Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 20 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech X-210 Review

naarden 4ever 24 december 2010, 2.593 views

Logitech X-210

Pluspunten

• Goedkoop
  • 2.1
  • mooi afgewerkt
  • multifunctionele afstandsbediening

Minpunten

• middentonen zijn twijfelachtig
  • draden enigszins lang

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Op Koninginnedag 2010 hadden mijn broertje, zusje en ouders een kraampje om oud speelgoed te verkopen, we wilden een beetje geld gaan verdienen voor de vakantie naar Amerika deze zomervakantie. Zoals elk jaar gaat de verkoop nooit goed, en zijn al snel de leuke straten van Naarden met de kleurige picknickmatjes veel interessanter dan ons saaie blauwe zeiltje waar een gele speelgoedwieg en een hijskraan opstaat. toen mijn ouders terugwaren gekomen met een biertje en een oranje bitter, kon ik eindelijk aan de wandel. al snel stuitte ik op een kraampje met veel elektronica, waaronder computerproducten. Uiteraard lagen de stapel 10Mbps netwerkkarten er en de gameboy Advanced, maar ook viel vrijwel meteen mijn oog op een leuk 2.1 speakersetje van Logitech. Nu heb ik mijn hele leven het moeten doen met op het monitor geïntegreerde speakertjes en 2.0 setjes, dus was dit nog iets compleet nieuws. En omdat ik in afwachting was van de overige onderdelen die ik had besteld bij Azerty om een nieuw systeem te bouwen, vond ik het het kopen van dit setje waard. Meteen geld gehaald en het setje binnengesleept.

Featureset:
Nu ben ik dus een complete beginner op het veld van de speakers met aparte subwoofer, maar ik moet zeggen dat ik het een heel aardig setje vindt voor deze prijs. geen drivers, plug & play. Ook mijn iPod speelde gewoon in 2 channels af (ik had expres een liedje gepakt waarvan ik weet dat de koptelefoon de ene stem links heeft en de andere rechts) wat ik toch wel heel erg leuk vindt. drivers op een iPod touch zetten wordt namelijk lastig... verder is het dus gewoon een 3,5mm audio jack, die je gewoon in de groene plug in de geluidskaart/moederbord moet pluggen (in mijn geval moederbord). Er zit geen optische aansluiting op!
Ze hebben bij dit setje wel goed gelet op de gebruiksvriendelijkheid. het setje heeft ook nog een (bedraadde) afstandsbediening met een draaiknop om het geluid in te stellen, een knop voor aan en uit en daarvoor een groene LED-indicator (Het is een knop met echt in één keer uit, niet eerst 5 seconden fade-out). verder kun je ook je koptelefoon in de afstandsbediening aansluiten. Verder hebben de twee sattelietjes allebei 5 Watt, dus samen 10 Watt, en de subwoofer 15 Watt, en samen een piekvermogen van 50 Watt. Verder zitten de satellieten samen met een 3,5mm jack in de subwoofer geplugt, welke op zijn beurt in de computer gaat met de groene 3,5mm jack. Zo kun je wanneer je wilt weer terug naar 2.0 als je de bas niks vindt, of even alleen de hogere tonen wilt hebben. maar dan lijdt de lage frequentie er wel onder, en dat merk je. Bovendien mis je dan wel de functie van de afstandsbediening.

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking:
Het setje ziet er erg mooi uit. de satellieten zijn voor het grootste gedeelte van plastic gemaakt, en dan ruw zoals je wel kent van muismatten, maar dan iets fijner. de voorkant (dus wat je hoort te zien) is gemaakt van glimmend zwart plastic, en met het bekende glimmend zilveren icoontje van Logitech erop. de conus is matzilver met een zwart rubberen deel. verder zit er over de gehele voorkant een soort van stoffen 'netje' gespannen, wat het geen goedkope plastic look geeft. dat is Logitech gelukt, het ziet er strak uit. De subwoofer is van hout gemaakt, en als je over de sub aait, voel je ook nog echt de houttexturen, maar het zien is lastig, het is wel geschuurd. verder zit er een luchtgat in die is afgewerkt met een glimmend zwarte geronde plastic 'plaatje' die ook nog een beetje naar binnen loopt, zodat het lijkt alsof die helemaal een buis naar binnen vormt. verder is het 'plaatje' naar beneden iets groter gemaakt om ruimte te maken voor het zilveren logo van Logitech. ook de voetjes van de subwoofer zijn mooi afgerond, wat toch een mooie look geeft. de basspeaker zit onderop, die zie je niet. bij mij staat hij onder het bureau. Ziet er moi uit, maar het geheel is wel een stofvanger. Regelmatig schoonmaken kan helpen. Verder zijn de draden voor een 2.1 enigzins lang, ik heb oor een bureau geen 3 meter draad nodig.

