vroeg of ik wat had om mee te nemen. Het was een beetje vreemd, ook dat deze persoon niet in een TNT bus reed, maargoed ik woon in Zwitserland dus je hebt vertrouwen en gaf heb mijn computer en papieren mee.

Wederom na 2 weken kreeg ik mijn nieuwe iMac, ditmaal was ik niet thuis en zoals dat in een heel groot deel in Zwitserland gaat (niet in de grote steden) zetten de postbodes / couriers pakketjes gewoon voor de deur. De uitpak experience met mijn nieuwe is zoals hierboven geschreven wederom van toepassing met als wijziging, deze functioneerde. Heb wel deze eerst gestart zonder Memory upgrade om zeker te zijn dat het niet aan de T2 security chip kon liggen die wellicht lastig doet. Over die chip later meer, want die bracht mij nog kopzorgen.

De installatie
Het installeren van de Imac is heel simpel wanneer die werkt ;) de power kabel erin, de power on knop indrukken aan de achterkant van de Imac en in enkele seconden spreekt Siri je aan om je te assisteren met de installatie of kan je via het scherm de laatste handelingen doen.
Deze handelingen zijn: Toetsenbord indeling detectie (Helaas werd mijn Zwitserland Magic keyboard 2 wederom niet automatisch herkent! Dat was in 2017 ook al het geval), Wifi connectie en dan je iCloud / iTunes password erin. Hierna wordt gevraagd of je een Time Machine of iCloud backup wil installeren en kan je direct verder met je werk als dit klaar is. Heb dit 3x in de 13 jaar (Wellicht een ongelukkig jaar, daardoor DOA ;) ) uitgevoerd en het werkte altijd vlekkeloos. Ditmaal ook geen Time machine backup meer terug gezet, want ik heb geleerd dat na 2 of 3 grote Mac OSX versies die altijd vlekkeloos alles meenemen je soms toch Historische App troep kan meenemen, welke wellicht niet in je performance voordeel werken. Mijn Cloud en Storage setup heb ik de laatste jaren wat professioneler gemaakt, zodat ik niet meer afhankelijk ben van alleen een Time Machine backup. 2TB iCloud storage, Synology 918+ met 16TB en een Lacie Thunderbolt 2 Time Machine met 4TB.

Imac 2017 vs Imac 2020 head to head beeld kwalitet
Ik heb de iMacs zo opgesteld dat ze naast elkaar stonden om een goede vergelijking te maken in alle aspecten. Heb diverse fotos en videos gedraaid. Als je een photo maakt met een iPhone XS van de beide schermen op een afstand zie je het verschil eigenlijk nauwelijks. De Apple wallpapers bezitten niet de kwaliteit om een goed onderscheid te maken. Pas toen ik 21megapixel RAW fotos (ieder 4429 × 2953 25.7 MB) van mijn hond toonde kon ik kleine verschillen zien.

De verschillen zijn niet zo groot, maar toch kon ik het ook ditmaal zien. Het is een kleine kleur nuance waar het 2020 model met warmere en natuurlijke kleiren komen. Dit wordt verkocht bij Apple onder de feature: TrueTone

Performance
Op performance gebied bij normaal home office gebruik (opstarten apps, surfen, etc.) is het absoluut gelijk aan de 2017 editie.
Gaan we foto's editten in Affinity, dan zie ik een heel klein verschil bij het openen van meerdere foto's en dan met meerdere lagen over elkaar editten gaat iets sneller. Maar ook dit is minimaal.
Gamen op de iMac heb ik nog niet gedaan, maar zodra ik ervaringen heb deel ik die.

Bootcamp
In Mac OSX zit de Bootcamp app waarbij je een partitie van je SSD / HD kan maken en daarop via een Image Windows kan installeren.
Na de instructies gevolgd te hebben en de laatste Windows 10 Spring 2020 Image geladen te hebben volgt een restart.
Toen begon de Windows installatie en plots stopte die en volgde een restart terug naar Mac OSX.
Hierna een USB bootable stick gemaakt (In Mac OSX met de Win 10 Spring 2020 editie gaat dit niet zo eenvoudig meer). Gelukkig had ik nog Bootcamp op de 2017 en kon daarop mijn Win 10 bootable USB maken van waar ik dan Windows kon gaan installeren.
Restart, Boot option (Option knop indrukken) . Niets! Geen USB werd herkent.
Toen gegoogeld en wat blijkt de T2 chip blijkt standaard alle externe boot optie te blokkeren inclusief vreemde OS versies.
Via Command R tijdens booten kom je in de Security settings en kon ik alles open zetten.
Hierna werkte de Bootcamp installatie gelukkig vlekkeloos en kon ik Windows gebruiken.