Geluidskwaliteit:
Je hoort wel meteen dat de bas een tikkie te hard staat, als ik bijvoorbeeld Solo van IYAZ luister, om maar een voorbeeld te noemen, kan je de bas door het plafond van de middenverdieping horen (ik zit op zolder). geeft in mijn kamer een mooie weergave, want zo'n diepe bas heeft ook wel wat, maar ik kan het volume pas opschroeven als er niemand thuis is. van de buren hoor ik trouwens helemaal niks ;)
Verder merk je wel hoe hard het volume al staat op een laag level. Een 'halve duim' draaien en dan staat hij eigenlijk al een tikkie te hard. ik durf hem niet op zijn hardst te zetten eigenlijk, omdat ik dan misschien wel de buren ga zien een dezer dagen... Verder merk je ook dat hij bij mid-range geluiden twijfelt: 'subwoofer of satelliet?' meestal wordt het dan beide, dus dan hebben deze geluiden nogal overwicht in de geluidsweergave. Maar het blijft mooier geluid geven dan mijn 10 Watt C-merk gitaarversterker. Maar het kan wel beter gekalibreerd worden.

Weergave in games:
In games ligt het weer heel anders: daar hoor je duidelijk het verschil. als ik wordt beschoten in CoD4 bijvoorbeeld, kun je horen waarvandaan. opeens schieten mijn skills omhoog ;) ook is het wel gaaf dat als je met de kaliber sniper loopt te schieten dat je dan ook echt de keiharde knal hoort als hij het geweer verlaat en de kogel langzaam richting zijn target hoort gaan, om vervolgens een arm eraf te knallen. Verder hoort je bij Burnout Paradise, als je lekker over de weg heen scheurt, alle toeters van voor naar achter gaan, van links naar rechts, en weer faden. Dan merk je het verschil tussen 2.0 en 2.1 wel degelijk, het verschil tussen merkloos en kwaliteit.

Weergave in films:
Ik heb deze set eigenlijk nooit echt voor een film gebruikt, maar ik heb, omdat er animo voor is, eens geprobeerd met een trailer. En voor de gene die het wilt weten, die van A Christmas Carol:
Op mijn bureaustoel: Ik zet hem niet harder dan in games of normaal gebruik: een halve duim. is prima hoorbaar, de bas voel je lichtjes maar is duidelijk hoorbaar van onder mijn bureau vandaan.
Op 3 meter afstand: het onderling communiceren uitsluitend met gebaren mogelijk. Om eens een bioscoop na te doen, heb ik geprobeerd op zijn hardst te doen, al snel een duim moeten terugschroeven omdat het wel te bont werd. subwoofer voel je duidelijk en hoor je goed door de grond.
Maar is het wel zo praktisch? als je ze op een tafeltje wilt zetten naast je televisie, werkt het prima. voor een bureau bij de computer zijn de kabels eigenlijk net te lang, en voor de televisie wellicht net te kort. als je de sub achter de televisie zet, en de sattelietjes naast de televisie, moet het lukken. weet wel, de afstandsbediening is bedraad, dus om het geluid harder of zachter te zetten moet je dus naar de tv toelopen. Echt praktisch lijkt het mij niet, maar het wel te doen. toch zou ik kijken voor een draadloze afstandsbediening.

Midden- en hoge tonen:
Zoals al uitgelegd, merk je dat bij de middentonen het setje twijfelt tussen satelliet of sub, en dan wordt het meestal allebei, waarbij je een overtune merkt bij de sub en een magere opbrengst uit de satelliet. Uiteindelijk geen vervorming, maar wel een stuk harder dan andere tonen. Bij de hogere tonen is het juist weer duidelijk de satelliet, en rust de sub uit. het is alleen het middengedeelte. Zowel de sub als de satelliet twijfelen, en geven beide geen volledige inzet. Met een eqalizer kun je dit oplossen.

Basweergave:
Misschien een klein beetje te veel bas, maar dat heeft wel wat. ik ben er in ieder geval tevreden mee. zeker in de rock en metalnummers is die bas juist mooi als die zwaar is, en dat miste ik erg bij zowel al mijn oortjes, koptelefoons en 2.0 setjes.

Prijs:
Ik heb hem uiteindelijk op de vrijmarkt voor een ongekende prijs gekocht: ¤3,-. Nu zal er niet elk jaar een X210 op de vrijmarkt staan, maar de ¤40 is hij zeker ook nog wel waard. Als ik deze zou hebben gevonden voor ¤65, zou ik hem nog hebben gekocht, dat is deze set zeker waard. maar in de pricewatch vindt je hem al voor ¤36, en dat is het links laten niet waard. op zoek naar een goed 2.1 setje met goede kwaliteit? dan moet je zeker de X210 nemen. het geeft zeker waar voor je geld! Ik had niet anders verwacht van Logitech.

Heb jij ook een Logitech X-210?

Een leuke review, zo zie je maar weer dat er over tweede hands spullen ook goed geschreven kan worden!
Een schrijffoutje hier en daar, maar een kniesoor die daar op let.

Toevallig heb ik in een grijs verleden een zelfde soort setje gekocht, die begon te "krassen" wanneer ik het volume veranderde (bij het draaien aan de volumeknop kwam er een dof kras geluid uit de subwoofer) heb jij hier ook last van?

Verder een pluim voor je review!
Nee, ik niet. Als ik aan de volumeknop draai, gaat het volume gewoon omhoog, zonder krassen, ruisen of iets dergelijks.

EDIT: en over de typfouten: dit toetsenbord is ook echt heel slecht. ga zo snel mogelijk een nieuwe kopen, maar mijn 600 was kapot toen ik mijn spatiebalk niet meer op zijn plek kreeg. bad luck! maar nu heb ik een toetsenbord van een pentium 3 uit '98, dus die typt ook zo lekker niet meer...

[Reactie gewijzigd door naarden 4ever op 7 juli 2010 21:31]

De X-530 heeft hier ook last van gehad. Logitech gebeld, compleet nieuwe set gekregen en eigenlijk alleen de subwoofer omgewisseld. Geen geknars meer.
Dus voor MarchelV, mocht je de set nog hebben en er inspanning voor willen verlenen, eventjes Logitech bellen. :)
Ik denk dat ik deze ga aanschaffen voor mijn TV, sluit ik die gewoon op de hoofdtelefoonaansluiting aan.
Bij mijn pc heb ik een Z4 set van Logitech staan en die is helemaal super (daar kan je de bas desgewenst helemaal wegdraaien met een aparte knop).
5.1 Geluid hoef ik niet want daar word ik helemaal gestoord van als ik een film zit te kijken, wil geen geluid achter mij; zal wel aan de leeftijd liggen...
Toch lees ik nooit over toepassingen van deze setjes in combinatie met tv's. Zal mijn bevindingen nog laten weten.
He leuk, daar zat ik ook net aan te denken. Die ingebouwde tv speakers zijn te licht (als in totaal geen bas te horen bij mij). Laat je nog even weten of het de moeite waard is?
Ze kunnen vrij hard, ongetwijfeld, maar geluid op bioscoopvolume komt er niet uit, kun je ook niet verwachten van 5W sattelietjes i.c.m. een 15 Watt woofer. Zelf eigenlijk vrij weinig met film getest, ik zal ook daar nog even wat ini de review zetten...
Mooie review van een setje dat ongeveer 5 tot 6 jaar oud is momenteel, heb hem zelf gekocht destijds voor 30 euro geloof ik. Dat hij nog in de PW staat aan 36 euro is waarschijnlijk dan oude stock.
Dat de draden nogal lang zijn ben ik het niet helemaal mee eens, de sub staat bij mij naast mn bureau en de speakers elk op de uiterste uiteinden van mn bureau. Dit moet omdat het ik 2 schermen heb, en ik ze naast de schermen wil hebben. Het bureau is niet echt groot (120 cm) maar ik red het allemaal net met de snoeren.

Om even positief te doen, review is verder erg leuk en uitgebreid, leest ook aardig weg.
Wat betreft de te hoge bas; de meeste muziekspelers (winamp itunes) hebben een equalizer waar je de instellingen van de hoge, lage, en middentonen etc. kan aapassen. De driver van mijn geluidskaart heeft dit ook zodat ik overal. Ook als ik op youtube muziek luister bijvoorbeeld de juiste instellingen heb.
Ik heb een asrock 870 extereme3 moederbord met daar op een Realtek ALC892 Audio. In de realtek hd audio configuratie kun je met dit setje kiezen voor 5.1 luidsprekers en dan "subwoofer" en "laagbeheer inschakelen" aanvinken. De vervorming met de subwoofer is dan verdwenen, en dan is het echt super kwaliteit!!
Leuke review,

Ik heb zelf oa de 230 en ken ( uitgeprobeerd) de 210 ook. Zoveel goeds voor een kleine prijs. Voor de 230 heb ik toen 48 euro voor betaald geloof ik. Was een actie bij Paradigit.
Maar een goed werkende X-210 voor 3 euro? Megadeal!
D,r was onlangs nog een review op Tweakers over een GTX 285, de knul had die voor 25 euro.
Ik wil ook wel dat soort mazzeltjes.
Veel plezier ermee!