Gamen
De verwachtingen waren heel hoog bij mij, daar de performance verschillen in Mac OSX met mijn werk en hobby tools niet heel veel performance verschillen toonden.
Heb het voor de 5700 XT 16GB niet makkelijk gemaakt en Skyrim SE met 160 Mods (ESO Ultimate Immersion) op 1440P gestart. Na 2 uur werk om alle Mods te installeren, sorteren en in de juiste volgorde te laten starten, wordt de hele spel wereld voorzien van 4K textures en verschillende weer, dier en overige biologische en natuurkundige zaken zodat de wereld bijna net echt lijkt.
Had eerst een lege Skyrim SE Vanilla start gedaan en toen kon ik 4K gamen met bijna 30FPS.
Met de 160 Mods was dit wel even anders en moet ik terug naar 1440P, maar oh wat was dit genieten. Met mijn 2017 was ik blij met 40 Mods op 1080p, maar nu kon ik een Total Immersion experience krijgen op 30-50FPS, 1440P. In grotten en huizen is dit bijna 50FPS, op de open vlaktes rond de 30FPS.

Nu weet ik dat ik nog heel veel performance laat liggen, daar de standaard Apple Bootcamp drivers altijd erg terughoudend zijn. Ik hou de site bootcampdrivers in de gaten en zodra er een Forum gebruiker een stabiele situatie met performance voordeel kan melden ga ik pas over.
De Imac 2017 heeft na 1 jaar met de geoptimaliseerde non Apple Bootcampdrivers gemiddeld 10-30FPS meer uit de kaart getoverd bij verschillende games. Dus ik weet zeker dat dit een mooie start is.

Vooralsnog ben ik zeer tevreden met deze game ervaring en ik zie dat de 5700XT ook bepaalde textures scherper maakt en dat je echt een smooth game experience krijgt voorgeschoteld.

Het wachten is op Cyberpunk 2077 en de FPS die ik hierop kan behalen.

Sound van interne speakers
Toen ik muziek ging afspelen van Spotify premium heb ik niet direct een kwaliteits increase gehoord alhoewel sommige YouTube gebruikers melden dat het beter is.
Daar ik een Soundblaster OMNI op mijn Mac geïnstalleerd heb en daar nog met mijn oude Beats Pro muziek af luister, daar kan geen ingebouwde pc speaker tegenop.

Ja ik weet het, het is een hele dure uitgave (bijna 4000 CHF) want ik heb de iMac 2020 met vele leuke dure opties.
Gelukkig kon ik mijn vorige IMAC 2017 waar ik hier de Review van geschreven heb eigenlijk binnen een paar dagen verkopen voor 1700 CH. Dus de upgrade was nog te overzien met de resell value.

Benchmarks
Ik zal hier de komende tijd wat benchmarks neerzetten.

Voorlopige conclusie
Ben blij met mijn nieuwe Imac en ga er de komende tijd flink van genieten en ervaringen opdoen van de spec upgrades.
Daar ik de iMac slechts een week bezit kan ik nog niet vele conclusies trekken, daarom zal ik deze review naar gelang de tijd passeert aanvullen.
Ik ontvang graag jullie feedback welke stukken jullie nog missen in mijn review.

Heb jij ook een Apple iMac 27" Retina 5K (2020) i7 3,8GHz, 8GB, 512GB ssd, standaardglas (Qwerty toetsenbord)?

Leuke review, heb je nog de versie met coating op het scherm overwogen.

Gave lamp en schilderij overigens
Bedankt voor je positieve feedback! Vond het "Nanotexture" glas ter waarde van 550CHF / 500 euro het niet waard. Mijn bureau opstelling heeft namelijk weinig last van direct lichtinval. Denk persoonlijk dat je dit geld beter kan uitgeven aan de 5700XT upgrade.
Lamp komt meen ik van Ikea en het schilderij heeft mijn vriendin gemaakt.
dubbel

[Reactie gewijzigd door Patrickccc op 14 september 2020 21:04]

Voor mij is het enige minpunt de hoge temperatuur die het kan bereiken meer als 95°C.
Daarmee heb ik een app dat de cooler wat sneller in werking treed.Wat ook een pluspunt is dat deze goedkoper is dan de voorgaande modellen.Ik heb een late 2015 gehad i5 en die koste meer dan wat ik nu heb i7 8 core. Bewust gekocht omdat deze wel de laatste Intel zou kunnen (zal) zijn.
Windows 10 staat bij op een externe ssd en op deze manier gedaan https://9to5mac.com/2020/...ive-boot-camp-2020-video/.
Trouwens goede review .
Bedankt voor je positieve reactie!
Ik heb HWiNFO geinstalleerd op mn Windows partitie en zag dat bij mij direct na het spelen van 1,5 uur Skyrim SE met die 150 mods de gemm temp ongeveer op 65 graden was.
Vond het eigenlijk wel meevallen. De fan blaast natuurlijk wel tijdens het spelen maar ik heb een headset dus merk niets daarvan.
Goede tip van die externe drive en daar windows op. Ga ik zeker een keer proberen.
Let op WinToUSB werkt enkel met W10 Home maar dat kun je omzeilen. Als je pro versie hebt kies je home edition en tijdens de installatie geef je de key van Pro. Geeft eerst melding niet de juiste versie daarna wij gaan de overige onderdelen installeren en zo bekom je de pro versie.